وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

یک شنبه 1 فروردين 1399
ن : بنفشه

اماکن گردشگری ایران را در دوستداران ایران بشناسید

اگر نگاهی به تاریخ بیاندازیم حتما متوجه خواهیم شد که بسیاری از انسان‌های بزرگ، علت پختگی و برخورداری از تجارب باارزش خود را مدیون سفرهایی می‌دانند که در زندگی تجربه کرده‌اند و مسلما تقریبا همه ما با جملاتی از این دست آشنا هستیم که «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی»، «اگر میخواهی واقعا کسی را بشناسی، با او به سفر برو و او را در سفر بشناس»، «همه آنهایی که عاشق سفر هستند، نمرده‌اند»، «سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند، زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی می‌کنند را کشف می‌کنید» و غیره.

اما موضوعی که در این فرآیند بسیار مهم است و می‌تواند بیش ازپیش به ما در داشتن سفری لذت‌بخش و جذاب کمک کند، داشتن شناخت و آگاهی از مقصدی است که قصد سفر به آن را داریم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با همراهی شما عزیزان و در قالب مقاله حاضر توضیحاتی در خصوص گردشگری ایران ارائه دهیم تا شما دوستان را در انتخاب مقصد مناسب یاری دهیم. پس اگر قصد سفر دارید و نمی‌دانید کدام شهر زیبای این سرزمین را به عنوان مقصد انتخاب کنید، با ما همراه باشید:

اگر شما فردی ایرانی هستید یا در کشور ایران مدتی زندگی کرده‌اید و یا حتی در مورد آن اطلاعاتی دارید، مسلما در جریان هستید که این کشور تمامی چهار فصل را دارا بوده و هر گوشه و کنار آن سرشار از جاذبه‌های گردشگری است؛ به‌طوری‌که به هر شهر و دیاری که برویم، می‌توانیم این آثار گردشگری را مشاهده کنیم. آثاری که تمامی جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی، ملی و غیره را در برگرفته و تقریبا نیاز هر گردشگری را با سلایق و علایق مختلف برآورده می‌کند. این آثار و جاذبه‌های زیبای گردشگری به قدری تعدادشان زیاد است که امکان معرفی تمامی آن‌ها در این مقاله ممکن نمی‌باشد و ما تنها به معرفی دو شهر از شهرهای کشور زیبای ایران پرداخته‌ایم ولی در سایت «ایران لاور / دوستداران ایران» تمامی این اطلاعات را به تفصیل و تفکیک برای شما عزیزان جمع‌آوری کرده‌ایم تا با خیالی آسوده و به دور از صرف زحمت و زمان زیاد، تمامی آن‌ها را به راحتی در اختیار خود داشته باشید.

سایت دوستداران ایران -ایران لاور برای عاشقان سفر و گردشگری

۱. تهران

شهر زیبای تهران که در دامنه و دشت هموار رشته کوه‌های البرز قرار دارد، از نظر پیشینه زندگی به دوران نوسنگی بازمی‌گردد؛ به‌طوری‌که کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در این شهر منجر به کشف اسکلت‌های ۷۰۰۰ ساله انسان و ابزارهای سنگی شده است. شهر تهران در زمان سلسله قاجاریه و آقا محمدخان قاجار، در نوروز سال ۱۱۶۵هجری شمسی، به پایتختی انتخاب شد و از آن پس سرعت شکوفایی و پیشرفت این شهر به طرز چشمگیری افزایش یافت.

امروزه شهر تهران علاوه بر داشتن اهمیت به عنوان پایتخت و نهاد سیاسی – اداری کشور، دارای جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و تفریحی مختلف نیز بوده و همیشه مورد توجه ساکنان شهرهای دیگر می‌باشد. پس اگر شما هم با هر هدفی به این شهر سفر کردید از دیدن جاذبه‌های گردشگری آن غافل نشوید زیرا گردشگری تهران بسیار متنوع بوده و می‌تواند طیف گسترده‌ای از سلایق مختلف را دربربگیرد.

برای نمونه بافت مرکزی تهران پر از جاذبه‌های تاریخی و زیبا است و می‌توانیم با قدم زدن در کوچه پس کوچه مرکز تهران از این آثار تاریخی لذت ببریم. همچنین جنوب تهران و در منطقه شهر ری نیز جاذبه‌های تاریخی بسیاری وجود دارد. در شرق و غرب آن نیز جاذبه‌های تفریحی زیبایی مانند پارک پرندگان، پارک کوهستانی شیان، دریاچه خلیج فارس، شهربازی و باغ‌وحش ارم، پارک جنگلی چیتگر و غیره وجود دارد. همچنین اگر که مایل به دیدن آثار طبیعی هستیم، میتونیم در شمال تهران از ارتفاعات رشته کوه البرز بهره‌مند شده و از کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی در دربند، درکه، فرحزاد، لواسان، فشم، جاده امامزاده داوود، کن و حتی اسکی در فصل زمستان لذت ببریم.

معرفی ایران لاور سایت دوستداران گردشگری ایران در سفرنامه

۲. اصفهان

شهر زیبای اصفهان نصف جهان نیز به‌دلیل داشتن رودخانه زاینده‌رود و شرایط طبیعی مناسبی که از گذشته تا کنون داشته است پیشینه‌ای طولانی و قدیمی دارد به‌طوری‌که احتمالاً از نیمه دوم هزاره چهار قرن میلادی شاهد شکل‌گیری آبادی‌های بسیاری بوده‌است. همچنین نام شهر اصفهان از روزگاران قدیم تاکنون با اسامی مختلفی مانند جی، گی، رشورجی، دارالمومنین، سپانه، شهرستان، صفاهان، صفاهون، گابا، گابیان، گابیه، گبی، اِسپادانا، سپاهان، اسپهان و اصفهان نامیده ‌شده است.

شهر اصفهان در بین سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی به‌ویژه در سده شانزدهم میلادی در هنگام پادشاهی صفویان، پایتخت ایران شد و رونق فراوانی گرفت. بناهای تاریخی متعدد و با معماری زیبای ایرانی همچون پل‌های سرپوشیده، مسجدها و مناره‌های منحصربه‌فرد در شهر وجود دارد که شماری از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند و سبب شده‌اند تا در فرهنگ عامه، اصفهان نصف جهان، لقب بگیرد.

همانطور که اشاره شد، گردشگری اصفهان آنقدر زیبا و متنوع است که یکی از مقاصد اکثر گردشگران خارجی از سراسر دنیا است. حتی اکثر ایرانی‌ها نیز یکبار هم که شده از این شهر زیبا دیدن می‌کنند. پس اگر به عنوان یک ایرانی به این شهر سفر نکرده‌اید، حتما در آینده نزدیک این کار را انجام دهید و از زیبایی‌های اصفهان لذت ببرید.

گردشگری ایران را در ایران لاور سایت دوستداران ایران

منبع: سایت سفرنامه/ شبکه تخصصی سفر

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، کسب و کار گردشگری، ،
:: برچسب‌ها: ایران لاور, دوستداران ایران, سفرنامه, سفرانه, گردشگری ایران, تهران, اصفهان, مجله سفر و گردشگری, ایرانگردی, اطلاعات جامع سفر,


یک شنبه 1 فروردين 1399
ن : بنفشه

شیرها یک راهنمای گردشگری را خوردند

خورده شدن یک راهنمای گردشگری و سفر توسط شیر ها
 

راهنمایان گردشگری در سراسر جهان در معرض انواع مخاطرات کوچک و بزرگ هستند .دو شیر گرسنه پس از حمله به یک راهنمای گردشگری۲۷ ساله در طبیعت آفریقای جنوبی بنام مالینونگ ماهیلا، او را طعمه خود ساخته و خوردند.

 Malibongwe Mahila از ردیاب‌های پارک سافاری و راهنمای گردشگران در آفریقای جنوبی بود که در روز یکشنبه ۶ مارس ۲۰۲۱ به‌ دست شیران گرسنه کشته شد.

 

گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که این تور لیدر جوان به‌دنبال رد پای یک یوزپلنگ چیتا برای گردشگران ثروتمند بود تا آن را شکار کند اما شیرها در کمینش نشسته بودند.

 

در زمان حمله شیرها، همراه  ماهیلا در خودرو نشسته و در انتظار وی بوده که از موضوع باخبر شده و با اورژانس و تیم امداد تماس گرفته و درخواست کمک کرده است.با این وجود تلاش ها برای نجات جان تورلیدر جوان نتیجه نداده و توسط شیرها خورده شده بود!

 

همراه این راهنمای گردشگری بیان کرد که ما با خودرو به‌ دنبال یوزپلنگ چیتا بودیم و به‌دنبال ردپای حیوان، «ماهیلا» از خودرو پیاده شد اما پس از مدت زمان کوتاه هنگامی که در جستجوی چیتا بود شیرهای جوان او را غافلگیر کردند.

 

گردشگرانی که برای تور های سافاری و مشاهده حیات وحش آفریقا به این مکان مراجعه و معمولا در هتل های مجلل اقامت دارند  اغلب ترجیح می دهند از تورلیدرهای ردیاب و آشنا به محیط برای همراهی در محیط های پر مخاطره استفاده کنند.

 

بر اساس اعلام مسولین پارک هر دو شیر پس از این اتفاق کشته شدند و اقدامات برای بررسی علت حادثه و جلوگیری از وقوع حوادث مشابه در آینده در دست بررسی می باشد. در اینجا تصویری از این راهنمای گردشگری نگون بخت را مشاهده می کنید که توسط شیر ها خورده شد:

خورده شدن راهنمای گردشگری یا تورلیدر توسط دو شیرمنبع: سفرانه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، زندگی و محیط، ،
:: برچسب‌ها: راهنمای گردشگری, خطرات راهنمایان گردشگری, خورده شدن توسط شیر, سفرانه, شیرها راهنمای گردشگری را خوردند, مجله سفر و گردشگری, آفریقا,


یک شنبه 1 فروردين 1399
ن : بنفشه

کلوت های شهداد ؛ شگفتی های طبیعت ایران

در سفر به استان کرمان اگر از شهر شهداد به سمت شهرستان نهبندان به راه بیفتید، پس از مدتی در مسیر راه  به تابلویی بر خواهید خورد  که شما را به سمت کلوت های شهداد راهنمایی می کند .

 کلوت های شهداد در گستره ای به وسعت یازده هزار کیلومترمربع و در کویر لوت که خود نیز یکی از شگفتی های طبیعت ایران محسوب می گردد شکل گرفته اند و برخی این منطقه را شهر افسانه ای کلوت ها می نامند. این عارضه طبیعی حدود 20 هزار سال قبل در اثر فرسایش آبی و بادى ایجاد شده است.

زمین شناسان این منطقه را یکی از قطب های گرمایی زمین می دانند و ساکنان اروپای سبز برای دیدن آن به ایران می آیند. طی سالیان اخیر و به مدد شناخته شدن منطقه در رسانه های اجتماعی طرفداران سفر به این منطقه  بقدری زیاد شده اند که یک کمپ کویری هم در حوالی کلوت ها احداث شده است تا گردشگران به امکانات مناسب دسترسی داشته باشند.

راهنمای سفر به کلوت های شهداد در کویر لوت

کلوت چیست؟

کلوت‌ های شهداد از لحاظ شکل ناهمواری و شرایط پیدایش، پدیده ای بی نظیر در دنیا به شمار می روند و هنوز اصول و خواص پیدایش آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد. این کلوت ها که از شمال به جنوب کشیده شده اند، حدود ۱۴۵ کیلومتر طول دارند و  عرض شان از غرب به شرق به ۷۰ کیلومتر می رسد.

این سازه های طبیعی در موازات تل ماسه‌های بزرگ شرق دشت لوت واقع شده اند؛ دشتی که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می خورد. در نزدیکی کلوت های شهداد و در دل کویر لوت، تمدنی با قدمت بیش از 6 هزار سال کشف شده است. کارشناسان آثار بسیاری از جمله سفال، مجسمه و زیورآلات و قدیمی ترین درفش جهان با نام «درفش شهداد» را از همین منطقه به دست آورده اند.

کویر گردی در کلوت شهداد کرمان

این منطقه هم از نظر طبیعی پدیده ای منحصر به فرد است و هم از نظر تاریخی اهمیت فراوانی دارد. تنگه زبان مار بعنوان یکی دیگر از زیبایی های شگفت انگیز طبیعت کویر ایران در همان نزدیکی ها واقع شده و بهشت دوستداران طبیعت گردی و طرفداران آفرود های کویری محسوب می گردد.

لازم به ذکر است که کویر لوت حدود ۱۰ درصد از وسعت ایران را در بر می گیرد و بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان محسوب می شود.فراموش نکنید که در سفر به کویر حتما از دانش و تجربیات اهل فن و آگاه در این زمینه استفاده نمایید.

سفر بهکلوت شهداد طبیعت شگفت انکیز ایران

 

منبع: مجله گردشگری چرخ فلک

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،
:: برچسب‌ها: کلوت, کلوت شهداد, کلوتهای شهداد, کویر, کویرگردی, سفر به کویر, اکوتوریسم, چرخ فلک, کرمان, کویر لوت, نهبندان,


یک شنبه 1 فروردين 1399
ن : بنفشه

عمارت موزه مردم شناسی ارومیه

ساختمان زیبای موزه مردم شناسی ارومیه که قبلا بنام عمارت شهربانی اروميه نامیده میشد در میدان انقلاب ارومیه یا بقول مردم شهر ارومیه ایالت (میدان ایالت) واقع شده است.

عمارت موزه مردم شناسی ارومیه که در بین گروهی از نسل قدیمی به نام  عمارت کلاه فرنگی اروميه هم معروف است، از ساختمان‌های قديمی شهر به شمار می رود که سال ساخت آن به سال ۱۳۰۷ بر می گردد و در حال حاضر به يکی از جاذبه های تاريخی اروميه تبديل شده است.

این بنا بدلیل اینکه تا چندین سال عملکرد نظامی داشته و علی رغم تغییر کاربری از نظامی به اداری-مسکونی در دهه 60 تا اواسط دهه 70 شمسی محل استقرار نیروی انتظامی ( شهربانی ارومیه یا نظمیه سابق) بوده در قسمت های داخلی فاقد تزیینات چشمگیری بوده و عمده تزیینات این بنا را تنها می توان در سر در ورودی مشاهده کرد که با ستون و گچ کاری های زیبایی تزیین یافته است . لیکن پس از تبدیل کاربری به موزه مردم شناسی در چند سال اخیر در قسمت های داخلی مرمت هایی متناسب با دوره تاریخی بنا صورت گرفته است.

آجر کاری و  سنگ نما های  قدیمی ورودی نیز از دیگر عوامل تزیینی عمارت شهربانی ارومیه محسوب می شود.در میدان انقلاب یا ایالت ارومیه که مشهور ترین میدان این شهر محسوب می شود به فاصله حدود دو سه سال بعد از احداث ساختمان مشهور شهرداری، عمارت شهربانی (نظمیه سابق) توسط ملا اوستا در ضلع شرقی میدان اجرا شد. مصالح عمده بکار رفته در این بنا آجر، چوب، سنگ، و ملات به کار رفته در آن شفته آهک است؛ ساختار سقف بنا چوبی و پوشش بیرونی آن، شیروانی است.

عمارت موزه مرم شناسی ارومیه در میدان مشهور ایالت

رضا شاه پس از ورود خود به شهر ارومیه در سال ۱۳۰۷ دستور احداث بناهای اطراف میدان توپخانه (ایالت ) از جمله ساختمان شهربانی را صادر نمود . در سال های ۱۳۱۰ – ۱۳۰۹ ه.ش ساخت این بنا به اتمام رسید . این عمارت که مکمل ساخت و ساز فضای کالبدی اطراف میدان بود توسط معماری به نام مشهدی محمد حسین معمار معروف به ملا اوستا بنا نهاده شد . این بنا که در حاشیه میدان قرار گرفته ، در جهت شرقی – غربی است .

نمای اصلی این بنا رو به میدان قرار گرفته و با توجه به نوع کاربری اولیه بنا با فضاهای داخلی زیادی ساخته شده است که به وسیله راهروی مرکزی به هم متصل می شوند . پلان بنا به شکل مدور ساخته شده است به طوری که ورودی بنا در مرکز و دو طرف آن دو بال را تداعی می کند که در نوع خود حائز اهمیت است.قوس های به کار رفته در این بنا از نوع قوس شکسته می باشد .

عمارت شهربانی ارومیه  که هم اکنون به موزه مردم شناسی ارومیه تبدیل شده  به شماره ۲۷۶۱ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده و در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است.

این بنای تاریخی بدلیل موقعیت مکانی،واقع شدن در جوار سایر بناهای تاریخی و نیز نورپردازی زیبای آن مکانی برای عاشقان عکاسی محسوب می شود ولی به هنگام سفر به شهر ارومیه یادتان باشد که در کنار عکاسی از بنای موزه مردم شناسی ارومیه حتما از خود موزه هم بازدید نمایید.

راهنمای بازدید از ساختمان موزه مردم شناسی ارومیه یا عمارت شهربانی

منبع: چرخ فلک

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،
:: برچسب‌ها: موزه مردم شناسی ارومیه, ارومیه, میدان ایالت ارومیه, میدان ایالت, شهربانی ارومیه, چرخ فلک, سفر و گردشگری, موزه مردمشناسی, اورمیه, ,


جمعه 1 اسفند 1399
ن : بنفشه

تفاوت هتل ALL با UALL در چیست؟

یکی از مهمترین اطلاعاتی که در هنگام رزرو هتل باید به آن توجه ویژه داشت نوع خدماتی است که در ازای مبلغ پرداختی ارائه می ­شود. هتل ها برای معرفی خدمات ارائه شده از اصطلاحاتی استفاده می ­کنند که آگاهی از معنی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 معمولا تصور افراد پس از شنیدن کلمه­ ی all این است که در صورت رزرو هتلهای all هر چه بخواهید را می توانید داشته باشید، اما اینطور نیست! برای آگاهی از تفاوت هتل های all  و uall با چرخ و فلک همراه باشید .

هتل های ALL

یکی از محبوب ترین انواع هتل ها، هتلهای all و یا همان all inclusive است، و از دلایل محبوبیت این هتل ها مزیت های بسیار زیادی است که دارند.

اگر دنبال جایی آرام و به دور از شلوغی برای اقامت هستید، انتخاب هتلهای all بهترین گزینه است. ولی به دلیل منزوی بودن هتل شاید به مغازه ها و … نزدیک نباشید اما به جای آن، همه چیز را می توانید در خود هتل پیدا کنید.

هتل های (all inclusive) معمولا همه ی امکانات معقول مطابق انتظار ارائه می شود و می توانید بدون گشت و گذار در شهر، در خود هتل سفری به یاد ماندنی را تجربه کنید.

فضای لوکس و امکاناتی مثل استخر، باشگاه، ساحل اختصاصی، پارک آبی و … چنان شما را سرگرم می کند که دیگر قید گشت زدن های شهری را می زنید و در هنگام تمام وعده های غذایی در خود هتل هستید!

 

در هنگام صبحانه، ناهار و شام به رستوران می روید و هر غذا و خوراکی که دوست داشتید را به طور رایگان میل می کنید . رایگان بودن غذاهای این هتل ها فقط محدود به غذاهای اصلی نیست بلکه هر میان وعده ای شامل چای، کیک، شیرینی و … هم کاملا رایگان است.

اگر از گردشگرانی هستید که دوست دارید در مدت سفر بیشتر در هتل بمانید و استراحت کنید و حوصله ماجراجویی و گشت زدن در شهر را ندارید این هتل انتخاب مناسبی برایتان است .

 هتل های all را بیشتر می توانید در مناطق ساحلی و ریزورت ها پیدا کنید شهرهایی مثل آنتالیا و کوش آداسی هتل های all و Uall زیادی دارند. تنها محدودیتی که در خوردن غذاهای مختلف در این هتل ها دارید این است که فقط تا ساعتی مشخصی از شب فرصت دارید تا  از این غذاهای رایگان استفاده کنید و بعد از آن اگر هوس غذا خوردن کردید باید هزینه پرداخت کنید.

اما نگران نباشید برای شما که علاقه به غذا خوردن در نیمه های شب دارید هم انتخاب دیگری وجود دارد: هتل های uall ، که در ادامه درباره آن ها صحبت می کنیم گزینه مناسب دیگری برای شماست.

هتل های UALL

بهترین قسمت سفر این است که زمانی که وارد هتل می شوید لازم نیست نگران هزینه های غذا باشید! چون هزینه همه این ها را در هنگام خرید تور و رزرو هتل پرداخت کرده اید.

تمام امکاناتی که در هتل های all  وجود دارد در هتل های  (Ultra Inclusive) هم هست ، با این تفاوت که در هتل های uall به صورت ۲۴ ساعته می توانید از غذا و خوراکی های رایگان لذت ببرید. این هتل ها حداکثر مهمان نوازی خود را به شما نشان می دهند و هر وقت که بخواهید با خوراکی های خوشمزه خود از شما پذیرایی می کنند. به غیر از غذا، بعضی از دیگر خدمات این هتل ها هم رایگان  است.

شما در واقع در لحظه ای که این هتل ها را رزرو می کنید هزینه های مربوط به خورد و خوراک خود را هم پرداخت می کنید و دیگر لازم نیست که برای آن ها هزینه ای جداگانه بدهید.

توجه داشته باشید که امکانات هر هتل با هتل دیگر فرق دارد چرا که قیمت های آنها با هم تفاوت دارد.

قبل از انتخاب هتلهای all و uall باید کامل به همه ی جوانب فکر کنید. در صورتی که هتلتان را انتخاب کنید و پول آن را پرداخت کنید و به هر دلیلی از رفتن منصرف شوید، به هیچ وجه پولتان به شما بازگردانده نمی شود.

 

منبع: چرخ فلک

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، کسب و کار گردشگری، ،


جمعه 1 اسفند 1399
ن : بنفشه

محله های مشهور ترکیه|منطقه طبیعی پولونزکوی

استانبول  این شهر زیبا و رویایی ترکیه که بازدیدکنندگانش را طوری افسون می کند که خیلی ها پس از بارها دیدن آن بازهم  سودای دیدار مجددش را در سر میپرورانند. قبلا در مجله تفریحی و گردشگری چرخ فلک  در خصوص محله های مشهور و قدیمی ترکیه و در خصوص میدان تاکسیم و کادیکوی مطالبی را تقدیم حضورتان نموده بودیم و این بار قصد داریم منطقه ای طبیعی و متمایز در استانبول را به شما معرفی نماییم که بازدید از آن در سفر به استانبول بی شک تجربه ای خاطره انگیز و جذاب برایتان رقم خواهد زد.

منطقه پولونزکوی(Polonezköy) استانبول یکی از منطقه های خوش آب و هوا و از جاذبه های طبیعی در استانبول به حساب می آید که به دلیل شباهت زیاد با شمال ایران در بین گردشگران ایرانی محبوب است و اگر سری به این منطقه بزنید محال است در آنجا با ایرانی ها برخورد نکنید .

شاید یکی از دلایل اصلی انتخاب این منطقه به دلیل آسیایی بودن و شباهت زیاد با شمال ایران باشد و این منطقه فاصله چندانی با ایران ندارد . این منطقه بکر و زیبا در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر استانبول قرار گرفته که می توانید در کمتر از ۳۰ دقیقه از استانبول به این منطقه برسید و روز خوبی را در آنجا سپری کنید

وجود آبشار و برکه های پر از آب، انواع پرندگان، آب و هوای پاک و مردمان محلی بسیار مهمان نواز  از ویژگی های مهم این منطقه است که هر توریستی را به سمت خود می کشاند. خوراک ها، غذاها و آداب و رسوم اهالی پولونزکوی شبیه به لهستان می باشد زیرا سالیان زیادی است که تبدیل به ییلاق خوش آب و هوا برای لهستانی های ساکن استانبول شده است. در واقع با وارد شدن به منطقه پولونزکوی استانبول شاهد دو نوع فرهنگ مختلف ، رستوران های ترکی و لهستانی با غذاهای خوشمزه و صنایع دستی فوق العاده زیبا و کار شده رو به رو خواهید شد که همین تنوع آداب و رسوم است

به شما پیشنهاد می کنیم اگر برای چندین بار است که به استانبول سفر می کنید از حال و هوای شهر استانبول بیرون آماده و به این منطقه زیبا سری بزنید.

منطقه طبیعی پولونزکوی در سفر به استانبول

در پارک پولونزکوی صداهای پرندگان وحشی و طبیعت سبز ، دور از شهر ، که شامل همه گونه های گیاهی طبیعی استانبول است شنیده میشود. نمونه هایی از گونه های گیاهی عبارتند از: گونه های کاج ، شاه بلوط ، بلوط ، راش ، گیاه زنبور عسل ، ، آربوتوس ، توت سیاه ، مادار کوه ، گوزن ، خار و یک ایستگاه تولید مثل گیاه قرقاول پرتره و یک ایستگاه پرورش آهو کاراکا وجود دارد. علاوه بر این ، بسیاری از گونه های جانوری در پارک طبیعت پولونزکوی وجود دارد. نمونه هایی از این گونه ها عبارتند از: گوزن قرمز ،گراز وحشی ، شغال ، روباه ، سنجاب ، مارتین ، قرقاول ، زرشک ، شاهین ، بلوز ، جوجه ، جغد که می توانید در سفر به شهر استانبول از آنها بازدید کنید.

در پارک طبیعت Polonezköy چه کاری می توان انجام داد؟

در پارک مسیرهای پیک نیک ، کمپینگ ، پیاده روی ، جهت یابی ، دویدن و دوچرخه سواری وجود دارد. تعطیلات آخر هفته پولونزکوی  شامل سفر روزانه ، پیک نیک ، کباب ، رستوران های با کیفیت  لوکس و آرام ، شام ، برگزاری عروسی و مهمانی های مختلف می شود. اساسا سرزمین ترکیه از دیرباز یکی از مقاصد محبوب برای گردشگران و عاشقان چای بوده است.

در این دهکده که جمعیت اکثر آن را لهستانی ها تشکیل می دهند بازتاب هایی از یک فرهنگ و سبک زندگی متفاوت دیده می شود. مکان های کمپینگ مخصوصاً برای تعطیلات آخر هفته ایده آل است. این پارک که با بازدید مصطفی کمال آتاتورک افتتاح شد ، میزبان گوستاو فلوبر فرانسوی و بسیاری از نامهای معروف دیگر بود.

جاذبه های دیدنی و طبیعی سفر به استانبول در چرخ فلک

در پارک طبیعت Polonezköy چه چیزی را می توان دید؟

در پارک طبیعی Polonezköy ، خانه عمه زوفیا وجود دارد. این خانه تاریخ روستا و عکس های قدیمی را به نمایش می گذارد. در اینجا آنچه می خواهید در مورد دهکده بدانید وجود دارد. همچنین می توانید از فعالیت های فرهنگی مانند مجسمه های منبت کاری چوب و نمایشگاه ها و نقاشی ها لذت ببرید. کلیسای تاریخی و خانه روستای تاریخی در پارک طبیعت پولونزکوی ارزش بازدید دارد.

Polonezköy یا پولونزکوی کجاست؟

از آنجا که این مکان محبوب است ، به نقاط مختلفی دسترسی دارد ، مثلا از بزرگراه های Beykoz – Riva و Alemdağ – Şile دسترسی وجود دارد که می توانید با استفاده از علائم از طریق Kavacık – uavuşbaş signs وارد پارک شوید. پارک طبیعت پولونزکوی استانبول با مرکز شهر ۳۴ کیلومتر فاصله دارد. با ماشین شخصی ظرف ۵۰ دقیقه می توان به این منطقه زیبا و سرسبز استانبول برسید.

منبع: چرخ فلک

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


جمعه 17 بهمن 1399
ن : بنفشه

نظر بازیگر مشهور انگلیسی در مورد سفر به ایران

جوانا لاملی، بازیگر معروف انگلیسی به عنوان راوی مجموعه مستند “راه ابریشم”، می گوید سفرش به ایران برای این مجموعه فوق العاده بوده و برخلاف تبلیغات رسانه های انگلیسی، ایران کشوری بی نظیر، درجه یک، خیلی پیشرفته، فوق العاده زیبا و از هر جهت باشکوه و دوست داشتنی است. 

جوانا لاملی که در سریال ها و فیلم های معروفی همچون “گرگ وال استریت” بازی کرده،  در سال گذشته در مجموعه ای مستند تحت عنوان “جوانا لاملی در راه ابریشم” به روایت از 8 کشوری که در مسیر این راه تاریخی قرار دارد از جمله ایران، پرداخته است.

او در بخشی از این فیلم مستند می گوید:

 “نمی توانم به شما بگویم که چقدر ذوق دارم که اینجا هستم. من در تهران هستم (و با خوشحالی و شگفتی فریاد می زند) پایتخت ایران! می دانید تا 10 روز پیش هیچ معلوم نبود بتوانیم از این کشور بی نظیر دیدن کنیم…”

جوانا لاملی در مصاحبه ای با بی بی سی درباره تجربه سفر به ایران می گوید:

“… رسیدن به تهران کاملا شگفت زده ام کرد، چون در انگلیس تصور خیلی محدودی درباره ایران داریم، چون خبرها همیشه درباره مشکلات کشور است، نه اینکه کشور ایران واقعا چه شکلی است. هیچ کس به من نگفته بود که یک کشور درجه یک، خیلی پیشرفته، فوق العاده زیبا و سرسبز است. از هر جهت باشکوه و دوست داشتنی است. با رفتن به مراکز خرید و غذا خوردن، می توانستیم ببینیم که چقدر با سلیقه هستند، واقعا معرکه بود… همه چیز تهران من را هیجان زده می کرد..”

