وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

پنج شنبه 17 مهر 1399
ن : بنفشه

مواردی که برای ارتقا آژانس مسافرتی خود باید از آن‌ها آگاه باشید

اکنون‌ که کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کرده‌اید و یا حتی اگر بدنبال ورود به عرصه خدمات گردشگری هستید  ، بازاریابی و ارتقاء آن نقش مهمی را در موفقیت تجارت جدید شما ایفا می‌کند. شناخت رقبا و همچنین توانایی ارائه خدمات مؤثر در بازار، بخش مهمی از برقراری رابطه شما نه‌تنها با تأمین‌کنندگان، بلکه با مشتریانتان نیز هست. اصول بازاریابی و ارتقا در صنعت گردشگری شامل شناسایی خودتان به‌عنوان عامل معتبر سفر و بازاریابی کسب‌وکار از طریق ایمیل مستقیم، تبلیغات و اینترنت است.برای آگاهی از عوامل اصلی در ارتقا آژانس مسافرتی خود با سفرنامه همراه باشید:

ایجاد ارتباط با تأمین‌کنندگان

به‌عنوان یک آژانس مسافرتی، نه‌تنها باید با عموم مردم ارتباط برقرار کنید، بلکه بین خودتان و تأمین‌کنندگان که خدماتی را برای کسب‌وکارتان فراهم می‌کنند، نیاز به ارتباط دارید. اولین چیزی که باید برای برقراری چنین رابطه‌ای انجام دهید این است که یک قرارداد فروش آژانس را امضا کنید که توانایی شما را برای ادعای کمیسیون‌ها و پرداخت اقساط به دیگران در انجام کسب‌وکارتان تضمین کند.

تعدادی گزارش از شرکت هواپیمایی (ARC) درگذشته مورداستفاده قرار می‌گرفت، اگرچه هنوز هم استفاده می‌شود، ARC به روش‌های دیگری به‌منظور تایید تأمین‌کنندگان می‌گوید که شما در بسیاری از ایالت‌ها یک نماینده قانونی و حرفه‌ای مسافرتی هستید. با توجه به موقعیتی که در آن زندگی می‌کنید، برخی از آژانس‌های مسافرتی مجبور به ثبت‌نام از طریق انتشار اوراق قرضه یا پرداخت هزینه ثبت‌نام سازمان مسافرت هستند.

ارتقای جایگاه آژانس گردشگری

سیستم‌های شماره‌گذاری آژانس‌های مسافرتی که به‌عنوان سیستم‌هایی مشروع و قانونی در صنعت گردشگری به رسمیت شناخته‌شده عبارت‌اند از:

* ARC (خطوط هواپیمایی اجرایی گزارش) – نمایندگان مسافرتی مستقل می‌توانند برای انتصاب یک ARC درخواست کنند تا زمانی که آن‌ها شرایط مجوز کسب‌وکار را برآورده سازند که نشان می‌دهد کسب‌وکارشان تمام شرایط لازم برای چنین نمایندگی را برآورده می‌کند. علاوه بر این، ARC یک برنامه ارائه‌دهنده سرویس الکترونیکی رزرو را فراهم می‌کند که آژانس‌های مسافرتی خصوصی را قادر می‌سازند تا شماره شناسایی ESRP را با تکمیل درخواست و ارسال هزینه‌های مناسب به ARC به دست آورند. بااین‌حال، اکثر شرکت‌های عضو، دیگر کمیسیون پرداخت نمی‌کنند، به دلیل اینکه برای آژانسی که چنین هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند، هیچ تضمینی قائل نمی‌شود که این کار برایشان سودمند خواهد بود.

* IATA (آژانس گردشگری خطوط هوایی بین‌المللی) – در سال‌های اولیه، این سازمان کارت‌های شناسایی مسافران را صادر می‌کرد. برای گرفتن چنین کارت شناسایی، فرد باید یک نماینده مجاز و تایید شده باشد. برای واجد شرایط بودن، یک آژانس مسافرتی باید بتواند نشان دهد که حداقل یک سال درزمینه‌ی کسب‌وکار فعالیت داشته است، مبلغ ۵۰۰۰ دلار در کمیسیون پرداخت کند و یک حساب بانکی را برای حداقل یک سال داشته باشد. همچنین نیاز به خطاها و کاستی‌های مؤثر (E & O) و دو توصیه‌نامه از تأمین‌کنندگان صنعت دارد. آژانس مسافرتی نیز باید بتواند تضمین کند که آن فرد (مرد یا زن) شکایاتی در معرض و یا حل‌نشده ندارد، متعلق به یک انجمن مسافرتی حرفه‌ای است و آگهی کسب‌وکار در مجلات زرد حوزه کاری محلی خود دارد.

