وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

جمعه 29 فروردين 1399
ن : بنفشه

چرا مهمانداران، پروازهای اکانومی را به فرست کلاس ترجیح می دهند؟

همانطور که می دانید، هر کسی دوست دارد سطح کلاس پروازی خود را ارتقا دهد و با فرست کلاس و بیزینس کلاس پرواز کند… اما این مورد درباره مهمانداران هواپیما صدق نمی کند.

مهماندرا

اکثر مردم فکر می کنند که خدمه کابین ترجیح می دهند در پرواز فرست کلاس حضور داشته باشند و برای چند مسافر شیک و ثروتمند کار کنند تا اینکه مجبور باشند به صدها مسافر در کابین اکانومی کلاس سرویس دهی کنند. اما بر اساس بررسی های صورت گرفته این تصور کاملا غلط است.

مهماندار

روند ارتقا شغلی در شرکت های هواپیمایی

روند ارتقا برخی از شرکت های هواپیمایی اینگونه است که خدمه باید اول از پروازهای اکانومی شروع کنند و سپس به بیزینس کلاس و فرست کلاس برسند. اما بعضی دیگر از شرکت ها حق انتخاب را به عهده خدمه می گذارند.

نظر خدمه درباره پروازهای اکانومی و فرست کلاس

نتایج مصاحبه با چند مهماندار نشان می دهد: با اینکه خدمه در کابین فانتزی فرست کلاس باید به ۱۰ نفر به جای ۱۰۰ نفر در کابین شلوغ و محدود اکانومی کلاس رسیدگی کنند، اما درخواست های مکرر مسافران فرست کلاس، مهمانداران را خسته تر می کند.

مهماندار

هیثر وایلد، یکی از مهمانداران اسبق می گوید: “کار کردن در پروازهای اکانومی خیلی ساده تر از فرست کلاس است. وقتی با اکانومی پرواز می کردیم، همه چیز راحت تر بود. مهماندار ارشد در هواپیما تمام اعلانات و تشریفات را به انجام می رساند و بر وظایف و مسئولیت های مهمانداران دیگر -که پذیرایی از مهمانان بود- نظارت داشت. او حتی راهروها را بررسی می کرد تا چیزی از قلم نیفتاده باشد”.

مهماندار

وی در ادامه افزود: “اما وقتی که با فرست کلاس پرواز می کردیم، هیچ زمانی برای استراحت نداشتیم و باید هر ثانیه از مسافران پذیرایی می کردیم. ما باید مکررا از مسافران می پرسیدم که آیا به چیزی احتیاج دارند یا خیر تا احساس هیچ کمبودی نداشته باشند. این وضعیت باعث می شد احساس کنم گارسون آسمان هستم”.

نورالیا مازلان یکی دیگر از مهمانداران گفت: “کار کردن برای ۱۰۰ نفر در پرواز اکانومی همیشه برایم لذت بخش تر و راحت تر از رسیدگی به ۱۶ مسافر در فرست کلاس بود”.

مهماندار

“در پرواز اکانومی، مسافران غذایشان را می خورند و خیلی شکایت نمی کنند. بعد ما زباله ها را جمع آوری می کنیم و تمام… نور کابین را کم می کنیم و آماده خوابیدن می شویم.”

چند مصاحبه دیگر با مهمانداران هواپیما صورت گرفته و نتایج آن به قرار زیر است:

مسیرهای پروازی هواپیما می تواند با رفتار عجیب و غریب و عادات ناخوشایند مسافران فرست کلاس و بیزینس کلاس رابطه مستقیم داشته باشد. به عنوان مثال: اکثر مهمانداران از کار کردن برای پرواز فرست کلاس در مسیر لس آنجلس بیزار هستند.

هر مسافر فرست کلاسی که به مقصد فرودگاه لاکس (LAX airport) لس آنجلس پرواز می کند، یک پرنسس است و از خدمه انتظار دارد که با او مثل یک شاهزاده رفتار کند. آنها در ذهن خودشان فکر می کنند که یکی از افراد مشهور جهان هستند و درخواست های عجیب و غریبی دارند.

مهماندار

در شرکت های هواپیمایی دیگر، مسافران بیزینس کلاسی که بین نیویورک و لندن یا نیویورک-میامی پرواز می کنند، به شدت پر رو و بی ادب هستند.

به نقل از یک مهماندار: “در پرواز فرست کلاس نیویورک-فلوریدا همه مسافران فکر می کنند که مهم ترین شخص جهان هستند.

خاطرات یک مهماندار

او در ادامه خاطره ای از این پرواز تعریف می کند: “یکبار مسافری ۴۰ ساله در پرواز فرست کلاس نیویورک-فلوریدا از من خواست تا دانه های بادام را از آجیلش سوا کنم و پنیر رنده شده را از سالادش جدا کنم. او به من دستور داد که سبزی گشنیز را از سالاد “تبوله” (تبوله نوعی سالاد عربی می باشد که به طور سنتی از بلغور، گوجه، خیار و جعفری ریزشده، سیر، پیاز، روغن زیتون، آبلیمو و نمک تشیل شده است) سوا کنم… این یکی از بدترین خاطرات من در این پرواز است”.

مهماندار

با اینکه اکثر مردم دوست دارند در مکان های شیک و مدرن و با افراد سطح بالا کار کنند اما این طور که پیداست هرگز نباید زود قضاوت کرد. مهمانداران شغل سخت و پر استرسی دارند و اینکه مسافران مسئولیت های مهم آنها را زیر سوال می برند و مانند پیشخدمت با آنها رفتار می کنند، اصلا برایشان خوشایند نیست. از این رو اکثر خدمه کابین هواپیما، پروازهای اکانومی را به فرست کلاس و بیزینس کلاس ترجیح می دهند.