 

 

لاملی از سفرش به شیراز و یزد و گشت و گذار در این شهرها و تجارب فوق العاده اش می گوید و برخلاف آنچه در تبلیغات رسانه های زنجیره ای خارجی و داخلی و همچنین بر زبان برخی به اصطلاح شبه سلبریتی ها همیشه جاری است که گویا مردم ایران درمقابل دیگران ریاکار وحیله گر و فریبکار شده اند وهمه با هم دشمن هستند! درباره مردم ایران اظهار می دارد:

“… خیلی دوست داشتنی بودند، خیلی سخاوتمند و محترم بودند، همیشه آماده بودند توضیح بدهند، قسمت کنند، نشان بدهند یا ببخشند. احساس بی نظیری بود. ایران کشور فوق العاده ای است…”

به نظر می آید آنچه این شبه سلبریتی ها درباره اخلاق و رفتار غیر دوستانه و ناپسند مردم ایران مدام تکرار می کنند، بیشتر متوجه خود آنهاست که به حدی از مردم و جامعه دور افتاده اند که جز خود و صفات رذیله شان چیز دیگری نمی بینند!!

جوانا لاملی در مقابل این سوال که برای مجموعه مستند “راه ابریشم” به 8 کشور سفر کرده و کدام یک برایش خاطره انگیز تر بوده ، پاسخ می دهد:

“… واقعا بهترین خاطراتم از ایران بود …”

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


یک شنبه 12 بهمن 1399
ن : بنفشه

برج تلویزیون باکو

کشور آذربایجان و شهر باکو یکی از مقاصد گردشگری محبوب در میان ایرانیان است و هر ساله ایرانیان زیادی به آذربایجان سفر می کنند. از آنجایی که آذربایجان کشور همسایه ایران است و فاصله نزدیکی دارد، سفر به این کشور سفری مقرون به صرفه برای شما و خانواده تان خواهد بود. کشور مدرن آذربایجان و همچنین شهر ساحلی باکو دارای شمار بسیار زیادی جاهای دیدنی و جاذبه های منحصر به فرد و مکان های تاریخی ارزشمند است. یکی از دیدنی های شاخص و معروف که همانند برج های شعله ی باکو  به عنوان نمادی در شهر باکو خودنمایی می کند برج تلویزیون باکو است که در ادامه به آن میپردازیم.

برج تلویزیون باکو (Baku TV Tower) یا برج آذری برجی مخابراتی است که در شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان قرار دارد. این برج ۳۱۰ متر ارتفاع دارد. این برج تلویزیونی بلندترین سازه در آذربایجان است که همه ساله گردشگران زیادی را مجذوب خود می کند.

این برج زیبا را از تمام شهر میتوان دید ، برجی بزرگ که علاوه بر استفاده مخابراتی درون خود رستوران گردان و … دارد. رستوران چرخان طبقه ۶۲ام این برج (در ارتفاع ۱۷۵ متری) در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد. رستوران گردان برج جزو رستوران های خوب باکو می باشد که شما گردشگران باکو می توانید با میل غذا در آن تمام مناظر شهر را هم ببینید.

 

برج تلویزیون باکو

 

این برج یکی از بلند ترین ساختمان های مرتفع  پایتخت کشور آذربایجان است و در کنار برج های شعله باکو منظره ای زیبا و بی نظیر را به وجود آورده است. ساخت این برج در سال ۱۹۷۹ شروع شد و قرار بود که در سال ۱۹۸۵ به اتمام برسد اما به دلایلی این طرح طبق برنامه پیش نرفت و سرانجام در سال ۱۹۹۶ به اتمام رسید.

 

در سفر به عروس قفقاز حتما بعد از دیدن جاذبه های این شهر زیبا به بام شهر رفته و برج تلوزیون رو از نزدیک تماشا کنید، قطعا دیدن این برج زیبا شگفت انگیز خواهد بود. در تصویر زیر منظره ای از شهر باکو را از داخل برج تلویزیون میبینید.

 

برج تلویزیون باکو

 

منبع: تاپ توریست

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


پنج شنبه 9 بهمن 1399
ن : بنفشه

سفر با تور آری یا خیر؟

سفر برای کشف دنیا، شناخت مکانهای جدید، تجربه اتفاقات تازه و ملاقات با آدمهای جدید است. حال تفاوتی ندارد، این کار را با یکسال سفر با کشتی کروز، دو هفته دوچرخه سواری و یا با تور انجام دهید. همه مسافرها یکسان هستند. سفر برای برداشتن مرزها و دیدن دنیاست. روش های مختلفی برای سفر کردن وجود دارد و افرادی که اهل سفر کردن باشند، انواع آن را امتحان می کنند تا سبک مخصوص خود را پیدا کنند. سفر با تور، سفرهای انفرادی و… بعضی از افراد فکر می کنند سفر با تور کسل کننده است و به همین دلیل ترجیح می دهند تنهایی سفر کنند.

وقتی صحبت از تور می‌شود، مردم معمولا تصویری از یک اتوبوس شلوغ پر از توریست، عکس گرفتن در حالیکه راهنما در حال توضیح دادن درباره اهمیت محل بازدید است و بعد از سوار اتوبوس شدن و ادامه این ماجراها به ذهنشان می‌رسد. این افراد شاید تجربه ی خوبی از سفرهای قبلیشان که با تور بوده است نداشته اند و شاید هم تصوری است که بی دلیل در ذهنشان مانده است. اما همه تورها این طور نیستند، انواع مختلفی وجود دارد.

افرادی که خیلی سفر می کنند و در این کار کمی خبره شده اند شاید ترجیح بدهند تا تنهایی سفر کنند چون فکر می کنند اینطور آزادی بیشتری دارند و می توانند هیجان بیشتری را تجربه کنند و اگر با تور سفر کنند باید قوانین دست و پاگیری را تحمل کنند.

 

مطمئنا نمی توان مطلقا گفت که سفر با تور خوب است یا بد! این کاملا بستگی به روحیه و انتظارات شما از سفر و آژانس گردشگری ای دارد که با آن سفر کرده اید حتی زمان تور هم تاثیر گذار است. انتخاب آگاهانه تور با زمان مناسب می تواند ناشناخته هایی از مقصد رویایی تان را به شما نشان دهد. تورهایی هستند که فعالیت های جالبی دارند، معمولا راهنمایان تور به خاطر تجربه های زیادی که دارند، اطلاعات خیلی دقیقی از مقصد گردشگری دارند و در نتیجه سفر با آنها و استفاده از دانش آنها می تواند شما را در حد یک فرد محلی یا شاید حتی بیشتر از آن در مورد یک مکان اطلاعات دهد. داشتن یک راهنما که به شما اطلاعاتی را درباره منطقه بدهد بهتر از این است که شما فقط آن منطقه را ببینید.

از مزایای سفر با تور می توان به خدماتی مانند رزرو بلیط هواپیما، رزرو هتل، بسته به نوع تور شام و ناهار و صبحانه کاملا با هماهنگی قبلی و بدون نیاز به کاری از طرف شما انجام می شود. همچنین باعث افزایش امنیت و کم شدن استرس می شود به طور کلی آیا می توان به راحتی لباس ها را در چمدان یا کوله پشتی ریخت و به یک کشور دیگر و مقصدی نامعلوم سفر کرد؟ مطمئنا نه.

اگر شما بخواهید انفرادی سفر کنید باید واقعا در اینکار ماهر باشید در حالیکه در سفر با تور تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تور خوب در یک زمان مناسب انتخاب کنید تا برای همیشه شیفته ی این نوع سفر شوید. تورها مزایای زیادی دارد به خصوص برای کسانی که به تازگی می‌خواهند سفر را شروع کنند.

از مزایای دیگر تور برنامه‌ریزی دقیق و مشخص که باعث کاهش هدر رفتن وقت می‌شود و همچنین پرداخت هزینه‌ی کمتر.در نهایت باید گفت هیچ مشکلی برای سفر کردن با تور وجود ندارد، بلکه توصیه می‌شود حتما از تورهای خوب برای سفرهایتان استفاده کنید، بخصوص اگر تجربه‌ای شخصیتان در سفر کردن کم است. فقط باید سعی کنید ارتباطی خوب با رهنمای تورتان برقرار کنید.

 

سفر با تور برای چه کسانی مناسب است؟

بطور خلاصه میتوان گفت که برای گروه های زیر سفر با تور توصیه شده و میتواند گزینه مناسبی برای آنان باشد:

۱.کسانی که زمان کافی برای برنامه‌ریزی سفر ندارند

۲. کسانی که برای نخستین بار تنها سفر می‌کنند

۳.کسانی که به دنبال یافتن دوست هستند

۴.کسانی که زبان مقصد را نمی‌دانند و با محیط آنجا آشنا نیستند.

۵.کسانی که به مناطق خاص و ممنوع علاقه داشته که امکان سفر به آنجا برای مسافران انفرادی وجود ندارد.

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


پنج شنبه 9 بهمن 1399
ن : بنفشه

سرولات روستایی زیبا در چابکسر

سرولات، روستای مرتفع، زیبا و دیدنی چابکسر

در ۳۷ کیلومتری رودسر روستایی قرار گرفته است که از نعمت‌های الهی همه را دارا می‌باشد! از جنگل و کوه گرفته تا رودخانه و آبشار. این روستا در نزدیکترین فاصله به  بخش چابکسر در حدود ۳ کیلومتری آن قرار دارد. بیشترین پدیده‌ی طبیعی که در این روستا نقش پررنگی ایفا می‌کند، رودخانه‌ی آچی رود است که در کنار آب و هوای خاص این روستا، بسیار حائز اهمیت است. روستای سرولات درواقع دره‌ای است که بر اثر فعل و انفعالات رودخانه و برش کوه توسط آن به وجود آمده است.

ینجا همه چیز شما را مشتاق می‌کند که در کوچه پس کوچه‌هایش قدم بزنید، چشمانتان حتی از دیدن دیوارهای خانه‌های روستای سرولات سیر نخواهدشد و شما را به سمت جاده جنگلی سوق می‌دهد. پیاده‌روی در این منطقه به شما این فرصت را می‌دهد که با مردم محلی آشنا شوید، از مناظر اطراف لذت بیشتری ببرید و هوای پاک سرولات را استشمام کنید. شما می توانید از سرولات به سمت روستاهای کوهستانی، لیکام، لیمه سرا، منه سئه و پشتاسران و چند روستای دیگر جنگل نوردی و کوه نوردی کنید. در اینجا به دلیل کوهستانی بودن فضا، خبری از رطوبت آزاردهنده‌ی ساحل نیست و از طرفی دیگر، نسیمی خنک و دایمی روح تان را تازه می‌کند. در این نقطه از ایران، سفر با دغدغه‌های زندگی روزمره، توقیف است! اگر قصد دارید کوله‌بار دغدغه‌هایتان را هم همراهتان داشته باشید، پس به این نقطه‌ی بهشتی سفر نکنید!

در فصل تابستان سفر به شمال بخاطر آب و هوای آن بسیار پر رونق است پس حواستان باشد روزهایی را برای سفر انتخاب کنید که دمای هوا پایین باشد. بهار، اواخر تابستان و پاییز بهترین وقت سفر نه تنها به اینجا که همه ایران است.

 

 منبع : سایت سفرانه به نقل از لست سکند

 

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


پنج شنبه 9 بهمن 1399
ن : بنفشه

درک چابهار تالاب صورتی کوههای مریخی

چابهار یکی از شهرهای دیدنی زیبای ایران است که سفر فوق العاده ای را برایتان میسازد ، در این مقاله به سه تا جاهای دیدنی چابهار سر میزنیم تا در انتخاب سفر کمکون کنه

درک چابهار :

تصور کنید در ساحلی شنی قدم می‌زنید و صدای موج‌های خروشان گوشتان را نوازش می‌دهد و از سُرخوردن شن‌ها بر زیر پایتان چنان غرق سرور می‌شوید که توصیف آن برایتان سخت می‌شود و هر چه جلوتر می‌روید شن‌ها به ماسه‌ها تبدیل‌شده و لذت راه رفتن با پای‌برهنه را در سرتان زنده می‌کند و دیگر حدی از لذت را برای آن نمی‌توانید تصور کنید که ناگاه صخره‌های بلند در مقابل دیدگانتان قد علم کرده و زینت بخش ساحلی می‌شود که تپه‌های کوتاه آن تا حال فقط حکم رانان کوچکی بودند و اما حالا با حضور پادشاهی چون صخره‌ها خود را خرد و کوچک می‌پندارند اما همین پادشاهان نیز وقتی زیبایی و آثار زندگی سواحل مرجانی را می‌بینند رنگ‌باخته و در برابر امیری آن‌ها کوتاه می‌آیند خصوصاً هنگامی‌که ماهی و لاک‌پشت‌ها را در آنجا شناکنان زیستگاهی را برای خود پدید آورده‌اند و حیات را فریاد می‌زنند، این توصیف ساحلی چهار طرح درک چابهار است که اگرچه در سواحل مکران جا خوش کرده چون در 170 کیلومتری چابهار است آن را با این نام می‌شناسند.

زیبایی درک چابهار اگرچه با ساحل چهار طرحش به‌قدر کافی گویا است اما جاذبه‌های دیگر آن طاقت را از کف برده و با تماشای آن‌یک حس تکرار نشدنی را در وجود بیننده زنده می‌کند، درخت‌های نخل، کوه‌های مریخی، چشمه‌های آب شیرین، جنگل‌ها که هر یک به‌تنهایی صحبتی مفصل در باب جاذبه‌هایشان را می‌طلبد و این تکه از زمین را مانند جواهری در هزار پوشش ناپیدا گردانیده و امروز در دست بشری است که تشنۀ بازگشت به خود و زخمی فناوری‌های روزی که جز سردرگمی و زیاده‌خواهی ارمغان نیک کمتر داشته قرار داده است تا جرعه‌جرعه و به‌قدر کفایت از آن بهره برده و شفا یافته و مسرور دوباره به‌سوی کاشانۀ خود بازگردد.

اگر به داخل روستای درک چابهار بروید آنجا را پر از باغ‌های میوه‌های گرم سیری می‌یابید که هوش ازسرتان می‌برد و بدین ترتیب میوه دوستان را به بهشتی از میوه هدایت می‌کند و این وفور نعمت از صدقۀ سر همان چاه‌های آب شیرین است که در کنار آب‌شور دریا مانند معجزه‌ای از زمین بیرون آمده و نتیجه‌اش درختان سر به فلک کشیده‌ای مانند نخل است.

تالاب صورتی لیپار :

تا زمانی که به یاد داریم دریا آبی بوده و همین رنگ بیانگر اصالت آن است و گمان اینکه زمانی بتوان آن را بارنگ دیگری مشاهده کرد دور از ذهن هر فرد است اما در مکانی نزدیک سواحل دریای عمان پدیده‌ای را شاهد خواهید بود که تصورتان را در مورد دریا و رنگ آن دگرگون خواهد کرد، تالاب صورتی لیپار می‌تواند دریایی بارنگ صورتی و گاه سرخ را برای شما به تصویر بکشد که این رنگ عنصر وجودی خود را از تجمع فیتوپلانگتون‌های گیاهی گرفته و هرچه این تجمع بیشتر باشد بر رنگ آب نیز افزوده می‌گردد.

علت اصلی به وجود آمدن رنگ تالاب صورتی لیپار را می‌توان قدرت کششی بیان کرد که جزر و مد به وجود می‌آورد این کشش علاوه برجذب بیشتر فیتوپلانگتون‌ها باعث جذب مواد معدنی موجود در آب دریای عمان نیز می‌شود ازاین‌رو آب‌هایی غنی و دارای رنگ هم رشد گیاهان بسیاری را در اطراف این تالاب به وجود خواهد آورد و محیط مناسبی را برای زیست انواع مختلف پرندگان فراهم می‌کند بدین ترتیب می‌توان آن را زیستگاه جانوری مناسبی به‌حساب آورد.

تالاب صورتی لیپار :

دریایی سرخ در کنار غروب آسمانی به همین رنگ و برخورد سرخی زمین با آسمان لحظاتی تکرار نشدنی را برای مسافران فراهم می‌کنند، تالاب صورتی لیپار آنگاه‌که در کنار آبی آسمان است تضادی چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارد و آنگاه‌که با آسمان سرخ هم‌پیمان و هماهنگ می‌شود زیبایی و شگفتی بی‌نظیری را بر صحنۀ این تالاب به درخشش درمی‌آورد و در هردو حالت می‌تواند اعجاب بیننده را برانگیزد و وسوسه اقامت طولانی‌تری در این مکان را در آن ایجاد نماید وجود کمپ‌های مسافران برای دیدن شب‌های این تالاب دیدنی، نوید زیبایی وصف‌ناپذیر این سراپا ناز است.

اگر هدف برای شما از بودن در کنار موج‌ها رسیدن به آرامشی است که بتوانید با آن انرژی یک‌ساله‌ای را برای ادامه راه زندگی کسب نمایید انتخاب تالاب صورتی لیپار بهترین و ناب‌ترین گزینه‌ای است که شمارا با صدای موج و آوای پرندگان و بازی رنگ به هر آنچه آرزوی می‌کردید به‌یک‌باره می‌رساند و خستگی کار و فعالیت یک‌ساله را از شما گرفته و توان ازدست‌رفتۀ شمارا احیا می‌کند و خنکای صبح دمش، چنان در اعماق روحتان نفوذ می‌کند و چنان شمارا به تسخیر جادوی افسونگر رنگ‌ها مهمان می‌کند که نتوانید همپای زیبارویی چون آن را بیابید.

کوه‌های مریخی چابهار :

اگر از آن دست افراد هستید که صعود به قله بعد از قدم زدن در ساحل دریا جزء دومین اولویت‌های شما است پیشنهاد مابعد از دیدن نمودن از تالاب لیپار این است که به سراغ کوه‌های مریخی چابهار رفته زیرا آنجا بهترین مکان برای دست‌یابی شما به رؤیایتان است که در سر می‌پرورانید، این کوه‌ها ویژگی منحصربه‌فرد خاصی نسبت به دیگر کوه‌ها دارد و آن وجود بقایای سخت‌پوستان و ماهی‌ها بر روی این کوه است که شمارا به شگفتی وامی‌دارد و دلیل وجود آن‌ها ناپیدا بودن این قسمت از زمین درگذشته‌های بسیار دور در زیرآب و بیرون آمدنش بعد از زمانی چند است که این صحنه‌های زیبا را بر روی آن به وجود آورده.

کوه‌های مریخی چابهار :

به‌هرحال نوع طراحی ویژه و منحصربه‌فرد آن‌که دقیقاً مانند کوه‌های موجود در کره مریخ است نام کوه‌های مریخی چابهار را برازندۀ آن قرار داده است با این تفاوت که سرخی آسمانی آن کوه‌ها در اینجا به خاکستری زمینی تبدیل گشته و صدف و ماهی‌ها زینت‌بخش و به جاذبۀ گردشگری این کوه‌ها اضافه نموده است و همانطور که در سایت ویکی مپیا آمده اگر یک سنگ‌نورد با تجهیزات لازم باشید می‌توانید این سنگواره‌ها را خود از نزدیک دیده و به قله این کوه‌ها که گاه به بیش از 100 متر نیز می‌رسد صعود کرده و زیبایی‌های اطراف را بهتر مشاهده کنید.

منبع:راهنمای سفر

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


جمعه 5 دی 1399
ن : بنفشه

دریاچه گوی گول ؛ چشم اندازی از بهشت عدن در آذربایجان

 

در فاصله بسیار کمی از شهر تاریخی گنجه در جمهوری آذربایجان و در کوهپایه‌های قفقاز تکه ای از بهشت گمشده عدن بنام دریاچه گوی گول آغوش خود را بروی گردشگران باز نموده است.

اگر چه در خصوص محل دقیق باغ عدن یا بهشت عدن نظریه های گوناگونی مطرح گشته و این موضوع از ذیرباز موضوع جدل و چالش فکری بوده ولی بر اساس برخی نظریه ها بهشت عدن  جایی در سرزمین آذربایجان واقع شده است. ادعایی که در خصوص نشستن کشتی حضرت نوح هم در این منطقه وجود دارد.

به هر روی باغ عدن جایی است که نخستین انسان یعنی حضرت آدم و همسرش حوا پس از آفریده شدن توسط  پروردگار، از بهشت به آنجا رانده شده و در آنجا زندگی می‌کردند. این باغ بخشی از داستان خلقت در ادیان ابراهیمی است. گفته میشود منطقه گوی گل(Göygöl) در جمهوری آذربایجان تکه ای از همان بهشت گمشده می باشد که دریاچه ای زیبا به همین نام( Göygöl Lake) را در خود جای داده است.

دریاچه گوی گل بر اثر وقوع زلزله شدیدی در این منطقه به وجود آمده است. در زبان آذربایجانی گوی به معنی رنگ آبی است که نشانه‌ای از صافی و پاکی آب این دریاچه بوده و گول(göl) یا گل نیز به معنی دریاچه میباشد  در نتیجه ترجمه گوی گول در فارسی  میشود: دریاچه آبی !

نزدیک‌ترین شهر به دریاچه گوی گل، شهر خانلار است که نام آن در سال ۲۰۰۸ به گوی گل تغییر یافت؛ علاوه این در همین سال  این دریاچه و منطقه حفاظت شده اطراف آن به عنوان پارک ملی گوی گول ثبت ملی شد.

اگر دوست دارید در سفر به جمهوری آذربایجان لحظاتی خاطره انگیز و رویایی را در بهشتی بکر و زیبا  تجربه کنید سفر به  دریاچه گوی گل را فراموش نکنید.

 

دریاچه گوی گل و بهشت عدن در جمهوری آذربایجان

چرا باید گوی گل را دید؟

دریاچه گوی گل ، زیباترین دریاچه در جمهوری آذربایجان است. این دریاچه که در ارتفاعی ۱۵۰۰ متری از سطح دریا و بین کوهستان قرار دارد و هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است . مساحت تقریبی این دریاچه در حدود 3 کیلومتر مربع بوده و زیستگاه گونه های مختلفی از جانوران وحشی و آبزی است. معروف‌ترین ماهی این دریاچه ماهی قزل آلای گوی گول است.

جالب است بدانید زیبایی این منطقه فقط به دریاچه زیبایش نیست. منطقه گوی گل در زمانی که شرکت های آلمانی برای استخراج معادن و نفت در اواخر قرن 19 به آذربایجان آمده بوده اند بعنوان مکانی بوده که آلمانی ها  برای اقامت برگزیده بودند ؛ بنابراین در روستاهای اطراف و کوهپایه‌ها هنوز هم می‌توانید آثاری از این معماری و کلیساهای زیبای آن‌ها و از جمله پل خونین آذربایجان را ببینید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه گوی گول

منطقه گوی گل به دلیل ارتفاعی که از سطح زمین دارد؛ یکی از خوش آب و هواترین منطقه‌های آذربایجان است. بهترین زمان سفر به دریاچه گوی گل فصل تابستان است. این منطقه تابستان‌های معتدل و خنک و زمستان‌هایی خشک دارد. اما بازدید از دریاچه و جنگل اطراف آن در هر فصلی زیبایی و لطف خودش را دارد. بنابراین عاشقان طبیعت گردی بهتر است در اولین فرصت و نزدیک‌ترین تعطیلات خودتان را برای سفر به دریاچه گوی گل و چند روز چادر زدن در این تکه گمشده بهشت آماده کنند. سکوت و آرامش این منطقه و آب و هوای خوب آن چیزی است که آرامش را به شما هدیه خواهد داد.

 

راهنمای سفر به دریاچه گوی گل تکه ای از بهشت گمشده

چطور می‌توانیم به دریاچه برویم ؟

دریاچه گوی گل تنها ۴۵ کیلومتر ازشهر تاریخی گنجه آرامگاه حکیم نظامی گنجوی شاعر پرآوازه مشرق زمین فاصله دارد و می‌توانید با تاکسی یا کرایه یک اتومبیل  به این منطقه بروید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید با هزینه کمتر و با مینی بوس به منطقه گوی گل بروید.

البته اگر با مینی بوس سفر می‌کنید ممکن است نتوانید مسیر اصلی را پیدا کنید. بنابراین بهتر است با پرداخت کمی هزینه از راهنمای محلی بخواهید که شما را به این منطقه ببرند.

جاده کوهستانی که به منطقه  دریاچه گوی گل می‌رسد تصویر بی نظیری از کوه‌های قفقاز است و می‌توانید در حین سفر از این مسیر زیبا لذت ببرید. از آن جایی که وضعیت جاده در این منطقه چندان مناسب نیست ممکن است تاکسی‌هایی که از گنجه تا گوی گل کرایه می‌کنید، هزینه بیشتری از شما مطالبه کنند.

 

طبیعت بکر و رویایی دریاچه گویگل در آذربایجان

دانستنی‌های لازم

قبل از سفر به  دریاچه گوی گل باید بدانید که محدودیت‌هایی در این منطقه برای گشت و گذار وجود دارد. بازدید کنندگان به هیچ عنوان اجازه شنا کردن  در دریاچه را ندارند.

ذکر این نکته بسیار مهم  ضروری است که با توجه به نزدیکی این منطقه به استان قره باغ به دلیل اختلافاتی که بین مرز ارمنستان و آذربایجان وجود دارد، از سال ۲۰۱۸ اجازه‌های محدودی برای استفاده از این دریاچه وضع شده بود که با توجه به آزاد سازی سرزمین قره باغ و برگشت سرزمین های اشغالی و توجه ویژه ای که دولت باکو به مقوله صنعت گردشگری دارد می توان امیدوار بود که تمامی محدودیت های قبلی بسرعت برچیده شوند .

با این وجود حتی در حال حاضر نیز شما می‌توانید در اطراف دریاچه چادر بزنید یا به کافه زیبا و دنجی که نزدیک دریاچه واقع شده بروید و ساعت ها غرق در زیبایی های بهشت گمشده عدن شوید.

سفر یک روزه به گوی گل

بمنظور استفاده از زیبایی های بکر این دریاچه اختصاص یک روز برای سفر به این ناحیه پیشنهاد میگردد .

برای این که حداکثر استفاده خود را از این سفر یک روزه ببرید، می‌توانید در مسیر کوهستانی پیاده روی کرده و سری به روستاهای زیبای منطقه گوی گول بزنید. بهتر است صبح زود به سمت دریاچه حرکت کنید تا بتوانید حداکثر استفاده را از نور روز و منظره خیره کننده دریاچه ببرید.

منبع: چرخ فلک

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


جمعه 28 آذر 1399
ن : بنفشه

سفرنگاری بلغارستان!

سفر به دشت های آفتابگردان

بلغارستان یک کشور اروپای شرقی هستش که جزو اتحادیه اروپا محسوب میشه ولی ویزاش شنگن نیست ( توی این تاریخی که این متن رو نوشتم اینجوریه احتمالا بعدا تغییر کنه ) بنابراین خیلی راحت میتونید به بلغارستان سفر کنید .

جایی که معمولا برای تفریح از ایران ٬ کشور های همسایش مثل رومانی ٬ آلمان ٬ لهستان و روسیه میلیون ها توریست جذب میکنه شهر وارنا هست و منطقه ای به نام شن های طلایی ( Golden Sands ) ٬ البته بخش دیگه ای به نام ساحل آفتابی ( Sunny Beach ) هم داره در نزدیکی شهر Burgas که تقریبا سه ساعت با گلدن سند فاصله داره .

بلغارستان رو سرزمین آفتابگران هم بهش میگن چون پر از مزارع آفتاب گردون هستش و منظره ای که دشت های بزرگ آفتاب گردون ایجاد میکنن بسیار چشم نوازه .

تعریف پنیر و سوسیس بلغاری هم که قطعا شنیدید ٬ البته درست شنیدید چون واقعا پنیرهاش خیلی مرغوب هستن .

منطقه گلدن سند یک منطقه توریستی هستش و همونطور که گفتم سالانه میلیون ها نفر به این منطقه سفر میکنن ٬ دلیل اصلیش ارزون بودن هتل و هزینه سفر ٬ آفتاب و فستیوال هاشه .

کلا سواحل دریای سیاه آب تمیزی ندارن به دلیل اینکه این دریا ( دریاچه ) به آب های آزاد ارتباط نداره ٬ بنابراین گلدن سند هم از این قاعده مستثنا نیست ٬ بنابراین اگر دنبال آب و ساحل تمیز تر هستید توی همین رنج قیمتی ترکیه گزینه بهتری خواهد بود .

 

اگر بین بلغارستان و ترکیه میخواید انتخاب کنید روش خیلی سادست ٬ اگر خانوادگی سفر میکنید یا دنبال استراحت و موندن داخل هتل و ریلکس کردن هستید قطعا بلغارستان گزینه مناسبی برای شما نیست .

اگر سفر دوستانه میرید و هدفتون تخلیه انرژی و رفتن به کلاب و فستیوال هستش پس درست انتخاب کردید بلغارستان برای شما مناسبه .

پایتخت بلغارستان سوفیا هست که از منطقه ساحلی بلغارستان خیلی فاصله داره .