* CLIA (انجمن بین‌المللی کروز) – آژانس‌های مسافرتی محلی، همراه با کسانی که در آژانس‌های مسافرتی سنتی کار می‌کنند، از طریق فروش خطوط کروز و تورها، درآمد زیادی کسب می‌کنند. یک آژانس مسافرتی محلی که در کروز فعالیت می‌کند، می‌تواند بیش از ۱۰ درصد درآمد، کمیسیون کسب کند. به‌منظور پیوستن به انجمن بین‌المللی کروز، یک آژانس مسافرتی باید درخواست خود را ارائه کند. نرم‌افزار ارزیابی خواهد کرد و اگر شما پذیرفته شوید، یک شماره شناسایی CLIA دریافت خواهید کرد. این شماره مجامع مسافرتی را برای کسب کمیسیون و سایر مزایا از بسیاری از خطوط کروز که متعلق به CLIA است، در اختیارتان قرار می‌دهد. هزینه عضویت در حال حاضر حدود ۴۰۰ دلار است.

شماره‌های شناسایی  Pseudo : با توجه به محبوبیت فعلی صنعت گردشگری محلی، بسیاری از تأمین‌کنندگان به شما یک شماره Pseudo ERC را ارائه می‌دهند که اساسا اجازه می‌دهد تا یک آژانس مسافرتی برای تأمین‌کنندگان و دفاتر فروش و ایجاد ارتباطات هنگام تهیه رزرو، یک حساب باز کند. این شماره‌های ۹ یا ۱۰ رقمی می‌تواند هر چیزی از شماره تلفن شما، شماره تلفن همراه شما یا شماره‌ای که توسط یک تأمین‌کننده به شما داده می‌شود باشد.

به دلیل تحولات مداوم در صنعت آژانس مسافرتی، تعیین نوع اعطایی که بیشترین سود را در فروش و یافتن مشتریان در بر داشته باشد، باید توسط هر شخص تعیین شود.

انجام فروش

توانایی شما برای ایجاد فروش و پیدا کردن مشتریان بر اساس نحوه برخورد با کمپین بازاریابی و تبلیغاتی‌تان است. هر کسب‌وکار ممکن است خود را به‌صورت آنلاین و یا به‌صورت آفلاین شامل: خبرنامه، بروشور، تبلیغات، کوپن و غیره ترویج دهد. ایمیل مستقیم یک مسیر است، اما در استفاده از چنین کمپینی، آژانس مسافرتی باید در مورد سرمایه مخاطبان هدف خود بسیار خاص باشد تا آن را هدر ندهد.

تلاش‌های تبلیغی یا بازاریابی خود را با خانواده و دوستان شروع کنید و از همسایگان، آشنایان و صاحبان کسب‌وکار محلی فراتر نروید. شریکان تجاری، سازمان‌ها و باشگاه‌های محلی نیز جای خوبی برای شروع رقابت بازاریابی و فروش شما هستند. جمعیت هدف موردنظر خود را انتخاب کنید و وقت خود را برای تعیین بهترین روش برای رسیدن به مشتریان بالقوه بگذارید.

بسیاری از افراد به‌صورت خودکار ایمیل‌های خوانده‌شده و بی ارزش را به سطل زباله پرتاب می‌کنند. از سوی دیگر، رقبت بالاتری به خواندن نامه‌های با درجه ارزش بالاتر که به‌صورت دستی آدرس داده‌شده و با مهر تایپ‌شده است، وجود دارد. هنگام ارسال خبرنامه‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی، کاملاً مشخص کنید که چه چیزی را ارائه می‌دهید. در بیشتر موارد، شما حدود یک ثانیه زمان برای علاقه‌مند ساختن مشتریان بالقوه خود دارید.

موفقیت شغلی در صنعت گردشگری

آژانس مسافرتی مستقر در خانه همچنین می‌تواند با بازاریابی پیشگیرانه با استفاده از مکاتبات شخصی‌سازی شرکت کند. با استفاده از دفترخانه و نرم‌افزار لیست پستی، شما می‌توانید یک نامه واحد را پیش‌نویس کنید که پس‌ازآن می‌تواند به ده‌ها یا صدها نفر از آشنایان، دوستان و اعضای خانواده فرستاده شود. دریافت‌کنندگان چنین نامه‌ها یا خبرنامه‌هایی که مقالات موردعلاقه و پیشنهاد‌ها‌ی مربوط به کرایه‌های جدید را ارائه می‌دهند، ممکن است از زمان و تلاش شما که برای ارسال این اطلاعات صرف کرده‌اید، قدردانی کنند. حتی اگر آن‌ها از این پیشنهاد در آن زمان خاص استفاده نکنند، به‌احتمال‌زیاد این کار را در آینده انجام خواهند داد.