منبع: سفرمی

هاست

:: موضوعات مرتبط: کسب و کار گردشگری، ،


جمعه 29 فروردين 1399
ن : بنفشه

هواپیما با تخت خواب و امکانات ویژه برای مسافرین

هواپیما با تخت خواب و امکانات ویژه برای مسافرین پرواز از مهم‌ترین دست آوردهای قرن ۲۱ ام است. این هواپیماها نسبت به هواپیماهای معمولی دارای امکانات ویژه‌ای هستند تا مسافران در حین پروازهای طولانی از آرامش برخوردار باشند.

به عنوان مثال تصور کنید فردی قصد دارد از کشور استرالیا پروازی به کشور کانادا داشته باشد. فاصله‌ای که بین این دو کشور که در دو نیمکره قرار گرفته‌اند وجود دارد سبب می‌شود که زمان پرواز طولانی باشد؛ بنابراین مسافر باید تخت خوابی جهت استراحت در اختیار داشته باشد و یک مانیتور برای تماشای فیلم‌های سرگرم کننده در کنار صندلی او تعبیه شده باشد.

هواپیمایی با تخت خواب و امکانات ویژه برای مسافرین

تفاوت پرواز با هواپیماهای داخلی و بین المللی

پروازهای فرست کلاس یا بیزینس کلاس معمولی صندلی‌هایی ساده دارند و امکاناتی همانند یک وعده غذایی جهت پرواز حداکثر ۲ تا ۳ ساعته در اختیار مسافر قرار می‌دهند؛ اما در پروازهای فرست کلاس یا بیزینس کلاس بین المللی با توجه به این که افراد مختلفی از کشورهای گوناگون از این هواپیماها استفاده می‌کنند و زمان پرواز طولانی‌تر است، شرکت‌های هواپیمایی امکانات ویژه‌ای در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا با جلب رضایت مسافران بتوانند آن­ها را به مشتری همیشگی خودشان مبدل سازند. با سفرمی همراه باشید و با امکانات ایرلاین های ویژه بیشتر آشنا شوید.

تفاوت پرواز با هواپیماهای داخلی و بین المللی

بریتیش ایرویز (British Airway’s)

شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز که یک شرکت انگلیسی است خدمات ویژه‌ای را در اختیار مسافرین این پرواز قرار می‌دهد. از مهم‌ترین امکانات این هواپیما می‌توان به صندلی‌های تختخواب‌شو آن اشاره کرد. با وجود این صندلی‌ها مسافران می‌توانند در طول مدت زمان پرواز استراحت کنند و با انرژی مضاعف در مقصد حاضر شوند. جهت حال رفاه مسافران یک مانیتور ۲۳ اینچی نیز در مقابل آن‌ها تعبیه شده است که امکان کنترل از راه دور آن از طریق کنسول طراحی شده در کنار صندلی وجود دارد. با وجود این مانیتور مسافر تا انتهای مسیر سرگرم خواهد بود. این ایرلاین پروازهای فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی را ارائه می‌کند؛ که قیمت پرواز اکونومی نسبت به سایر کلاس های پروازی مناسب­تر است و با وجود امکانات رفاهی که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد این گزینه برای بسیاری از مسافران ایده آل خواهد بود.

بریتیش ایرویز (British Airway's)

بریتیش ایرویز (British Airway's)

 

ژاپن ایرلاینز (Japan Airline’s)

ژاپن ایرلاینز نیز یک از برترین شرکت‌های هواپیمایی است که امکانات ویژه‌ای در اختیار مسافران قرار می‌دهد. به گونه‌ای که مسافران هنگام استفاده از کلاس‌های پروازی ارائه شده توسط این ایرلاین تصور می‌کنند در منزلشان حضور دارند و تمام امکانات رفاهی برای آن‌ها فراهم شده است. این هواپیما با تخت خواب و صندلی های تختخواب‌شو  و مانیتور مناسبی نیز که به وسیله لمس کردن قابل کنترل می‌باشد، جهت پخش فایل‌های تصویری در مقابل مسافر طراحی شده است. در کنار صندلی نیز سوکت برق طراحی شده است که امکان شارژ کردن وسایل الکترونیکی مانند گوشی تلفن همراه را برای مسافر فراهم می‌کند.

ژاپن ایرلاینز (Japan Airline's)

قطر ایرویز (Qatar Airway’s)

قطر ایرویز یکی از شرکت‌های هواپیمایی معتبر خاورمیانه است که به کشورهای متعددی در ۵ قاره جهان پرواز دارد. صندلی‌های طراحی شده در کابین‌های هواپیما قابلیت تختخواب‌شو دارند. درون کابین‌های طراحی شده امکان ماساژ برای مسافران تعبیه شده است و سیستم مالتی مدیایی نیز جهت تماشای فایل‌های تصویری یا گوش دادن فایل‌های صوتی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. با انتخاب این ایرلاین می‌توانید سفری خاطره انگیز و آرام را تجربه کنید و از هوانوردی در آسمان همیشه نیلگون لذت ببرید.

