وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

جمعه 5 دی 1399
ن : بنفشه

مقاصد نو ظهور در گردشگری سلامت

از این به بعد رقبای ما در گردشگری سلامت فقط هند و ترکیه نیستند، قطر و فلسطین اشغالی هم برای توریسم درمانی کیسه دوخته‌اند!

گردشگری درمانی در دنیا، مدعیان زیادی دارد. از هند و ترکیه و برزیل گرفته تا کشورهای پیشرفته‌ای چون اسپانیا و انگلستان تا نام‌های کمتر شناخته‌شده‌ای چون اکوادور و پاناما.

اما در کنار این نام‌ها هستند کشورهای دیگری که در حال برنامه‌ریزی و تعریف مزیت‌های رقابتی خود برای تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری سلامت در سال‌های نزدیک‌اند. کشورهایی که ارائه خدمات باکیفیت و پیشرفته، ارائه خدمات گردشگری سطح بالا و از همه مهم‌تر تلاش برای تعریف بازارهای تخصصی را بخشی از این برنامه‌ها قرار داده‌اند.

در این گزارش با ده کشوری که در حال اضافه کردن نام خود به جمع مدعیان جدی مدیکال توریسم هستند آشنا می‌شویم.پس با مقاله جالب مقاصد نوظهور در گردشگری سلامت همراه ما باشید:

۱- جزایر کیمن

این جزیره کوچک دریای کارائیب با ۵۵ هزار نفر جمعیت در فاصله حدود ۷۷۰ کیلومتری از سواحل میامی فلوریدای آمریکا، نقطه اتصال گردشگران پزشکی از سراسر جهان است. نزدیک بودن آن به ایالات متحده همراه با خدمات بهداشتی ارزان و باکیفیت، جزایر کیمن را به یک مقصد جذاب برای گردشگران پزشکی، به ویژه برای آمریکایی‌ها تبدیل کرده است.

دامنه سفر پزشکی به این جزیره با تأسیس یک شهر سلامتی در سال ۲۰۱۴ در منطقهGrand Cayman بیشتر تکمیل شده است. Health City Cayman یا همان شهر سلامت کیمن، سرمایه‌گذاری مشترک بین دو شرکت مشهور یعنی گروه سلامت ناریانا، یک شرکت سرمایه‌گذاری سلامت هندی که مجموعه بیمارستان‌هایی در سراسر دنیا دارد و برند بیمارستانی اسنشن آمریکاست که در زمینه‌های جراحی قلب و ارتوپدی تخصص ویژه دارد و درآمریکا چند بیمارستان مشهور ازجمله سنت‌مری را اداره می‌کند.

 

مقاصد جدید در گردشگری سلامت

2- اکوادور

اکوادور برای خودش موقعیتی ویژه در میان ۲۰ مقصد برتر جهان از نظر کیفیت مراقبت‌های سلامت و بهداشتی کسب کرده است. شهر کوئنکا به عنوان یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگران پزشکی که به اکوادور می‌روند ظهور کرده و سال‌هاست پناهگاه بازنشستگانی است از سراسر دنیا که می‌خواهند روزهای سالمندی خود را در آرامش بگذارنند.

معروف است که بیشتر پزشکان اکوادوری مشغول در بیمارستان‌های برتر این کشور، دوره آموزش و تحصیل خود را در آمریکا دیده‌اند و به دلیل ارائه خدمات تخصصی به بیماران در دنیا زبانزد شده‌اند.

در اکوادور درمان‌های پزشکی با قیمت‌های بسیار ارزان در دسترس بیماران است که در مقایسه با آمریکا ۹۰ درصد ارزان‌ترند. WHO یا همان سازمان بهداشت جهانی، اکوادور را در رتبه ششم بهترین ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان قرار داده است.

سرانه هزینه سالانه مراقبت‌های پزشکی در اکوادور ۳۳۲ دلار تخمین زده می‌شود در حالی که در ایالات متحده این رقم ۸۶۰۸ دلار است. بیمارستان‌های اکوادور در زمینه‌های قلب و عروق، جراحی چاقی، مراقبت‌های زیبایی، دندان و ارتوپدی تخصص خاصی دارند.