در هر قطعه‌ای از نامه، خبرنامه، بروشور یا کارت‌پستال که ایجاد و تولید می‌کنید، همیشه به یاد داشته باشید که شامل یک کارت پاسخ یا کوپن تخفیف مجدد باشد که مشتری را تشویق کند تا اقدام کند. این روش فرد را تشویق می‌کند که به‌عنوان یک نتیجه از تبلیغات، خبرنامه، بروشور یا کارت‌پستال خود کاری انجام دهد.چنین پاسخ‌هایی ممکن است شامل ارسال یک کوپن، ارسال یک کارت پاسخ، ارسال یک ایمیل پاسخ یا تماس تلفنی با شما باشد. این یکی از رازهای موفقیت برای ارتقا جایگاه آژانس مسافرتی شما میباشد.

مواردی که برای ارتقاء آژانس مسافرتی خود باید از آن‌ها آگاه باشید

آگهی‌ها، تبلیغات و کوپن‌ها باید از عباراتی مانند “”Book now! استفاده کنند. یا پیشنهاد ویژه زمان محدود! اکنون برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید! چنین عباراتی حس فوری و پاسخ‌گویی را در گیرنده ترویج می‌دهد. تبلیغات در مجلات، صفحات زرد، روزنامه‌های محلی، یا خبرنامه‌های رویداد اجتماعی نیز یک‌راه فوق‌العاده برای انتشار کلماتی در مورد کسب‌وکار شما است.

شما همچنین می‌توانید کسب‌وکار جدید خود را با شرکت در نمایشگاه‌های تجاری، مذاکرات یا سمینارها در مدارس محلی، کتابخانه‌ها یا رویدادهای اجتماعی ترویج دهید. ایجاد یک باشگاه مسافرتی یا صحبت کردن در کتاب‌فروشی‌های محلی و اتاق‌های بازرگانی منبع خوبی برای مشتریان و ایده‌هایی برای آژانس مسافرتی است. آنلاین، از فهرست‌های بازاریابی وب‌سایت و ایمیل خود استفاده کنید و مقالات سفر یا انتشارات را برای انتشار این کلمه به جامعه اینترنت ارسال کنید.

 چنانچه در ایجاد مقالات و یا انتشار مطبوعات بااستعداد نیستید، استخدام یک مترجم آزاد برای انجام این کار مفید است. انتشارات مطبوعاتی را می‌توان به روزنامه‌های محلی و منطقه‌ای و همچنین منابع آنلاین که این کلمه را دریافت می‌کنند، ارائه کرد.

سرمایه‌گذاری در بازاریابی از نظر محتوا برای ارتقا یک آژانس مسافرتی

شاید شما ۱۰۰ بار شنیده‌ باشید که نیاز به ایجاد و توزیع محتوای باارزش و مستدل برای جذب و حفظ مخاطبان هدف، حرکت به‌سوی رشد پایدار در توریست‌ها، مدیریت و مشتریان دارید. این استراتژی بازاریابی مستلزم انجام بسیاری از عناصر درست مثل محتوای باکیفیت  است که برای جستجوگرها و خوانندگان بهینه‌شده است.

اگر این استراتژی را برای آژانس مسافرتی خود در نظر گرفته‌اید، بهتر است محتوایی بهینه‌شده، باکیفیت و کتاب ساز، ایجاد کنید.جای خالی تولید محتوای با کیفیت در صنعت گردشگری مخصوصا در عصر بسیار رقابتی فعلی بیسار احساس می شود.پس برای ارتقا آژانس مسافرتی از جایگاه فعلی این مهم را فراموش نکنید!

 

جستجوی همراه با هزینه را امتحان کنید

با هزاران جستجوی انجام‌شده در هر ثانیه در گوگل، هیچ استراتژی بازاریابی دیگری پتانسیل بیشتری ندارد که آژانس مسافرتی شمارا به دنیا توسط جستجوی هزینه‌ای بشناساند.

برخلاف جستجوگرها که ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا اطلاعات آژانس مسافرتی شمارا در بالای گوگل نمایش دهد، جستجوی با پرداخت هزینه اطلاعات شما در عرض چند ساعت به بالاترین صفحه و سطر می‌رساند.