قطر ایرویز (Qatar Airway's)

ایرلاین کانتاس (Qantas Airlin)

ایرلاین کانتاس که یک شرکت هواپیمایی استرالیایی است نیز امکانت رفاهی مناسبی در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا سفری رؤیایی و هیجان انگیز را پشت سر بگذارند. صندلی‌های طراحی شده در این هواپیما قابلیت تختخواب‌شو دارند و مسافران در طول پرواز می‌توانند در حالت درازکش استراحت کنند. همچنین مسافران در طول پرواز می‌توانند از غذاهای متنوعی که در هواپیما سرو می‌شود بهره­مند شوند یا تجهیزات اضافی مانند لباس راحت، لوازم آرایش و … را دریافت نمایند. در حین پرواز می‌توانید از سالن‌های طراحی شده برای آب گرم یا خدمات ماساژ نیز استفاده کنید.

ایرلاین کانتاس (Qantas Airlin)

ایرلاین کانتاس (Qantas Airlin)

تای ایرویز (Thai Airway’s)

تای ایرویز یک شرکت هواپیمایی تایلندی است که خدمات پرواز به ۸۰ مقصد گوناگون در ۳۸ کشور جهان را ارائه می‌کند. درون کابین‌های هواپیماهای این ایرلاین صندلی‌های تختخواب‌شو طراحی شده‌اند که قابلیت ماساژ دارند. همچنین مانیتورهای لمسی نیز کنار صندلی‌ها وجود دارند تا مسافران در طول پرواز بتوانند فایل‌های موسیقی دلخواهشان را گوش کنند یا برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌شان را تماشا کنند. غذاهای متنوعی در منوها برای مسافران در نظر گرفته شده است که در طول پرواز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

تای ایرویز (Thai Airway's)

اتحاد ایرویز (Etihad Airways)

اتحاد ایرویز به عنوان شرکت بین المللی امارات متحده عربی توسط خاندان سلطنتی تأسیس شده است. کابین‌های طراحی شده در این هواپیما دارای اتاق نشیمن و اتاق خواب با تخت‌های دو نفره هستند. در این هواپیما دستشویی و حمام طراحی شده به صورت جداگانه هستند. هنگام استفاده از این ایرلاین تصور می‌کنید که در ارابه‌ای سلطنتی قرار دارید و بر فراز دریاها و دشت‌ها در حرکت هستید. در حین پرواز می‌توانید به استراحت بپردازید یا از امکانات تعبیه شده بهره بگیرید.

اتحاد ایرویز (Etihad Airways)

خلاصه

هواپیما با تخت خواب و امکانات ویژه برای مسافرین این امکان را فراهم می‌کند که مسافر در حین پرواز از آرامش خاطر کافی برخوردار باشد؛ بنابراین با صرف هزینه‌ای مناسب می‌توانید یک پرواز منحصر به فرد با کلیه امکانات رفاهی را هنگام سفرهای بین المللی تجربه کنید

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


جمعه 29 فروردين 1399
ن : بنفشه

چگونه بهره وری مان را برای یادگیری و موفقیت بیشتر کنیم؟

می خواهید یک روش موثر برای پربازده بودن را یاد بگیرید؟ یا اینکه روش مدیریت و بهره وری زمان را یاد بگیرید؟ یا اینکه یک زبان خارجی مثل زبان آلمانی را یاد بگیرید؟ در این مطلب 3 نکته ساده برای افزایش بهره وری زمان برای یادگیری بهتر را آموزش می دهیم.

۱-قدرت اراده را دست کم نگیرید

جنگ واقعی برای رسیدن به بهره روی و بازدهی بیشتر هر روز صبح شروع می شود. اگر بعد از شنیدن صدای ساعت زنگ دارتان آن را خاموش کردید و دوباره به خواب رفتید باید بگوییم جنگ را واگذار کرده اید!

اگر هشداری تنظیم می کنید به محض شنیدن صدای آن باید از خواب بلند شوید. این ساده ترین اما موثرترین کار ممکن است. تحقیقات نشان می دهند خاموش کردن صدای زنگ هشدار ساعت یا تلفن و دوباره خوابیدن شما را خسته تر و بیدار شدنتان را هم سخت تر می کند.

بنابراین جنگ اول بین شما و رختخوابتان است! هر روز به خودتان قول بدهید که از این جنگ پیروز و سربلند برمی گردید و اجازه ندهید میل به خواب شکستتان بدهد. به محض اینکه صدای آلارم را شنیدید بلند شوید و روزتان را شروع کنید.

۲- تمرکزتان را مدیریت کنید

هر کسی با توجه به توانایی هایی که دارد تا حدی می تواند با مسائل مختلف در طول روز دست و پنجه نرم کند. برای همین است که هدف اصلی ما در این مطلب یاد گرفتن انجام کارها به نحوی هوشمندانه تر است نه صرفا سخت تر و بیشتر.

یکی از بهترین راهها برای انجام هوشمندانه کارها این است که وظایف و کارهایتان را بر اساس ریتم بدنتان تنظیم کنید. منظور ما از ریتم بدن همان ساعت داخلی بدن است. خیلی از افراد اول صبح تمرکزشان برای انجام فعالیت های مختلف بیشتر است. برای بعضی ها هم این مساله کاملا بر عکس است. بنابراین مهمترین نکته این است که بفهمید در کدام بازه زمانی تمرکز بیشتری برای انجام کارها دارید و روی همان زمان بیشتر حساب کنید.

۳- اهدافتان را بنویسید و جلوی چشمتان بگذارید

اینکه بخواهید مولد و پر بازده باشید یک طرف قضیه است و اینکه بفهمید چه چیزی شما را به سمت این مساله می برد طرف دیگر قضیه. هر روز صبح بعد از بیدار شدن ۳ سوال از خودتان بپرسید:

  • برای رسیدن به هدفم به چه چیز احتیاج دارم؟
  • آیا در مسیر رسیدن به هدفم قدم برمیدارم؟
  • آیا کارهایی که الان می کنم مهمترین وظایفم هستند؟

گاهی اوقات در طول روز چندین و چند بار به این سوالات فکر کنید و به آنها جواب بدهید. مهمترین چیزی که باید از آن مطمئن شوید این است که الان به سمت هدفتان حرکت می کنید و از آن دور نشده اید. برای اینکه موثر و پربازده باشید همیشه باید هدف اصلی و خط پایان را در نظر بیاورید. به این ترتیب تمام فعالیت هایتان در راستای همین هدف انجام می شوند.