۳- باهاما

تعداد زیادی از مردم ایالات‌های مختلف آمریکا و کانادا نه تنها برای تعطیلات و وقت‌گذراندن در ساحل‌های آفتابی بلکه به منظور استفاده از خدمات بهداشتی ارزان‌قیمت در سطح کلاس جهانی که با امکانات پزشکی باهاما گره خورده، هر ساله راهی این کشور می‌شوند.

گردشگران پزشکی به طور گسترده‌ای جذب این جزیره می‌شوند؛ دلیل هم آشکار است: پروازهای نسبتاً ارزان و کوتاه‌مدت، جمعیت انگلیسی‌زبان این کشور کوچک و مهمتر از همه اینها، خدمات درمانی و پزشکی که با خدمات ارائه‌شده در ایالات متحده از نظر کیفیت رقابت می‌کند و از نظر هزینه به شدت رقابتی‌رتر است.

هزینه مراقبت‌های درمانی و بهداشتی در باهاما ۲۵% کمتر از ایالات متحده است. بیمارستان‌های باهاما با متخصصان آموزش‌دیده در آمریکا کار می‌کنند و دارای امکانات خوبی برای درمان‌های مختلف ازجمله جراحی ستون فقرات و سرطان پروستات هستند.

۴- السالوادور

این کشور کوچک آمریکای مرکزی بهشتی طبیعی برای گردشگران پزشکی است. مراکز بهداشتی و درمانی در السالوادور به دلیل برتری در درمان‌های دندانپزشکی و همچنین جراحی‌های زیبایی و پلاستیک شناخته شده‌اند.

اگرچه این کشور هنوز به دلیل ناامن بودن، در بین گردشگران شهرت بدی دارد، اما این روزها السالوادور وضعیت بسیار بهتری پیدا کرده است. پروازهای زیادی روزانه به پایتخت این کشور یعنی شهر سان‌سالوادور انجام می‌شود، جایی که محل اقامت ارزان به راحتی در دسترس بیماران خارجی است.

درمان‌های مقرون‌به‌صرفه باعث جذب گردشگران پزشکی از سراسر جهان به السالوادور شده است و بیمارانی که از آمریکا به دنبال خدمات درمانی به این کشور می‌آیند می‌توانند تا ۶۰٪ هزینه‌هایی را که در کشور خود می‌پردازند پس‌انداز کنند.

پرسنل مجرب نظام درمانی السالوادور علاوه بر خدمات باکیفیت در بیمارستان‌های السالوادور، مراقبت‌های شخصی و اختصاصی هم به بیماران ارائه می‌دهند. سواحل بکر، غذای خوب و مهمان‌نوازی و خونگرمی مردم این کشور، محیط ایده‌آل موردنیاز بیماران را برای بهبود سریع فراهم می‌کند.

۵- ویتنام

ویتنام یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در جنوب شرقی آسیا را دارد. روند روبه رشد سفرهای پزشکی در ویتنام در سال‌های اخیر شاهد اوج‌گیری بوده است. بیماران زیادی به ویژه از ژاپن و استرالیا برای معالجه پزشکی به ویتنام می‌آیند تا یک دوره اوقات فراغت و آرامش را همراه بهبودی در این کشور دنبال کنند.

هانوی؛ پایتخت و ورودی اصلی ویتنام است و با پروازهای زیاد و ارزان از آسیا، استرالیا و کشورهای اروپایی توریست می‌پذیرد. بیمارستان‌ها و پرسنل پزشکی ویتنام از استانداردهای بین‌المللی و باکیفیت و ویژگی‌هایی چون حفظ محرمانگی اطلاعات بیماران و حرفه‌ای بودن کادر درمان برخوردار هستند.

قیمت اکثر اقدامات پزشکی در ویتنام ۷۰ درصد کمتر از کشورهای پیشرفته‌ و توسعه‌یافته اروپایی است. این کشور ترکیبی از شرقی بودن و مدرنیته را در دل خود دارد و روش‌های درمانی با گیاهان دارویی و سنتی، حمام گل و طب سوزنی آن حالا در میان توریست‌های درمانی و سلامت دنیا کاملاً شناخته‌شده است.