آژانس مسافرتی و گردشگری

چاپ کارت‌های بیزینس

یکی از اساسی ترین نکات در ارتقا جایگاه یک آژانس مسافرتی آگاهی به این نکته است که چاپ کارت‌های کسب‌وکار در استراتژی‌های بازاریابی بیشتر به‌عنوان یک ضرورت است تا یک آپشن. اگر شما یک آژانس مسافرتی را اداره می‌کنید، باید کارت‌های کسب‌وکارتان را تهیه کنید و آن‌ها را پخش‌کنید. کارت تنها به‌صورت شخصی ارسال نمی‌شود.

مکان‌های مختلفی برای شما وجود دارد:

> در یک رستوران بگذارید

> یک کارت بازرگانی را در یک آگهی رسمی عمومی قرار دهید

> کارت‌های کسب‌وکار را در کتاب‌های مرتبط با کسب‌وکارتان در کتابخانه قرار دهید

ارتقای نام آژانس مسافرتی

هنگامی‌که اکثر مردم ارتقا آژانس‌های مسافرتی را به‌عنوان یک گام مضاعف برای بازاریابی در نظر می‌گیرند، نشانگر این است که تغییر نام تجاری بسیار مؤثر هست.

این می‌تواند به همان اندازه تغییر شعار شما، نوسازی لوگوی شما یا حتی به‌روزرسانی وب‌سایت شما ساده باشد. این تفاوت جزئی از وضعیت فعلی شما موجب علاقه مشتریان و خواندن آن‌ها در مورد آژانس مسافرتی‌تان می‌شود.با انتخاب رنگ برند خودتان در بازار متمایز باشید!

صنعت گردشگری و ارتقا شغل و جایگاه

نتیجه

همچنان که وقت خود را صرف ایجاد برنامه‌های پست الکترونیکی مستقیم، خبرنامه‌های الکترونیکی، ساخت فهرست‌های پستی، نوشتن مقالات، انتشار مطبوعات و یا تماس تلفنی می‌کنید، در رویکرد خود حرفه‌ای باشید تا بتوانید مشتری بالقوه‌تان را به استفاده از سرویستان راغب کنید. این چیزی نیست که مشتری بتواند برای شما انجام دهد؛ این چیزی است که شما می‌توانید برای مشتری خود انجام دهید.

مراقب باشید تا مشتری‌تان را آزار ندهید و با مشتری به‌طور مکرر تماس نگیرید یا هرزنامه به مشتری ارسال نکنید. همیشه مودب باشید، جمعیت موردنظر خود را تعیین کنید و وقت خود را با افرادی که می‌دانید راغب و یا قادر به استفاده از خدمات شما نخواهند بود تلف نکنید.

بازاریابی و پیشرفت، بخشی مساوی بین پیدا کردن مشتریان و ایجاد فروش است. نباید تحمیل کنید، اما اطمینان حاصل کنید و آماده پاسخگویی به همه سوالات باشید. این بدان معناست که شما در مورد مشاوره، در مورد سفر، تفریح، تورها یا مسافرت مستقل هوایی، زمینی یا دریایی مشورت و مسئولیت داشته باشید.

در پایان دو نکته بسیار مهم که اولا فراموش نکنید که عصر رقابتی حال حاضر و تغییرات بسیار سریع در نحوه ارائه خدمات از سوی سایر بازیگران عرصه صنعت گردشگری و رقبا و همچنین تغییر ذائقه مسافران ضرورت و اهمیت بازبینی ،بروزرسانی و ارتقای دانش و ارتباطات بطور مستمر و دائمی بمنظور تداوم رشد جایگاه و ارتقا آژانس مسافرتی خودتان را بیش از پیش آشکار میشازد. دوم اینکه ممکن است عده ای بگویند با توجه به گسترش سریع فناوری های نوین مخصوصا در عصر حاضر اصلا چه نیازی به استفاده از خدمات یک دفتر آژانس مسافرتی و گردشگری است؟ توصیه میکنیم مقاله ما در خصوص اینکه چرا هر گردشگری در سال ۲۰۲۰ باید از خدمات یک آژانس مسافرتی استفاده کند؟را مطالعه نمایید.

منبع: سایت سفرنامه

هاست

:: موضوعات مرتبط: کسب و کار گردشگری، ،


پنج شنبه 17 مهر 1399
ن : بنفشه

تعاریف برخی از واژگان و اختصارات در صنعت توریسم

ژانس های بند الف به کدام دسته از آژانس های گفته می شود ؟

آین آژانس ها تحت نظارت مستقیم سازمان هواپیمایی کشوری هستند و وظیفه اصلی آنها فروش بلیط خطوط هوایی داخلی و خارجی است.اینگونه دفاتر به هیچ عنوان حق برگزاری تور را ندارند چرا که اساساً مجاز به عقد قرارداد تور با مسافر نیستند .ضمناً این نوع از آژانس های مسافرتی با رعایت آئین نامه ها و ضوابط مربوطه می توانند به عضویت یاتا IATA درآیند . به اینگونه دفاتر اصطلاحاً آژانس های دارنده مجوز بند الف شرکتهای خدمات مسافرت هوایی لقب داده میشود.