۴- با یک دست چند هندوانه برندارید!

مغز ما نمی تواند در آن واحد روی چندین کار به طور مساوی تمرکز کند و همه را با هم به یک شکل و یک اندازه انجام بدهد. بنابراین دقت کنید که چند کار را به طور همزمان انجام ندهید چون ضرر این کار بیشتر از فایده اش است.

مطالعات اخیر نشان می دهند فقط چیزی حدود ۲٫۵% از افراد می توانند چند کار را به طور همزمان و درست انجام بدهند. میبینید؟ درصد خیلی کمی است. گذشته از این، تحقیقات اخیر دانشگاه لندن حاکی از آن است که مولتی تسکینگ یا چند وظیفه ای بودن قدرت بدنی شما را کم می کند و حتی می تواند باعث کاهش میزان ضریب هوشی یا همان IQ شود.

از طرف دیگر مشخص شده است چگالی قشر سینگولیت قدامی مغز در افرادی که چندین فعالیت را در یک زمان انجام می دهند کاهش می یابد. این قسمت مسئول احساساتی مثل فهم متقابل و همینطور کنترل شناختی و احساسی مغز است.

بنابراین وقتش رسیده این عقیده که انجام همزمان کارها می تواند بازدهی بیشتری داشته باشد را کنار بگذارید و هر بار فقط روی یک فعالیت متمرکز شوید.

۵- ورزش کردن را فراموش نکنید

اگر تجربه ورزش کردن داشته باشید می دانید که آزاد شدن اندورفین در بدن تا چه اندازه احساس خوب و شگفت آوری ایجاد می کند. اما اینکه ما ورزش کردن را توصیه می کنیم فقط به خاطر این احساس خوب و فوق العاده نیست. ورزش کردن باعث کاهش استرس و اضطراب می شود و آرامش ذهنی شما را بیشتر می کند. در نتیجه می توانید بهتر و بیشتر روی کارهایتان تمرکز کنید. به این ترتیب میزان بازدهی و اثر بخشی تان هم بیشتر می شود.

شاید بپرسید بهترین زمان برای ورزش کردن چه موقع است؟ خب، باید بگوییم این مساله کاملا به خودتان بستگی دارد. اگر بتوانید ۴ بار در هفته ورزش کنید یا به باشگاه بروید فوق العاده است! اما اگر وقت باشگاه رفتن یا ورزش حرفه ای را ندارید نگران نباشید. ورزش های ساده ای مثل پیاده روی یا استفاده از پله به جای آسانسور هم می تواند در دراز مدت باعث افزایش بهره وری شود.

منبع: چرخ فلک

هاست

:: موضوعات مرتبط: زندگی و محیط، ،


پنج شنبه 14 فروردين 1399
ن : بنفشه

بررسی وضعیت رزرو سوئیت در ایران

نگاهی به گردشگری و رزرو سوئیت در ایران

گردشگری، همواره یکی از بهترین تفریح های بشر بوده است. سفر به سرزمین های مختلف، مناطق گردشگری، تاریخی، هنری، اجتماعی و شهرها و روستاهای مختلف، همواره لذت بسیار زیادی برای ما انسان ها داشته است. در این مقاله قصد داریم درباره یکی از مشکلات سفر یعنی اقامت در سفر صحبت کنیم. رزرو سوئیت در ایران یکی از راه های ارزان قیمت و بسیار مناسب برای اقامت در شهرها و مناطق مختلف گردشگری است. در ادامه اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما ارائه می دهیم.

چرا رزرو سوئیت و رزرو منزل ؟

حتما اولین سوالی که مطرح می شود این است که چرا در سفرهای خود به جای استفاده از هتل از سوئیت و منزل استفاده کنیم؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است.

مسئله این است که وقتی به سفر می رویم، دوست داریم که با بومی های آن منطقه گردشگری هم برخورد داشته باشیم. چه چیز بهتر از اینکه در کنار طبعیت یا مناطق گردشگری، در کنار مردم بومی آن منطقه اقامت کنیم؟ هتل ها علاوه بر اینکه قیمت زیادی دارند، شما را تا حدودی از لذت زندگی در کنار مردم باز می دارد.

رزرو سوئیت در ایران، یکی از بهترین راه ها و حتی به صرفه ترین راه ها برای اقامت در طول سفر می باشد. اخیرا نیز رزرو سوئیت در مناطق گردشگری، طبیعت، مناطق تاریخی ایران، مناطق توریستی ایران و مخصوصا در قسمت های شمال ایران بسیار زیاد شده است. در زمینه رزرو سوئیت پیشنهاد عالی برای شما داریم.

مشخص کردن محل اقامت قبل از سفر

کاملا درست است. مانند هتل ها، شما می توانید سوئیت مورد نظر خود را قبل از سفر انتخاب کنید که وقتی وارد منطقه گردشگری و مدنظر خود شدید، به راحتی از سوئیت و منزل استفاده کنید.

در سال های قبل معمولا ورودی هر شهر توریستی چند نفر برای دادن سوئیت به شما با داشتن یک نوشته نظیر ” سوئیت ارزان” یا ” رزرو سوئیت” در انتظار شما بودند. شما ضمن پرسیدن موقعیت سوئیت و قیمت آن ، یکی را انتخاب می کردید.