نا گفته نمونه که وارنا شهر زیبایه و گشت و گزار توی شهر بسیار لذت بخشه ٬ با یک تاکسی که هزینش هم زیاد نیست میتونید تا خود شهر برید ٬ البته مینی بوس هم داره که خیلی هم ارزونه .

همونطور که گفتم منطقه دیگه ای نزدیک وارنا هست به نام Burgas که شهر قدیمی و تاریخیشون محسوب میشه و غذاهای دریاییش خیلی معروفه ٬ تمام مسیر تا اونجا هم پر از دشت های آفتابگردونه بنابراین حتما به این شهر سر بزنید تقریبا ۳ ساعت فاصله داره با وارنا .

اگر توی Sunny Beach هتلتون رو بگیرید به شهر بورگاس خیلی نزدیک هستین ٬ اگر از من بپرسید ترجیح میدم توی این بخش باشم تا وارنا ( البته سلیقه ایه) چون خیلی هیایوی کمتری داره و شهر قدیمی و تاریخی هستش .

 

ایران به وارنا پرواز مستقیم داره بنابراین از این لحاظ هم خیلی راحت میتونید به این منطقه سفر کنید ٬ معمولا اواخر بهار وقتی هنوز هوا گرم نشده و اواخر تابستون که کمی خنک هست سفر به بلغارستان مقرون به صرفه تر میشه و توریست هم کمتره ٬‌ توی تابستون خیلی توریست زیاده بنابراین شاید مجبور باشید دو برابر هزینه کنید .

 

برای انتخاب هتل توی این منطقه پیشنهاد میکنم هتل ۵ ستاره انتخاب نکنید ٬ یک هتل ۴ ستاره تمیز که حتی میتونه All Inclusive هم باشه هم به صرفه تره .

اگر در مورد اکثریت قشر هتل های منطقه بخواید بدونید توی هتل های ۳ و ۴ ستاره بیشتر آلمانی و روس میبینید و توی هتل های ۵ ستاره ایرانی ٬ عرب و هندی دیده میشه .

اگر با تور میرید که قطعا شمارو راهنمایی میکنن ولی اگر خودتون هتل رزرو میکنید دقت کنید بعضی از هتل ها فقط به اهالی بعضی کشور ها ارایه میشه و ممکنه وقتی میرید اونجا به مشکل بخورید .

برای تبدیل ارز هم میتونید داخل خود منطقه به صرافی مراجعه کنید چون خیلی زیاد هستن .

منبع: سفرنامه های علی دلشاد

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


یک شنبه 16 آذر 1399
ن : بنفشه

وکیل در شیراز

بهترین وکیل های در شیراز

 

سلام دوستان شیراز یاب وقتتون بخیر من در این پست برای شما عزیزان درباره “وکیل در شیراز ” صحبت خواهم کرد .

وکیل

وکیل یا نماینده یا جانشین کسی است که از طرف شخص دیگری – حقوقی یا حقیقی – به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود.
وکالت یک عقد جایز است که در چارچوب مقررات قانون مدنی منعقد می‌شود و طرفین آن وکیل و موکل نامیده می‌شوند.
می‌توان برای وکیل انتخابی حد و مرزی مشخص کرد که در چه زمینه‌ای اجازه وکالت از طرف موکل دارد و در چه زمینه‌ای خود شخص باید برای آن کار حضور داشته باشد.
نایب السلطنه را در دوره صفویان «وکیل» می‌گفتند و عنوان «وکیل الرعایا» هم از همین‌جا برخاسته است.

مشاوره تلفنی از وکیل در شیراز

برای مشاوره گرفتن با مشاوره حقوقی در زمینه  ها مختلفی چون : طلاق ، کیفری ، حقوقی، خانواده ، مهریه و  … با شماره زیر تماس بگیرید .

09164541374

 

بهترین وکیل در شیراز

 

برای اتصال به بهترین وکلای موجود در شیراز و فعالیت در زمینه تخصصی هر وکیل مانند شرکت ها ، کیفری،حقوقی، خانواده و…

با شماره زیر تماس بگیرید .

09164541374

ویژگی وکیل خوب در شیراز

  • ۱. از ویژگی های شخصیتی یک وکیل ، امانت‌داری است. در واقع وکیل محرم اسرار موکل و امین وی است.
  •  ۲. وکیل این تعهد اخلاقی حرفه‌ای را بر عهده دارد که از گفتن مطالب غلوآمیز و غیرممکن اجتناب نماید.
  •  ۳. هنگام انتخاب وکیل خوب وی باید موکل را از انتخاب بیراهه باز دارد
  • ۴. از وظایف وکیل در قبال موکل ساده سازی مسائل حقوقی برای موکل خود می‌باشد
  • ۵. یک وکیل خوب باید شأن و مقام قاضی را رعایت نموده و به وی کمال احترام را بگذارد
  • ۶. یک وکیل خوب باید از اطلاعات و معلومات و دانش حقوقی لازم برخوردار باشد

برای اتصال به بهترین وکلای موجود در شیراز و فعالیت در زمینه تخصصی هر وکیل مانند شرکت ها ، کیفری،حقوقی، خانواده و…

با شماره زیر تماس بگیرید .

09164541374

ادرس وکیل در شیراز

برای دیدن وکیل ها بر روی نقشه و گوگل مپ روی عکس زیر کلیک کنید

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، رپرتاژ آگهی، ،


جمعه 7 آذر 1399
ن : بنفشه

فرودگاه استانبول بهترین فرودگاه اروپا

در شانزدهمین دوره‌ جوایز اروپایی اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI)، فرودگاه استانبول (IGA) موفق به دریافت جایزه‌ بهترین فرودگاه اروپا در تحول دیجیتال شد.

مدیریت فرودگاه استانبول (İGA) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این فرودگاه موفق به دریافت جایزه «بهترین فرودگاه اروپا در تحول دیجیتال» از سوی اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI) شد.براساس این گزارش، جایزه مذکور در چارچوب شانزدهمین دوره جوایز اروپایی اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها به فرودگاه استانبول اعطا شده اس

کادری سامسونلو (Kadri Samsunlu) مدیرعامل فرودگاه استانبول، در این خصوص گفت: در حال حاضر مهم‌ترین تقاضای مسافران، سفر کردن با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتالی است. ما از روز اول ساخت‌و‌ساز فرودگاه استانبول، تکنولوژی‌های دیجیتال را در این فرودگاه راه‌اندازی کرده‌ایم.

مدیر فرودگاه استانبول با بیان اینکه هدف آن‌ها افزایش سرعت در استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتالی و مدیریت فناوری است، گفت: ما می‌توانیم برای مسافران خود فرصت یک تجربه سفر دیجیتالی منحصر‌به‌فرد را فراهم کنیم.

او خاطرنشان کرد که اولین قدم در این فرآیند استفاده از کیف پول دیجیتال است و این اقدام با راه‌اندازی یک پلت‌فرم تجاری به نام “Ist-buy” عملی خواهد شد. این پلتفرم به‌صورت یک بازار دیجیتالی در فرودگاه عمل می‌کند و تمام فروشگاه‌های فرودگاه، فرصت تبلیغ محصولات خود را در این سیستم‌عامل خواهند داشت.

 

فرودگاه استانبول برنده جایزه بهترین فرودگاه اروپا

سامسونلو افزود: مهم‌ترین کاربردی که قرار است در شش ماه آینده در این اپلیکیشن راه‌اندازی شود، فناوری امکان سفر و خرید با استفاده از سیستم‌های تشخیص هویت بیومتریک» (تشخیص چهره) است.

با استفاده از این اپلیکیشن مسافران می‌توانند از طریق تلفن همراه خود بلیط، پاسپورت و داده‌های «تشخیص هویت بیومتریک» را با یکدیگر مطابقت دهند. علاوه بر این، به لطف سیستم چت هوشمند که به‌عنوان بخشی از طرح فرودگاه هوشمند راه‌اندازی شده است، اطلاعیه‌های فوری با پشتیبانی ۲۴ساعته به مسافران ارائه خواهد شد.

از دیگر اقدامات دیجیتالی فرودگاه استانبول، استفاده از فناوری اینترنت اشیاء (IoT)، به‌منظور راه‌اندازی مکانیسم‌های ردیابی در فرودگاه است.‌

سامسونلو گفت: این که ما در شانزدهمین دوره جوایز “ACI” اروپا، شایسته دریافت جایزه‌ی بهترین فرودگاه اروپا در تحول دیجیتالی شد‌ه‌ایم، بیانگر این واقعیت است که ما در مسیر درستی به‌سوی اهداف خود گام بر می‌داریم.

در پایان لازم به ذکر است که این جایزه بر اساس موفقیت اقدامات پیشگیری از انتشار ویروس «کووید-۱۹» در ساختمان‌های فرودگاه‌، راه‌حل‌های دیجیتالی ارائه‌شده به مسافران و… در زمان همه‌گیری ویروس کرونا به فرودگاه استانبول اهدا شد.

منبع: مجله سفر و گردشگری سفرانه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


شنبه 17 آبان 1399
ن : بنفشه

دیوار عشق در شهر عشاق

 

پاریس را بعنوان رمانتیک ترین شهر جهان, شهر عشق و پایتخت عشاق نامیده اند در میان انبوهی از جاذبه های گردشگری در قلب فرانسه دیواری بنام دیوار عشق (Wall of Love)وجود دارد که حاصل ایده خلاق و مبتکرانه  هنرمندی خطاط بوده که از از دیوار که بطور معمول بعنوان سمبل جدایی یاد میشود بعنوان  لوح و یا نگاره ای برای بیان عشق و صلح جهانی استفاده کرده است.

سال ۱۹۹۲، هنگامی که فردریک بارون(Fredric Baron) خوشنویس فرانسوی، به همراه دفتر یاداشتش در کوچه ها و خیابان های پاریس پرسه می زد و از آدم های اطرافش پرس و جو می کرد، شاید هیچ گاه فکرش را هم نمی کرد که این پرس و جو هایش روزی به اثر هنری خاص در قلب پاریس تبدیل شود.

 

دیوار عشق در شهر عشاق

سوال او از آدم ها سوالی عجیب و جالب بود: “دوستت دارم” به زبان مادری شما چگونه ادا می شود؟ او چندین سال متوالی را صرف جمع آوری و نوشتن عبارت “دوستت دارم” به زبان های مختلف دنیا کرد و در نهایت مجموعه ای کم نظیر را به نام خود به ثبت رساند. فردریک این مجموعه را در قالب کتابی منتشر و به صورت رایگان در فرانسه توزیع کرد.

یکی از دوستان نزدیک فردریک سرانجام در سال ۲۰۰۰ او را متقاعد کرد تا این مجموعه را به یک اثر هنری ماندگار بدل کند.

دیوار عشق در پاریس

اگر از بام پاریس در منطقه ی “مونت مارتر”(Montmartre) از پشت کلیسای قلب مقدس، قدم زنان پایین بیاییم، بعد از محله نقاشان، به یک دیوار نگاره ۱۰ متری برخواهیم خورد که بی شک فورا نظرمان را جلب خواهد کرد. این دیوار نوشته و یا دیوارنگاره “دوستت دارم” نام دارد با مساحتی برابر با ۴۰ متر مربع ئو مشتمل بر ۶۱۲ کاشی لعابی که بر روی آن این عبارت با بیش از ۳۰۰ زبان دنیا نوشته شده که البته زبان فارسی هم  در بین آن ها دیده می شود. فقط کافی است کمی با دقت بگردید!

دیوار عشق در پاریسرنگ زمینه این دیوار نگاره آبی کلاسیک است و نوشته ها با دستخط های متفاوت به رنگ سفید بر روی زمینه آبی مشاهده می شود. اما اگر با دقت به این دیوارنگاره بنگریم، اشکالی مبهم، پراکنده و به رنگ قرمز مشاهده خواهیم کرد که به گفته ی فردریک خالق این اثر، این اشکال پراکنده، تکه هایی از یک قلب هستند که زمانی که کنار یکدیگر قرار بگیرند، شکل یک قلب کامل را می سازند.

اما این اثر گردشگری خلاقانه در شهر عشاق به تنهایی توسط فردریک بارون خلق نگردیده بلکه در حقیقت این دیوار توسط دو هنرمند به نام های فردریک بارون و کلر کیتو (Claire Kito) و به عنوان یک مکان برای ملاقات عشاق و یادبودی ماندگار برای ستایش و عشق ورزی ابدی آنها ساخته شده است.

رمانتیک ترین شهر جهان فردریک بارون توانست با مراجعه به سفارت خانه های مختلف و همسایگان خود عبارت «دوستت دارم» را به ۳۰۰ زبان مختلف جمع آوری کند. فردریک بارون سپس از کلر کیتو (هنرمندی فعال در زمینه ی خطاطی شرقی) درخواست کرد که نوشته ها را سر هم کند.

فردریک بارون می گوید: بخش های رنگی که روی دیوار دیده می شوند در حقیقت تکه های یک قلب شکسته هستند، قلب انسانیت که اغلب پاره پاره می شود و این دیوار در صدد است که تکه های آن را دوباره سر جای خود بازگرداند.بازدید از دیوار عشق رایگان است!

منبع: سفرانه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


جمعه 9 آبان 1399
ن : بنفشه

شکوه ادیان؛ مسجد ایا صوفیه استانبول

 

شکوه ادیان؛ مسجد ایا صوفیه استانبول

 

مسجد ایا صوفیه (Hagia Sophia Museum) به معنی خرد مقدس، کلیسای جامع متعلق به قرن ششم در قسطنطنیه (استانبول امروزی) است. این بنا در دوره امپراطوری بیزانس به عنوان یک کلیسا ساخته شد و در زمان امپراطوری عثمانی به یک مسجد تبدیل گشت. ابعاد ایا صوفیه برای هر سازه ای که از استیل ساخته نشده باشد،بسیار عظیم و دور از ذهن به نظر می رسد. بر اساس نقشه بنا، طول آن 82 متر و عرض آن 73 متر است. گنبد آن 33 متر قطر دارد. در طول حیات 1400 ساله این بنا، از آن تحت عناوین کلیسای جامع، مسجد و موزه بهره برداری شده است. در زمان ساخت این بنا قسطنطنیه پایتخت امپراطوری بیزانس بود که نیمه شرقی امپراطوری رم را در بر می گرفت.

 

 

داستان ساخت ایاصوفیه به سال 532 میلادی برمیگردد، زمانی که آشوب «نیکا» سراسر قسطنطنیه را فرا گرفت. در پنجمین سال حکومت «ژوستی نین اول» ظلم حکومت او اسباب بدنامی اش را فراهم کرده بود. مردم از مالیات های سنگین خسته شده بودند و خواهان برکناری او بودند. در نهایت آشوب شهر کلیسای ایا صوفیه قدیم را به تلی از خاکستر تبدیل کرد. در نهایت ساختمانی جدیدی بر روی ویرانه های آن بنا نهاده شد. برای ساخت کلیسای جامع جدید، «آنتمیوس» و «ایزیدور» از سوی ژوستی نین ماموریت یافتند و بنای فعلی را ظرف مدت 6 سال به سرعت به پایان رساندند. چنین اقدامی شاید مشابه این باشد که کلیسای جامع نتردام پاریس را کمتر از یک قرن ساخته باشند.

*****

سرعت ساخت این بنا منجر به مشکلاتی در آینده شد. بر اساس اطلاعات مورخان در حین ساخت بنا، بخشی از سقف گنبدی آن فرو ریخت. دو دهه بپس از ساخت نیز یک بار دیگر این رویداد تکرار شد. در زیر گنبد 40 پنجره وجود دارد که نور خورشید را به داخل بنا هدایت می کند. تابش خورشید بر موزاییک های طلائی داخل ایا صوفیه جلوه ای ملکوتی به آن می دهد که سبب شگفتی بازدیدکنندگان است. به گفته تاریخ نگاران پس از ساخت ایا صوفیه ژوستی نین گفت : «سلیمان! من از تو جلو زدم»

 

 

در زمان ساخت ایا صوفیه تزئینات داخلی آن بسیار ساده بود به طور مثال تصاویر صلیب ها به راحتی به چشم می خورد. به مرور زمان فضای داخلی بنا با موزائیک کاری های مختلف مزین شد. همچنین در فواصل بعدی پرتره امپراطور، خاندان امپراطوری، مسیح و غیره نیز به تزئینات بنا افزوده شد. در حدود قرن 8 و 9 میلادی یک دوره شمایل شکنی در امپراطوری بیزانس رخ داد که سبب شد برخی از موزائیک کاری های ارزشمند این بنا تخریب شود. تنها تزئینات قابل قبول در این دوره صلیب بود. این جریان شمایل شکنی بر این اساس این تفکر بود که مبادا توجه مخاطب به قدیس کم شود و معطوف ترئینات گردد.

 

 

سال 1453 فصل دیگری در حیات ایا صوفیه آغاز شد. در آن سال پایان امپراطوری بیزانس شکل گرفت و شهر قسطنطنیه به دست ارتش عثمانی افتاد. خیلی زود ایا صوفیه مور توجه حاکمان عثمانی قرار گرفت و در همین زمان چهار مناره به بنا افزوده شد. همچنین در این زمان موزائیک کاری هایی با تصویر چهار خلیفه در پشت یک لایه زرد رنگ بر روی ستون ها نصب گردید. سبک معماری ایا صوفیه به ویژه فرم گنبدهای آن بر روی معماری عثمانی بی تاثیر نبود. که یکی از بناهایی که متاثر از ایاصوفیه ساخته شد، مسجد آبی استانبول است که به قرن 17 تعلق دارد.

 

 

ایا صوفیه در سال 1934 تبدیل به یک موزه شد.(موزه ایاصوفیه). مجلس ترکیه و وزرای آن به این نتیجه رسیدند که با تبدیل این بنای ارزشمند و بی نظیر، فرصت بازدید برای کل جهان شرق فراهم می شود و به آگاهی و دانش عموم می افزاید. تحقیقات و ترمیم و بازسازی این اثر تاریخی تا به امروز ادامه دارد. 

 

 

بدون شک یکی از جذاب ترین نقاط گردشگری شهر استانبول بازدید از عمارت با شکوه ایا صوفیه است که هر ساله گردشگران بی شماری را برای سفر به کشور ترکیه ترغیب می کند.

منبع: سایت شخصی حسین مقصودی

 
هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


جمعه 25 مهر 1399
ن : بنفشه

سوییت های درختی اتریش، آشتی با طبیعت

سوییت های درختی اتریش، آشتی با طبیعت

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از سفرهای خاص و یا گردش در دل طبیعت بکر لذت می برند؟ افراد زیادی هستند که از سفر به مناطق کوهستانی بیشتر لذت می برند و عاشق کوهنوردی و عکاسی در چشم اندازهای طبیعی کوهستانی می باشند.

یکی از زیباترین مناظر کوهستانی دنیا، کوهستان های آلپ می باشد. در کنار این کوهستان زیبا و چشم نواز در شهر کیتزبوهل Kitzbühel اتریش جلوه دیگری از زیبایی را خواهید دید و غرق تماشای طبیعت بی نظیر آلپ خواهید شد. اقامت در دل طبیعت آن هم با دسترسی به مدرن ترین امکانات می تواند بسیار دلنشین و به یاد ماندنی باشد. سوییت های درختی شهر کیتزبوهل یا شهر اسکی یکی از ماندگارترین اقامت ها را به گردشگران هدیه می دهد.

این شهر، شهری قرون وسطایی است که در آلپ های کیتزبل در امتداد رودخانه Kitzbüheler Ache در تیرول ، اتریش ، در حدود ۱۰۰ کیلومتری (۶۲ مایل) در شرق پایتخت ایالت اینسبروک واقع شده و مرکز اداری منطقه کیتزبله است. Kitzbühel استراحتگاه اسکی با شهرت بین المللی است و فصل اسکی آن از نیمه اکتبر تا اوایل ماه مه ادامه دارد. در طول زمستان و اوایل بهار، بیشتر مسافران از طبقه متمول اتریش و یا توریست های خارجی به این منطقه سفر می کنند. انواع هتل های لوکس یا چشم اندازهای بی نظیر طبیعی وجود دارند ولی به تازگی هتلی در این منطقه در حال ساخت است که علاوه بر اقامتی شیک و به یادماندنی چونان اثری هنری می درخشد.

سوییت های درختی اتریش

شرکت معماری و طراحی پیتر پِلچِ (Peter Pilcher) سوئیت‌هایی را در دل جنگل و رو به کوهستان می سازد که ارتفاعشان از درختان جنگل بلندتر می باشد و منظره ای خیره کننده از جنگل و کوهستان را در اختیار مسافران می گذارد. سوییت های چوبی یا درختی بسیار لوکس بوده و در طراحی آنها از معماری سنتی منطقه آلپ به همراه طراحی های مدرن بهره گرفته شده است.

در طراحی سوئیت‌های درختی اتریشی از سیستم پیچیده چوبی استفاده می شود. طراحی چوبها در سقف اتاق ها به صورت مشبک بوده و به نحوی طراحی شده که موجب عبور نور و به وجود آمدن سایه روشن های زیبا در اتاق می شود. این ساختار به ویژه در شب بسیار دیدنی و جذاب است.

فرض کنید در دل جنگل های کاج در سطحی بالاتر از زمین شب را به صبح برسانید. ارتفاع سوییت های چوبی بسیار بلند است و بالاتر از درختان قرار می گیرند به طوری که وقتی از درون اتاق ها به بیرون نگاه می کنید گویا جنگل در زیر پاهایتان است و در روبرو کوهستان با شکوه آلپ خودنمایی می کند. از ویژگی اصلی این سوییت ها سازگار بودن آنها با محیط زیست است. تمامی مصالح به کار رفته در ساخت این سوییت ها طبیعی بوده و به محیط زیست آسیب نمی زند.

اگر یک شب را در این هتل های رویایی سپری کنید دیگر از اقامت در هیچ هتلی راضی به نظر نمی رسید. ساخت این هتل ها می تواند به جذب گردشگران بیشتری به منطقه کمک کند.

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، زندگی و محیط، ،


جمعه 25 مهر 1399
ن : بنفشه

بهترین بستنی های دنیا در این کشورها سرو می شوند

بهترین بستنی های دنیا

در فصل گرم تابستان خوردن بستنی یکی از لذتبخش ترین کارهایی است که می تواند یک غروب دل انگیز خنک را بشارت دهد. اما آیا می دانید برای اولین بار بستنی چگونه تولید شد و کدام کشورها بهترین بستنی های جهان را ارائه می دهند؟ اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید می توانید قبل از سفری تابستانی نگاهی به لیست کشورهایی بیندازید که بهترین بستنی های دنیا را سرو می کنند. اگر علاقه مند دسر و بستنی هستید در ادامه با تیک بان همراه باشید تا به معرفی کشور خاستگاه بستنی بپردازیم.

برای اولین بار نوشیدنی‌ها و دسرهای یخ‌زده با کمی تغییر و تحول شکل بستنی گرفتند. تاریخچه ورود دستگاه های بستنی ساز به ایران به اواخر دهه ۴۰ بود که برای اولین بار دستگاه های بستنی ساز .وارد کشور ما شد. اما نخستین بستنی ها در سال ۱۷۷۶ در شهر نیویورک آمریکا تولید شد. با کمی ابتکار انواع بستنی در سال ۱۹۲۰ برای فروش عرضه شد و طرفداران دسر و تنقلات را شوکه کرد.

تاریخچه بستنی

مصرف مواد لبنی یخ زده، برای اولین بار در ادبیات چین باستان مصرف لبنیات یخ زده مشاهده شد که تاریخی به بلندای قرن دورازدهم دارد. اما ممکن است تاریخ اولین بستنی ها به ایران برگردد چرا که ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در زمان امپراطوری هخامنشیان بستنی در ایران مصرف می شده است! در آن زمان در روزهای گرم تابستان بستنی هایی با طعم های زعفرانی و میوه ای می خوردند و حتی ۴۰۰ قبل از میلاد مسیح ایرانیان فالوده را همراه با گلاب مصرف می کردند.

در قرن چهارم قبل از میلاد، اسکندر کبیر به مصرف نوشیدنی های یخ زده و تگری علاقه داشت و در سال ۶۲ قبل از میلاد، نرون، امپراتور روم گروه هایی برف و یخ کوهستان های آپنین (Apennines) را با شربت و عسل مخلوط می کرد و به اصطلاح بستنی درست می کرد.

برای اولین بار مارکوپولو، روش تهیه یخ را از آسیای جنوب شرقی به اروپا برد. در پاریس سال ۱۶۶۰، یک ایتالیایی به نام کولتلی کافه ای را افتتاح کرد که در آن انواع یخ های طعم دار و خامه های یخی ارائه می کرد. سالها بعد دسرهای یخی به آمریکا راه پیدا کردند و اولین بار در سال ۱۷۰۰ میلادی، فرماندار مریلند، از میهمانان خود را با بستنی پذیرایی و شگفت زده کرد.

تاریخچه بستنی
اولین دستگاه بستنی ساز

در سال ۱۸۴۳ میلادی، اولین فریزر توسط نانسی جانسون اختراع شد که با دست می چرخید. اما۵ سال بعد دستگاه فریزر دیگری اختراع شد تا این که اولین واحد صنعتی تولید بستنی توسط جاکوب فیوزل در سال ۱۸۵۱ در شهر بالتیمور رسما افتتاح شد .اما نخستین بستنی فروشی در ایران بستنی اکبر مشتی می باشد که در خیابان ری تهران نبش خیابان ادیب الممالک بود.

معروف ترین بستنی فروشی های تهران

امروزه بستنی فروشی های زیادی در تهران وجود دارند اما هنوز نام بستنی اکبر مشتی بر خاطره ها ماندگار است. با خرید بلیط هواپیما تهران می توانید به پایتخت ایران سفر کرده و از بستنی فروشی های معروف آن بهترین بستنی ها را سفارش دهید. در ادامه با ما باشید.

بستنی اکبر مشتی

بستنی اکبر مشتی هنوز هم در تهران طرفداران خودش را دارد. این بستنی فروشی در میدان تجریش قرار دارد که در حال حاضر امیر مشتی (آقای محمد ملایری) مدیریت آن را به عهده دارد. انواع بستنی سنتی، زعفرانی و فالوده بستنی در این مغازه کوچک اما دوست داشتنی عرضه می شود.

بستنی فروشی منصور

منصور یکی دیگر از بهترین بستنی فروشی های تهران است که در شهرهای دیگر ایران نیز شعبه دارد. کیفیت بالای انواع بستنی و فالوده به همراه قیمت های ارزان و اقتصادی باعث شده تا این بستنی فروشی در لیست بهترین ها قرار بگیرد.

بستنی فروشی های میدان سپاه

در میدان سپاه چندین بستنی فروشی معروف وجود دارد که بهترین بستنی ها را به مشتریان خود ارائه می دهند. در ضلع شرقی میدان کنار سازمان نظام وظیفه عمومی مغازه های بستنی فروشی متنوعی وجود دارند که از ساعت ۷ صبح تا نیمه شب انواع بستنی و آب میوه های ارزان را برای فروش به مشتریان عرضه می کنند.

بستنی بابا رحیم

در غرب شهر تهران بستنی فروشی بابا رحیم از قدیمی های این صنف است. معجون های گردویی و شیر پسته های با کیفیت آن بسیار مشهور است. انواع آب میوه، بستنی سنتی و فالوده شیرازی در این مغازه به فروش می رسد که از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

علاوه بر تهران در شهرهای دیگر کشورها نیز بستنی فروشی های معروفی وجود دارند که نشنال جئوگرافی در یکی از مقاله‌های آن بهترین آنها را معرفی کرده است. تیک بان در این مقاله قصد دارد تا با خوانندگان خود سری به آنها بزند و یک عصر تابستانی خوشمزه را به شما هدیه بدهد.

بستنی فروشی های تهران
معروف ترین بستنی فروشی های دنیا

برای خوردن بهترین و با کیفیت ترین بستنی ها می توانید بلیط هواپیما خارجی را خریداری کنید و به این کشورها سفر کنید.

Capogiro Gelato فیلادلفیا، آمریکا

بستنی‌فروشی Capogiro Gelato یکی از بستنی فروشی‌های معروف در آمریکا است. این بستنی فروشی ۴ شعبه در شهر فیلادلفیا دارد و خوشمزه ترین بستنی ها و ژلاتوهای دنیا را به مراجعه کنندگانش ارائه می دهد. ژلاتو (Gelato) نوعی بستنی ایتالیایی است اما با چربی کمتر.

Ted Drewes Frozen Custard سنت لوییس، آمریکا

بستنی ‌فروشی Ted Drewes Frozen Custard فعالیت خود را از سال ۱۹۳۱ با عرضه بستنی‌های خوش طعم در شهر سنت لوییس ایالت میزوری آغاز کرد و تا به حال مشتریان زیادی را طرفدار خود کرده است.

Devon Houseکینگستون، جامائیکا

در شهر کینگستون در جامائیکا یکی از معروف‌ترین بستنی فروشی‌ها Devon House است. این بستنی فروشی را فرد سیاه پوستی در اواخر قرن نوزدهم با ارائه طعم های مختلف محلی افتتاح کرد.

طعم اکثر بستنی‌ها میوه ای بوده که در آن از پسته‌های محلی، توت سنتی جامائیکا، نارگیل و ساپادیل استفاده می شود.