آیا تمامی آژانس های بند الف مجوز صدور تمامی ایرلاین های داخلی و خارجی را خواهند داشت ؟

خیر- جهت دسترسی به پرواز های هر یک از خطوط هواپیمایی داخلی می بایست قراردادی بین این دو منعقد گردد .

آژانس های بند ب به کدام دسته از آژانس ها گفته می شود ؟

این قبیل آژانس ها تحت نظارت مستقیم سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هستند و وظیفه اصلی آنها برگزاری انواع تورهای داخلی و خارجی ، ورودی ، رزرو هتل، اخذ ویزا و سایر فعالیت های مرتبط با صنعت گردشگری می باشد.و به طور کلی شرکتهای خدمات جهانگردی لقب گرفته اند.

آژانس های بند پ به کدام دسته از آژانس ها گفته می شود ؟

این دسته آژانس ها تحت نظارت مستقیم سازمان حج و زیارت هستند و وظیفه اصلی آنها برگزاری انواع تورهای زیارتی از جمله تور در مسیر عربستان ، سوریه و عراق می باشد.به این گونه دفاتر، شرکتهای خدمات زیارتی اطلاق می گردد.

آیا امکان این وجود دارد که آژانس ها دارای هر 3 مجوز باشند ؟

بله ،آژانس های مسافرتی موجود در کشور می توانند هریک از مجوز های مذکور را بطور مجزا و یا ترکیبی داشته باشند . در آن صورت آژانس مربوطه بطور همزمان تحت نظارت مستقیم تمامی سازمان هائی قرار خواهد داشت که مجوزهای خود را از آنها دریافت نموده است . در این حالت روی تابلوی آژانس عبارت: شرکت خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی …. ، درج خواهد شد.

سیستم آمادئوس چیست ؟

آمادئوس یک سیستم توزیع جهانی یا به اختصار یک  (Global Distribution systems) GDS در حوزه مسافرت و توریسم در جهان می باشد .در ایران به دلیل محدودیت های ارتباطات تجاری با برخی از کشورها فقط یک GDS  با ریشه اروپایی اجازه فعالیت یافته که آمادئوس نام گرفته است.

GDS (سیستم توزیع جهانی) چیست و چه هدفی را دنبال می کند ؟

در ابتدای حضور فن آوری اطلاعات در این حوزه هر خط هواپیمایی سیستم رزرواسیون مستقل یا همان  Computer Reservation System ) CRS )خود را داشت که هر کدام به صورت جداگانه به سرور های شرکت ها وصل بود. کم کم با افزایش این CRS  ها از طرف کلیه این شرکت ها عملا امکان اینکه هر کدام از انها یک CRS  در نمایندگی فروش مثلا یک آژانس مسافرتی داشته باشند غیر ممکن شد و این هنگام بود که GDSها یا همان سیستم های توزیع جهانی متولد شدند.

هدف این سیستم ها ایجاد یک بستر مشترک برای خطوط هواپیمایی دنیا جهت فروش بلیط های صندلی های پروازی خود از کانال آژانس های هواپیمایی، تسهیم هزینه های مشترک و انجام فعالیت های اقتصادی بزرگتر در دنیای رو به تغییر مدرن امروز بوده است.

امروزه این سیستم های توزیع جهانی علاوه بر همکاری با خطوط هواپیمایی با تمامی تامیین کنندگان این صنعت  از جمله ، آژانس های مسافرتی، هتل ها ، موسسات کرایه اتومبیل، کشتی های تفریحی و خطوط کشتیرانی و قطارها هم در حال همکاری می باشد و همگی از محتوای این سیستم در پایانه های فروش خود بهره مند میشوند. در واقع سیستم های توزیع جهانی در این صنعت فروشندگان و خریداران یعنی ارائه کنندگان امکانات سفر و مسافرین را از به هم وصل می کنند. در واقع یک مرجعی بزرگ از محتواهای گوناگون مرتبط با سفر میباشند که تقریبا تمام نیاز های مسافرین را پوشش می دهد.