این مدل رزرو سوئیت مشکلات خاص خود را داشت. از جمله اینکه وقت گیر بود و شما هم داخل سوئیت را نمیدیدید.

اما اخیرا شرکتی در این زمینه فعالیت گسترده ای دارد.

شرکت گردشگری اتراق، بهترین بستر فنی اعم از سایت و اپلیکیشن بسیار هوشمند در زمینه رزرو سوئیت دارد.

بررسی وضعیت رزرو سوئیت در ایران

چگونه از سامانه اتراق برای رزرو سوئیت بهره ببریم؟

کار با سایت و اپلیکیشن اتراق بسیار ساده است. شما با وارد شدن به سایت و یا نصب اپلیکیشن اتراق، محل سفر را مشخص می کنید و سوئیت ها و منازل را در آن منطقه گردشگری مشاهده می کنید. اطلاعات مختلف سوئیت اعم از عکس، ادرس،شماره تماس، قیمت رزرو ، تعداد اتاق، وضعیت سوئیت و … را مشاهده می کنید و بر اساس نیاز خود و بودجه ای که در نظر دارید می توانید یک سوئیت را اجاره کنید.

لازم به ذکر است که اپلیکیشن اتراق اولین و بهترین اپلیکیشن نقشه محور گردشگری در زمینه رزرو سوئیت و منزل می باشد. همچنین اطلاعات بسیار زیادی درباره مناطق گردشگری ایران، شهرها و استان های ایران در اختیار شما قرار می دهد.

امیدواریم استفاده از این سایت و اپلیکیشن برای شما تجربه لذت بخشی را رقم بزند.

پست سفارشی/رپرتاژ

هاست

:: موضوعات مرتبط: رپرتاژ آگهی، ،


یک شنبه 10 فروردين 1399
ن : بنفشه

آیا سوغات کرمان را می شناسید؟

سوغات کرمان بسیار متنوع است؛ از انواع شیرینی‌ها و نان‌های محلی گرفته تا محصولات کشاورزی و طبیعی مثل داروهای گیاهی و پسته و انواع صنایع دستی از جمله پته‌دوزی و قالی. استان کرمان یکی از پهناورترین استان‌‌های کشور است و از استان‌های مهم تاریخی کشور است که بیش از ۶۵۰ اثر ملی ثبت شده و ۳ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو دارد. علاوه‌بر ویژگی‌های طبیعی، صنعتی و تاریخی، استان کرمان از نظر گردشگری نیز جزو برترین استان‌‌های کشور است که درکنار جاذبه‌های فراوان گردشگری از سوغات بسیار متنوعی برخوردار است. در ادامه شما را با مشهورترین سوغاتی‌های کرمان، آشنا می‌کنیم.

کلمپه

سوغات کرمان

این شیرینی سنتی، درواقع نوعی کلوچه است که پخت آن در برخی از مناطق استان مانند شهرستان بم رواج دارد. تفاوت اصلی این کلوچه در موادی است که درون آن قرار می‌دهند.مخلوطی از خرما و گردوی چرخ شده، لایه‌ی میانی این کلوچه را تشکیل می‌دهند که با هل، گلاب یا دارچین معطر شده است. در تزیین کلمپه از پودر پسته یا کنجد استفاده می‌کنند و نوع مخصوصی دارد که در آن زعفران و روغن حیوانی به کار می‌رود.

کماچ سهن

در تهیه‌ی خمیر این شیرینی سنتی از جوانه‌ی گندم استفاده می‌شود، ویژگی دیگر کماچ، ادویه‌ی مخصوص آن است که علاوه‌بر ادویه مشهوری مانند دارچین و زیره، برخی از گیاهان دارویی نیز در آن وجود دارند. این ادویه هم به خمیر کماچ و هم به مواد میانی آن اضافه می‌شود. این شیرینی پرکالری را با اینکه هیچ افزودنی نگه‌دارنده‌ای ندارد، می‌توان مدت طولانی بیرون از یخچال نگه‌داری کرد و به همین دلیل، طرفداران زیادی دارد.

کماج

قطاب

سوغات کرمان

این شیرینی سنتی و مشهور از اصیل‌ترین شیرینی‌های ایرانی است و پخت آن قدمت زیادی دارد. لایه‌ی خارجی این شیرینی، نانی است که در خمیر آن از شیر یا ماست استفاده می‌شود و به روش سرخ کردن، پخته می‌شود. برای تهیه‌ی محتوای داخل قطاب، مغز پسته یا مغز گردو را به همراه شکر آسیاب می‌کنند و برای تزیین آن از پودر قند استفاده می‌کنند.

قاووت

سوغات کرمان

تولید این فراورده‌ی غذایی، که به شکل پودر است و در لهجه‌ی کرمانی به آن «قووتو» می‌گویند قدمت زیادی دارد. طبق رسوم کهن که هنوز هم در برخی مناطق رواج دارد، علاوه‌بر اینکه قاووت را به زنی که زایمان کرده می‌دهند، از مهمانانش نیز با آن پذیرایی می‌کنند. این پودر خوراکی به‌عنوان داروی گیاهی و تقویت‌کننده‌ی طبیعی، به کشورهای دیگر صادر می‌شود. برای تهیه‌ی قاووت، انواع مغزها، ادویه‌ی مختلف، گیاهان دارویی، بذر گیاهان، گندم، جو، کنجد، نخودچی، شکر و قهوه را پس از مخلوط کردن، آسیاب می‌کنند. قاووت انواع مختلف و طعم‌های گوناگونی دارد که تفاوتشان در همین مواد تشکیل‌دهنده است. قاووت را یا به شکل پودر مصرف می‌کنند یا در شیر و آب جوش حل می‌کنند و به‌جای چای می‌نوشند.