Heladeria Cadore بوئنوس آیرس، آرژانتین

در شهر بوئنوس آیرس کشور آرژانتین بستنی فروشی معروف هلادریا کادوره مشتریان پر و پا قرصی دارد که توسط خانواده ایتالیایی Olivotti تاسیس شده است. استفاده از روش سنتی طعم بستنی ها را بسیار متفاوت کرده است.

Ice Cream City توکیو، ژاپن

Ice Cream City با خرید بلیط هواپیما توکیو می توانید به این شهر زیبا سفر کنید و سری به بستنی فروشی معروف “شهر بستنی” بزنید. در این فروشگاه ۳۰۰ نوع بستنی با طعم های مختلف و عجیب ارائه می شود. ممکن است بستنی های اینجا بسیار ناآشنا و عجیب باشند. به طور مثال بستنی‌هایی با طعم عروس دریایی، گوشت اسب، زبان گاو و حتی جوهر اختاپوس شما را شگفت زده می کند. البته می توانید بستنی های ایتالیایی را نیز در این فروشگاه سفارش دهید.

شهر بستنی
Glacé سیدنی، استرالیا

با در دست داشتن بلیط هواپیما سیدنی امتحان کردن طعم بستنی های بی نظیر استرالیایی را به شما نوید می دهیم. Glacé یکی از بهترین بستنی فروشی‌های دنیاست که در شهر سیدنی قرار دارد. این بستنی فروشی از سال ۱۹۸۴ تا به حال در حال ارائه بهترین طعم های بستنی است.

هتل A’jia استانبول، ترکیه

شاید خیلی از شما با رزرو هتل استانبول مدتی را در این شهر زیبا و دیدنی اقامت داشته اید اما خوردن بستنی در کنار تنگه بسفر را تجربه نکرده باشید. هتل A’jia یکی از بهترین هتل‌ها برای خوردن بستنی ترکی (dondurma) است.

Vaffelbageriet کپنهاگ، دانمارک

Vaffelbagerietبستنی‌فروشی معروفی است که در سفر به دانمارک می توانید از طعم بستنی های آن لذت ببرید. بستنی هایی با تکه های کیک و شکلات و شربت مخصوص که بسیار طعم دلپذیری دارد، خرید بلیط هواپیما دانمارک را توجیه می کند!

Perchè No فلورانس، ایتالیا

ایتالیا به طعم غذاها و دسرهایش مشهور است. بلیط هواپیما رم شما را به شهری تاریخی با غذاهای بی نظیر می برد. با سفر به رم می توانید سری به بستنی فروشی Perchè No بزنید.

این بستنی فروشی‌ در شهر فلورانس است و بستنی های با کیفیت آن زبانزد گردشگران است.

ترکیباتی از عسل، دانه کنجد، تکه ‌های شکلات در اغلب بستنی ها دیده می شود و طعمی ماندگار را از خود برجای می گذارد.

منبع: تیک بان

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، زندگی و محیط، ،


یک شنبه 13 مهر 1399
ن : بنفشه

معماری‌ آذربایجان،شگفت انگیز و باشکوه

«باکو»، این نگین درخشان «جمهوری آذربایجان»، ترکیبی منحصربه‌فرد از معماری سبک مدرن و سبک باستانی است. سفر به این شهر پرآوازه و بازدید از معماری‌های خاص آن، تجربه یک سفر تاریخی و مدرن را به‌طور همزمان برای شما به همراه خواهد داشت.با گذر از دوره‌های مختلف کشور «آذربایجان» و کاوش در معماری شهر «باکو»، به راحتی می‌توانید لایه‌های تاریخی این کشور را از گذشته تا به امروز جستجو کنید.

معماری‌های شگفت‌انگیز آذربایجان

در این شهر زیبا، ساختمان‌ها و آسمان‌خراش‌های مدرن در کنار بناهای باستانی خودنمایی کرده و یک تصویر به‌یادماندنی را در خاطر شما ثبت می‌کنند. «جمهوری آذربایجان» به‌عنوان کشوری با تاریخ باستانی و فرهنگ غنی، تاکنون سهم بسزایی در گنجینه معماری جهان داشته است. معماران برجسته «آذربایجان» در حالی که سعی می‌کنند سنت‌های غنی و میراث تاریخی خود را حفظ کنند، در راستای توسعه معماری مدرن خود نیز به دستاوردهای جدیدی دست یافته‌اند.

در این مطلب قصد داریم ۹ بنای بی‌نظیر و شگفت‌انگیز شهر «باکو» را با معماری‌های هنرمندانه و گاه غیر‌متعارف، به شما معرفی کنیم. در ادامه این مطلب بناها و معماری‌هایی را مشاهده خواهید کرد که شاید نظیر آن‌ها در جهان کمتر وجود داشته باشد، پس اگر به معماری‌های خاص و منحصربه‌فرد علاقه‌مند هستید، آشنایی با معماری باکو مناسب شما است.

۱- ایچری شهر، شهری کهن در باکو

اگر می‌خواهید به قرن دوازدهم میلادی سفر کنید، بازدید از قدیمی‌ترین شهر «باکو» را فراموش نکنید. «ایچری شهر» که گاه به‌نام «شهر قدیمی» (Old City) خوانده می‌شود، یک مجموعه تاریخی بی‌نظیر است که در قلب شهر «باکو» قرار دارد. جالب است که بدانید باکوی کنونی ابتدا از این شهر قدیمی نشأت گرفته است. با گذر از پیچ‌وخم‌های افسانه‌ای این شهر، بسیاری از سبک‌های معماری اسلامی مانند مساجد قدیمی و حمام‌های سنتی را مشاهده خواهید کرد و همچنین فروشندگان فرش و سوغات محلی «آذربایجان» را می‌بینید. از بی‌نظیرترین و با‌ارزش‌ترین بناهای این شهر کهن، کاخ شیروان‌شاه و برج مایدن (قلعه دختر) است که در کنار یکدیگر واقع شده‌اند و نمای بسیار زیبایی را برای این شهر به ارمغان آورده‌اند.

آدرس این شهر روی نقشه

۲- کاخ اسماعیلیه و داستان غم‌انگیز آن

معماری باکو

اگر سری به خیابان «استقلالیت» شهر «باکو» بزنید، بدون شک نمای بسیار بزرگ «کاخ اسماعیلیه»، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. «کاخ اسماعیلیه» یک بنای تاریخی با معماری بسیار اصیل است که امروزه به‌عنوان آکادمی ملی علوم «آذربایجان» مورد استفاده قرار می‌گیرد. «موسی نقی‌اف» یکی از ثروتمندان زمان‌های گذشته در آذربایجان بود که مانند سایر ثروتمندان، به ساخت عمارت‌های مجلل علاقه داشت اما، داستان «کاخ اسماعیلیه» او بسیار غم‌انگیز است. او این کاخ را پس از درگذشت فرزندش و برای گرامی‌داشت او در «خیابان استقلالیت باکو» ساخت. ساخت‌و‌ساز این بنا در سال ۱۹۱۳ به پایان رسید.

آدرس این کاخ روی نقشه

۳- سالن تئاتر اپرا و آکادمی باله و داستان جالب آن

معماری آذربایجان

یکی از مراکز هنری و جاذبه‌های گردشگری «جمهوری آذربایجان»، «سالن تئاتر اپرا و آکادمی باله» این کشور است. معماری این ساختمان بسیار چشم‌نواز و در عین حال بسیار پیچیده بوده و توسط معمار برجسته، «نیکولای بای‌اف» طراحی شده است. یک داستان بسیار جالب پشت این ساختمان وجود دارد. گفته می‌شود در زمان‌های گذشته، یکی از بزرگان ثروتمند، به مهمانی در عمارت یک ستاره اپرا دعوت نشده بود و این موضوع او را بسیار غمگین کرده بود. بنابراین او تصمیم گرفت تا سالن تئاتر خود را بسازد که این سالن، همان «سالن تئاتر اپرا و آکادمی باله» امروزی در «آذربایجان» است. این ساختمان از برجسته‌ترین بناهای معماری است که با وجود قدمت زیادی که دارد، بسیار مورد توجه هنردوستان و گردشگران از سراسر جهان قرار می‌گیرد.

 آدرس این سالن روی نقشه

۴- مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف، شاهکار معماری

زاها حدید معماری آذربایجان

نمی‌توان به شهر «باکو» سفر کرد و از دیدن شگفت‌انگیز‌ترین بنای این شهر چشم‌پوشی کرد. ساختمان «کانون فرهنگی حیدر علی‌اف» با معماری عجیب و غیرمعمول خود، بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. منحنی‌های پیچیده، شکاف‌ها و خطوط موج‌دار در طراحی این بنا، آن را به یکی از مدرن‌ترین و زیباترین معماری‌های «آذربایجان» و البته جهان، تبدیل کرده است. این ساختمان فوق‌العاده مدرن توسط «زاها حدید» (Zaha Hadid)، یکی از بزرگ‌ترین معماران جهان، طراحی شده است.

آدرس این مرکز روی نقشه

۵- مسجد حیدر، یک مسجد جدید با سبک قدیمی

معماری پرشکوه آذربایجان از گذشته تا امروز

«مسجد حیدر»، تنها یک مکان مذهبی برای عبادت نیست، بلکه یک بنای زیبا با چشم‌اندازی بی‌نظیر است که هر بیننده‌ای را مجذوب خودش می‌کند. این مسجد بین سال‎های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به دستور رئیس‌جمهور «الهام علی‌اف» در مرکز شهر «باکو» و به سبک معماری باستانی ساخته شد. «مسجد حیدر» نمادی از صلح، بردباری و اتحاد است. قرار گرفتن در مقابل یک گنبد بسیار بزرگ که با چهار مناره‌ی بسیار بلند احاطه شده است، حس غریب و فوق‌العاده‌ای را برایتان به‌وجود می‌آورد. نمای این مسجد با عظمت با سنگ‌های منحصربه‌فردی مزین شده است و ضلع‌های گنبدها با آیات خاصی از قرآن تزئین شده‌اند. این مناره‌های باشکوه و گنبدهای دیدنی در شب چراغانی و بسیار زیبا هستند.

آدرس این مسجد روی نقشه

۶- برج‌های شعله باکو، برج‌هایی به بلندی آسمان

معماری باکو اذربایجان

از دیگر شاهکارهای معماری باکو برج‌های شعله، برج‌هایی که در آسمان شهر «باکو» خودنمایی می‌کنند و روز و شب بر این شهر زیبا شعله می‌کشند. این مجموعه از آسمان‌خراش‌ها، از سه برج تشکیل شده‌اند که همانند شعله‌های آتش قد برافراشته‌اند. این برج‌ها ‌توسط شرکت معماری “HOK” طراحی شده‌اند و نمایانگر ثروت حاصل از ذخایر ملی گاز «آذربایجان» هستند که اهمیت زیادی در اقتصاد این کشور دارد. نورپردازی تعبیه شده در نمای این برج‌های غول‌آسا، نشان‌دهنده‌ی سه رنگ پرچم «آذربایجان» یعنی آبی، قرمز و سبز است. بلندترین برج این مجموعه، یک ساختمان مسکونی ۳۹ طبقه است، برج دوم، یک ساختمان اداری بوده و برج سوم، هتل پنج‌ستاره «فیرمونت» (Fairmont) باکو است که چشم‌انداز بی‌نظیری از دریای خزر دارد.

آدرس این برج‌ها روی نقشه

۷- موزه فرش آذربایجان، یک فرش رول‌شده

معماری‌های شگفت‌انگیز آذربایجان

یکی از بخش‌های جذاب سفر به «باکو» برای گردشگران و به‌ویژه هنردوستان، موزه‌گردی است. بنای «موزه فرش آذربایجان» یکی از جالب‌ترین معماری‌های این کشور است که به شکل یک فرش رول‌شده‌ی بزرگ طراحی شده است. این بنا توسط معمار برجسته اتریشی «فرانز جانز» (Franz Janz) طراحی و در سال ۲۰۱۴ افتتاح شده است. فضای داخلی این موزه نیز به حالت خمیده است و شما می‌توانید از فرش‌ها و سایر آثار هنری، در یک نمای منحصربه‌فرد دیدن کنید. این ساختمان نمونه‌ی جالبی از یک معماری مدرن در جهان به شمار می‌رود.

آدرس این موزه روی نقشه

۸- ونیز کوچک در باکو

معماری شگفت انگیز باکو

در سفر به شهر هیجان‌انگیز «باکو»، پس از گشت‌و‌گذار در خیابان‌های پرهیاهو و ساختمان‌های سر‌به‌فلک‌کشیده، پیاده‌روی و استراحت در یک پارک باطراوت می‌تواند خستگی سفر را از تنتان بیرون کند.

«ونیز کوچک» یکی از جاذبه‌های گردشگری «باکو» است که در نزدیکی «موزه ملی فرش آذربایجان» واقع شده است. این پارک به‌طور هنرمندانه‌ای همانند کانال‌های آبی «ونیز» طراحی شده و یک محیط آرامش‌بخش و فضای بی‌نظیر برای استراحت خانواده‌ها و تفریح کودکان است. در اطراف این کانال‌ها جزایر مصنوعی بسیار زیبایی ساخته شده‌اند. شما می‌توانید در رستوران‌های این منطقه از غذاهای محلی «آذربایجان» لذت ببرید. یکی دیگر از کارهای هیجان‌انگیز در «ونیز کوچک»، سوار شدن در گاندلاس (قایق ویتنامی) و دور شدن از شهر برای دقایقی هرچند کوتاه است.

آدرس ونیز کوچک روی نقشه

۹- کاخ خوشبختی و یک سورپرایز عاشقانه

«کاخ خوشبختی» یک بنای تاریخی پنج طبقه در شهر «باکو» است که امروزه به‌عنوان کاخ ثبت ازدواج شناخته می‌شود. کاخ خوشبختی در اوایل قرن بیستم با معماری سبک نئوگوتیک ساخته شد. داستان این کاخ بسیار جالب است اما پایانی غم‌انگیز دارد. «مختاروف» از ثروتمندان آن دوره در «آذربایجان» بود که با همسر بااصالت خود «لیزا توگانوا» زندگی می‌کرد. در یکی از سفرهایشان به اروپا، لیزا مجذوب یک ساختمان گوتیک در فرانسه شد. او گفت: «خوش به حال ساکنینی که در این ساختمان زندگی می‌کنند.» «مختاروف» چیزی نگفت اما هنگام بازگشت از سفر دستور داد که دقیقا همانند آن ساختمان برای همسرش ساخته شود. ساخت‌وساز این عمارت طی نه ماه به پایان رسید و «مختاروف» بدون اطلاع «لیزا»، او را با کالسکه به محل اقامت جدیدش برد. متاسفانه طولی نکشید که زندگی عاشقانه‌ی آن‌ها در این کاخ زیبا به پایان رسید؛ با حمله‌ی بلشویک‎‌های روسی و هجوم به این کاخ، «مختاروف» ناامیدانه با تفنگ خود خودکشی کرد و این کاخ زیبا را به دست سرنوشت سپرد.

آدرس این کاخ روی نقشه

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کشور «جمهوری آذربایجان» با الهام از تاریخ غنی خود به سمت آینده پیش می‌رود. در این شهر می‌توان در یک لحظه، غرق در تاریخی‌ترین آثار و بنای گذشته شد و در لحظه‌ای دیگر محو تماشای مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین آسمان‌خراش‌ها شد. بدون شک سفر به «آذربایجان» و البته شهر زیبای «باکو» یک تجربه منحصر‌به‌فرد و پرهیجان را برای هر شخص به ارمغان می‌آورد.

منبع: سفرانه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


شنبه 8 شهريور 1399
ن : بنفشه

از پل خونین در آذربایجان چه می دانید؟

منطقه گده بای(Gedebey) یا گادابای با مرکزیت شهری به همین نام در جمهوری آذربایجان یکی از مناطقی است که به دلیل طبیعت زیبا ، اسرار آمیز و آب های معدنی اش شهرت بسیاری دارد ؛  منطقه ای با قدمتی دیرین که در آنجا با مراحل مختلف  و دوران های شکل گیری تاریخ حیات روبرو  هستیم .

علا وه بر آن ، این منطقه به دلیل داشتن ذخایر طلا ،و معادن غنی  کبالت و مس معروف است. و دقیقا بخاطر این منابع غنی طبیعی بود که پای شرکت معروف آلمانی زیمنس در 150 سال پبش به این منطقه باز شده و داستان دهشتناک پل خونین رقم خورده است.

شرکت زیمنس  با مدیریت برادران زیمنس کارخانه استحصال مس را در گادابای که طی سالهای قبل توسط کارآفرینان محلی احداث شده بود ، خریداری و بازسازی نمود ، بطوریکه بین سالهای 1865 تا 1920 در این معدن مقادیر زیادی طلا ، نقره و کبالت استحصال و  تولید شده است.

در حال حاضر نیز هنوز  برخی ساختمان ها و بناهای تاریخی به نام برادران زیمنس در منطقه گادابای را میتوان مشاهده نمود. پل های ساخته شده توسط شرکت زیمنس  در زمره مواردی هستند که تا به امروز به حیات خود ادامه داده و شکوه و عظمت متمایز خود را به رخ امروزیان می کشند.

از پل خونین آذربایجان چه می دانید؟

پل خونین آذربایجان

به منظور افزایش تولید و تسهیل حمل و نقل مواد اولیه ، در سال 1879 برای اولین بار در قفقاز ، راه آهن 28 کیلومتری گادابای – گاراکند  توسط برادران زیمنس به بهره برداری رسید.

در این بین چندین دهنه پل های سنگی روی زمین های کوهستانی  منطقه احداث گردید. خط آهنی که برای حمل و نقل محصولات معدنی و کارگران معدن با چهار لوکوموتیو و 33 واگن از دل کوه ها و دره های منطقه میگذشت .

خیلی زود تعداد پل ها به هفت دهنه رسید بعضی از پل ها فروریخته و بعضی از آنها هنوز هم مثل 100 سال پیش کماکان پابرجا هستند. هرچند در بین پل های بازمانده هم، فرسودگی و فروریختگی های جزئی مشاهده میشود. معروف ترین این پل ها توسط ساکنان منطقه به “پل خونین” یا به زبان آذربایجانی “قانلی کوپرو”(Qanli köprü) خوانده شد.

پل خونین در جمهوری آذربایجان

اما دلیل انتخاب این نام بخاطر وقوع یک حادثه غم انگیز بوده است.

بر اساس آنچه که ساکنان روستای چالبورون که در نزدیکی این پل در حال کار در مزارع خود بودند ، به خبرنگار منطقه ای اسپوتنیک جمهوری آذربایجان اعلام داشتند واگن حامل کارگران  معدن که در راه رفتن به سرکار بودند بر روی این پل واژگون شده و در نتیجه همه کارگران قطار جان خود را از دست دادند. از آن روز این پل به عنوان “پل خونین” خوانده شده است. حادثه ای که یکی از وحشتناک ترین رویدادهای تاریخ  این منطقه را رقم زده است.

در مهندسی و ساخت این پل  آن از سنگ و قوس  های هندسی استفاده شده ، نمونه ای بی نظیر از معماری وقت میباشد. اگرچه این بنای تاریخی هر از گاهی در معرض  آسیب های انسانی و طبیعی قرار دارد ، اما همچنان شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است.

پل خونین در گدابای جمهوری آذربایجان(پل خونین در جمهوری آذربایجان)

پل خونین در گدابای جمهوری آذربایجان

منبع: چرخ فلک

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


شنبه 8 شهريور 1399
ن : بنفشه

6 دلیل قانع کننده برای سفر به استانبول

بی دلیل نیست که شهر استانبول با داشتن فرهنگ غنی، پیشنه درخشان تاریخی،چشم انداز هایی جذاب،مناظر بدیع و جاری بودن زندگی در شب های پر جنب و جوشش

 برای بسیاری از افراد تبدیل به یک مقصد برتر گردشگری شده باشد.

کلانشهری زیبا واقع شده بین دو قاره که همچون گلدانی فاخر  گلچینی از بهترین های دنیای شرق و غرب را از گذشته تاکنون در خود جای داده است.

با این وجود برخی گردشگران وقتی در فکر سفر به مقصد بعدی شان هستند استانبول شهری است که  سفر به آنجا ممکن است بطور ناخودآگاه به ذهنشان خطور نکند.

اگر شما هم یکی از این دسته افراد باشید در اینجا شش دلیل قانع کننده ذکر کرده ایم برای اینکه همین الان بلیط استانبول را برای سفر بعدی تان باید رزرو نمایید،با ما همراه باشید:

شش دلیل قانع کننده برای اینکه استانبول را بعنوان مقصد بعدی سفر انتخاب کنید

راهنمای سفر به استانبول

استانبول شهری با تاریخ پررنگ

شاید بسیاری از مردم اطلاع نداشته باشند که استانبول  در حقیقت همانند شهر رم قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال داشته  و حتی در بسیاری از ادوار تاریخی این شهر مهم تر و از منظر تاریخی تاثیر گذار تر و غنی تر از رم بوده است.  استانبول پایتخت چهار امپراطوری پرشکوه  روم,لاتین,بیزانس و عثمانیان بوده است.

در حال حاضر بقایا و ویرانه های هر کدام از این امپراطوری های باستانی قابل مشاهده بوده و کاوش ها در این زمینه هنوز هم ادامه دارد.

سفرنامه

استانبول شهری با پیشینه ای مملو از تنوع های فرهنگی است

واقع شدن این شهر بین دو قاره آسیا و اروپا منجربه تلاقی فرهنگی و جغرافیایی جهان غرب و شرق شده و موقعیت مکانی منحصر بفرد استانبول همراه با پیشینه تاریخی طولانی و درخشان ، نگین آناتولی را تبدیل به شهری نموده که گلچینی از فرهنگ های متنوع از دیرباز تا حال حاضر را در خود فراهم آورده است.

در حقیقت مشاهده  ساختمانهایی مدرن در کنار بناهایی قدیمی و باستانی در استانبول نکته عجیبی نبوده و حتی مساجد و کلیساها و کنیسه ها زیادی بعنوان جاذبه های معمول و شناخته شده این شهر وجود دارند که این امر در کشورهایی که اکثریت جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل میدهند خود نکته ای قابل توجه و حائز اهمیت محسوب میگردد.

دلیل سفر به ترکیه

استانبول بهشت عاشقان معماری باستانی است

بقایای چهار امپراتوری حاکم بر استانبول تا به امروز در دسترس ومصون از تخریب مانده است  . استانبول شهری است که میراث فرهنگی خود را به خوبی حفظ کرده است. از نقاط مشهور دیدنی میتوان به مسجد آبی یا همان سلطان احمد،ایاصوفیه،کاخ توپکاپی،کاخ دولماباغچه،بازار بزرگ و بازار ادویه اشاره کرد. همچنین از دیگر آثار تاثیرگذار این شهر میتوان به آب انبار و سیستم آب شهری باستانی استانبول (آب انبار باسیلیجا)، مسجد سلمیانیه و برج گالاتا اشاره نمود.

سفر به استانبول

 استانبول شهری با غذاهای خوشمزه و زندگی پرجنب و جوش شبانه

 همانند بسیاری از کلانشهر های جهانی  زندگی در  بزرگترین شهر ترکیه در شب ها هم جریان داشته و به لطف موقعیت مکانی منحصر بفردش شبها میتوان مناظری خارق العاده و رویایی از این شهر زنده و پر جنب و جوش را به تماشا نشست.

بازار غذا و خوراکی ها هم به همان اندازه پر رونق بوده و به مدد وجود تنوع بینظیرش حتی برای  دارندگان بدترین و سختگیر ترین ذائقه ها هم راضی  کننده است.اگر علاقه ای به حضور در رستوران های شلوغ هم  نداشته باشید کافه های بیشماری هستند که میتوانید با دوستان یا اعضای خانواده از آنها استفاده کنید.

استانبول بهشت خریداران است

 چه بدنبال خرید یک کالای لوکس باشید و چه در پی شکار و خرید اجناس با قیمت مناسب مطمئن باشید که در این شهر نا امید نخواهید شد.در بسیاری از مراکز خرید مدرن استانبول  بهترین محصولات آسیا و اروپا و سایر نقاط جهان  براحتی در دسترس  هستند.

اگر به مناطق کمتر توریستی شهر بروید میتوانید صنایع دستی و  محصولات زیبا ساخته شده توسط  صنعتگران محلی را بیابید و اگر بدنبال یک خرید اساسی و جانانه  هستید باید به بازار بزرگ یا گرند بازار سر بزنید.

سفرنامه استانبول

استانبول بهترین پس زمینه ها  را برای گرفتن عکسهایی همچون کارت پستال دارد

در استانبول هرگز کمبودی در خصوص نداشتن مناظر و نماهای خیره کننده و رنگارنگ  برای عکاسی نخواهید داشت!

هیچ چیز نمیتواند عاشقانه تر از قایق سواری  به هنگام غروب در میان آب های تنگه بسفر باشد  زمانیکه شهر مبدل به  یک تابلو نقاشی زیبا  با رنگها و سایه هایی از زندگی واقعی  شده است.

توصیه میکنیم برای تماشایی نمایی رمانتیک و ۳۶۰ درجه از شهر استانبول که زمانی به عنوان مسند قدرتمند ترین امپراتوری های جهان بوده به برج زیبای گالاتا رفته و از آنجا به تماشای شهر بپردازید.

ترجمه اختصاصی: سایت سفرنامه – نویسنده:  Brendelyn Balaga

منبع: www.travezl.com

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


شنبه 8 شهريور 1399
ن : بنفشه

جاذبه های اینستاگرامی استانبول

با بالا رفتن تب اینستاگرام ، مناطق توریستی بیشترین حجم تصاویر و سلفی های گرفته شده از سوی گردشگران را در این شبکه اجتماعی به خود اختصاص داده و انگار قرار نیست این تب به این زودی ها فروکش کند.

استانبول یکی از زیباترین شهرهای دنیا و مقصد میلیونها گردشگر است.واقعیت این است که استانبول بعنوان نقطه تلاقی دو فرهنگ شرق و غرب و وجود جاذبه های فراوان تاریخی و فرهنگی خوراک اینستاگرمرهای حرفه ای و کاربران این شبکه مجازی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و لحظات خود میباشد. هر کجای استانبول که باشید، نقاط تماشایی و جذابی برای دیدن گرفتن عکس سلفی و منظره وجود دارد. یکی از خوبی های شهرهای توریستی این است که برای عکاسی از مناظر و مردم و سلفی گرفتن لازم نیست زیاد بخودتان فشار بیاورید.راحت باشید و فقط دکمه دوربین تان  را فشار دهید!

در ادامه به معرفی 7 جاذبه اینستاگرام پسند از شهر استانبول پرداخته ایم ، با چرخ فلک همراه باشید:

 

1. ایاصوفیه

بدون نیاز به گفتن، ایاصوفیه مهم‌ترین مکان گردشگری استانبول است. معماری باشکوه و پرتوهای نور زیر گنبد، یک محل جذاب برای سلفی است. غیر از عکس‌های فضای داخلی، تصاویر زیادی از دورنمای ایاصوفیه در غروب و چشم‌انداز استانبول، در اینستاگرام گردشگران ترکیه وجود دارد.

 

ایاصوفیه استانبول

(مسجد/کلیسای ایاصوفیه)

 

عکسهای اینستاگرام استانبول
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                 
                                                                                     ( نمای داخلی ایاصوفیه)  

2. مسجد سلطان احمد

مسجد آبی یا سلطان احمد با معماری خیره‌کننده خود پای هر گردشگری را به آنجا باز می‌کند. مسجدی که در نمای آن 20 هزار کاشی دست‌ساز به کار رفته، قطعا برای اینستاگرامرها به شدت جذاب است. شما چه در فضای داخلی مسجد باشید و چه فضای بیرونی آن، پس‌زمینه عکس شما هنرمندانه خواهد بود.

مسجد سلطان احمد اینستاگرام

3.  بغاز یا تنگه بسفر

یکی از مکان‌های جادویی استانبول، بسفر است که بخش اروپایی و آسیایی این شهر را به هم وصل می‌کند. شما می‌توانید از کشتی‌های کروز، مرغ‌های دریایی و مردمی که سوار کشتی‌اند با دورنمای استانبول، عکس‌های اینستاگرامی بگیرید. بسفر یکی از معروف‌ترین جاهای استانبول برای گرفتن عکس سلفی است.

عکس بغاز استانبول در اینستاگرام

4. برج گالاتا

برج تاریخی و زیبای گالاتا همیشه اینستاگرامرها را به خود جذب می‌کند. این نقطه از استانبول نه فقط در طول روز، که شب نیز به دلیل نورپردازی خاصش، مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان سلفی است. علاوه بر این شما از تراس بالای برج، یکی از بهترین نماهای 360 درجه شهر استانبول را خواهید دید.

برج گالاتا

5. بالات

بالات، یک محله قدیمی یهودی نشین در استانبول است. امروزه خیابان قدیمی بالات درست مانند یک گالری رنگارنگ، به یکی از نقاط پرطرفدار عکاسی تبدیل شده است. یادتان باشد که در سفر به استانبول حتما بازید از این محله زیبا را در برنامه سفرتان داشته باشید و  با خیال راحت در هر جای این خیابان و کنار ساختمان‌های رنگی ژست بگیرید،مطمئنا یک عکس اینستاگرامی عالی خواهید داشت.

