وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

جمعه 19 ارديبهشت 1399
ن : بنفشه

آیا ماسک پارچه ای جلوی انتقال ویروس را میگیرد؟

در حقیقت بررسی های اولیه نشان می دهد که ماسک پارچه ای شیوه مناسبی برای جلوگیری از ورود ویروس ها خواهد بود اما اینکه تا چه اندازه کارایی داشته باشد اهمیت فراوانی دارد.

زدن ماسک بعنوان راهی برای پیشگیری از انتقال ویروس ها و باکتری های بیماری زا عالی است اما اینکه ما چگونه از این ماسک ها استفاده میکنیم از آن مهم تر خواهد بود. در حقیقت نکته مهم در این رابطه به کارهایی پس از ماسک زدن باز می گردد. ماسک می تواند چرخه انتقال ویروس را از بین ببرد اما با کارهای نادرست ما این چرخه دوباره بازخواهد گشت.

استفاده از ماسک های از نوع پارچه ای برای همه افراد توصیه نمی شود. این ماسک ها حاوی موادی در درون خود هستند که مواد از نوع ضد حساسیت بوده اما گاهاً در برخی از افراد می تواند مشکلاتی را پدید آورد. در مواردی استفاده از ماسک اصلا توصیه نمیشود که نمونه ی آن کودکانی هستند که در محدوده سنی زیر دو سال قرار دارند، و یا  افرادی که مشکلات تنفسی و معلولیت هایی دارند.

ماسک های پارچه ای باید هرازگاهی برداشته شوند و دوباره بر روی صورت قرار گیرد، اما در نهایت می توان گفت که این ماسک ها  بعنوان مثال در افراد دارای معلولیت و یا افرادی که ناتوانی های حرکتی دارند احتمالاً بدون فایده خاصی بوده و حتی ممکن است  بدلیل عدم امکان برداشتن ماسک در مواقع ضروری توسط خودشان مشکلات تنفسی را برای آنها پدید آورد.

قرار دادن ماسک بر روی صورت بخصوص برای افرادی که ناقل بیماری هستند بسیار مهم است.اهمییت این موضوع چنان است که پس از همه گیری جهانی کرونا  که منجر به کمبود ماسک در همه جای دنیا شده بسیاری از پزشکان و مسولان کشور ها مردم را به دوختن ماسکهای پارچه ای خانگی توسط خودشان ترغیب و تشویق کرده اند.

ماسک پارچه ای

چه نوع  ماسکی مناسب است؟

به گزارش ایرنا محققان دانشگاه شیکاگو واقع در آمریکا دریافتند مناسب‌ترین پارچه برای ساخت ماسک خانگی استفاده از یک لایه پارچه از جنس کتان (پنبه) به همراه یک لایه پارچه از جنس ابریشم طبیعی یا شیفون (نوعی ابریشم مصنوعی) است. کارایی ماسک‌هایی که با این نوع پارچه تهیه می شوند،‌ مشابه ماسک‌های N۹۵ است .

ماسک های ان ۹۵ بعنوان یکی از بهترین ماسکها برای مبارزه و پیشگری از انتقال ویروس کرونا معرفی شده است؛تفاوت هایی بسیار بین ماسک ان ۹۵ و همچنین ماسک از نوع پارچه ای وجود دارد که نشان دهنده اهمیت استفاده از آنها خواهد بود. به عنوان مثال ماسک پارچه ای برای یک فرد مریض دچار سرماخوردگی معمولی یا آنفولانزا کاربرد بهتری دارد. زیرا سوپاپ یا فیلتری برای خروج وجود ندارد و بنابراین میتوانیم در صورت نبود این سوپاپ انتقال را  نیز کمتر بدانیم.

بعبارتی دیگر میتوان گفت ماسکهای فیلتر دار  برای افرادی مناسب است که سالم هستند و با سرفه و عطسه خود بیماری را منتقل نخواهند کرد.

پس از زدن ماسک باید حتماً دست های خود را با آب و صابون بشویید. شاید این تصور وجود داشته باشد که یک ماسک در مقابل بینی شما قرار دارد، اما باز هم این احتمال دارد بطور ناخواسته به چشم خود دست بزنید. سعی کنید تا حتی با وجود ماسک بر روی صورت خود فاصله با افراد به میزان  حداقل یک متر را رعایت نمایید. این فاصله احترام به حقوق شما و آنهاست. امکان ناقل بودن هر دوی شما وجود دارد و نمی توان آن را انکار کرد.

متأسفانه برخی از افراد پس از زدن ماسک راه بینی خود را باز نگه داشته و ماسک بطور کامل بینی آنها را نمیپوشاند.در بیماری کووید ۱۹ این راه باز هم می تواند بیماری را گسترش دهد. زیرا ویروس ها به سیستم تنفسی و بینی ما وارد می شوند و در نهایت اختلال را ایجاد خواهند کرد. انتشار از طریق کل سیستم تنفسی هم بینی و هم دهان امکان پذیر است. بنابراین ماسک را به صورت کامل بر روی صورت خود قرار دهید.

متأسفانه یکی از دلایل مهم آلودگی را می توان به انتشار ویروس از طریق ماسک نشسته نسبت داد. شما ماسک را نمی شویید و بار دیگر آن را بر روی صورت خود قرار می دهید. علاوه بر ویروس کووید-۱۹ ویروس ها و باکتری های دیگری هم وجود دارند که می توانند به این روش انتقال پیدا کنند. سعی کنید تا پس از هربار استفاده از ماسک پارچه ای آنها را به صورت کامل شستشو دهید.

شستشو این ماسک ها به تنهایی با آب و صابون کافی خواهد بود.سعی کنید تا قبل از استفاده از ماسک حتماً دست های خود را با الکل یا آب و صابون ضد عفونی نمایید. زیرا قرار دادن ماسک منجربه تماس دست های شما به صورت می شود و آلودگی را گسترش خواهد داد.

اگرچه پزشکان همواره تاکید دارند که زدن ماسک برای همه افراد الزامی نبوده و صرفا افراد ناقل بیماری و  افرادی که در تماس و ارتباط نزدیک با این بیماران هستند الزاما باید از ماسک استفاده کنند بنابراین میتوان گفت که ماسک های پارچه ای اگرچه در جلوگیری از انتقال برخی ویروسها از جمله ویروس کرونا قابلیت اعتماد چندانی ندارند ولی بعنوان پوششی در جلوگیری از ورود  بسیاری از ذرات معلق در هوا و پیشگیری از انتقال و گسترش برخی از بیماری ها علی الخصوص در روزهایی که آلودگی هوا بالاست میتوانند اثرگذار باشند.

منبع: گشنیز

هاست

:: موضوعات مرتبط: زندگی و محیط، ،



تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.