فالوده

سوغات کرمان

این دسر یخی ایرانی، که به آن پالوده نیز می‌گویند، با قرار دادن رشته‌های باریک نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می‌شود. در نوع کرمانی فالوده، از گلاب و عرقیات گیاهی مانند عرق نعنا، عرق بیدمشک یا عرق نسترن به‌عنوان چاشنی و از تخم شربتی یا تخم خرفه برای تزیین استفاده می‌کنند. فالوده‌ی کرمانی، طرفداران زیادی دارد و در اغلب بستنی فروشی‌ها به روش سنتی در کاسه‌های چینی مرسوم، عرضه می‌شود.

محصولات کشاورزی

زیره

سوغات کرمان

میوه‌ی گیاهی بوته‌ای و کوتاه قد از خانواده‌ی چتریان است که خواص دارویی دارد و به‌عنوان ادویه در آشپزی استفاده می‌شود. زیره دو نوع سبز و سیاه دارد که نوع سیاه آن به زیره‌ی ایرانی شهرت دارد و بیشترین حجم تولید آن مربوط‌به استان کرمان است. کشاورزان کرمانی از اواسط اردیبهشت تا اوایل تیرماه، زیره‌ی سیاه مزروعی را برداشت می‌کنند. بهترین و مرغوب‌ترین زیره‌ی سیاه، نوع کوهی آن است که در مناطق کوهستانی شهرستان بافت استان کرمان به‌صورت خودرو رشد می‌کند و عشایر کوچ‌رو کار برداشت آن را که بسیار دشوار است، بر عهده دارند.

پسته

سوغات کرمان

پسته یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی کشور است که بیش از ۷۰ درصد آن در استان کرمان تولید می‌شود. پسته در مناطق مختلف استان، کشت می‌شود اما شهرستان رفسنجان به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه‌ی پسته‌کاری در جهان، مرکز اصلی تولید پسته در استان است و بالاترین حجم تولید را به خود اختصاص داده است. کیفیت بالا و تنوع محصول، دو ویژگی اصلی پسته‌ی رفسنجان هستند که باعث ورود تولیدان این منطقه به بازار جهانی شده‌اند.

گردو

سوغات کرمان

ایران چهارمین کشور تولیدکننده‌ی گردو در جهان است. گردو در شهرستان‌های مختلف استان کرمان تولید می‌شود و پس از پسته، دومین محصول کشاورزی صادراتی استان است. گردوی تولیدشده در باغ‌های شهرستان بافت باتوجه‌به ارتفاع بالای باغ‌ها، از مرغوب‌ترین انواع گردوی کشور است. شهرستان بافت، به لحاظ سطح زیر کشت گردو، رتبه‌ی اول را در کشور دارد و از جهت میزان تولید، پس از شهرستان تویسرکان استان همدان، دومین تولیدکننده‌ی گردوی کشور است.

خرما

سوغات کرمان

باتوجه‌به ویژگی‌‌های اقلیمی، مناطق شرقی و جنوبی استان از قطب‌های تولید خرما در کشور هستند و یک‌ سوم خرمای کشور را تولید می‌کنند. خرما مهم‌ترین محصول کشاورزی این مناطق است و تولید آن مهم‌ترین شغل جمعیت روستایی این مناطق به شمار می‌رود. خرمای مضافتی استان کرمان که بیشتر در شهرستان‌های بم و فهرج کشت می‌شود، از انواع مرغوب خرمای ایران است و جایگاه ویژه‌ای در صادرات خرمای کشور دارد.

مرکبات

سوغات کرمان

استان کرمان، سومین استان تولیدکننده‌ی مرکبات در کشور است که علاوه‌بر تأمین بخش زیادی از نیاز داخلی، نقش عمده‌ای در صادرات مرکبات کشور دارد. مناطق جنوبی و برخی از مناطق شرقی استان به‌ویژه شهرستان‌های بم و شهداد، مهم‌ترین مناطق تولید مرکبات در استان کرمان هستند که به‌دلیل شرایط خاص آب‌و‌هوایی، دوره‌ی برداشت در آن‌ها طولانی است و از اوایل آبان تا انتهای سال ادامه دارد. مرغوبیت و طعم ویژه‌ی مرکبات جنوب استان، در مقایسه با مرکبات تولید شده در سایر مناطق کشور، باعث شده تا صادرات این محصولات به‌راحتی انجام شود و مشتریان خارجی محصولات را پیش‌خرید کنند. انواع پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ‌فروت در استان کرمان کشت می‌شود.

صنایع دستی

پته‌دوزی

سوغات کرمان

نوعی رودوزی ایرانی است که در بین زنان و دختران استان کرمان مرسوم است و از قدیمی‌ترین سوزن‌دوزی‌‌های سنتی در ایران به شمار می‌رود. در پته‌دوزی، پارچه‌ی زمینه‌ی کار، پارچه‌ای ضخیم و پشمی است که عریض نامیده می‌شود و نخ دوخت، نخ‌های رنگی و پشمی با ضخامت مختلف هستند که به آن‌ها ریس گفته‌ می‌شود. طرح‌های به کار رفته در پته‌دوزی، نقوش کهن ایرانی و نقوش ذهنی هنرمندان هستند و از ویژگی آن‌ها این است که بیشتر سطح عریض را می‌پوشانند.