محله بالات در اینستاگرام

6. کاخ دلما باغچه

کاخ دولما باغچه، مرکز اداری دولت سابق عثمانی در ساحل بسفر قرار گرفته است. ترکیب ظرافت معماری سنتی با زیبایی بسفر، محلی منحصر برای اینستاگرامرها ساخته است. سبک نئوکلاسیک طراحی این کاخ، جلوه متفاوتی برای گرفتن عکس سلفی دارد.کاخ دولماباغچه که محل اقامتو اتاق کار آتاتورک در استانبول هم در اینجا واقع شده بدلیل مشرف بودن به تنگه بسفر و وجود باغ های زیبا در سمت دیگر ساختمان و همچنین داشتن چشم انداز های بی بدیل معماری بهشتی برای عکاسی و سلفی گرفتن گردشگران محسوب میشود. فقط یادتان باشد که عکاسی و فیلم برداری در برخی قسمت های داخلی کاخ ممنوع است!

دولما باغچه در اینستاگرام

instagram dolmabahce

7. گراند بازار

بازار بزرگ یا کاپالی چارشی ، نبض زنده این شهر تاریخی و از مشهورترین جاذبه های استانبول  است. این بازار محبوب گردشگران از 4000 مغازه و 61 گذر تشکیل شده است. حجره‌ها از ادویه فروشی تا قالی، یک لوکیشن فوق‌العاده برای عکس اینستاگرامی است. یکی از بخش‌های محبوب بازار برای اینستاگرامرها، بازار فانوس‌های سنتی است.بازار ادویه هم در نزدیکی این بازار قرار داشته  که با ترکیب سحر انگیز رنگهایش میتوانید تصاویری جادویی از خاطرات خود ثبت نمایید.

کاپالی چارشی

منبع: چرخ فلک
هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


شنبه 8 شهريور 1399
ن : بنفشه

تاثیر مثبت سفر بر بهره وری کارکنان

هرچند ورود میهمان ناخوانده ای بنام کرونا ویروس و بیماری مهلک کووید-۱۹ از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی  دنیای سفر و گردشگری را بطور گسترده ای تحت تاثیر قرار داده است ولی در مباحث مدیریت نیروی انسانی سازمانها آنچه مسلم است, سفر باعث کم شدن و از بین رفتن استرس می‌شود، چون کارکنان در حالت بی‌خبری نسبی به سر می‌برند. تحقیقات گروهی از محققان ناسا بر روی ارتباط بین سفر و کیفیت خواب نشان می‌دهد سه روز قبل و بعد از سفر کیفیت خواب یک ساعت بالاتر می‌رود و زمان واکنش نیز ۸۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

ساعت‌های طولانی کار لزوما به معنای بالارفتن کارایی نیست و حقوق، دستمزد مناسب و مزایایی مثل بیمه و پاداش نیز می‌تواند به زودی برای بسیاری از کارمندان تبدیل به موضوعات روتینی شود و اینجاست که جای خالی سفر به عنوان راهکاری برای بالا بردن رضایت شغلی و هیجان‌انگیزتر کردن کار احساس می‌شود و شما به عنوان کارفرمایی که دلش برای بالا بردن پتانسیل‌های کاری کارکنانش می‌تپد باید به آن فکر کنید.

کم شدن استرس

سفر باعث کم شدن و از بین رفتن استرس می‌شود، چون کارکنان در حالت بی‌خبری نسبی به سر می‌برند. تحقیقات گروهی از محققان ناسا بر روی ارتباط بین سفر و  کیفیت خواب نشان می‌دهد سه روز قبل و بعد از سفر کیفیت خواب یک ساعت بالاتر می‌رود و زمان واکنش نیز ۸۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

بالا بردن انرژی

هر روز در ساعت مشخصی سرکار رفتن، در طولانی مدت می‌تواند هر کسی را از پای درآورد و خلاقیت‌ها را بخشکاند و هر آدمی نیاز دارد که هرچند وقت یکبار باتری‌اش را شارژ کند و  سفر همین نقش را بازی می‌کند. براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ در آمریکا انجام شد، نیمی از آمریکایی‌ها به طور میانگین هر ۱۶ سال ۱۸ روز به تعطیلات می‌روند. این درحالیست که فرانسوی‌ها دوبرابر این مدت را در تعطیلات سپری می‌کنند و بهره‌وری‌شان نیز بیشتر است. محققان متوجه شدند وقفه کوتاه اجازه می‌دهد مردم تمرکز کاری‌شان را بدون از دست دادن کیفیت، حفظ کنند و وقتی از سفر برمی‌گردند به آدم‌های شادتر و پرانرژی‌تری تبدیل شوند.

تاثیر سفر بر روحیه کارکنان

کمک به خلاقیت

 دیدن مردم و فرهنگ‌های متفاوت و سفر به شهرهای مختلف باعث می‌شود کارمندان با دید بازتری به مسائل نگاه کنند. وقتی کارکنان تمام ساعت‌های کاری‌شان را پشت میز باشند و سالی یکبار هم سفر نروند، ایده‌های خلاقانه و جدید به ذهن‌شان نمی‌رسد و دنیا را با چشم محدود خود نگاه می‌کنند. مثلا سفر در پاییز و دیدن آن همه رنگ باعث ایجاد تلنگری در ذهن می‌شود و ما را به تخیل وامی‌دارد یا سفر به جایی مثل قشم که پر از جاهای دیدنی‌ست می‌تواند خلاقیت‌ را در ما زنده کند.

در سال‌های اخیر روانشناسان و دانشمندان علوم اعصاب به این نتیجه رسیده‌اند که قرار گرفتن در محیط‌های جدید، چشیدن طعم‌های جدید و در معرض زبانی متفاوت بودن باعث ایجاد سیناپس مغزی می‌شود و علاوه بر آن می‌تواند توانایی ذهن را احیا کند و  آن را به سمت و سوی جدیدی ببرد. آدم‌های زیادی بوده‌اند که سفر مسیر زندگی‌ و ایده‌یشان را تغییر داده.  بسیاری از کارهای ارنست همینگوی، نویسنده مشهور آمریکایی بعد از سفرهای او به فرانسه و اسپانیا نوشته شده. مارک تواین، نویسنده آمریکایی و آلدوس هاکسلی، فیلمساز انگلیسی از دیگر کسانی بوده‌اند که ایده‌هایشان در سفر شکل گرفته. 

گسترش دایره ارتباط ها

درست است که امروزه آموزش‌های آنلاین زیادی برای ارتقای کسب و کارها وجود دارد، اما شرکت در نمایشگاه‌ها و ورک‌شاپ‌ها باعث ملاقات با افراد تاثیرگذار، گسترده شدن دایره ارتباط‌ها و حتی رونق کسب و کار شما می‌شود. داشتن یک غرفه در نمایشگاهی که در شهر دیگری برگزار می‌شود شما را به عنوان یکی از فعالین آن حوزه مطرح می‌کند و  این امکان را  به شما می‌دهد که خدماتتان را به شرکت‌های بیشتری ارائه کنید. شما می‌توانید انتخاب کنید که از طریق ایمیل، تماس تلفنی یا ویدئو کنفرانس با افراد فعال حوزه کاریتان ارتباط داشته باشید یا بروید و مستقیم اعتمادشان را جلب کنید که صدالبته تاثیر دومی بیشتر است.

تقویت حس وفاداری

 وقتی بودجه‌ای را برای سفر کارمندانتان در نظر می‌گیرید، درباره اهمیت سفر با آنها حرف می‌زنید یا اینکه سفر  چقدر می‌تواند روی کارایی و روحیه‌‌شان تاثیر بگذارد، حس وفاداری و اعتماد را در آنها بالا می‌برید.  در این زمان است که آنها شما را بیشتر از اینکه به عنوان یک مدیر قبول داشته باشند به عنوان یک مربی می‌شناسند و حس بهتری نسبت به همه چیز خواهند داشت. هم شما پیشرفت می‌کنید و هم آنها خودشان را در مقابل کار مسئول می‌بینند. سفر می‌تواند به عنوان یک ارزش سازمانی مطرح شود و به عنوان پاداش یا جایزه به کارمندان داده شود، پاداشی که از همه چیز ارزشمندتر است.

منبع: سفرانه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، زندگی و محیط، ،


شنبه 8 شهريور 1399
ن : بنفشه

ثبت و مستند سازی وقایع سفر از طریق لنز دوربین عکاسی

گذرنامه مسافرتی و دوربین عکاسی دو یار جدایی ناپذیرند! تصور اینکه که به هنگام سفر در یک مکان عالی با مناظر و چشم انداز های زیبا باشید و نخواهید بدون ثبت و ذخیره  تصاویری از تجربه بودن درآن مکان به خانه برگردید تقریبا محال است. این چیزی است که تحت عنوان مستند سازی وقایع سفر از آن نام برده میشود.

دیگر در عصر تلفن های هوشمند و اینستاگرام ثبت تصاویر سفر و گشت و گذار  نشانه ای از نبوغ و استعداد عکاسان  نبوده بلکه ثبت تصاویر عالی و فوق العاده از یک سفر معیار سنجش ذوق و استعداد هنری آنان محسوب میگردد. با این حال حتی عکاسان حرفه ای هم ممکن است  در این زمینه بعضا دچار کلیشه و مسائل معمولی و پیش پا افتاده  شوند.

اگر میخواهید وقتی از سفر به خانه بر میگردید کارت  حافظه دوربینتان پر از عکس های زیبا و ارزشمندی باشد که حتی قابلیت انتشار در سایت نشنال جئوگرافیک را داشته باشد پس  برای یادگیری و آموزش ،کسب تجربه و یافتن شیوه عکاسی خاص خودتان آماده باشید!

نتیجه تلاش شما وقتی مشخص میشود که پس از بازگشت از سفر از دیدن عکسهای سفرتان که حاوی ارزشهای بسیار بالاتری از صرف ثبت تصاویر خود و خانواده تان است احساس غرور خواهید کرد.

شما میتوانید بجای اشتراک گذاری عکس های سفرتان در فیس بوک یا سایر شبکه های اجتماعی با ایجاد یک وبسایت شخصی در زمینه عکسهای سفر به آسانی عکسهای خودتان را بصورت بهتری در معرض نمایش قرار دهید.    

حال به بیان چند نکته و ترفند کاربردیکه در بهبود و افزایش کیفیت عکاسی در سفر و بعبارتی مستند سازی وقایع سفر موثر هستند می پردازیم.با سفرنامه همراه باشید:

مستند سازی وقایع

طرز استفاده از دوربین تان را فرا بگیرید

واقعیت این است که برای گرفتن یک عکس “خیلی خوب” باید دوربین تان را از حالت خودکار یا اتوماتیک خارج کنید.بنابراین دفترچه راهنمای دوربین تان را بخوانید وبا عملکردها و نحوه کارکرد حالت های مختلف دوربین آشنا شوید.

لیندسی سیلورمن از مدیران ارشد اجرایی شرکت نیکون و یکی از عکاسان حرفه ای توصیه میکند همانطور که قبل از برنامه ریزی برای رفتن به سفر در مورد آن تحقیق میکنید در مورد قابلیت های مختلف دوربین تان هم قبل از رفتن به سفر تحقیق و مطالعه کنید.

  این امر مخصوصا زمانیکه شما یکدوربین تازه خریدید و آشنایی چندانی با تنظیمات و ویژگی های آن ندارید بسیار مهم و ضروری است.زیرممکن است دوربین جدید دارای تنظیمات خاصی در زمینه فوکوس و تنظیمات نوری و وایت بالانس و …باشد که عدم آشنایی با آنها منجر به بروز مشکلاتی  برایتان در طول سفر گردد.

شبکه تخصصی سفر

قبل از رفتن مکانی در مورد آنجا تحقیق کنید

در حقیقت سفر شما با گوگل شروع میشود!

جایی که شما در جستجوی مکانهایی خواهید بود تا وقتی درآنجا هستید بتوانید از طریق لنز دوربینتان آنجا را دیده و تصاویر آنها را ثبت نمایید.

ببینید که سایر عکاسان چگونه این مکان را با شیوه ها تکنیک های خاص خودشان به تصویر کشیده اند؟ از کارت پستال ها ,وبلاک ها و سایت های سفر , و تصاویر راهنماهای سفر که در اختیار دارید …الهام بگیرید.

عکس گرفتن در سفر

هتلی با چشم انداز بدیع انتخاب کنید

اگر بودجه مالی تان اجازه میدهد ترجیحا  هتلی را برای اقامت انتخاب نمایید که دارای چشم اندازی به مناظر عالی یا یک جاذبه دیدنی مشهورباشد.برای پی بردن به امتیاز فوق العاده چنین انتخابی کافیست تصور کنید که در حال ثبت عکسی از ارتفاع از رزهایی هستید که درحال  پیچ و تاب خوردن با باد در نور کم سپیده دم هستند..چنین عکسی واقعا ارزشمند است

ترفند های عکاسی 

تا وقتی همه گزینه ها را تجربه نکردید آن مکان را ترک نکنید

اشتباه رایجی که بسیاری از عکاسان در سفر مرتکب میشوند این است که وقتی جایی میروند  فقط با گرفتن یک یا دو عکس آن مکان را ترک میکنند؛ درحالیکه گاهی گرفتن حس  عکاسی از یک مکان و یا سعی درتجربه و استفاده از شیوه های گوناگون عکاسی  با نورها و زوایای مختلف ممکن است ساعتها زمان بر باشد.

ساعت طلایی عکاسی

در ساعت طلایی در آنجا باشید

بهترین ساعات برای گرفتن عکس های فوق العاده در زمان طلوع آفتاب و یا غروب آفتاب میباشد که اصطلاحا به ساعات طلایی معروفند.در این ساعات معمولا نور نرم و لطیف بوده و مکان عکاسی هم زیاد شلوغ نیست از این رو بدون اینکه دائما حواستان پرت شود میتوانید روی یک منظره یا سوژه ای که بطور کامل با نور محیط احاطه شده کار کنید. برای شکار و ثبت تصاویر منحصر بفرد سعی کنید درست زمانی را انتخاب کنید که نور طبیعی خزنده خورشید با نور مصنوعی روشنایی ساختمانها تلاقی میباند.

مجله سفر و گردشگری

از کلیشه ها دوری کنید

یکی از نکات مهم و پربحث در مستند سازی وقایع سفر کلیشه ها هستند.

کلیشه ها به معنی سوژه ها یا موضوعاتی هستند که قبلا توسط بسیاری از عکاسان و با روش های غیر خلاقانه ثبت شده اند.اگر واقعا میخواهید در کار خود موفق و برجسته باشید باید  بدنبال مطالعه و تحقیق در زمینه هایی باشید که درگذشته چندان به انها پرداخته نشده باشد.عکاسی خلاقانه از جاذبه هایی که قبلا بارها به آنها پرداخته شده ممکن است دشوارباشد بنابراین چرا نباید به این فکر باشید که  به مناطق بکر و دورافتاده سفر کنید و بدنبال  مناظر جدید و بدیع و شکار لحظات زندگی واقعی باشید؟

مستند سازی با دوربین عکاسی

از سه پایه استفاده کنید

سه پایه  یک وسیله ضروری در عکاسی نه تنها برای گرفتن عکس های دسته جمعی است بلکه برای گرفتن عکس هایی است که  برای پایداری دوربین احتیاج به نوردهی طولانی  مثل عکاسی از آب روان و یا ثبت  نورچراخ های اتومبیل های در حال حرکت  دارند. کیفیت  تصاویر مربوط به طلوع و یا غروب خورشید هم در صورت استفاده از سه پایه  پایدار کننده بسیار بهتر خواهند بود.

راوی داستان باشید

هر مکانی برای خودش داستانی زنده دارد که میتوان بدون استفاده از کلمات آن را روایت کرد.وقتی درمکانی توریستی هستید برای ثبت تصویری مستند با جزئیات منحصر بفرد  سعی کنید تصاویری با زاویه باز گسترده بگیرید , درعکس ها جنب و جوش مردم  را به تصویر بکشید و نهایتا در محیط پیرامون تان در جست و جوی  مکان های ویژه ای مثل غرفه های خیابانی،کالاهای در معرض فروش ، خوراکی ها ،عناصر داخلی و …باشید.

عکاسی

از موجودات زنده عکاسی کنید

نکته پایانی در مستند سازی وقایع سفر در حالیکه برای عکاسی از پرنده ها یا گربه ها نیازی به اجازه گرفتن از کسی ندارید ولی برای عکس گرفتن از اشخاص از نمای نزدیک توصیه میکنیم حتما از آنها اجازه بگیرید.لبخند بزنید و شروع به صحبت رده و مودبانه سوال کنید که آیا میتوانید ازآنها عکس بگیرید؟ نه یعنی اینکه نه نمیتوانید پس اصرار نکنید.اغلب مغازه داران و فروشندگان از اینکه چیزی از آنها بخرید خوشحال میشوند و برای عکس گرفتن از خود رضایت میدهند! توصیه میکنیم قبل ازآغاز سفر در زمینه خلق و خوی و آداب و رسوم محلی آن منطقه مطالعه و تحقیق کنید تا پیش زمینه و آمادگی لازم برای رویارویی با محیط محلی را داشته باشید.

منبع: سفرنامه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


شنبه 8 شهريور 1399
ن : بنفشه

مشهور ترین و وحشتناک ترین شهر ارواح در جهان

شهر ارواح و متروکه چرنوویل

آیا تا کنون به سفر به یک شهر کاملا متروکه و خالی از سکنه فکر کرده اید؟ شاید در اولین تصور هیچ چیزی در دنیا ترسناک‌تر از شهرهای کاملاً متروکه نباشد.شهرهایی که روزی محل زندگی و تحرکات اجتماعی انسان ها بوده و الان تبدیل به مکان هایی گشته اند که به اصطلاحا به شهر ارواح مشهورند.

اگرچه بسیاری از افراد وجود اشباح و ارواح سرگردان را تخیلی و غیرواقعی میپندارند ولی واقعیت این است که اعتقاد به وجود  ارواح در میان مردمان چهارگوشه جهان وجود داشته و داستانهای بیشماری هم در پس هر رویداد مرتبط با ارواح از گذشته های دور نقل شده است. طی دهه های اخیر سفر به شهر ارواح تبدیل به یکی از سرگرمی های عاشقان ماجراجویی و هیجان شده و سفرهای ماجراجویانه جای خود را در صنعت گردشگری جهان بیش از پیش گسترده است.

اگر شما هم عاشق هیجان و ماجراجویی از نوع گردش در شهر ارواح  بوده و بدنبال برنامه ریزی برای  مقصد بعدی سفرتان به شهر ارواح هستید, با ما همراه باشید تا با 12 مقصد  معروف و مشهور از وحشتناک ترین و جذاب ترین شهر های ارواح در جهان آشنا شوید :

  1. جاده قدیمی مسیر ارواح در نیوزلند

جاده قدیمی مسیر ارواح در نیوزلند

بازدید از این منطقه دور و دست نیافتنی، نیازمند شجاعت فراوانی بوده و مناسب افراد ترسو نیست! این جاده قدیمی 85 کیلومتری، خارج از شهر در جزیره جنوبی نیوزیلند واقع شده است. مسیر ارواح از معدن متروکه «لیل» (Lyell) آغاز شده و با گذر هر چه بیشتر از بخش‌های مختلف شهرک‌ها مانند مدارس، هتل‌ها و قبرستان‌ها، وحشتناک‌تر می‌شود. این منطقه زمانی کشور معدنچیان طلا بوده که یادگارهای آن روزهایشان اکنون در طبیعت منطقه رها شده است. انتهای این مسیر خوفناک، از میان بقایای گذشتگان عبور کرده و به سمت خارج در اعماق طبیعت وحشی ادامه می‌یابد.

  1. Oradour-sur-Glane در فرانسه

شهر ارواح

بعضی مکان‌ها به دلایل خوبی خال از سکنه مانده‌اند. در سال 1944، پس از استقرار نیروهای متفقین در فرانسه، سربازان آلمانی وارد این روستا در مرکز فرانسه شدند. آن‌ها ظاهرا در انتقام از فعالیت نیروهای مقاومت محلی، مردم روستا را قتل عام کردند. پس از جنگ جهانی دوم، «چارلز دوگل» دستور داد تا بقایای سوخته این شهر به عنوان یادبودی از جنگ، دست نخورده باقی بماند. حال و هوای غم‌انگیز این شهر روی بازدیدکنندگان آن همچنان تاثیرگذار است.

  1. کراکو در ایتالیا

شهر متروکه کراکو در ایتالیا

واقع در بدبوم منطقه Basilicata سواحل جنوبی ایتالیا، شهر قرون وسطایی کراکو یک افسانه ترسناک است. در دهه 1960، گسترش بیش از حد منطقه شهری، باعث لغزش زمین‌های اطراف و خروج ساکنان آن شده بود. 1800 نفر از ساکنان این شهر در آن زمان همچنان در شرایط قرون وسطایی زندگی می‌کردند. امروزه تنها می‌توان از طریق تورهای هدایت شده دشوار، به گشت و گذار در میان سنگ‌فرش‌های محلی و خانه‌های با حس و حال خاص منطقه پرداخت. همچنین تپه‌های رسوبی خاکی این شهر ارواح نیز بسیار تماشایی است.

  1.  کولمانزکوپ(Kolmanskop) در نامیبیا

 

وحشتناک ترین شهر ارواح

در اوایل قرن بیستم، این قسمت جدا شده از «ساحل اسکلت» (Skeleton Coast) پر از آوازهایی از زمزمه‌های مداوم بود. در عرض یک شب، پس از کشف رگه معدنی الماس، به یکی از ثروتمندترین زمین‌های جهان تبدیل شد.

این شهر کوچک با ظاهری آلمانی، تا دهه 1950 مورد بهره برداری قرار گرفت و پس از آن رها شد. بقایای ساختمان‌های اطراف، این مکان را به یکی از سایت‌های ترسناک عکاسی تبدیل کرده است. سایر ویرانه‌هایی که در این بخش از سواحل نامیبیا قرار دارند نیز در وحشتناک‌تر جلوه دادن این محل، بسیار کمک می‌کنند.

  1. ویا اپکوئن در آرژانتین

ویا اپکوئن در آرژانتین

آن چه در گذشته یک شهر آبگرم محبوب بود، ناگهان در اواسط دهه 1980 بدون هیچ اثری ناپدید شد. این شهر توسط سیل بلعیده شد و تا سال 2009 زیر آب بود. هنگامی که آب‌های شور شروع به عقب‌نشینی کردند، یادگاری‌های این شهر گمشده دوباره روی زمین ظاهر شدند. این منطقه اکنون در 540 کیلومتری جنوب غربی بوینس آیرس واقع شده که از طریق یک مسیر خشن پوشیده از درختان ترسناک، قابل دسترسی است.

6.جزیره هاشیما در ژاپن

جزیره هاشیما در ژاپن

 

تنها بخشی از قلعه جزیره ارواح که به عنوان پایگاه تبه‌کاران در فیلم جیمز باند به نام Skyfall شناخته می‌شود، برای بازدید عموم آزاد است. این جزیره توسط یک سد دریایی بزرگ احاطه شده و پر از ساختمان‌های بلندمرتبه (آسمان‌خراش) است. وقتی حدود 45 سال پیش معدن بسته شد، کارگرانی که زمانی معادن زیرزمینی این جزیره را اداره می‌کردند، همگی از این جزیره خارج شدند.

در حال حاضر، بازدید کنندگان فقط می‌توانند همراه با یک تور رسمی از نزدیکی ناگازاکی در این جا قدم بزنند. با این حال شک نکنید که این کلان شهر بی‌هویت و ترسناک که زمانی که بیش از 5000 خانه داشته است، ارزش آن را دارد.

  1. Poggioreale در سیسیل

شهر متروکه

Poggioreale که در دره «بلیس» (Belice) در شمال غربی سیسیل واقع شده است، هنگام زلزله سال 1968 نابود شد. تصمیم بر این شد که به جای بازسازی خانه‌ها، شهر جدیدی در چند کیلومتری آن ساخته شود. از ویرانه‌های این شهر اغلب به عنوان صحنه‌های فیلمبرداری در فیلم‌های مربوط به جنگ جهانی دوم استفاده می‌شود.

 

  1. پیرامیدن سوالبار در نروژ

پیرامیدن سوالبار در نروژ

این جامعه معدنی در سال 1910 توسط سوئد تاسیس، اما، در سال 1927 به اتحاد جماهیر شوروی سابق فروخته شد. این منطقه که روزگاری با مجسمه لنین که در آنجا نصب شده بود در جهان مشهور بود ، به همراه سایر بخش‌های شهر و زیرساخت‌های آن در سال 1998 رها  و متروکه شد.

  1. پریپیات در اوکراین

پیریپیات اوکراین

 شهر پریپیات(Prypiat) پس از فاجعه هسته‌ای چرنوبیل، در آوریل 1986 رها شده و به سمبل قدرتمند خطرات ذاتی استفاده از انرژی هسته‌ای تبدیل شده است. این شهر همچنین با توجه به بازدیدهای دقیق و محتاطانه، به عنوان سمبل متناقض جاذبه‌های گردشگری شناخته می‌شود. دولت اوکراین در تلاش است تا خطر قرارگیری بیش از حد در معرض بیماری به دلیل سطح بالای تشعشع رادیواکتیو در این منطقه را به حداقل برساند.

امروزه بعد از گذشته چند دهه، سطح مواد رادیواکتیو در این شهر پایین تر آمده است و به همین دلیل هم هست که اجازه بازدید از این شهر توسط توریستان داده شده است و تورهای زیادی در جهت بازدید از شهر چرنوبیل برگزار می شود.

تصویر ابتدای این مقاله نیز مربوط  به این شهر ارواح میباشد.

  1. گریت ویکن جورجیای جنوبی در ایالات متحده آمریکا

شهر ارواح وحشتناک

این شهرک در سال 1904 توسط یک کاپیتان دریایی نروژی به عنوان ایستگاه نگهداری و پرورش نهنگ ها برای شرکت ماهیگیری شخصی خود تاسیس شد. با این حال، در ماه دسامبر سال 1966 بسته و خالی از سکنه شد. جالب است بدانید که کلیسای این شهرک هنوز هم گاه گاهی برای مراسم ازدواج استفاده می‌شود. مردم شهرک در گذشته سینمای مخصوص به خود را داشتند که متاسفانه چند سال پیش فرو ریخت.

11.شهر ریولایت واقع در ایالت نوادا

ریولایت شهر ارواح

ریولایت یکی دیگر از شهرهای معدنی و متروکه‌ی آمریکاست. برخی ادعا می‌کنند این شهر روزگاری هزاران نفر را در خود جای داده بود اما از شمایل اکنونش نمی‌توان به این گفته اعتماد کرد. این شهر معدنی در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ میلادی یکی از نقاط مورد علاقه‌ی معدنچی‌ها با خانواده‌شان بود اما در اواخر دهه‌ی ۱۹۲۰ جمعیتش به حدود صفر رسید.  فردی متمول بنام چارلز شوآب مبالغ هنگفتی را در این شهر سرمایه‌گذاری کرد به امید آنکه طلا پیدا کند و بدین‌ترتیب در این شهر یک مدرسه و بیمارستان ساخت و چند مغازه و هتل و حتی صرافی و سمفونی در آن راه انداخت. این شهر در گذشته همچنین چندباری  بعنوان لوکیشن و محل فیلم‌برداری فیلم‌های وسترن هم  بوده است.

12.شهر کَلیکو در ایالت کالیفورنیا

کلیکو شهر متروکه

این شهر معدنی در ایالت کالیفورنیای آمریکا واقع است که در دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی متروکه شد اما پس از آن زمان می‌توان گفت تا حدی نیز احیا شد. شهر متروکه کلیکو با تأسیس یک کمپانی حفر معدن در سال ۱۸۸۱ پا گرفت. پس از کشف نقره در این منطقه جمعیت بسیاری به سمت آن هجوم بردند. در این شهر بیش از ۵۰۰ معدن نقره کشف شد و به همین دلیل نیز جمعیتی ۳۰۰۰ نفره را در خود جای داد اما پس از پایان منابع این معادن و همچنین سقوط قیمت نقره، ساکنان این شهر آن را رها کردند.

این شهر که پر از هتل و مغازه و کافه و رستوران بود و همچنین چندین روزنامه و مدرسه داشت در اوایل سال ۱۹۸۶ به شهر ارواح تبدیل شد. پس از آن بود که واتر نات (صاحب برند معروف ناتس بِری فارم) این شهر را خرید و آن را احیای کرد، به نحوی که امروزه شهر کلیکو یکی از آثار باستانی لقب گرفته و حتی موزه‌ای از غرب قدیم را در خود جای داده است.

منبع: چرخ فلک

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


شنبه 8 شهريور 1399
ن : بنفشه

بهترین مقاصد برای کسانی که میخواهند تنها سفر کنند

تنها سفر کردن میتواند مزایای بسیاری داشته باشد از جمله اینکه به شما کمک میکند تا استقلال بیشتری داشته باشید و خودتان را بیشتر و بهتر شناخته و به علایق خود پی ببرید .بعنوان مثال ممکن است تشخیص دهید  که عاشق آشپزی و یا کوهنوردی و یا هر نوع فعالیت مورد علاقه دیگری هستید.

دراینجا ما فهرستی متنوع از کشورهایی را تهیه کرده ایم که میتواند به شما درتصمیم گیری و انتخاب یک مقصد گردشگری امن برای سفرهای انفرادی تان کمک نماید. خواه بدنبال کشف فرهنگ های جدید و یا شرکت در یک مراسم اجتماعی باشید و یا در پی سپری نمودن لحظاتی در دامان طبیعت و …بطور قطع سفر انفرادی چیزی است که دست کم حداقل یکبار در زندگی تان تجربه نمایید.تنها سفر کردن تجربه ای متفاوت و منحصر بفرد میباشد.