۶-رومانی

رومانی یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای آن دسته از گردشگران پزشکی است که به دنبال درمان‌های طبیعی مانند درمان با آب‌های معدنی، درمان با گل و یا درمان آسم در هوای سالم هستند. از زمان ارتباط رومانی با اتحادیه اروپا، سیستم بهداشت و درمان این کشور به طور قابل‌توجهی بهبود یافته است.

بیش از ۷۰٪ از گردشگران پزشکی برای گردشگری آبگرم به رومانی می‌آیند؛ کشوری که یک فرآیند جامع درمانی برای توریست‌های سلامت تعریف کرده است. بیمارستان‌های رومانی در درمان‌هایی نظیر دندانپزشکی و جراحی‌های زیبایی بسیار عالی عمل می‌کنند.

گردشگران کشورهایی نظیر ایالات متحده و اروپای غربی قادرند با آمدن به رومانی بین ۲۵ تا ۴۰٪ هزینه‌های درمان‌های پزشکی در کشور خود را پس‌انداز کنند. به عنوان مثال، عمل لیپوساکشن در رومانی هزینه‌ای معادل یک‌پنجم کشورهای اروپای غربی دارد.

درمان در رومانی با خدمات خصوصی و بیمارستان‌های متعدد به‌گونه‌ای پیش می‌رود که نیازی به زمان طولانی انتظار نداشته باشد. ازطرفی کارکنان مهمان‌نواز و خوش‌برخورد رومانیایی به زبان انگلیسی مسلط هستند.

پروازهای ارزان و آسان به مقصد و از مبدا بخارست پایتخت رومانی، برای کشورهای مختلف در دسترس است. از سوی دیگر پرسنل پزشکی رومانی برای کسب مدرک پزشکی خود موظف به انجام مطالعات گسترده هستند و دانش خوبی دارند. مهم‌تر اینکه دولت رومانی مصمم است که این کشور را در نقشه بین‌المللی گردشگری درمانی جهان به عنوان یکی از مقاصد اصلی جا بیندازد.

 

گردشگری سلامت و توریسم درمانی در رومانی

 

7- اردن

اردن با رتبه یک در خاورمیانه و پنجم در جهان توسط بانک جهانی به عنوان قطب گردشگری پزشکی معرفی شده است! کشوری که دارای شورای اعتباربخشی مراقبت‌های بهداشتی خاص خود است که خود توسط ISQua (اتحادیه بین‌المللی کیفیت خدمات درمانی) معتبر شناخته شده است.اردن یکی از مقاصد نو ظهور در گردشگری سلامت محسوب میگردد.

پزشکان اردنی اکثرا در دانشگاه‌های آمریکایی درس خوانده یا بورس تحصیلی انگلستان داشته‌اند. روابط دیپلماتیک خوب این کشور با سایر کشورها سفر راحت را برای گردشگران فراهم می‌کند. هزینه‌های پزشکی در اردن ۷۰ تا ۹۰ درصد ارزان‌تر از هزینه‌های  درمانی در ایالات متحده است.

همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اردن کارمندان مسلط به زبان انگلیسی دارند. سیستم مراقبت‌های بهداشتی در کشور اردن با خدمات پزشکی پیشرفته و بیمارستان‌های تخصصی در درمان سرطان، ناباروری، بیماری‌های چشم، اعتیاد و سایر حوزه‌های پزشکی در دنیا شناخته‌شده است.

گردشگری سلامت در اردن

بیمارستانی در شهر امان پایتخت اردن

۸- امارات

امارات متحده عربی به عنوان یک مقصد مشهور در زمینه بهداشت و درمان و سلامتی ظهور کرده است. امارات خانه بیش از ۱۲۰ بیمارستان معتبر دارای گواهی‌نامه اعتبارسنجی JCI است که در این بیمارستان‌ها بیماران مختلفی از سراسر خاورمیانه رفت‌وآمد می‌کنند. همچنین گردشگران پزشکی از سایر مناطق جهان هم جذب زیرساخت‌های درمانی امارات شده‌اند.