پته‌های کرمان، سابقه‌ای درخشان دارند و سیاحان خارجی که در دوران صفویه به ایران سفر کرده‌اند در سفرنامه‌هایشان، پته‌ی کرمان را توصیف کرده‌اند. قدیمی‌ترین نمونه‌ی به جامانده از پته‌های تاریخی کرمان، پته‌ای است که به‌عنوان روکش روی قبر «شاه‌ نعمت‌الله ولی» در ماهان کرمان قرار دارد و عریضش کرم‌رنگ است. مسافران در سفر به این استان می‌توانند لباس‌ها و همچنین انواع بافته‌‌هایی را که به روش پته‌دوزی تزیین شده‌اند به‌عنوان سوغات خریداری کنند؛ روتختی، رومیزی، پرده، سجاده، بالش، کوسن و…

قالی

فرش

کرمان از مراکز مهم بافت فرش در کشور است که قدمت قالی‌بافی در آن به قبل از دوران صفویه بر می‌گردد. قطعه‌ای از یک تخته‌ فرش بافته شده در کرمان، در موزه‌ی آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود که قدمت بافت آن را بیش از ۵۰۰ سال دانسته‌اند. دوران صفویه، دوران شکوفایی قالی کرمان بوده به نحوی که بسیاری از سیاحان خارجی از آن یاد کرده‌اند. امروزه نیز قالی‌های کرمان زینت‌بخش موزه‌های معتبر جهان هستند. شهرت قالی کرمان به طرح‌ها و رنگ‌های آن مربوط است. از ویژگی‌های طرح‌‌های قالی کرمان، نقوش بسیار ریز و پرکار بودن طرح است. قالی کرمان یکی از متنوع‌ترین و شادترین فرش‌های ایرانی از نظر رنگ است که در انواع نفیس آن تا سی رنگ به کار رفته است. این رنگ‌ها اکثرا گیاهی هستند و به‌دلیل طبیعی بودن دوام بالایی دارند.

قالیچه‌های افشار

سوغات کرمان

روستاهای بلورد، اسطور، نجف آباد، محمودآباد، زیدآباد و پاریز از مهمترین تولیدکنندگان بافته‌های افشار در استان کرمان هستند. آن دسته از عشایر ایل افشار که هنوز زندگی کوچ نشینی دارند و در دشت‌های بین سیرجان و بافت زندگی می‌کنند، بخش دیگری (هرچند معدود) از تولیدات عشایری استان کرمان را به خود اختصاص می‌دهند که با نام قالیچه‌های افشار به بازار عرضه می‌شوند.

گلیم شیریکی پیچ

سوغات کرمان

گلیم شیرکی پیچ سیرجان و روستای دارستان به‌عنوان دهکده‌ی جهانی گلیم در سازمان علمی، فرهنگی سازمان ملل، یونسکو ثبت جهانی شده است. سیرجان یکی از شهرستان‌های استان کرمان است. این نوع گلیم در نوع خود منحصربه‌فرد است. گلیم شیرکی پیچ در گذشته فقط به شکل گلیم بافته می‌شد اما امروزه به شکل ترکیبی از گلیم و قالی بافته می‌شود. در این نوع گلیم برخلاف انواع دیگر گلیم که در آن‌ها پود باعث شکل‌گیری محصول می‌شود، پود نقشی در بافت ندارد و فقط تارها را به یکدیگر متصل می‌کند و باعث استحکام درگیری نخ خامه با تارها می‌شود.

گلیم شیریکی پیچ

ظروف و اشیای تزیینی مسی

سوغات کرمان

ساخت ظروف و اشیای تزیینی مسی در بسیاری از شهرهای ایران رواج دارد و به‌عنوان سوغات آن شهر، مورد توجه قرار دارد. در کرمان هم، هنرمندان صنایع دستی با دقت و ذوق فراوان، این محصولات مسی را عرضه می‌کنند که می‌توانید به‌عنوان یک سوغاتی ماندگار خریداری کنید. انواع ظرف مثلدیس و بقاب، دیگ و کفگیر، ظروف پذیرایی و وسایل تزیینی مثل گلدان و بشقاب‌های تزیینی در کرمان تولید می‌شود.

 خورجین بافی

سوغات کرمان

خورجین بافی، بیشتر بین اهالی روستاها و عشایر رواج دارد و غالبا با طرح‌های هندسی بافته می‌شود. مواد اولیه‌ی آن از پشم‌های رنگی، نخ پنبه‌ای و گاه موی بز است که موارد مصرفی نظیر حمل‌ونقل پشت دوچرخه و موتور یا چهارپایان را دارد.

 آجیده دوزی

سوغات کرمان

آجیده دوزی نام‌های دیگری مثل لایه‌دوزی و پنبه‌دوزی هم دارد. آجیده دوزی یکی از رودوزی های سنتی و باسابقه‌ی ایرانی است. در آجیده دوزی لایه‌ای از پنبه بین دو لایه پارچه قرار می‌گیرد و سپس با دوخت روی پارچه، نقوش و طرح‌های ظریف و برجسته ایجاد می‌شود.

گبر دوزی

سوغات کرمان

زرتشتی‌دوزی یا گبردوزی یکی از صنایع دستی سنتی و زیبای ایران است که مرتبط با زرتشتیان ایران بوده و توسط زرتشتیان ابداع شده است. رنگ‌های مورد استفاده در گبردوزی، رنگ‌های روشن و زنده مانند سرخ، سفید و سبز است. نقوش مورد استفاده در این سوزن دوزی یا نقوش گیاهی از قبیل درخت زندگی یا سرو، سروخمیده، گل میخک یا نقوش حیوانی مثل طاووس، خروس، مرغ، هدهد و ماهی یا نقوش هندسی مانند مربع و دایره است.