از جنبه های مثبت تنها سفر کردن میتوان به افزایش اعتماد به نفس و تکیه کردن بر خود و نیز تجربه رویایی با افراد مختلف اشاره کرد .

در طی سفرتان شما با افراد مختلفی روبرو میشوید که هر کدام اخلاق و روحیات خاص خود را دارند. این برخوردها به شما کمک می‌کند تا هوش هیجانی و اجتماعی خود را در طول مدت زمان این سفر تقویت کنید. این تجربه و به تبع آن به دست آوردن این نوع از هوش و توانایی مانند ابزار قدرتمندی است که تا آخر عمر به کارتان می‌آید.

فهرستی که ارائه کردیم بر اساس آخرین آمار کشورهای امن در سال ۲۰۲۰ می باشد.از اقامت در استکهلم در سوئد تا  مکاشفه در آئین های فکری و فلسفی سامورائیان در کیوتو!

این مقاصد برای گردشگرانی که میخواهند تنها سفر کنند و بدنبال افزایش آگاهی و بینش خود در زندگی هستند بسیار ایده آل می باشد. با مجله سفر و گردشگری سفرانه همراه باشید:

۱-استکهلم ،سوئد

سفر تنها استکهلم سوئد

۲-لندن،انگلستان

سفر تنها لندن

۳-کیوتو،ژاپن

 

کیوتو سفرانه

۴- بالی ،اندونزی

 

تنهایی به سفر رفتن

۵-ملبورن،استرالیا

 

سفرانه ملبورن

۶- نیوزلند

نیوزلند

۷-آمستردام،هلند

بهترین مقاصد سفر تنهایی

 

در انتها شایان ذکر است که سفر تنها الزاما تنها راه برای رسیدن به یک زندگی بهتر نیست و هر فردی می‌تواند این مهارت‌ها و تجربه‌ها را در هرجای دیگری کسب کند. اما سفر تنها به گونه‌ای رشد ذهنی و احساسی هر فرد را سریع‌تر می‌کند که هیچ فعالیت یا برنامه‌ی دیگری نمی‌تواند با آن برابری کند.

سفر تنها پذیرش شما را نسبت به اتفاقات جهان پیرامون‌تان بیشتر کرده و از شما انسانی دوست‌داشتنی‌تر و پایدار خواهد ساخت. بنابراین دفعه‌ی بعد که قصد مسافرت داشتید به سفر تنها هم فکر کنید.

بدون شک تجربه‌های جدید و کشف توانایی‌هایی که پیش از این در خود سراغ نداشته‌اید شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

منبع: سفرانه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


چهار شنبه 4 تير 1399
ن : بنفشه

5مکان برتر در آفریقا برای تجربه یک ماه عسل به یاد ماندنی

2020

5 مکان برتر برای ماه عسل در آفریقا

شاید هیچ چیز خاص تر از تجربه ماه عسل با خوابیدن روی زمین در جنگل های وحشی قاره آفریقا نباشد.جایی که  بی شک عاشقانه ترین ماجراجویی جهان را برای تان رقم خواهد زد.

یقینا انتخاب آفریقا بعنوان مقصدی برای گذراندن ماه عسل و تجربه زندگی آفریقایی ایده ای بسیار رمانتیک است ولی برای داشتن ماه عسلی رمانتیک در این قاره بهترین پیشنهاد ها از میان گزینه های زیر خواهد بود:

خوابیدن زیر ستاره ها در سلوس،تانزانیا

کمپ های سافاری و صحرایی در انواع شکل ها و اندازه های مختلف  در سراسر قاره آفریقا در دسترس هستند از سازه های آجری گرفته تا خیمه ها و چادرهای بزرگ سنتی.اما پایه و اساس ماجراجویی واقعی در سفرهای صحرایی تجربه اقامت یک شب در زیر ستاره ها در اردوگاه یا کمپ پرواز(Fly Camp) میباشد.

تجربه ای خاص که تنها تعداد معدودی از کمپهای قاره آن را ارائه میدهند.جایی که شما کمپ اصلی خود را به همراه یک سرآشپز و پیشخدمت شخصی ترک میکنید تا یک یک شب رویایی را در زیر ستارگان سپری کرده  و زیر پشه بند و در میان حیات وحش بخوابید.

ماه عسل در تانزانیا

شام در زامبیزی به هنگام غروب

در منطقه زیبای ساحلی (Tongabezi Lodge) نه تنها میتوانید زندگی و حیات وحش بکر زامبیا را از نزدیک مشاهده کنید بلکه در جوار رودخانه پرخروش زامبیزی لذت خوردن یک شام رویایی در زیر نور شمع را تجربه نمایید. بجز زامبیزی در جای دیگری نمیتوانید چنین غروب خورشیدی با نور قرمز تیره را مشاهده نمایید.

ماه عسل در آفریقا

بالن سواری در ماسایی مارا(Masai Mara)

بهترین زمان بالون سواری مابین ماه های جولای تا سپتامبر میباشد  که فرصت استفاده از خدمات موسسه ( Great Wildebeest Migration) را هم خواهید داشت و میتوانید شکوه و عظمت زمین را از آسمان نظاره کرده و حیات وحش خاص و فوق العاده زیبای منطقه ماسایی مارا را تماشا کنید.

ماه عسل در آفریقا

هلی کوپتر سواری بر فراز آبشار ویکتوریا

آبشار ویکتوریا  هر ساله مقصد  گردشگران بسیاری را از سراسر جهان میباشد اما تماشای یکی از چشم نواز ترین و زیباترین مناظر طبیعی در آفریقا از آسمان بسیار لذت بخش خواهد بود و برای این کار میتوانید با سوار شدن به هلیکوپتر به مدت 15 دقیقه از تماشای آبشار ویکتوریا لذت ببرید و البته  هر جقدر مدت زمان  پرواز  شما بیشتر باشد هزینه ان نیز بیشتر خواهد شد.

ماه عسل

ناهار در یک ساحل اختصاصی در تانزانیا

جزیره خصوصی فانجووی(Fanjove Private Island)  در تانزانیا یکی از گرانترین و در عین حال رمانتیک ترین تجربه های اقامت در آفریقا را برایتان رقم خواهد زد اینجا انتخابی ویژه برای افرادی است که خواهان گذراندن یک ماه عسل رمانتیک و عاشقانه  در یک مکان بکر هستند.

ماه عسل

منبع: چرخ فلک

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


سه شنبه 27 خرداد 1399
ن : بنفشه

جادوی مهمان نوازی اندلسی در هتل مرسر سویا+تصاویر

هتل مرسر سویا (Hotel Mercer Sevilla )در واقع یک عمارت قدیمی باقیمانده از قزن نوزدهم میباشدکه ارمغان اقامت درآن ترکیب سحر انگیزی از عطر و بوی تاریخ با مدرنیته در قلب شهر زیبای سویای در اسپانیا میباشد.

در ادامه سلسله مطالب مربوط به معرفی هتل های خاص و شگفت انگیز دنیا به معرفی هتل زیبا و 5 ستاره مرسر در شهر سویا اسپانیا پرداخته ایم.با گزارش تصویری سفرانه همراه باشید.

این هتل اندلسی نمونه موفقی از تبدیل یک ساختمان و عمارت تاریخی به یک هتل با طراحی داخلی زیبا و ارائه امکانات مدرن میباشد.

این هتل در جوار رودخانه آرنال شهر سویا( Arenal Seville ) و در نزدیکی مهمترین جاذبه های شهر واقع گردیده و پیرامون هتلنیزکافه ها و رستوران ها و خیابانهای باریک و زیبای شهر را میتوانید مشاهده نمایید.

هتل مرسر هنوز هم ازبسیاری از مولفه های معماری قرن نوزدهمهمانند دیوارهای سفید اندلسی,ایوان های بزرگ آهنی, لابی بزرگ با تراسی دل انگیز سود میبرد که تکمیل کننده شکوه این بنای زیبا میباشد.

شرکت مشهور معماری اسپانیایی (Studio Cruz y Ortiz )با اضافه نمودن لوسترها و بازسازی و بهسازی راه پله هایی از جنس مرمر و مجهز نمودن هتل به لوازم لوکس و مدرن اروپایی موفق به ایجاد این ترکیب شگفت انگیز بین گذشته و عصر جدیددر هتل مرسر سویل شده است.

اینهتل بوتیک تنها شامل 12 اتاق و سوئیت لوکس و مدرن با سقف های بلند و بالکن های اختصاصی میباشد.

بالکن دنجاتاق های هتل مرسر با چشم اندازی فوق العاده به استخر روباز محوطه موجبات سرگرمی و تجربه لحظات لذت بخش برای مسافران را به ارمغان می آورد.

هتل های اسپانیا رستوران ماریا لوئیزا واقع در هتل انواع غذاهای فوق العاده محلی و بیم المللی را سرو مینماید.

تمامی اتاق های هتل و سوئیت هتل مجهز به یک تخت دو نفره بزرگ؛تلویزیون با قابلیت تماشای کانال های بین المللی؛مینی بار رایگان,وای فای(Wi-Fi) رایگان،دستگاه قهوه ساز نسپرسو و همچنین کتری و سرویس بهداشتی و حمام میباشند.

هتل های اسپانیا

هتل مرسر

هتل مرسر سویا(Hotel Mercer Sevilla)

در ادامه شما را به تماشای تصاویر بیشتری از این هتل 5 ستاره زیبای اندلسی دعوت میکنیم:

هتل مرسر سویا اسپانیا

هتل مرسر سویااسپانیا

منبع: مجله سفر و گردشگری سفرانه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


دو شنبه 19 خرداد 1399
ن : بنفشه

روستای گالشکلای بابلسر بهشت دامداران

روستای گالشکلا
 

گردشگری روستایی و روستا گردی چند سالی است که جای خود را در میان گردشگران داخلی بطور جدی باز کرده و در این میان روستاهای استانهای سرسبز شمالی جایگاهی ویژه در میان عاشقان روستاگرد و طبیعت دوست دارد.گالشکلا از توابع بخش بهنمیر شهرستان بابلسر استان مازندران واقع می باشد .تعداد خانوار این روستا ۴۰۰ خانوار که بالغ بر ۱۴۰۰ نفر در این روستا ساکن می باشد.

روستای گالشکلا در یک کیلومتری مرکز شهر بهنمیر از توابع شهرستان بابلسر با وسعتی برابر با ۶۰ هزار متر مربع و طول محیطی روستا برابر با ۶۶۲۱ متر که در طرح هادی روستا به عنوان بافت روستا معرفی شده می باشد.این روستا نیز همانند تمامی روستاهای استان سرسبز مازنداران دارای پوشش گیاهی خزری بوده و در فاصله ای نه چندان دور از سواحل دریای خزر واقع شده است.

 

گالشکلا بهشت دامداران است. روستای گالشکلا یکی از حوزه های آبریز سد البرز است که در دامنه جنوبی رشته کوه البرز در دهستان لپور واقع شده است .یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان بابلسر، روستای زیبای گالشکلا در بهنمیر از توابع بابلسر است که در فاصله‌ی یک کیلومتری از آن قرار گرفته است.

این منطقه از بابلسر را به نام بهشت دامداران می‌خوانند. آب و هوای مطبوع، سرسبزی و نشاط طبیعت پیرامون روستا، چشم‌انداز زیبا و دیدنی و میهمان‌نوازی مردم روستا باعث شده است که گردشگران و مسافران به این ناحیه از شمال کشور سفر کنند.روستای گالشکلا یکی از بهشته های عاشقان گردشگری روستایی میباشد.

روستای گالشکلا

موقعیت جغرافیایی

روستای گالشکلا از توابع بخش بهنمیر شهرستان بابلسر می باشد. از لحاظ تقسیماتی به دو قسمت پایین گالشکلا در محدوده جاده بهنمیر به قائمشهر و ساری بالاگالشکلا در ضلع جنوبی محدوده حاشیه رودخانه تلار تقسیم بندی شده، از ضلع غربی در مجاورت شهر بهنمیر، ضلع شرقی در مجاورت روستای قائم ده شهرستان قائمشهر و روستای اسماعیل کلا بزرگ شهرستان جویبار، ضلع شمالی به روستای روشندان بهنمیر و ضلع جنوبی به روستای سرخدشت بهنمیر و روستای دینه سر شهرستان قائمشهر متصل می باشد.

منبع: سفرانه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


دو شنبه 12 خرداد 1399
ن : بنفشه

اکثر هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها مایل به بازگشایی صنف شان نیستند

ممکن است رونق هتل‌ها تا پایان سال به طول بیانجامد

در گفت‌وگوی پانا بارئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران اعلام گردید که اکثر هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها مایل به بازگشایی صنفشان نیستند.

رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران با اشاره به بازگشایی این صنف می‌گوید با اینکه اکثر هتل‌ها و هتل‌اپارتمان‌ها مجاز به فعالیت شده‌اند اما هتل‌دارها به خاطر هزینه‌ها و مخارج این اماکن و عدم کسب درآمد کافی مایل به فعالیت نیستند.

محمدعلی فرخ‌مهر رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه اکثر صنوف فعالیت خود را از امروز آغاز کرده‌اند هتلها و هتل‌آپارتمان از چه زمانی آغاز به فعالیت می‌کنند گفت:‌«این صنف نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌است اما شیوع کرونا،‌شرایط اقتصادی مردم و عدم اعتمادشان برای حضور در هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها باعث می‌شود که فعالیت این صنف مانند گذشته نباشد.»

وی افزود:«هتلداران با توجه به شرایط موجود که ممکن است تا پایان سال هم طول بکشد مایل به بازگشایی هتل‌ها نیستند چون برایشان هزینه‌بر است در حالیکه درآمدی ندارند.»

رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران همکاری اتاق اصناف با واحدهای صنفی در جریان کرونا را مناسب ارزیابی کرد و گفت:‌«اتاق اصناف به طور کلی برای همه صنوف فعالیت می‌کند و فرقی برایش ندارد. نگاهش به اصناف نگاهی کلی است.البته باید بگویم که صنف ما زیر نظر وزارت گردشگری است و وزارت گردشگری هم تلاشهای زیادی برای این صنف انجام داده است.به طور کلی همکاری اتاق اصناف هم خوب بوده است.»

نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی پایتخت چندی پیش اظهار کرد: با اجرای دستور العمل های بهداشتی مقابله با کرونا برای کسب و کارهای مختلف، رستوران ها و هتل ها جزو مشاغلی هستند که بیشترین محدودیت ها بر آنها اعمال شده است اما پس از گذشت نزدیک به ۲ ماه زمان بازگشایی این اصناف مشخص شد.

وی ادامه داد: برابر اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا هتل ها و رستوران ها با رعایت پروتکل های بهداشتی بعد از ماه مبارک رمضان به صورت کامل بازگشایی می شوند.

این مقام انتظامی افزود: رستوران ها به صورت بیرون بر فعالیت خود را از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز کرده بودند اما با این ابلاغیه این اماکن می توانند فعالیت خود را با پذیرش مشتری در محل نیز ادامه دهند، هتل ها نیز پذیرش مسافر را آغاز و خدمات رستورانی را نیز بعد از پایان ماه مبارک رمضان از سر خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری پانا به نقل از سایت گردشگری سفرانه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


جمعه 19 ارديبهشت 1399
ن : بنفشه

پنج غار هیجان انگیز ایران

غارها انگار انبوهی از رمزها و رازها را در خود جای داده‌‌اند. همیشه در فیلم‌های تاریخی وقتی قرار است از رازی پرده برداشته شود، پای غار به میان می‌آید و آن‌وقت افسانه «افسانه» می‌شود. در سراسر تاریخ انسان‌های اولیه از غارها استفاده کرده‌اند و روی آنها با خراشیدگی نقش و نگارهایی برجای گذاشته‌اند. نخستین فسیل انسان در غارهایی از سری غارهای نزدیک کروگرزدراپ و موکوپانه در آفریقای جنوبی یافت شده‌ است. در ایران هم غارهای زیادی داریم که می‌تواند به‌عنوان مقصد سفرهای هیجان‌انگیز انتخاب شود. در این مطلب به معرفی پنج غار هیجان‌انگیز از میان غارهای ایران پرداخته‌ایم.

 غار خفاش در ایلام ، مکان خفاش‌های نامدار

پنج غار هیجان انگیز ایرانغار خفاش از غارهای ایلام است و در نزدیکی دهلران قرار گرفته. این غار گردشگران بسیاری را در طول تابستان جذب می‌کند. طول این غار ۲۵۵متر، عرض آن ۳۰متر و ارتفاع آن ۵۰متر بوده و به علت زندگی هزاران خفاش در آن به غار خفاش معروف شده است. این غار با خفاش‌های فراوان از ٧گونه همچون «دم موشی» از غارهای کمیاب در خاورمیانه به حساب می‌آید. غار خفاش یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعاتی درمورد این پستاندار عجیب است و دانشجویان و محققان باید آن را مورد مطالعه قرار دهند.

این غار آن‌طور که باید شناخته و معرفی نشده است. غار خفاش دهلران دارای استالاکیت‌ها و استالاکمیت‌های فراوانی است و ده‌ها گونه از خفاش دمدار و خفاش بال پهن در آن زندگی می‌کنند. ازدیاد خفاش در این غار باعث می‌شود هنگام غروب در زمان خروج این خفاشان از غار که اغلب به‌صورت دسته‌های بزرگ انجام می‌شود، فضای جالبی را برای علاقمندان به طبیعت ایجاد کند. این خفاش‌ها مسیر ٣کیلومتری تا شهر را طی می‌کنند و بعد از مدتی به محل غار بازمی‌گردند.

غار قوری قلعه در استان کرمانشاه

غار قوری قلعهقوری قلعه در ٨۶کیلومتری شهر کرمانشاه در مسیر جاده روانسر به پاوه و در شمال شهر جوانرود واقع شده است. این غار که هم‌اکنون به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه و غرب کشور محسوب می‌شود، طبق نظر کارشناسان بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار آبی ایران است. بعد از گذر از دالان ورودی غار نخستین مکان وسیعی که وجود دارد، به تالار مریم نامگذاری شده است.

پنج غار هیجان انگیز ایراناین محوطه همانند دریاچه وسیعی است که گرداگرد آن را قندیل‌هایی بسیار زیبا با اشکال مختلف فرا گرفته است. این قندیل‌ها که هریک اشکال خاصی را تداعی می‌کنند، دلیل اصلی نامگذاری هرقسمت از این غار شده که به‌عنوان مثال وجود قندیلی به شکل حضرت مریم دلیل نامگذاری نخستین تالار این غار به نام تالار مریم شده است.

غار رودافشان در استان تهران

غار رودافشان در دامنه کوه‌های حوالی روستایی با همین نام و در استان تهران قرار دارد. رسیدن به دهانه غار نیازمند مقداری کوهپیمایی است. دهانه بزرگ و تالار وسیع این غار از شاخصه‌های اصلی‌اش است. مسیر راهپیمایی در غار حدود ٨٠٠متر است. غارنوردی در «رودافشان» کمی سخت است و باید از مسیرهای سختی عبور کرد. درضمن برای حرکت در غار حتما نیاز به چراغ قوه قوی دارید. در تالار اصلی و مسیر غار همواره قطرات آب از سقف به زمین می‌ریزد که همین چکه‌ها باعث تشکیل طاقدیس و ناودیس‌های بدیعی شده است. وجود تعدادی ایوان ساخته‌شده با سنگچین و مقادیری خرده‌سفال، نشانه سکونت انسان‌ها در غار در روزگار گذشته است.

دهلیزی در این غار وجود دارد که به معبد آناهیتا معروف است. غار هوایی نمناک و سرد دارد. علی‌رغم ریزش قطرات آب، کف مسیر غار تنها مرطوب بوده و در نقاط معدودی آب در آن جمع شده است. مسیر این غار در اثر فرسایش آب و املاح موجود در آن در زمانی که آب به‌طور کامل در آن جریان داشته، ایجاد شده است.

غار کتله‌خور

تا به‌حال از یک غار طبقه‌ای بازدید کرده‌اید؟ «کتله‌خور» یکی از نمونه غارهای طبقه‌ای است. این غار از طریق جاده آسفالته زنجان-سلطانیه، خدابنده-گرماب و از طریق جاده زنجان-بیجار-گرماب و همچنین از طریق جاده همدان-کبودرآهنگ قابل دسترسی است. یکی از عجایب و زیبایی‌های این غار تعدد طبقات آن است که اینگونه غارها در جهان بسیار کم‌نظیرند. گمان می‌رود که این غار دارای ٧ طبقه باشد که البته تاکنون تنها ٣ طبقه آن کشف شده است. این غار به ٣ بخش فرهنگی، تفریحی و ورزشی تقسیم شده ‌است.

پنج غار هیجان انگیز ایرانبخش ورزشی آن که مورد استفاده غارنوردان و صخره‌نوردان قرار می‌گیرد، حدود ۴کیلومتر است و هنوز انتهای آن کشف نشده ‌است. بخش تفریحی غار که جهت بازدید عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد، حدود ٢کیلومتر مسیر مستقیم است. بخش فرهنگی غار نیز در بخش جنوبی آن قرار دارد و قسمت اصلی آن دالانی است طبیعی که جهت برگزاری مراسم مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این دالان هیچ‌گونه راه خروجی به بیرون نداشته و راه خروجی آن به صورت مصنوعی کنده شده اما خود دالان تماما طبیعی ‌است.

غار علیصدر همدان

پنج غار هیجان انگیز ایرانهمدان میزبان رویداد ٢٠١٨ است و به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیا انتخاب شده. برای همین یکی از جاذبه‌های هیجان‌انگیز آن، یعنی غار علیصدر روزهای شلوغی را می‌گذراند. این غار یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علیصدر شهرستان کبودرآهنگ قرار گرفته. ارتفاع غار از سطح دریا ٢١٠٠متر است.

پنج غار هیجان انگیز ایرانمحوطه غار دالان‌های پیچ درپیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آب ها، دریاچه بزرگی درون غار به وجود آمده و از این‌رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علیصدر بیست‌وسومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ١۵ دی ١٣٨٧ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

منبع: سفرانه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


جمعه 29 فروردين 1399
ن : بنفشه

هواپیما با تخت خواب و امکانات ویژه برای مسافرین

هواپیما با تخت خواب و امکانات ویژه برای مسافرین پرواز از مهم‌ترین دست آوردهای قرن ۲۱ ام است. این هواپیماها نسبت به هواپیماهای معمولی دارای امکانات ویژه‌ای هستند تا مسافران در حین پروازهای طولانی از آرامش برخوردار باشند.

به عنوان مثال تصور کنید فردی قصد دارد از کشور استرالیا پروازی به کشور کانادا داشته باشد. فاصله‌ای که بین این دو کشور که در دو نیمکره قرار گرفته‌اند وجود دارد سبب می‌شود که زمان پرواز طولانی باشد؛ بنابراین مسافر باید تخت خوابی جهت استراحت در اختیار داشته باشد و یک مانیتور برای تماشای فیلم‌های سرگرم کننده در کنار صندلی او تعبیه شده باشد.

هواپیمایی با تخت خواب و امکانات ویژه برای مسافرین

تفاوت پرواز با هواپیماهای داخلی و بین المللی

پروازهای فرست کلاس یا بیزینس کلاس معمولی صندلی‌هایی ساده دارند و امکاناتی همانند یک وعده غذایی جهت پرواز حداکثر ۲ تا ۳ ساعته در اختیار مسافر قرار می‌دهند؛ اما در پروازهای فرست کلاس یا بیزینس کلاس بین المللی با توجه به این که افراد مختلفی از کشورهای گوناگون از این هواپیماها استفاده می‌کنند و زمان پرواز طولانی‌تر است، شرکت‌های هواپیمایی امکانات ویژه‌ای در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا با جلب رضایت مسافران بتوانند آن­ها را به مشتری همیشگی خودشان مبدل سازند. با سفرمی همراه باشید و با امکانات ایرلاین های ویژه بیشتر آشنا شوید.

تفاوت پرواز با هواپیماهای داخلی و بین المللی

بریتیش ایرویز (British Airway’s)

شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز که یک شرکت انگلیسی است خدمات ویژه‌ای را در اختیار مسافرین این پرواز قرار می‌دهد. از مهم‌ترین امکانات این هواپیما می‌توان به صندلی‌های تختخواب‌شو آن اشاره کرد. با وجود این صندلی‌ها مسافران می‌توانند در طول مدت زمان پرواز استراحت کنند و با انرژی مضاعف در مقصد حاضر شوند. جهت حال رفاه مسافران یک مانیتور ۲۳ اینچی نیز در مقابل آن‌ها تعبیه شده است که امکان کنترل از راه دور آن از طریق کنسول طراحی شده در کنار صندلی وجود دارد. با وجود این مانیتور مسافر تا انتهای مسیر سرگرم خواهد بود. این ایرلاین پروازهای فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی را ارائه می‌کند؛ که قیمت پرواز اکونومی نسبت به سایر کلاس های پروازی مناسب­تر است و با وجود امکانات رفاهی که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد این گزینه برای بسیاری از مسافران ایده آل خواهد بود.

بریتیش ایرویز (British Airway's)

بریتیش ایرویز (British Airway's)

 

ژاپن ایرلاینز (Japan Airline’s)

ژاپن ایرلاینز نیز یک از برترین شرکت‌های هواپیمایی است که امکانات ویژه‌ای در اختیار مسافران قرار می‌دهد. به گونه‌ای که مسافران هنگام استفاده از کلاس‌های پروازی ارائه شده توسط این ایرلاین تصور می‌کنند در منزلشان حضور دارند و تمام امکانات رفاهی برای آن‌ها فراهم شده است. این هواپیما با تخت خواب و صندلی های تختخواب‌شو  و مانیتور مناسبی نیز که به وسیله لمس کردن قابل کنترل می‌باشد، جهت پخش فایل‌های تصویری در مقابل مسافر طراحی شده است. در کنار صندلی نیز سوکت برق طراحی شده است که امکان شارژ کردن وسایل الکترونیکی مانند گوشی تلفن همراه را برای مسافر فراهم می‌کند.

ژاپن ایرلاینز (Japan Airline's)

قطر ایرویز (Qatar Airway’s)

قطر ایرویز یکی از شرکت‌های هواپیمایی معتبر خاورمیانه است که به کشورهای متعددی در ۵ قاره جهان پرواز دارد. صندلی‌های طراحی شده در کابین‌های هواپیما قابلیت تختخواب‌شو دارند. درون کابین‌های طراحی شده امکان ماساژ برای مسافران تعبیه شده است و سیستم مالتی مدیایی نیز جهت تماشای فایل‌های تصویری یا گوش دادن فایل‌های صوتی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. با انتخاب این ایرلاین می‌توانید سفری خاطره انگیز و آرام را تجربه کنید و از هوانوردی در آسمان همیشه نیلگون لذت ببرید.

قطر ایرویز (Qatar Airway's)

ایرلاین کانتاس (Qantas Airlin)

ایرلاین کانتاس که یک شرکت هواپیمایی استرالیایی است نیز امکانت رفاهی مناسبی در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا سفری رؤیایی و هیجان انگیز را پشت سر بگذارند. صندلی‌های طراحی شده در این هواپیما قابلیت تختخواب‌شو دارند و مسافران در طول پرواز می‌توانند در حالت درازکش استراحت کنند. همچنین مسافران در طول پرواز می‌توانند از غذاهای متنوعی که در هواپیما سرو می‌شود بهره­مند شوند یا تجهیزات اضافی مانند لباس راحت، لوازم آرایش و … را دریافت نمایند. در حین پرواز می‌توانید از سالن‌های طراحی شده برای آب گرم یا خدمات ماساژ نیز استفاده کنید.

ایرلاین کانتاس (Qantas Airlin)

ایرلاین کانتاس (Qantas Airlin)

تای ایرویز (Thai Airway’s)

تای ایرویز یک شرکت هواپیمایی تایلندی است که خدمات پرواز به ۸۰ مقصد گوناگون در ۳۸ کشور جهان را ارائه می‌کند. درون کابین‌های هواپیماهای این ایرلاین صندلی‌های تختخواب‌شو طراحی شده‌اند که قابلیت ماساژ دارند. همچنین مانیتورهای لمسی نیز کنار صندلی‌ها وجود دارند تا مسافران در طول پرواز بتوانند فایل‌های موسیقی دلخواهشان را گوش کنند یا برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌شان را تماشا کنند. غذاهای متنوعی در منوها برای مسافران در نظر گرفته شده است که در طول پرواز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

تای ایرویز (Thai Airway's)

اتحاد ایرویز (Etihad Airways)

اتحاد ایرویز به عنوان شرکت بین المللی امارات متحده عربی توسط خاندان سلطنتی تأسیس شده است. کابین‌های طراحی شده در این هواپیما دارای اتاق نشیمن و اتاق خواب با تخت‌های دو نفره هستند. در این هواپیما دستشویی و حمام طراحی شده به صورت جداگانه هستند. هنگام استفاده از این ایرلاین تصور می‌کنید که در ارابه‌ای سلطنتی قرار دارید و بر فراز دریاها و دشت‌ها در حرکت هستید. در حین پرواز می‌توانید به استراحت بپردازید یا از امکانات تعبیه شده بهره بگیرید.