هزینه‌های درمان‌های پزشکی در دبی (امارات) بازتابی از استانداردهای ممتاز درمانی این کشور است که با کمک قوانین دقیق تعریف می‌شود. به‌عبارتی هزینه‌های درمان در امارات چندان به نسبت کشورهای اروپایی ارزان نیست اما کیفیت خدمات در امارات و به‌ویژه شهر دبی، بیماران را از کشورهای مختلف جذب خود می‌کند.

در حال حاضر این کشور یکی از بالاترین تراکم‌های جراحان پلاستیک را به نسبت جمعیت دارد (از هر ۱۸۰۰۰ نفر ۱ نفر در امارات جراح پلاستیک است.) برای جلب جمعیت بیشتر گردشگران پزشکی، امارات اقدامات مختلفی مانند معرفی ویزاهای پزشکی مختلف و ایجاد مناطق خاص برای درمان را انجام داده است.

همچنین خطوط هوایی امارات با موفقیت توانسته‌اند دبی، پرجمعیت‌ترین شهر این کشور که یکی از مراکز مهم درمانی آن است را به بیشتر کشورهای جهان متصل کنند. درنتیجه سفر بیماران به این کشور بمنظور بهرمندی از خدمات گردشگری سلامت راحت‌تر از هر زمان دیگری است.

۹- قطر

کادر درمانی قطر به عنوان کادر پزشکی انگلیسی‌زبان کاملاً آموزش دیده و مزایایی چون کیفیت بالای خدمات درمانی در این کشور کمک می‌کند قطر در سال‌های آینده این شانس را داشته باشد به عنوان یک مقصد موردعلاقه در بین گردشگران پزشکی ظاهر شود.

همچنین دولت قطر تهیه فهرستی از تجهیزات سطح‌بالای سلامت را به عنوان اولویت بخش سلامت عنوان کرده است. حالا پزشکان در قطر حتی برای انجام جراحی‌های رباتیک با استفاده از آخرین فن‌آوری‌ها هم از صلاحیت بالایی برخوردار هستند.

این کشور همچنین در چند وقت اخیر شاهد افزایش تعداد بیمارانی است که برای جراحی‌های زیبایی و چاقی به بیمارستان‌های پیشرفته آن مراجعه می‌کنند. اگرچه که قیمت‌های درمان در قطر برای بیماران خاورمیانه‌ای کماکان بسیار بالاست اما بیماران متمول این منطقه احتمالا در آینده یک مقصد گردشگری سلامت و درمانی خود را قطر درنظر بگیرند.

۱۰- رژیم غاصب اسرائیل

در نظرسنجی شاخص گردشگری پزشکی انگلیس، رژیم غاصب اسرائیل به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها در جهان برای دریافت خدمات پزشکی شناخته شده است. دولت  فلسطین اشغالی بر نیاز به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا و پیشرفت در زمینه درمان‌های هایتک تأکید دارد. این کشور در درمان‌های سرطان و IVF تلاش دارد به یک رهبر جهانی در عرصه گردشگری سلامت تبدیل شود.

اسرائیل برنامه دارد در درمان ناباروری با دستیابی به میزان موفقیت ۲۵٪ -۳۰٪ در هر چرخه، میزان متوسط موفقیت جهانیIVF  در هر چرخه که هم‌اکنون حدود ۲۰ درصد است را ارتقا دهد.

علاوه بر این بیشتر گردشگران برای استفاده از مزایای درمانی و شفابخش بحر المیت (Dead Sea) وارد این منطقه می‌شوند. موقعیت جغرافیایی این رژیم که به نوعی در مرکز نقشه جهان واقع شده است باعث شده تا اسرائیل از اکثر مناطق جهان به راحتی قابل دسترس باشد.

دلایلی چون درمان‌های ارزان قیمت‌تر، سطح بالای داروها، فناوری پیشرفته پزشکی و پرسنل انگلیسی‌زبان به برخی گردشگران پزشکی انگیزه می‌دهد که اسرائیل را برای درمان انتخاب کنند. همچنین پزشکان اسرائیلی معمولاً در کشورهای اروپایی و آمریکا آموزش می‌بینند یا از این کشورها به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند، بنابراین در استفاده از روش‌های پزشکی مدرن غربی از مهارت کافی برخوردار هستند.