خدمات سیستم آمادئوس چه می باشد ؟

در حال حاضر کلیه عملیات رزرو جا و صدور بلیط تمام شرکت هاى هواپیمایى خارجى از طریق سیستم آمادئوس انجام مى شود، البته این عملیات براى شرکتهاى هواپیمایى داخلى هم توسط سیستم آمادئوس قابل انجام است. به طور خلاصه میتوان گفت این شرکت در هر حوزه ا ی که به رزرو نیاز هست مانند، رزرو اتاق هتل، قطار، کشتى، اجاره اتومبیل و حتی تهیه بیمه نامه مسافرتی کاربرد دارد. در ایران به علت عدم امکان استفاده از کارت های اعتباری بین المللى، کاربرد سیستم آمادئوس در زمینه رزرو جا در شرکت هاى هواپیمایى متمرکز است البته که امروزه سعی به استفاده از امکانات خرید هتل و ترانسفر می باشد.

سایر سیستم های توزیع جهانی به چه نام هایی هستند :

  • Galileo
  • Sabre
  • Worldspan
  • Sirena-Trave

 

دوره های آموزشی  صدور بلیط :

http://www.iranair.com/portal/File/ShowFile.aspx?ID=efefb47d-5719-4b9d-b43a-3aaa11ebeb0f

IATA چیست ؟

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی میباشد / International Air Transport Association   

 یاتا سازمانی است فرامرزی،غیر دولتی، بین المللی،غیر انحصاری و غیر سیاسی، متشکل از 265 شرکت هواپیمایی، که در ماه آوریل سال 1945در شهر هاوانا راه‌اندازی شد. این سازمان هم‌اکنون 83% درصد از ترافیک هوایی جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. دفتر مرکزی سازمان یاتا، در شهر مونترال،کانادا قرار دارد و یاتا در اموری نظیر: استاندارد کردن قیمت‌ها، بلیت‌ها، بارنامه‌ها و… فعالیت دارد. رسالت یاتا به طور کلی  راهبري صنعت هواپيمايي و كمك به رشد و توسعه ي آن در سطح بين المللي است.

                                                                                                     www.iata.org

اعضاي ياتا

  • اعضاء یاتا آن دسته ازشركت‌های هواپیمایی هستند كه پروازهای برنامه‌ای بين المللي انجام مي دهند و كشور متبوع شان عضو رسمي ايكائوست. اعضاي ياتا يا عضو فعالند يا عضو وابسته كه هر دو گروه حق شركت در جلسات ياتا را دارند، اما فقط اعضای فعال حق رأی دارند.
  • انجمن حمل و نقل هوايي (اتا) و انجمن حمل و نقل هوايي اروپا (ايتا) از زير مجموعه هاي ياتا هستند كه مقر آنها نيز شهر مونترال كاناداست.

اهداف ياتا

توسعه و ترغیب حمل و نقل هوایی ایمن، مرتب و اقتصادی به نفع مردم دنیا، تشویق بازرگانی هوایی و مطالعه مسائل مربوط به آن.

  • ایجاد وسیله و امکان همکاری میان شرکت‌های هوایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم دست اندر کار حمل و نقل هوایی بین‌المللی می‌باشند.
  • همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری بین‌المللی ایکائوو دیگر سازمان‌های بین‌المللی.
  • بطور کلی اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی IATA بیشتر در زمینه اور تجاری مالی ایر لاین ها اعم از تعرفه های هوایی، نرخ بلیط، حقوق قانونی مسافرین و سیاست گذاری کلان در زمینه جابهجایی مسافر فعالیت دارد.

ICAO چیست ؟

ایکائو یا سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری International Civil Aviation Organization؛

یک نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است. مأموریت ایکائو هماهنگ‌سازی استانداردهای بین المللی پروازی و مدیریت خطوط هوایی در سطح جهان است.

در طول سالهای جنگ جهانی دوم کلیه فعالیت های اقتصادي، كشاورزي، صنعتي، و تجاري، تحت الشعاع جنگ قرار گرفت و صنعت هواپيمايي كشوري نيز از اين امر مستثني نبود. اما با وجود مشكلات متعدد و به رغم ناملايمات فراوان، فعاليت اين صنعت هرگز متوقف نشد و هواپيمايي كشوري به حيات خود ادامه داد. پس از پايان جنگ، صلح و امنيت به تدريج جهان را فرا مي گرفت و اين امر رونق مجدد اقتصاد و تجارت را در پي داشت. همچنین بعد از جنگ، تقاضا براي جابه جايي بار افزايش يافته بود و اين امر در روزهاي پاياني جنگ، قابل پيش بيني بود؛ چرا كه هواپيماها وسائل پرنده ي قدرتمندي بودند كه مي توانستند حجم زيادي از بار و مسافر را در مدت زمان بسيار كوتاهي جابه جا نمايند. نظم و يكپارچگي حاكم بر اين صنعت نيز عامل ديگري بود كه به توسعه ي هر چه بيشتر آن كمك مي كرد.