اتحاد ایرویز (Etihad Airways)

خلاصه

هواپیما با تخت خواب و امکانات ویژه برای مسافرین این امکان را فراهم می‌کند که مسافر در حین پرواز از آرامش خاطر کافی برخوردار باشد؛ بنابراین با صرف هزینه‌ای مناسب می‌توانید یک پرواز منحصر به فرد با کلیه امکانات رفاهی را هنگام سفرهای بین المللی تجربه کنید

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


شنبه 16 فروردين 1399
ن : بنفشه

چرا هنگام مسافرت باید پتو شخصی خودتان را همراه داشته باشید؟

 چرا هنگام مسافرت باید پتو شخصی خودتان را همراه داشته باشید؟

سالها پیش مسافرت با هواپیما یک کار تجملی و لوکس محسوب میشد. خطوط هوایی وعده های غذایی مناسب,مجموعه ای از سرگرمی ها برای شما مهیا کرده و حتی اگر میخواستید استراحت کنید بالش و پتو در اختیارتان میگذاشتند.

امروزه دیگر در بسیاری از پروازها خبری از این اتفاقات نیست  ولی رقابت در پهنه آسمان باعث شده شرکتهای هواپیمایی برخی از خدماتی را که از گذشته ارائه میکردند کماکان ادامه داشته باشد.

اگر شما پروازی را رزرو کرده اید که مدت زمان پروازی آن بیش از دو ساعت است حواستان باشد که برای داشتن یک پرواز راحت و دلپذیر برخی لوازم را حتما بهمراه داشته باشید. یک موردی که  در این خصوص توصیه میکنیم بهمراه داشتن پتوی سفری شخصی خودتان است.

پتوهای شرکت های هواپیمایی شسته نمیشوند

اگر کلاس پروازی شما اقتصادی یا همان اکونومی باشدممکن است که  مهمانداران شرکت  یک پتو در اختیارتان بگذارند ولی احتمالا این پتوها مدت زمانی هست که شسته نشده اند. کارگران خدماتی شرکتهای هواپیمایی تایید کرده اند که بندرت پتوها را میشویند.

تنها مشکلی که با پتو میتوانید داشته باشید این است که پتوها معمولا حجیم و جاگیر هستند بنابرین بدنبال پتوهای سفری باشید که برای مسافرت طراحی شده اند. به این ترتیب به آسانی میتوانید پتوی خودتان را جمع کرده و  میدانید که جای زیادی را اشغال نمیکند. اگر نمیتوانید پتوی سفری تهیه کنید و یا زمان کافی برای تهیه آن ندارید میتوانید از یک شال یا روسری بزرگ استفاده نمایید.

برای پروازهایی که طول پروازی آنها بیش از سه ساعت است بهتر است یک بالش نیز بهمراه داشته باشید.بالشهای بادی در حال حاضر همه جا پیذا میشوند. این بالشهای گردنی که برای سفر طراحی شده اند به راحتی جمع و کوچک میشوند.

اگر کثیر السفر میباشید بهتر است به فکر یک بالش پشت سری باشید.خوبی این بالشها این است که میتوانید  موقع خواب به آن تکیه دهید که راحت ترین شیوه خواب در هواپیما میباشد.

پتویی را بخرید که راحتی تان را در پی دارد

امروزه در بازار پتوهای سفری هرچیزی برای هرکس پیدا میشود.بعنوان مثال اگر شما از محصولات چندمنظوره خوشتان میاید بدنبال پتویی باشید که استفاده های مختلفی برایتان داشته باشد.مثلا بدنبال خرید پتویی باشید که مثل شنل یا پانچو  پوشیده شوند.اینطوری از  عدم تماس و مالیده شده پتو به  قسمت کثیف  کف هواپیما هم مطمئن میشوید.و یا میتوانید پتویی را بخرید که دارای یک کیف حمل بوده و براحتی تبدیل به یک بالش میشود.

چرا هنگام مسافرت باید پتو شخصی خودتان را همراه داشته باشید؟

پتوهای سفری دیگری هم وجود دارند که آنقدر شیک هستند که حتی وقتی به سفر نمیروید بعنوان رومبلی  میتوانید از آنها استفاده کنید.

بطور کلی شما احتیاج به یک پتوی سفری دارید که از مواد سبک  ساخته شده و قابلیت استفاده چندباره پس از شست و شو در ماشین لباس شویی را داشته باشد.

موقع خرید پتوی سفری نوعی را انتخاب کنید که  از موادی با رنگهای تیره در آن استفاده شده باشد.به این ترتیب لازم نیست نگران لکه دار شدن آن در طول سفر باشید.

حتی خرید پتوهای ضد لکه نیز ایده خوبی میتواند باشد. خوردن و آشامیدن بخشی از سفر است و شما هرگز نمیدانید که توربولانس یا تلاطمات هوایی چه زمانی باعث ریخته شدن قهوه بر روی پتویتان خواهد شد! همچنین میتوانید یک پتوی ضد آب بخرید که برای سفرهای هوایی و یا ماجراجویانه عالیست.و در محیط های بیرونی هم میتوانید نهایت استفاده را از آن ببرید.

اگر جای کافی دارید

اگر نمیتوانید بدون همان روتختی یا پتوی مورد علاقه خود که روی تشک خانه تان است بخوابید بنابرین شما مجبورید که  در سفرها پتویتان را بهمراه خود داشته باشید. حتی اگر مجبور شوید که بخش اعظمی از فضای چمدان یا ساک سفریتان را به آن اختصاص دهید. یک پتوی دوست داشتنی تفاوت بین یک سفر دلپذیر و یا ناخوشایند را برایتان آشکار میسازد.

چرا هنگام مسافرت باید پتو شخصی خودتان را همراه داشته باشید؟

منبع ترجمه مطلب: سایت گشنیز

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


پنج شنبه 14 فروردين 1399
ن : بنفشه

درباره خطوط نازکا چه می دانید؟

درباره خطوط نازکا چه می دانید؟

خطوط نازکا (Nazca Lines) را می توان یکی از عجایب دنیا دانست که دارای رازهایی پنهان در درون خود می باشد. دریاتور در مطلب زیر شما خوانندگان محترم را با این خطوط عجیب به طور کامل آشنا می کند.

با ما همراه باشید تا درباره خطوط نازکا بیشتر بدانید؛

 

درباره خطوط نازکا چه می دانید؟

خطوط نازکا مجموعه‌ای از خطوطی است که در صحرای نازکا که یک دشت بایر در پرو می باشد واقع شده. این دشت ۸۰ کیلومتر بین شهرهای نازکا و پالیا قرار دارد. خطوط توسط فرهنگ نازکا بین ۲۰۰ (ق.م) تا ۷۰۰ م خلق شده‌ است.
مرکز ماریا ریچ یک سازمان مختص حفاظت از خطوط نازکا، آلودگی و فرسایش ناشی از جنگل زدایی را مهمترین عامل برای به خطر افتادن خطوط اعلام کرد. این خطوط دارای عمق ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر هستند و می‌توانند به راحتی شسته شوند. همچنین این خطوط توانایی پایداری در مقابل باران های شدید را ندارند.

این خطوط با برداشتن سنگ ریزه‌هایی با پوشش اکسید آهن که سطح صحرای نازکا را پوشانده، ساخته شده است. در جاهایی که این سنگفرش برداشته شده، تضادی با رنگ روشن سطح زیری بوجود می‌ آید.
در این دشت چند صد خط ساده و شکل‌های هندسی و همچنین بیش از ۷۰ شکل حیوان، حشره و انسان وجود دارند. مساحتی که این خطوط را پوشش می‌دهد، تقریباً ۵۰۰ کیلومتر مربع می باشد و بزرگ ترین شکل‌ها در حدود ۲۷۰ متر درازا دارد. این خطوط به دلیل خشکی بسیار زیاد، باد کم و شرایط آب و هوایی ثابت منطقه نازکا، باقی مانده‌اند. صحرای نازکا یکی از خشک ترین مناطق زمین است و دمای آن در تمام سال در حدود ۲۵ درجه سانتیگراد می‌باشد، و همچنین کمبود باد کمک کرده این خطوط تا به اکنون قابل رویت باقی نگهداشته شوند.

نظرات گوناگون درباره خطوط نازکا

از زمان کشف این خطوط تخیلاتی در رابطه با شیوه ها و انگیزه‌های ایجاد این خطوط بر سر زبان ها بوده.
باستان شناسی در مورد اینکه چه کسی آن ها را ساخته می گویند:
مردم نازکا خطوط را با استفاده از وسایل ساده و تجهیزات زمین پیمایی و نقشه برداری ایجاد کرده‌اند. تیرک های چوبی در انتهای برخی خطوط و سفال‌هایی که در برخی از مناطق نازکا پیدا شده، این فرضیه را نادرست می‌دانند. علاوه بر این محققان از جمله جو نیکل با استفاده از تکنولوژی ساده که در دسترس مردم نازکا بوده، و بدون دید هوایی شکل ها را دوباره ایجاد کرده. با نقشه‌های دقیق و تکنولوژی ساده یک تیم از افراد توانستند حتی اشکالی بزرگ‌تر را در طی چندین روز خلق کنند.
البته برخی نظریه پردازان (بدون استدلال علمی) نیز با اشاره به اینکه مردم دوران باستان قادر به خلق چنین خطوطی با استفاده از ابزارهای ابتدایی نبوده‌اند آن ها را به موجودات فرازمینی نیز نسبت می‌دهند.

بسیاری محققان عقیده دارند که انگیزه مردم نازکا، مذهبی بوده. یعنی خلق اشکالی که تنها خدایان از آسمان قادر به دیدن آن ها بطور واضح هستند.
فرضیه دیگری وجود دارد که مردم نازکا می‌خواستند تا به مناطقی که در افق دور واقع شده، جایی که خورشید و دیگر اجرام آسمانی طلوع یا غروب می‌کنند، اشاره کنند. این فرضیه توسط دو محقق ارزیابی و بررسی شد و هر دو نتیجه گرفتند که مدارک کافی برای توجیه نجومی وجود ندارد.

دیوید جوهانسون پژوهشگر دیگری بود که خطوط نازکا و ارتباط آشکار آن ها را با آبراه‌های زیر زمینی مورد بررسی قرار داده. جوهانسون برای ردیابی این تونل‌های آبی، گمانه زنی کرد و ادعا کرد که خطوط بیانگر این است که آیا زمین دارای آب هست یا نه. مناطق با بیشترین اشکال در حدود مناطقی با بیشترین مقدار آب زیرزمینی تمرکز یافته اند و معمولاً نزدیک به چاه‌ها و دیگر منابع آبی هستند. نظری که جوهانسون ابراز می‌کند اینست که ساکنانی که در یک چنین منطقه خشکی زندگی می‌کنند باید زمان زیادی را برای یافتن منابع آبی می‌گذراندند. به وسیله خلق یک نقشه با مقیاس بزرگ، می‌توانستند بطور دقیق بفهمند که کجا می‌توانند آب پیدا کنند. این خطوط بعداً اشکال مذهبی برای خدایان یا نام‌هایی که به هر یک از منابع آبی داده شد، تبدیل شد.

رابین ادگا (کسوف‌شناس) فرضیه داد که خطوط نازکا، خصوصاً اشکال حیوانی، انسانی و گل‌ها یک واکنش باستانی به اصطلاح «چشمان خدا» است که در طی یک کسوف کامل در آسمان آشکار می‌شود. یک سلسله از کسوف کامل که در سرتاسر جنوب پرو به وقوع پیوست، با زمانیکه خطوط و اشکال نازکا خلق شده بود، هم زمان بوده. یک خورشید گرفتگی کامل بطور واضح شبیه مردمک چشم و عنبیه یک چشم غول پیکر است در حالیکه به پایین نگاه می‌کند. تئوری دیگری ادعا می‌کند که خطوط نازکا باقی‌مانده «معابد راه رونده» هستند، جاییکه یک گروه بزرگ از عبادت کنندگان در امتداد یکی از خطوط که وقف شده برای یک ذات مقدس بوده، راه می‌رفتند. ساکنان دهکده‌های محلی می‌گویند که ساکنان قدیمی، تشریفاتی را روی این راه ها و اشکال انجام می‌دادند تا از خدایان تشکر کنند و ادامه داشتن باران و آب را از کوه های آند تضمین کنند.

همچنین بر طبق یک فرضیه از مایکل ویلانت، رساناهایی از جنس طلا یا مس روی زمین کشیده شده بود. این رساناها، به عنوان آنتن هایی برای جمع آوری فرکانس‌های بسیار پایین مگنت تلوریوم که در مناطق لرزه‌نگار مشخص تولید می‌شود، بوده است و این، چند روز قبل از وقوع زلزله اتفاق می‌افتاد. جنجالی ترین فرضیه مطرح شده درباره این خطوط توسط اریک فون دنیکن و در کتاب ارابه خدایان می‌باشد. او ادعا کرده که این خطوط در حقیقت فرودگاهی برای سفینه‌های فضایی بیگانه بوده.

 

منبع: دریاتور

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


پنج شنبه 14 فروردين 1399
ن : بنفشه

تاریخ جدید المپیک توکیو مشخص شد!

تاریخ جدید المپیک توکیو مشخص شد

تاریخ جدید المپیک توکیو مشخص شد 

چندی پیش در خبرها خواندیم که المپیک ۲۰۲۰ ژاپن به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده است. به گزارش سایتهای خبری امروز مطلع شدیم که کمیته بین المللی المپیک و برگزاری باز های المپیک بر سر تاریخ برگزاری بازی ها به توافق رسیده اند.

بر همین اساس قرار شد در تاریخ ۲۳ جولای سال ۲۰۲۱ بازی های المپیک توکیو برگزار شود و تاریخ اختتامیه بازی ها ۸ آگوست ۲۰۲۱ تعیین شد.

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


یک شنبه 10 فروردين 1399
ن : بنفشه

آیا سوغات کرمان را می شناسید؟

سوغات کرمان بسیار متنوع است؛ از انواع شیرینی‌ها و نان‌های محلی گرفته تا محصولات کشاورزی و طبیعی مثل داروهای گیاهی و پسته و انواع صنایع دستی از جمله پته‌دوزی و قالی. استان کرمان یکی از پهناورترین استان‌‌های کشور است و از استان‌های مهم تاریخی کشور است که بیش از ۶۵۰ اثر ملی ثبت شده و ۳ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو دارد. علاوه‌بر ویژگی‌های طبیعی، صنعتی و تاریخی، استان کرمان از نظر گردشگری نیز جزو برترین استان‌‌های کشور است که درکنار جاذبه‌های فراوان گردشگری از سوغات بسیار متنوعی برخوردار است. در ادامه شما را با مشهورترین سوغاتی‌های کرمان، آشنا می‌کنیم.

کلمپه

سوغات کرمان

این شیرینی سنتی، درواقع نوعی کلوچه است که پخت آن در برخی از مناطق استان مانند شهرستان بم رواج دارد. تفاوت اصلی این کلوچه در موادی است که درون آن قرار می‌دهند.مخلوطی از خرما و گردوی چرخ شده، لایه‌ی میانی این کلوچه را تشکیل می‌دهند که با هل، گلاب یا دارچین معطر شده است. در تزیین کلمپه از پودر پسته یا کنجد استفاده می‌کنند و نوع مخصوصی دارد که در آن زعفران و روغن حیوانی به کار می‌رود.

کماچ سهن

در تهیه‌ی خمیر این شیرینی سنتی از جوانه‌ی گندم استفاده می‌شود، ویژگی دیگر کماچ، ادویه‌ی مخصوص آن است که علاوه‌بر ادویه مشهوری مانند دارچین و زیره، برخی از گیاهان دارویی نیز در آن وجود دارند. این ادویه هم به خمیر کماچ و هم به مواد میانی آن اضافه می‌شود. این شیرینی پرکالری را با اینکه هیچ افزودنی نگه‌دارنده‌ای ندارد، می‌توان مدت طولانی بیرون از یخچال نگه‌داری کرد و به همین دلیل، طرفداران زیادی دارد.

کماج

قطاب

سوغات کرمان

این شیرینی سنتی و مشهور از اصیل‌ترین شیرینی‌های ایرانی است و پخت آن قدمت زیادی دارد. لایه‌ی خارجی این شیرینی، نانی است که در خمیر آن از شیر یا ماست استفاده می‌شود و به روش سرخ کردن، پخته می‌شود. برای تهیه‌ی محتوای داخل قطاب، مغز پسته یا مغز گردو را به همراه شکر آسیاب می‌کنند و برای تزیین آن از پودر قند استفاده می‌کنند.

قاووت

سوغات کرمان

تولید این فراورده‌ی غذایی، که به شکل پودر است و در لهجه‌ی کرمانی به آن «قووتو» می‌گویند قدمت زیادی دارد. طبق رسوم کهن که هنوز هم در برخی مناطق رواج دارد، علاوه‌بر اینکه قاووت را به زنی که زایمان کرده می‌دهند، از مهمانانش نیز با آن پذیرایی می‌کنند. این پودر خوراکی به‌عنوان داروی گیاهی و تقویت‌کننده‌ی طبیعی، به کشورهای دیگر صادر می‌شود. برای تهیه‌ی قاووت، انواع مغزها، ادویه‌ی مختلف، گیاهان دارویی، بذر گیاهان، گندم، جو، کنجد، نخودچی، شکر و قهوه را پس از مخلوط کردن، آسیاب می‌کنند. قاووت انواع مختلف و طعم‌های گوناگونی دارد که تفاوتشان در همین مواد تشکیل‌دهنده است. قاووت را یا به شکل پودر مصرف می‌کنند یا در شیر و آب جوش حل می‌کنند و به‌جای چای می‌نوشند.

فالوده

سوغات کرمان

این دسر یخی ایرانی، که به آن پالوده نیز می‌گویند، با قرار دادن رشته‌های باریک نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می‌شود. در نوع کرمانی فالوده، از گلاب و عرقیات گیاهی مانند عرق نعنا، عرق بیدمشک یا عرق نسترن به‌عنوان چاشنی و از تخم شربتی یا تخم خرفه برای تزیین استفاده می‌کنند. فالوده‌ی کرمانی، طرفداران زیادی دارد و در اغلب بستنی فروشی‌ها به روش سنتی در کاسه‌های چینی مرسوم، عرضه می‌شود.

محصولات کشاورزی

زیره

سوغات کرمان

میوه‌ی گیاهی بوته‌ای و کوتاه قد از خانواده‌ی چتریان است که خواص دارویی دارد و به‌عنوان ادویه در آشپزی استفاده می‌شود. زیره دو نوع سبز و سیاه دارد که نوع سیاه آن به زیره‌ی ایرانی شهرت دارد و بیشترین حجم تولید آن مربوط‌به استان کرمان است. کشاورزان کرمانی از اواسط اردیبهشت تا اوایل تیرماه، زیره‌ی سیاه مزروعی را برداشت می‌کنند. بهترین و مرغوب‌ترین زیره‌ی سیاه، نوع کوهی آن است که در مناطق کوهستانی شهرستان بافت استان کرمان به‌صورت خودرو رشد می‌کند و عشایر کوچ‌رو کار برداشت آن را که بسیار دشوار است، بر عهده دارند.

پسته

سوغات کرمان

پسته یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی کشور است که بیش از ۷۰ درصد آن در استان کرمان تولید می‌شود. پسته در مناطق مختلف استان، کشت می‌شود اما شهرستان رفسنجان به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه‌ی پسته‌کاری در جهان، مرکز اصلی تولید پسته در استان است و بالاترین حجم تولید را به خود اختصاص داده است. کیفیت بالا و تنوع محصول، دو ویژگی اصلی پسته‌ی رفسنجان هستند که باعث ورود تولیدان این منطقه به بازار جهانی شده‌اند.

گردو

سوغات کرمان

ایران چهارمین کشور تولیدکننده‌ی گردو در جهان است. گردو در شهرستان‌های مختلف استان کرمان تولید می‌شود و پس از پسته، دومین محصول کشاورزی صادراتی استان است. گردوی تولیدشده در باغ‌های شهرستان بافت باتوجه‌به ارتفاع بالای باغ‌ها، از مرغوب‌ترین انواع گردوی کشور است. شهرستان بافت، به لحاظ سطح زیر کشت گردو، رتبه‌ی اول را در کشور دارد و از جهت میزان تولید، پس از شهرستان تویسرکان استان همدان، دومین تولیدکننده‌ی گردوی کشور است.

خرما

سوغات کرمان

باتوجه‌به ویژگی‌‌های اقلیمی، مناطق شرقی و جنوبی استان از قطب‌های تولید خرما در کشور هستند و یک‌ سوم خرمای کشور را تولید می‌کنند. خرما مهم‌ترین محصول کشاورزی این مناطق است و تولید آن مهم‌ترین شغل جمعیت روستایی این مناطق به شمار می‌رود. خرمای مضافتی استان کرمان که بیشتر در شهرستان‌های بم و فهرج کشت می‌شود، از انواع مرغوب خرمای ایران است و جایگاه ویژه‌ای در صادرات خرمای کشور دارد.

مرکبات

سوغات کرمان

استان کرمان، سومین استان تولیدکننده‌ی مرکبات در کشور است که علاوه‌بر تأمین بخش زیادی از نیاز داخلی، نقش عمده‌ای در صادرات مرکبات کشور دارد. مناطق جنوبی و برخی از مناطق شرقی استان به‌ویژه شهرستان‌های بم و شهداد، مهم‌ترین مناطق تولید مرکبات در استان کرمان هستند که به‌دلیل شرایط خاص آب‌و‌هوایی، دوره‌ی برداشت در آن‌ها طولانی است و از اوایل آبان تا انتهای سال ادامه دارد. مرغوبیت و طعم ویژه‌ی مرکبات جنوب استان، در مقایسه با مرکبات تولید شده در سایر مناطق کشور، باعث شده تا صادرات این محصولات به‌راحتی انجام شود و مشتریان خارجی محصولات را پیش‌خرید کنند. انواع پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ‌فروت در استان کرمان کشت می‌شود.

صنایع دستی

پته‌دوزی

سوغات کرمان

نوعی رودوزی ایرانی است که در بین زنان و دختران استان کرمان مرسوم است و از قدیمی‌ترین سوزن‌دوزی‌‌های سنتی در ایران به شمار می‌رود. در پته‌دوزی، پارچه‌ی زمینه‌ی کار، پارچه‌ای ضخیم و پشمی است که عریض نامیده می‌شود و نخ دوخت، نخ‌های رنگی و پشمی با ضخامت مختلف هستند که به آن‌ها ریس گفته‌ می‌شود. طرح‌های به کار رفته در پته‌دوزی، نقوش کهن ایرانی و نقوش ذهنی هنرمندان هستند و از ویژگی آن‌ها این است که بیشتر سطح عریض را می‌پوشانند.

پته‌های کرمان، سابقه‌ای درخشان دارند و سیاحان خارجی که در دوران صفویه به ایران سفر کرده‌اند در سفرنامه‌هایشان، پته‌ی کرمان را توصیف کرده‌اند. قدیمی‌ترین نمونه‌ی به جامانده از پته‌های تاریخی کرمان، پته‌ای است که به‌عنوان روکش روی قبر «شاه‌ نعمت‌الله ولی» در ماهان کرمان قرار دارد و عریضش کرم‌رنگ است. مسافران در سفر به این استان می‌توانند لباس‌ها و همچنین انواع بافته‌‌هایی را که به روش پته‌دوزی تزیین شده‌اند به‌عنوان سوغات خریداری کنند؛ روتختی، رومیزی، پرده، سجاده، بالش، کوسن و…

قالی

فرش

کرمان از مراکز مهم بافت فرش در کشور است که قدمت قالی‌بافی در آن به قبل از دوران صفویه بر می‌گردد. قطعه‌ای از یک تخته‌ فرش بافته شده در کرمان، در موزه‌ی آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود که قدمت بافت آن را بیش از ۵۰۰ سال دانسته‌اند. دوران صفویه، دوران شکوفایی قالی کرمان بوده به نحوی که بسیاری از سیاحان خارجی از آن یاد کرده‌اند. امروزه نیز قالی‌های کرمان زینت‌بخش موزه‌های معتبر جهان هستند. شهرت قالی کرمان به طرح‌ها و رنگ‌های آن مربوط است. از ویژگی‌های طرح‌‌های قالی کرمان، نقوش بسیار ریز و پرکار بودن طرح است. قالی کرمان یکی از متنوع‌ترین و شادترین فرش‌های ایرانی از نظر رنگ است که در انواع نفیس آن تا سی رنگ به کار رفته است. این رنگ‌ها اکثرا گیاهی هستند و به‌دلیل طبیعی بودن دوام بالایی دارند.

قالیچه‌های افشار

سوغات کرمان

روستاهای بلورد، اسطور، نجف آباد، محمودآباد، زیدآباد و پاریز از مهمترین تولیدکنندگان بافته‌های افشار در استان کرمان هستند. آن دسته از عشایر ایل افشار که هنوز زندگی کوچ نشینی دارند و در دشت‌های بین سیرجان و بافت زندگی می‌کنند، بخش دیگری (هرچند معدود) از تولیدات عشایری استان کرمان را به خود اختصاص می‌دهند که با نام قالیچه‌های افشار به بازار عرضه می‌شوند.

گلیم شیریکی پیچ

سوغات کرمان

گلیم شیرکی پیچ سیرجان و روستای دارستان به‌عنوان دهکده‌ی جهانی گلیم در سازمان علمی، فرهنگی سازمان ملل، یونسکو ثبت جهانی شده است. سیرجان یکی از شهرستان‌های استان کرمان است. این نوع گلیم در نوع خود منحصربه‌فرد است. گلیم شیرکی پیچ در گذشته فقط به شکل گلیم بافته می‌شد اما امروزه به شکل ترکیبی از گلیم و قالی بافته می‌شود. در این نوع گلیم برخلاف انواع دیگر گلیم که در آن‌ها پود باعث شکل‌گیری محصول می‌شود، پود نقشی در بافت ندارد و فقط تارها را به یکدیگر متصل می‌کند و باعث استحکام درگیری نخ خامه با تارها می‌شود.

گلیم شیریکی پیچ

ظروف و اشیای تزیینی مسی

سوغات کرمان

ساخت ظروف و اشیای تزیینی مسی در بسیاری از شهرهای ایران رواج دارد و به‌عنوان سوغات آن شهر، مورد توجه قرار دارد. در کرمان هم، هنرمندان صنایع دستی با دقت و ذوق فراوان، این محصولات مسی را عرضه می‌کنند که می‌توانید به‌عنوان یک سوغاتی ماندگار خریداری کنید. انواع ظرف مثلدیس و بقاب، دیگ و کفگیر، ظروف پذیرایی و وسایل تزیینی مثل گلدان و بشقاب‌های تزیینی در کرمان تولید می‌شود.

 خورجین بافی

سوغات کرمان

خورجین بافی، بیشتر بین اهالی روستاها و عشایر رواج دارد و غالبا با طرح‌های هندسی بافته می‌شود. مواد اولیه‌ی آن از پشم‌های رنگی، نخ پنبه‌ای و گاه موی بز است که موارد مصرفی نظیر حمل‌ونقل پشت دوچرخه و موتور یا چهارپایان را دارد.

 آجیده دوزی

سوغات کرمان

آجیده دوزی نام‌های دیگری مثل لایه‌دوزی و پنبه‌دوزی هم دارد. آجیده دوزی یکی از رودوزی های سنتی و باسابقه‌ی ایرانی است. در آجیده دوزی لایه‌ای از پنبه بین دو لایه پارچه قرار می‌گیرد و سپس با دوخت روی پارچه، نقوش و طرح‌های ظریف و برجسته ایجاد می‌شود.

گبر دوزی

سوغات کرمان

زرتشتی‌دوزی یا گبردوزی یکی از صنایع دستی سنتی و زیبای ایران است که مرتبط با زرتشتیان ایران بوده و توسط زرتشتیان ابداع شده است. رنگ‌های مورد استفاده در گبردوزی، رنگ‌های روشن و زنده مانند سرخ، سفید و سبز است. نقوش مورد استفاده در این سوزن دوزی یا نقوش گیاهی از قبیل درخت زندگی یا سرو، سروخمیده، گل میخک یا نقوش حیوانی مثل طاووس، خروس، مرغ، هدهد و ماهی یا نقوش هندسی مانند مربع و دایره است.

عریض بافی

عریض پارچه‌ای دستبافت است که با دستگاه‌های بافندگی چوبی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های چوبی جای خود را به دستگاه‌های تک فاز برقی دادند و پس از آن نیز به تدریج بافته‌های کارخانه‌ای جانشین عریض‌های دستباف شده و هم‌اکنون پته‌های استان کرمان‌ را بیشتر اینگونه پارچه‌های کارخانه‌ای تشکیل می‌دهد که کیفیت عریض‌های دست‌باف را ندارند و شکل ظاهری آنان هم تغییر کرده است.

منبع: نظاره

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


یک شنبه 10 فروردين 1399
ن : بنفشه

حقایق جالب درباره مسجد جامع یزد مسجدی با بلندترین مناره جهان

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین بناهای تاریخی شهر یزد، مسجد جامع آن است. اصلاً این طور بگوییم که نماد این شهر مناره‌های بلند مسجد جامع یزد است که از دور دست هم قابل دیدن است. این مسجد با قدمت ۹۰۰ ساله‌اش توانسته به یکی از باارزش‌ترین مکان‌های دیدنی ایران تبدیل شود و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را مجذوب خودش کند. خوشبختانه مسجد جامع یزد به عنوان یک اثر ملی در لیست آثار ملی ایران ثبت شده و برای حفظ و نگهداری از آن اقدامات لازم انجام می‌شود.