منبع: خبرگزاری گردشگری سلامت ایران

هاست

:: موضوعات مرتبط: کسب و کار گردشگری، ،


جمعه 5 دی 1399
ن : بنفشه

معرفی ۵ سیستم رزرو آنلاین هتل در دنیا

رزرو هتل یکی از بخش های بسیار مهم در زمینه توریسم و گردشگری بین المللی می باشد.کیفیت خوب خدمات محل اقامتی می تواند لذت یک سفر را چندین برابر کند. به همین دلیل سیستم های  رزرو هتل در دنیا در راستای ارائه خدمات بهتر با یکدیگر در رقابتی فشرده و تنگاتنگ هستند.

رزرو آنلاین هتل از خدماتی است که امروزه در صنعت گردشگری اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین بسیار مهم است که وب سرویس رزرو هتل به صورتی باشد که کاربران بتوانند به راحتی از تاپیک های مختلف وب سایت استفاده نمایند. چه جز کسانی باشید که از خدمات تورهای مسافرتی استفاده می کنند و چه به تنهایی و طبق برنامه خودتان سفر کنید، لازم است قبل از مسافرت به فکر محل اقامت خود باشید. به همین دلیل دانستن این که برای رزرو هتل بهتر است از کدام سیستم های  رزرو یا بوکینگ هتل در دنیا استفاده کنید بسیار حائز اهمیت است. در ادامه این مطلب، ما به معرفی ۵ سیستم رزرو هتل در دنیا می پردازیم و ویژگی های هر یک از آن ها را  بطور خلاصه بررسی می کنیم.

۱٫ Booking.com از معروف ترین سیستم های رزرو هتل

کمتر کسی است که نام سایت بزرگ و معتبر Booking.com را نشنیده باشد. اسم این سایت (بوکینگ به معنی رزرو کردن) بهترین معرفی برای این سایت و خدماتی است که ارائه می دهد. وبسایت Booking.com به عنوان مشهورترین سایت در زمینه رزرو آنلاین یا برخط هتل و مکان اقامتی در دنیا شناخته می شود و خدمات مربوط به این حوزه را در بالاترین سطح کیفی به مشتریان خود ارائه می دهد.

از مزیت های عالی وبسایت Booking.com می توان به این مورد اشاره کرد که تقریبا تمام جزییاتی که درباره محل اقامت خود در مقصد نیاز دارید را می توانید به سادگی در آن بیابید. بخش جستجوی این سایت و فیلترهایی که می توان در جستجوی آن اعمال کرد به بهترین شکل ممکن طراحی شده اند.

از دیگر نقاط قوت قابل توجه وبسایت Booking.com اطلاعات مسافرت و گردش مسافران است. گردشگران و کاربران از تجربیات خود درباره اقامت در هتل ها و مراکز اقامتی و نقاط قوت و ضعف آن ها نوشته اند. بدین ترتیب شما می توانید با مطالعه محتوای وبسایت Booking.com به انبوهی از اطلاعات لازم در مورد هتل دست پیدا کنید و در نتیجه، تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

 

بوکینگ سیستم رزرو آنلاین هتل

۲٫ Expedia.com /اکسپدیا

دومین مورد از مهم ترین سیستم های آنلاین رزرو هتل در دنیا ، سایت و اپلیکیشن Expedia.com است. سایت Expedia.com نیز یکی از مشهورترین و معروف ترین سیستم هایی است که خدمات مربوط به بوکینگ و رزرو هتل در مقصد را به کاربران خود ارائه می دهد.

جمعیت کسانی که اپلیکیشن Expedia.com را بر روی تلفن های هوشمند خود نصب کرده اند بیش از ۱۲۰ میلیون نفر در سراسر دنیا برآورد شده است. یکی از اصلی ترین مزیت ها و نقاط قوت این اپلیکیشن این است که کاربران آن انتخاب های بسیار گسترده و متعددی دارند. در Expedia.com می توان انواع محل های اقامتی مانند هاستل ها و مهمان خانه های عادی تا مجلل ترین و لوکس ترین هتل ها را در قیمت های مختلف پیدا کرد.