 در آن روزها به نظر مي رسيد بسياري از كشورها مايلند خدمات هواپيمايي كشوري را به صورت تجاري ارائه دهند. به همين دليل، تعدادي از كشورهاي صنعتي بحث هايي جدي را براي امضاي توافق نامه هاي سياسي و ديپلماتيك آغاز كرده بودند تا راه تجاري سازي اين صنعت را در كشور خود هموار سازند. مهمترين اين كنفرانس ها، كنفرانس انگليسي-آمريكايي كبك است كه با حضور رئيس جمهور و نخست وزير وقت ايالات متحده و بريتانيا در كشور كانادا برگزار شد. اين مقامات در نظر داشتند يك نهاد بين المللي هوانوردي زير نظر سازمان ملل متحد تشكيل شود تا تدوين قوانين هواپيمايي كشوري و نظارت بر اجراي آن را بر عهده گيرد. از طرفي، همگام با رشد صنعت حمل و نقل هوايي در دهه هاي آغازين سده ي گذشته، نياز به يكپارچه سازي قوانين و مقررات هوانوردي روز به روز پررنگ تر مي شد. به همين دليل، در 11 سپتامبر سال 1944، از نمايندگان 55 كشور جهان دعوت شد تا براي توسعه ي مطلوب صنعت هواپيمايي كشوري، ايمن تر شدن پروازها، گسترش همكاري هاي بين المللي، و همچنين يكپارچه سازي استانداردهاي هوانوردي در شهر شيكاگو گردهم آيند. اين گرد همايي، كه به پيمان شيكاگو معروف شد، دراول نوامبر همان سال برگزار شد و طي آن، موافق نامه ي تشكيل سازمان بين المللي هواپيمايي كشوري، ايكائو، نيز به امضاي نمايندگان كشورهاي حاضر در اجلاس رسيد. به اين ترتيب، مهم ترين نهاد بين المللي صنعت هوانوردي بنيان نهاده شد و سازمان بين المللي هواپيمايي كشوري (ايكائو) متولد شد. 

  ICAO را میتوان با IATA  مقایسه نمود با این تفاوت که در یاتا شرکتهای هوایی عضو هستند ولی در ایکائو دولتها . در حال حاضر بیش از 184 کشور جهان از جمله ایران عضو ایکائو می باشند .

CODESHARE  و STAR ALLIANCE  چیست ؟

دیرگاهیست که در شرکت های هواپیمایی روش سازنده ای به جای رقابت های زیان آور شکل گرفته است که بنام اتحاد شرکت های هواپبمایی و یا AIRLINE ALLIANCE   معروف می باشد.

این نوع اتحاد معموالً در پرواز های بین المللی برقرار می گردد، که اولین سابقه همکاری بین شرکت های هواپیمایی به سالهای دور در سال های دهه 1930 برمی گردد که یک شرکت هواپیمایی برزیلی و شرکت پان امریکن در مسیر های امریکای جنوبی همکاری را شروع نمودند. اما اولین اتحاد بزرگ در سال 1989 بین شرکت های نورث وست ایرالین و کا ال ام رخ داد که موافقت نمودند در سطح وسیعی از روش بهره برداری مشترک (Code sharing) همکاری نمایند. قدم مهم دیگر در سال  1992 علی رغم مخالفت اتحادیه اروپا بین نورث لندز و ایاالت متحده با امضاء موافقت نامه آسمان باز برداشته شد که در آن حق پرواز نامحدود به هردو بخش در خاک یکدیگر داه شده بود.

 بطور کلی سه اتحاد شناخته شده در هواپیمایی بوجود آمده است. اول استار الیانس (Star Alliance) که در سال 1997 بوجود آمد و اکنون دارای 27 عضو می باشد و به 649 میلیون مسافر در شبکه خود خدمات حمل و نقل ارائه می دهد، این اتحاد سبب شد که رقبا در مقابل اتحادی به نام وان ورد (One world) را در سال 1999 تشکیل دهند که اکنون دارای 19 عضو می باشد و توانسته است 506 میلیون مسافر راجذب خدمات شبکه خود نماید. بدنبال آن اتحاد سوم به نام اسکای تیم (Sky team) در سال 2000 شکل گرفت که اکنون دارای 12عضو است و در شبکه خود به 303 میلیون مسافر خدمات ارائه می نماید.