عریض بافی

عریض پارچه‌ای دستبافت است که با دستگاه‌های بافندگی چوبی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های چوبی جای خود را به دستگاه‌های تک فاز برقی دادند و پس از آن نیز به تدریج بافته‌های کارخانه‌ای جانشین عریض‌های دستباف شده و هم‌اکنون پته‌های استان کرمان‌ را بیشتر اینگونه پارچه‌های کارخانه‌ای تشکیل می‌دهد که کیفیت عریض‌های دست‌باف را ندارند و شکل ظاهری آنان هم تغییر کرده است.

منبع: نظاره

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


چهار شنبه 6 فروردين 1399
ن : بنفشه

وضعیت گردشگری در سال 99

یک متخصص حوزه گردشگری با اشاره به اینکه وضعیت گردشگری در سال 99 بدتر از سال های گذشته است، افزایش قیمت ارز را وابسته به افزایش سفرهای داخلی ندانست.

به گزارش تیتربرتر؛ گردشگری در چند دهه گذشته به یک قطب اقتصادی که به تقویت اقتصاد بسیاری از کشور ها کمک می کند تبدیل شده است.مردم به سفر و تعطیلات به عنوان یک نیاز ضروری نگاه می کنند نه تنها امری تجملاتی و غیر ضروری.گردشگری خواستار هماهنگی و همکاری بین آژانس های مسافرتی، اپراتورهای تور و گردشگران است. گردشگری دارای چند عنصر اصلی می باشد که شامل :مقصد، جاذبه ها، مکان ها، محل های اقامتی و تمام خدمات جانبی می باشد.

گردشگری چیست؟

گردشگری شامل فعالیت هایی است برای افرادی که در حال سفر هستند و قصد اقامت در یک محلی به دور از خانه خود را دارند ،چه برای اوقات فراغت چه برای کسب و کار و یا اهداف دیگر.

مفهوم گردشگری از زبان متیسون(۱۹۸۲)

گردشگری به حرکت موقت مردم به خارج از محل کار و زندگیشان و فعالیت هایی که در طول اقامت در آن مقصد می خواهند انجام دهند و همچنین امکاناتی که شرایطی را ایجاد میکند تا به خواسته هایشان برسند گفته می شود.

گردشگری به طور معمول در ابتدا به شکل سنتی بود.با تکامل فرهنگ ها، اقتصادها و دانش،گردشگری به فرم و شکل دیگری به نام گردشگری پایدار رسید که ۱- در نظر گرفتن سفری با برنامه ریزی دقیق ۲- رسیدن به مقاصدی که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند و۳- همچنین تحت حفاظت قرار دادن مقاصد به عنوان اولویت در مقوله گردشگری قرار گرفتند.

پیش بینی گردشگری ایران در سال 99

رحیم یعقوب‌زاده، متخصص حوزه گردشگری، با اشاره به پیش بینی‌اش برای سال ۹۹ گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت به دلیل اینکه دو الی سه ماه اول سال ۹۹ گردشگری در کشور در رکود بوده و پس از آن هم ماه مبارک رمضان است به نظر می‌رسد برای سال 99 گردشگری ایران و جهان مطلوب نخواهد بود.

او افزود: یکی اینکه بحث کرونا دنیا را تحت تاثیر قرار داده است وقتی اقتصاد جهانی در شش ماه دوم سال ۲۰۲۰ با توجه به شرایط پیش آمده یعنی در سال ۹۹ دچار رکود ور رشد منفی است این امر در خیلی از زمینه ها اثرگذار خواهد بود.

یعقوب‌زاده اظهار کرد: در ایران سه ماه درگیر هستیم و دولت هزینه زیادی کرده است و درآمد مردم کاهش پیدا کرده چند ماه نیاز داریم تا احیا پیدا کنیم و سفرها مانند سال‌های قبل جبران نخواهد شد.

سفرها در سال 99 کمتر از 98 است

او افزود:  بنابراین سفر سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بنا به دلایل عنوان شده و همچنین تحریم‌ها کمتر خواهد بود. از این رو ورود گردشگران خارجی کاهش پیدا خواهد کرد و در داخل هم نیز سفرهای داخلی و خارجی کاهش پیدا می‌کند.

افزایش دلار سبب افزایش سفرهای داخلی نمی‌شود

این متخصص در حوزه گردشگری در پاسخ به این سوال که افزایش دلار مانع از سفر به خارج از کشور و افزایش سفرهای داخلی خواهد شد یا نه گفت: با قاطعیت می‌گویم که این گذاره نادرست است به غیر از کرونا در سال جاری درآمدهای هم کاهش پیدا کرده و همچنین افزایش قیمت ارز را داشتیم از این رو مردم کمتر به سفر ترکیه می‌روند اما سفر داخلی گسترش پیدا نکرده است.

یعقوب‌زاده اضافه کرد: آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که هزینه اقامت‌گاه و پروازهای داخلی افزایش پیدا کرده و از این رو همچنین بحث بنزین هم تاثیر گذار بوده و مردم کمتر با ماشین‌های شخصی خود به سفر می‌روند؛ به این دلیل افزایش ارز در همه زمینه‌ها اثرگذار بود و سفرهای داخلی افزایش نداشته چراکه درآمد مردم کاهش پیدا کرده بنابراین سفر در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کمتر و در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

منبع: پایگاه خبری تیتر برتر

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، کسب و کار گردشگری، ،



تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.