هم چنین اطلاعات موجود در اپلیکیشن Expedia.com و خدماتی که ارائه می دهد برای هر مسافری کاربردی و مفید است. با اندکی گشت و گذار در اپلیکیشن Expedia.com می توانید به اطلاعات گسترده ای درباره مقصد سفر خود و ویژگی های فرهنگی آن بصورت آنلاین دست پیدا کنید. هم چنین وبسایت Expedia.com در زمینه کرایه خودرو، ارائه تورهای مسافرتی و سایر خدمات مورد نیاز گردشگران نیز فعال است.

 

اکسپدیا سایت آنلاین رزرو هتل

۳٫ وبسایت و اپلیکیشن Airbnb

Airbnb یکی از موفق ترین و بزرگ ترین استارت آپ های دنیا در زمینه خدمات مسافرتی و گردشگری است. Airbnb در این سال ها توانسته با سرعت بسیار زیادی رشد کند. این وبسایت با در اختیار داشتن یک پایگاه داده کامل و جامع از هتل ها و مکان های اقامتی در سراسر دنیا یکی از انتخاب های اصلی توریست ها و گردشگران برای رزرو آنلاین است.

مزیت اصلی Airbnb این است که کسانی که دارای خانه هستند و می خواهند آن را اجاره بدهند، می توانند از طریق این اپلیکیشن اقدام کنند. از آن جایی که اقامت در این خانه های اجاره ای برای مسافران نیز راحتی فراوان داشته و هزینه های سفر آن ها را هم کمتر می کند، با استقبال زیادی از سوی توریست ها همراه شده است.
یکی دیگر از نقاط قوت Airbnb که امروزه جز بهترین سیستم های بوکینگ هتل در دنیا شناخته می شود، در برداشتن اطلاعات مفید و جامعی درباره هتل ها و مقاصد گردشگری است. کاربران Airbnb تجربیات خود از اقامت در هتل ها، هاستل ها و مکان های مختلف را در این اپلیکیشن ثبت می کنند. به این ترتیب سایر مسافران و گردشگران می توانند تصمیم گیری بهتری در این زمینه داشته باشند.

معرفی سایت سیستم رزرواسیون airbnb

۴٫ وبسایت Hotels.com

یکی از بزرگترین و صاحب نام ترین سیستم های رزرو آنلاین هتل در دنیا،وبسایت هتلز دات کام  Hotels.com است. کاربران این وبسایت می توانند به سادگی و با وارد کردن نام شهر یا کشوری که قصد سفر به آن را دارند، به اطلاعات هتل های آن جا از جمله قیمت ها، ویژگی ها و تخفیف ها دسترسی داشته باشند.

اگر هزینه محل اقامت برای شما مهم است و می خواهید بودجه خود را بر اساس آن تنظیم کنید، وبسایت Hotels.com می تواند به شما در این زمینه کمک کند. چرا که انواع هتل ها با قیمت های گوناگون در پایگاه داده آن ثبت شده اند. هم چنین از طریق این وبسایت ممکن است تخفیف های خوبی نصیبتان شود.

 

معرفی سایت hotels.com

۵٫ وبسایت دقیقه آخر lastminute

یکی دیگر از بهترین سیستم های بوکینگ یا رزرو آنلاین هتل در دنیا، وبسایت lastminute یا دقیقه آخری ست. محیط کاربری این سایت بسیار خوب طراحی شده و کار با آن، مخصوصا در بخش جستجو آسان است. شما می توانید با استفاده از وبسایت lastminute اطلاعات همه هتل های مطرح و مناسب در مقصد خود را رصد کنید و با مقایسه آن ها به بهترین تصمیم ممکن برسید.

Lastminute تنها در زمینه ارائه خدمات مربوط به رزرو هتل فعال نیست؛ بلکه می تواند شما را درباره بهترین زمان مسافرت به یک مقصد خاص نیز راهنمایی کند. هم چنین در lastminute شما اطلاعاتی درباره فرهنگ، فستیوال ها و امکانات تفریحی و توریستی مقصد خود می یابید و می توانید از همان جا مستقیما و بصورت آنلاین برای اجاره خودرو در مقصد اقدام نمایید.

سایت رزرو هتل دقیقه آخری lastminute.com

منبع: شبکه تخصصی سفر/ سفرنامه

هاست

:: موضوعات مرتبط: کسب و کار گردشگری، ،



تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.