PNR   / PASSENGER NAME RECORD  چیست ؟

واژه PNR  اولین بار توسط ایرلاین ها جهت دسترسی وتغییر در اطلاعات رزرو معرفی شده است که حکم کد مرجع را دارد و مسافران از طریق این کد می توانند اطلاعات پرواز خود را در هر کجای دنیا با خطوط هوایی چک کنند.در حقیقت رفرنس و یا شناسه بلیط همان PNR  می باشد که این کد در قسمت بالای بلیط ها درج شده است.

 

حروف لاتین مکالمات هوانوردی چه می باشند ؟

حروف

معاىل بين المللي و استاندارد

معادل مورد کاربرد ایرانی

A

ALPHA

ABLE

B

BRAVO

BACKER

C

CHARLIE

CHARLIE

D

DELTA

DAVID

E

ECHO

EASY

F

FOXTROT

FAX

G

GOLF

GEORGE

H

HOTEL

HONEY

I

INDIA

ITEM

J

JULEITTE

JACK

K

KILO

KING

L

LIMA

LOVE

M

MIKE

MIKE

N

NOVEMBER

NON

O

OSCAR

OBO

P

PAPA

PETTER

Q

QUEBEC

QUEEN

R

ROMEO

RAGER

S

SIERRA

SUGER

T

TANGO

TANGO

U

UNIFORM

UNCLE

V

VICTOR

VICTOR

W

WHISKEY

WILLIAM

X

XRAY

EXTRA

Y

YANKEE

YANKEE

Z

ZULU

ZEBRA

0

ZIRO

ZERO

 

انواع اتـاق ها و تفـاوت آنها

SGL ROOM به چه اتاقی گفته می شود ؟

اتاق یک نفره که سینگل نامیده می شود . دارای یک تخت می باشد و اختصاراً با علامت SGL نشان داده می شود .

تفاوت اتاق DBL  و TWN  چیست ؟

اتاق های  دو نفره دبل یا توئین نامیده می شوند . دبل یعنی اتاقی که یک تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و و اختصارا با علامت DBL نشان داده میشود، توئین اتاقی است که دو تخت مجزا دارد و اختصارا با TWN  نشان داده میشود.

TPL به چه اتاقی می گویند ؟

اتاق سه نفره ای که تریپل نامیده می شود . دارای 3 تخت تک نفره و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم چسبیده

می باشد و اختصارا با لامت TBL نشان داده میشود.

QUAD ROOM  چیست ؟

به اتاقهای 4 تخته  QUADمی گویند.

 

انواع سرویس اتاق ها در هتل

RO ( ROOM ONLY )    

   اقامت بدون صبحانه

BB ( BED AND BREAKFAST)

اقامت همراه با صبحانه

 

HB ( HALF BOARD)

زمانیکه علاوه بر صبحانه اقامت همراه با یک وعده نهار یا شام همراه شود  HB نامیده میشود. به عنوان مثال سرویس HBدر دبی معمولاً به یک وعده صبحانه و یک وعده نهار اطلاق گردیده در حالی که همان سرویس در ترکیه به یک وعده صبحانه و یک وعده شام اطلاق می گردد.

 

FB ( FULL BOARD )  

 اقامت همراه با صبحان ، ناهار ، شام

 

ALL INCLUSIVE ( ALL)  

اقامت همراه با تمام وعده های غذائی شامل صبحانه ، ناهار ، عصرانه و شام ، نوشیدنی و آب میوه های محلی و این سرویس معمولاً در هتل های واقع شده در شهرهای ساحلی نظیر وارنا ،آداسی ، بودروم ، مارماریس ، آنتالیا و . . . ارائه می گردد و UALL مخصوص هتل هایی است که علاوه بر این سرویس ها اکثرا 12 شب به بعد نیز نوشیدنی و یا اسنک سرو می کنند.

 

ULTRA ALL INCLUSIVE ( UALL)

اقامت همراه با تمام وعده های غذائی شامل صبحانه ، ناهار ، عصرانه و شام به صورت 24 ساعته ، البته مسافرین باید توجه داشته باشند که برخی از هتل های UALL در فصل های غیر پیک که مسلفرانشان اندک است علارقم اینکه هتل خود را به عنوان UALL  به بازار معرفی می نامییند ولی خدمات UALL  به معنی واقعی ارائه نمیدهند که کاملا در حیطه اختیارات هتل می باشد .

منبع: آژانس هواپیمایی امیر

هاست

:: موضوعات مرتبط: کسب و کار گردشگری، ،



تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.