مسجد جامع یزد

تاریخچه مسجد جامع یزد

قدمت دور و دراز این مسجد باعث شده ساخت آن به دست افراد مختلفی بیافتد. در واقع تکمیل این بنا به دوره‌های صفویان، تیموریان، ایلخانیان و قاجاریان برمی‌گردد. بخش‌های مختلف مسجد جامع یزد در بازه‌ی زمانی ۱۰۰ ساله ساخته شدند و همین باعث شد که ساخت آن به افراد مختلفی نسبت داده شود. اما در بین آن‌ها شخصی به نام علاءالدوله کالنجار معروف‌ترین کسی است که در ساخت‌وساز مسجد جامع یزد نقش داشته است. کالنجار به عنوان حاکم یزد بین سال‌های ۴۷۴ تا ۴۹۸ شمسی برای احداث این مسجد عظیم نقشه‌های زیادی کشید ولی با فوت او پروژه نیمه تمام ماند تا چند سال بعد شخص دیگری ادامه این فعالیت را به عهده گرفت. شهر یزد در دوران زرتشتیان میزبان آتشکده‌های زیادی بوده؛ بعد ورود اسلام به ایران اکثر این آتشکده‌ها به مسجد تبدیل شدند. مسجد جامع یزد هم یکی از همین موارد است. با احتساب این موارد محل کنونی مسجد جامع یزد قرن‌هاست که محل عبادت پروردگار بوده است.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

معماری اسلامی مسجد جامع یزد

این مسجد با مساحت ۹۸۰۰ مترمربعی در بخش مرکزی شهر یزد قرار دارد؛ طول آن ۱۰۴ متر و عرضش ۹۹متر است. چندین در ورودی و خروجی برای رفت و آمد به این مسجد بزرگ در نظر گرفته شده است. معماری خارق‌العاده‌ای که در ساخت این بنا پیاده‌سازی شده و ترکیب رنگ بی‌نظیر کاشی‌های این مسجد، توانسته آن را مثل یک نگین آبی رنگ، بین رنگ خاکی سطح شهر به رخ بکشاند. مسجد جامع یزد از یک ایوان، ۲ گرمخانه، گنبدخانه، ۲ شبستان و یک صحن بسیار بزرگ تشکیل شده است. مناره‌های مسجد جامع یزد ۵۲متر ارتفاع و ۸متر قطر دارند. گنبد مسجد جامع دوپوسته است و قطر لایه بیرونی آن ۱۷ متر می‌باشد.  پلان اصلی مسجد چهارگوش است، به همین دلیل آن را تقلیدی از پلان کعبه می‌دانند. مسجد جامع یزد امروز در ضلع غربی خیابان امام خمینی، محله دروازه شاهی واقع‌شده است.

سبک معماری این مسجد سبک آذری است که با نظر استاد پیرنیا برای ساخت مسجد جامع یزد از آن استفاده شده است. نمونه‌های این نوع از معماری را در هرات و بخارا هم می‌توان دید. به این روش، سبک مغول یا ایرانی-مغول هم گفته می‌شود. در طول تاریخ تغییرات زیادی روی این مسجد اتفاق افتاده است؛ مثلاً اضافه شدن ایوان مرمر، نصب کتیبه‌های جدید و ساخت رواق با گچ و آجر از جمله این موارد هستند. لازم به ذکر است مسجد کنونی از دوره قاجار تا به امروز تغییر نداشته است. قدیمی‌ترین کتیبه‌ای که در این مسجد وجود دارد به سال ۷۶۵ هجری قمری برمی‌گردد. این کیبه در ورودی شرقی مسجد قرار دارد و متن وقف‌نامه مسجد در آن نوشته شده است. مسجد جامع یزد یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های معماری در قرن نهم هجری به شمار می‌رود.

نکته‌ی جالبی که در مورد این مسجد وجود دارد این است که در مصالح آن از خاک کربلا و گلاب استفاده شده است. نمادهای زیادی در سرتاسر این مسجد وجود دارد که شیعی بودن آن را اثبات می‌کند. مثلاً ستاره پنج پری که نام‌های پنج تن آل عبا بر آن حک شده از جمله طرح‌هایی است که در کاشی‌های مسجد جامع یزد دیده می‌شود. برای نورپردازی و روشن شدن این مسجد هم از انعکاس نور و گچ‌بری‌های مخصوص کمک گرفته شده است. در تزئینات بی‌نظیر کار شده روی دیوارهای مسجد جامع، از کاشی‌کاری و طرح‌هایی با نام امام علی (ع) استفاده شده است. همین‌طور نمادهای مقدس مربوط به دوران ایران باستان که در تخت جمشید هم دیده شده، ما بین کاشی‌های این مسجد وجود دارد.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


جمعه 8 فروردين 1399
ن : بنفشه

همه چیز درباره میدان نقش جهان اصفهان

نام قبلی این میدان، میدان شاه بوده است و در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد. این میدان و آثار تاریخی اطراف آن در زمان سلسله صفویه و به دستور شاه عباس اول و با الگو گرفتن از باغ نخجوان آذربایجان، ساخته شد. قبل از احداث مجموعه نقش جهان در محل کنونی باغی به نام “باغ نقش جهان” قرار داشته است که این باغ همچنین محل استقرار ساختمان‌های دولتی و کاخ فرمانروایان تیموری و آق‌قویونلوها بود.  این میدان، میدانی مستطیل شکل به درازای ۵۶۰ متر و پهنای ۱۶۰ متر است.

بسیاری از سیاحان و جهانگردانی که در زمان‌های گذشته به توصیف شهر اصفهان پرداخته‌اند از شکوه و عظمت میدان نقش جهان سخن بسیار گفته‌اند و از بازدیدهای سفیران و نمایندگان خارجی و اتباع کشورهای دیگر در این میدان خاطراتی را شرح داده‌اند.

Naqsh-e-Jahan-Square میدان نقش جهان

بناهای تاریخی اطراف میدان شامل این آثار است: کاخ عالی قاپو که در واقع درب ورودی دولت خانه صفوی بوده است، مسجد شاه که مهمترین مسجد تاریخی اصفهان است و به دستور شاه عباس و به عنوان خیراتی برای شادی روح جدش شاه طهماسب بنا شد، مسجد شیخ لطف الله که شاهکاری است از معماری و کاشی کاری و در عهد صفوی به وسیله استاد محمدرضا اصفهانی ساخته شد، سر در قیصریه که در واقع در ورودی اصلی بازار اصفهان می‌باشد و حجره‌ها که در دو طبقه ساخته شده اند و جلوه میدان را دو چندان کرده اند.

Naqsh-e-Jahan-Square بازار میدان نقش جهان اصفهان

کاخ عالی قاپو: قاپو یا قاپی در زبان ترکی به معنی در، درگاه و ورودی است و عالی به معنی باشکوه، بزرگ و با ارزش است پس اسم بنا به معنی درگاه باشکوه است. این بنا پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان توسط شاه عباس اول بین سالهای ۹۷۳ تا ۹۷۷ خورشیدی بعنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی ساخته شد. در روزگاران صفوی به این کاخ “دولتخانه مبارکه نقش جهان” و “قصر دولتخانه” می‌گفتند. عمارت در ابتدا ساده تر بوده است و به مرور زمان بخش‌هایی بر آن اضافه شده. مثلا ایوان رو به روی عمارت که با ستون هایی محصور شده در زمان حکومت شاه عباس دوم به بنا اضافه شده است.

Naqsh-e-Jahan-Square میدان نقش جهان اصفهان

مسجد شاه (مسجد امام): این مسجد، مهم‌ترین مسجدی است که از دوره صفویان در ایران برجای مانده ‌است که به نام‌های مسجد سلطانی، مسجد جامع و مسجد امام نیز خوانده می‌شود. همانطور که قبلا ذکر شد این مسجد به دستور شاه عباس ساخته شد اما تزئینات و الحاقات آن در دوره شاهان بعد از او انجام شد. کاشی کاری‌ها و معماری بی‌نظیر این مسجد شما را شگفت زده می‌کند. شبستان غربی مسجد که با کاشی های خشت هفت رنگ تزئین شده و هوش از سر هر بیننده‌ای می‌رباید!

Naqsh-e-Jahan-Square میدان نقش جهان

مسجد شیخ لطف الله: این بنا که در سمت شرق میدان قرار دارد، در دوره قاجار به شدت تخریب شد و در زمان رضا شاه بازسازی گردید. نکته جالب درباره این مسجد این است که مناره ندارد! قبل از اسلام از مناره برای جهت یابی و مسیریابی استفاده می‌شده است و وجود مناره در جایی نشان دهنده وجود یک شهر بوده است. بعد از اسلام مناره نمادی برای دعوت مردم به مسجد و ادای نماز بوده است. اما چون مسجد شیخ لطف الله، مسجدی مخصوص درباریان و خانواده شاه عباس بوده از این جهت نیازی به مناره نداشته است.

Naqsh-e-Jahan-Squareنقش جهان اصفهان

سر در قیصریه: این بنا در گذشتهٔ نه‌چندان دور دارای سه طبقه و اکنون دارای دو طبقه است. طبقهٔ سوم آن که تخریب شده، نقاره‌خانه را تشکیل می‌داده‌است که در آن با صدای موسیقی، اوقات روز را اعلام می‌کرده‌اند. گفته می‌شود که علت نامگذاری این بنا، شباهت آن به یکی از بناهای شهر قیصریه بوده ‌است. سردر قیصریه که ورودی اصلی بازار است شامل چهار درب فرعی، یک دروازه اصلی و یک حوض بوده که حوض آن حدود دهه ۱۳۴۰ شمسی به باغچه تبدیل شد ولی اکنون دوباره به صورت حوض درآمده است.

اگر میدان و بناهای آن را حسابی گشته اید و حالا می‌خواهید تفریح کوتاهی کنید، درشکه‌هایی که در اطراف میدان می‌رانند می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند!

Naqsh-e-Jahan-Square تصاویر میدان نقش جهان

علاوه بر بناهای دیدنی و درشکه سواری و … از خوراکی‌های اصفهان هم نمی‌شود گذشت! بریانی، خورشت ماست، حلیم بادمجان و … غذاهایی که نظیرشان را پیدا نمی‌کنید! خبر خوب این است که رستوران‌های بسیاری در بین غرفه های میدان و حتی در خارج از محوطه آن هستند که این غذاهای محلی اصفهان را سرو می‌کنند! از سر زدن به آنها هم غافل نشوید!

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


جمعه 8 فروردين 1399
ن : بنفشه

تجربه های یک زن در سفرهای تنهایش بدست آورده است


 سفر همیشه باعث می‌شود تا علاوه بر لذت و تفریح، فرصتی برای خودسازی نیز در اختیارمان بگذارد.
همانطور که همه ما شنیده‌ایم بسیار سفر باید تا پخته شود خامی، خوب در سفر چه به صورت تنهایی چه به صورت جمعی همیشه نکات و مواردی به وجود می‌آید که تجربه ما را برای زندگی افزایش می‌دهد.
شاید برای بانوان ما سفر رفتن به صورت تنهایی کاری سخت و غیرقابل انجام باشد. اما شاید با توجه به این نکات شما هم فرصت تجربه تنهایی را برای خود مهیا سازید و بهتر است در نهایت بگوییم که برخی از تجارب سفرها فقط زمانی محقق می‌شود که به تنهایی پا به سفر بگذارید.

غذاهای جدید هر منطقه را تجربه کنید به جای آنکه به فکر خوردن غذاهای فست فودی و اسنکی باشید که در مغازه های اطراف منزلتان نیز فروخته می شوند.
برای حس آرامش بیشتر در خوردن غذاهای جدید بهتر است در حالیکه کفش های خود را در آورده و روی زمین نشسته اید، از دستانتان برای صرف غذا استفاده کنید. به این ترتیب امنیت بیشتری در تجربه غذای جدید خواهید داشت.
هیچ وقت نگذارید نیش یک پشه از دیدن یک ساحل بندر استوایی یا مدیترانه ای را چه به صورت تنهایی چه با دوستانتان ارزش بیشتری داشته باشد.
همیشه از واژگان سلام و تشکر به زبان انگلیسی در هر منطقه استفاده کنید. حتی حالات دست طبیعی برای سلام و عرض تشکر را به کار ببرید. ارتباط خود را حتی بدون زبان با دیگر مردمان حفظ کنید.
بازی با کودکان از رنگ و نژادی نیاز به آموختن و یاد دادن ندارد. ارتباط خود با مردمان منطقه را از ارتباط با کودکان شروع کنید.
زیبایی های همه مردم دنیا از هر رنگ و نژاد و دین و فرهنگ ببینید و در موردشان با مردم صحبت کنید. هیچ برتری از هیچ لحاظی برای هیچکسی وجود ندارد.
برای تهیه بلیت سفر خود عجله داشته باشید اما برای زمان ماندن خود در سفر صبر و تحمل بیشتری به خرج دهید.
به نظر ما پاسپورتی با مهرهای ورود و خروج متعدد خیلی جذابتر و دلنشین تر است.
شکر همه جا شیرین است اما شاید شیرینی یک شکلات، چای شیرین و یا حتی شکر خالی در بعد از یک روز پر ماجرا در سفر تنهایی به اروپا یا شرق دور بیشتر و لذت بخش تر باشد.
اینکه توی کمد لباس ما چه لباس هایی است یا در چه خانه‌ای زندگی می‌کنیم یا اینکه در حساب بانکی خود چقدر پس انداز داریم برای مردمی که ما را در خیابان می‌بینند اصلاً مهم نیست، بلکه برای آن‌ها پختگی کلام و ارتباط سالم و انسانی که با ایشان ایجاد می‌کنیم ملاک توجه و کسب رابطه است. این پختگی و ارتباط سالم در تعامل با انسان‌ها در سفر بهتر و کاملتر شکل می‌گیرد.
اسپرسو در ایتالیا واقعاً خوشمزه تر از اسپرسو محله و کافه خودتان است.
توانایی انجام کارهایی را خواهید داشت که قبلاً فکر می‌کردید هرگز نمی توانید.

پس فرصت سفر کردن را از خود نگیرید.
اعتماد به نفس خود را زیاد کنید.
ترسها همیشه هستند، بهتر است آن‌ها را پله های ترقی کنید تا اینکه دیوار سرکوب و گوشه گیری از آن‌ها برای خود بسازید.

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


چهار شنبه 6 فروردين 1399
ن : بنفشه

وضعیت گردشگری در سال 99

یک متخصص حوزه گردشگری با اشاره به اینکه وضعیت گردشگری در سال 99 بدتر از سال های گذشته است، افزایش قیمت ارز را وابسته به افزایش سفرهای داخلی ندانست.

به گزارش تیتربرتر؛ گردشگری در چند دهه گذشته به یک قطب اقتصادی که به تقویت اقتصاد بسیاری از کشور ها کمک می کند تبدیل شده است.مردم به سفر و تعطیلات به عنوان یک نیاز ضروری نگاه می کنند نه تنها امری تجملاتی و غیر ضروری.گردشگری خواستار هماهنگی و همکاری بین آژانس های مسافرتی، اپراتورهای تور و گردشگران است. گردشگری دارای چند عنصر اصلی می باشد که شامل :مقصد، جاذبه ها، مکان ها، محل های اقامتی و تمام خدمات جانبی می باشد.

گردشگری چیست؟

گردشگری شامل فعالیت هایی است برای افرادی که در حال سفر هستند و قصد اقامت در یک محلی به دور از خانه خود را دارند ،چه برای اوقات فراغت چه برای کسب و کار و یا اهداف دیگر.

مفهوم گردشگری از زبان متیسون(۱۹۸۲)

گردشگری به حرکت موقت مردم به خارج از محل کار و زندگیشان و فعالیت هایی که در طول اقامت در آن مقصد می خواهند انجام دهند و همچنین امکاناتی که شرایطی را ایجاد میکند تا به خواسته هایشان برسند گفته می شود.

گردشگری به طور معمول در ابتدا به شکل سنتی بود.با تکامل فرهنگ ها، اقتصادها و دانش،گردشگری به فرم و شکل دیگری به نام گردشگری پایدار رسید که ۱- در نظر گرفتن سفری با برنامه ریزی دقیق ۲- رسیدن به مقاصدی که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند و۳- همچنین تحت حفاظت قرار دادن مقاصد به عنوان اولویت در مقوله گردشگری قرار گرفتند.

پیش بینی گردشگری ایران در سال 99

رحیم یعقوب‌زاده، متخصص حوزه گردشگری، با اشاره به پیش بینی‌اش برای سال ۹۹ گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت به دلیل اینکه دو الی سه ماه اول سال ۹۹ گردشگری در کشور در رکود بوده و پس از آن هم ماه مبارک رمضان است به نظر می‌رسد برای سال 99 گردشگری ایران و جهان مطلوب نخواهد بود.

او افزود: یکی اینکه بحث کرونا دنیا را تحت تاثیر قرار داده است وقتی اقتصاد جهانی در شش ماه دوم سال ۲۰۲۰ با توجه به شرایط پیش آمده یعنی در سال ۹۹ دچار رکود ور رشد منفی است این امر در خیلی از زمینه ها اثرگذار خواهد بود.

یعقوب‌زاده اظهار کرد: در ایران سه ماه درگیر هستیم و دولت هزینه زیادی کرده است و درآمد مردم کاهش پیدا کرده چند ماه نیاز داریم تا احیا پیدا کنیم و سفرها مانند سال‌های قبل جبران نخواهد شد.

سفرها در سال 99 کمتر از 98 است

او افزود:  بنابراین سفر سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بنا به دلایل عنوان شده و همچنین تحریم‌ها کمتر خواهد بود. از این رو ورود گردشگران خارجی کاهش پیدا خواهد کرد و در داخل هم نیز سفرهای داخلی و خارجی کاهش پیدا می‌کند.

افزایش دلار سبب افزایش سفرهای داخلی نمی‌شود

این متخصص در حوزه گردشگری در پاسخ به این سوال که افزایش دلار مانع از سفر به خارج از کشور و افزایش سفرهای داخلی خواهد شد یا نه گفت: با قاطعیت می‌گویم که این گذاره نادرست است به غیر از کرونا در سال جاری درآمدهای هم کاهش پیدا کرده و همچنین افزایش قیمت ارز را داشتیم از این رو مردم کمتر به سفر ترکیه می‌روند اما سفر داخلی گسترش پیدا نکرده است.

یعقوب‌زاده اضافه کرد: آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که هزینه اقامت‌گاه و پروازهای داخلی افزایش پیدا کرده و از این رو همچنین بحث بنزین هم تاثیر گذار بوده و مردم کمتر با ماشین‌های شخصی خود به سفر می‌روند؛ به این دلیل افزایش ارز در همه زمینه‌ها اثرگذار بود و سفرهای داخلی افزایش نداشته چراکه درآمد مردم کاهش پیدا کرده بنابراین سفر در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کمتر و در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

منبع: پایگاه خبری تیتر برتر

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، کسب و کار گردشگری، ،


یک شنبه 3 فروردين 1395
ن : بنفشه

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

 

در اینبخش با 27 عادت عجیب مردم در کشور هـای مختلف آشنا می‌شویم. هر کشوری رسوم و سنت هاي خاص خودرا دارد و علیرغم این‌کـه این عادات برای هر ملتی معنای خاصی دارد، در جایی دیگر ممکن اسـت کمی عجیب و البته وحشتناک بنظر برسد. کشور هـای اروپایی، آمریکای جنوبی و همچنین جنوب شرقی آسیا دارای عجیب ترین سنت ها هستند. در ادامه با آنها آشنا میشویم. با پارس ناز همراه باشید.

 

روس‌ ها بـه لبخند نزدن علاقه شدیدی دارند

روس‌ها در لبخند زدن زیاد خوب نیستند. مطالعات یک روان شناس بنام کیوبا کیرس بـه او نشان داد کـه هرچه جامعه‌اي فاسدتر باشد احتمال این‌کـه لبخند کمتر ارزشمند انگاشته شود و شخص لبخند زننده غیر قابل اعتماد دانسته شود بیشتر اسـت.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

و نکته جالب این اسـت کـه روسیه یکی از کشور‌هاي دارای بیشترین مقدار فساد در جهان اسـت. در رده‌بندی کشور‌هاي دارای بیشترین فساد دربخش عمومی درسال ۲۰۱۷، روسیه در رتبه ۱۳۵ در بین ۱۸۰ کشور جهان قرار گرفت.

 

مردم پاراگوئه بـه رییس جمهور فراموش‌ شده ایالات متحده علاقه وسواس‌ گونه دارند

 

تعداد زیادی از روسای جمهور ایالات متحده گرچه سالها از مرگشان می‌گذرد، اما همان‌ گونه معروف هستند. اما مردم پاراگوئه یکی از روسای جمهور ایالات متحده کـه سالها پیش از دنیا رفته ودر هیچ کجای جهان و حتی خود ایالات متحده نیز چندان شناخته شده نیست، رابه خوبی می‌شناسند. نام او روثرفورد بی هیز اسـت کـه از سال ۱۸۷۷ تا ۱۸۸۱ رییس جمهور ایالات متحده بود.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

این علاقه وسواس‌گونه گیج کننده اسـت مگر این‌کـه بدانید کـه در دهه ۱۸۶۰، پاراگوئه در مقابل اتحادی از سه کشور آرژانتین، برزیل و اروگوئه جنگید. همانگونه کـه انتظار می‌رفت این جنگ برای پاراگوئه خوب پیش نرفت و این کشور بخش‌هاي زیادی از خاک خود رابه برزیل و آرژانتین واگذار کرد. بعد از جنگ دولت آرژانتین ادعای مالکیت بخش وسیعی از مناطق غیرمسکونی و وحشی شمال پاراگوئه کـه چاکو نام داشت را کرد.

 

در روزگاری کـه نه سازمان مللی بودو نه دادگاه بین‌ المللی، دو کشور از ایالات متحده خواستند کـه این معضل را حل نماید و رییس جمهور هیز بـه نفع پاراگوئه حکم داد. بدین ترتیب پاراگوئه یک شهر و یک تیم فوتبال رابه نام این رییس جمهور نامگذاری کرد. آن‌ها تصویر صورت هیز را روی تمبر‌هاي خود چاپ کرده و مجسمه‌اي از او در حیاط یک مدرسه ابتدایی در شهر ویلا هیز نصب گردید. 

 

عابرین پیاده در چین بـه عبور از مناطق ممنوعه علاقه دارند

 

 

عبور از عرض خیابان در چین کمی پیچیده اسـت. برای مثال، اگر از مسیر ممنوعه‌اي از عرض خیابان عبور کنید و نه از مسیر خط‌کشی شده مخصوص عابرین پیاده، مقامات عکس شـما را روی صفحات نمایش بزرگ سطح شهر بعنوان افراد متخلف منتشر خواهند کرد. اگر بخواهید این عکس برداشته شود دو انتخاب دارید: یا بـه مدت ۲۰ دقیقه بـه یک افسر پلیس کمک کنید یا مقداری جریمه بپردازید.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در شهر دای، ایستگاه‌هاي زرد روشنی نصب شده کـه پای افراد متخلف رابا اسپری رنگ می کنند. این سیستم با سنسور‌هاي لیزری کار می کند. اگر زودتر از موعد مقرر از روی خط عابر پیاده عبور کنید پای شـما رنگ خواهد شد. علاوه بر این، ایستگاه‌هاي مذکور بـه تکنولوژی تشخیص چهره مجهز اسـت و خیلی زود تصویر شـما را روی صفحه نمایش بزرگی کـه درکنار تقاطع قرار دارد بـه نمایش عموم میگذارد.

 

ایرانی ها بـه جراحی زیبایی علاقه‌اي وسواس‌ گونه دارند

 

همه ی مـا از این موضوع آگاهیم، اما آمار نشان میدهد کـه بین سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بیش از ۲۴۰هزار جراحی رینوپلاستی قانونی در ایران انجام شده اسـت. نود درصد کل جراحی‌هاي زیبایی در ایران مربوط بـه زیبایی بینی اسـت بـه طوریکه ایران بالاترین میزان جراحی رینوپلاستی را در جهان بخود اختصاص داده اسـت.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

یکی از دلایل رونق جراحی زیبایی بینی در بین زنان ایرانی ۲۰ تا ۳۰ سال این اسـت کـه بدلیل پوشش سر زنانه، صورت در کانون توجه قرار می گیرد و بهمین دلیل زنان بیش از هر قسمت دیگری ازبدن خود سعی در بی‌نقص کردن صورت شان دارند.

 

ایسلندی‌ها شیفته شیرین‌بیان هستند

ایسلند با جمعیتی حدود ۳۴۰هزار نفر با عنوان سرزمین شیرین‌بیان شناخته می شود. مردم این کشور علاقه‌اي دیوانه‌وار بـه شیرین بیان دارند بـه طوریکه در تمام پمپ بنزین‌ها و سوپرمارکت‌ها انواع آب نبات با مزه شیرین‌بیان سیاه یافت میشود. بستنی فروشی‌ها نیز بستنی شیرین‌بیان نرم سرو می کنند کـه می تواند با یک لایه سخت از همین گیاه پوشانده شود.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

همچنین بطور عام، مردم ایسلند علاقه دارند شکلات را در ترکیب با شیرین‌بیان بخورند. آن‌ها مقدار بسیار زیادی پودر شیرین‌بیان، کشمش با لایه‎اي از شیرین‌بیان و آدامس‌ و شکلات‌ با پوشش این گیاه دارند. اما دلیل این همه ی علاقه وسواس‌گونه بـه شیرین‌بیان در ایسلند چیست؟

 

در دورانی کـه نخستین مردمان در ایسلند اقامت کردند پرورش گیاه در زمین خشک و آب و هوای سرد این منطقه تقریبا غیرممکن بود. همچنین بدلیل آب‌هاي یخ زده‌اي کـه در اطراف وجود داشت وارد کردن مواد نیز بسیار دشوار و خطرناک بود. اما دراین میان گیاه شیرین‌بیان بـه اسانی دراین شرایط رشد میکرد و خیلی زود جای همه ی چیز را برای ایسلندی‌ها گرفت.

 

همه ی آلمانی‌ها یک فیلم کوتاه بریتانیایی کمتر شناخته‌شده را می‌شناسند

 

همه ی ساله در روز قبل از کریسمس، بیش از ۱۷میلیون آلمانی «۲۱درصد از جمعیت کشور» دور تلویزیون‌هاي خود جمع می شوند تا یک کمدی ۱۸دقیقه‌اي مربوط بـه دهه ۱۹۶۰ تلویزیون بریتانیا بنام «شام برای یک نفر» «Dinner For One» را تماشا کنند. داستان این کمدی دریک مهمانی شب رخ میدهد. یک پیرزن دوستانش را برای جشن تولد ۹۰ سالگی‌اش بـه شام دعوت می کند.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

مشکل این اسـت کـه این دوستان سال‌هاست مرده‌اند. از این رو پیشخدمت او وادار اسـت نه تنها غذا آماده کند بلکه نقش هر یک از دوستان وی را نیز بازی نماید کـه باعث وقوع اتفاقاتی خنده‌دار میشود. این سنت تلویزیونی عجیب کـه دهه‌هاست در کشور آلمان رواج دارد باعث شده کـه عبارت آلمانی خاص و بازی‌هایي با ارتباط با این کمدی در کشور آلمان شکل گیرند.

 

مردم تایوان علاقه خاصی بـه اتومبیل‌هاي برداشتن اسباب‌بازی دارند

 

در تایوان اتومبیل‌هاي برداشت اسباب‌بازی بر کشور حکومت می کنند بـه طوری‌كه تنها درسال گذشته بازی‌هاي این چنینی در تایوان سه برابر شده‌اند. بـه ادعای وزیر تجارت تایوان، در هردو سوپرمارکت این کشور یکی از این دستگاه‌ها وجوددارد بـه طوریکه درسال‌هاي اخیر بـه بزرگ ترین منبع درآمد مالیاتی تایوان در صنعت سرگرمی تبدیل شده‌اند.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

افزایش تعداد این دستگاه‌هاي بازی بـه نحوی بوده کـه بانک مرکزی این کشور را نیز وادار بـه عکس‌العمل کرده تا با تولید سکه‌ هاي بیشتر بـه درخواست بالا برای سکه مورد استفاده دراین دستگاه‌ها پاسخ دهد. جوایز موجود دراین دستگاه‌ها تنها بـه عروسک‌هاي حیوانات خلاصه نمی شود، زیرا اخیراً از اقلامی مانند سشوار، لباس زیر زنانه و حتی سبزیجات نیز بعنوان جایزه شانسی استفاده میشود.

 

بخش از این علاقه بـه دلایل اقتصادی باز می گردد، زیرا درآمد‌ها در تایوان نسبتاً ثابت بوده و قیمت این دستگاه‌هاي بازی نیز بسیار پایین اسـت. بدین ترتیب مردم برای افزایش درآمد‌هاي خود بـه این دستگاه‌ها بـه چشم یک سرمایه‌گذاری خوب نگاه می کنند، در حالی‌کـه کسانی کـه از این دستگاه‌ها استفاده میکنند آن‌ها یک وسیله سرگرمی ارزان قیمت می بینند. بدین ترتیب این یک بازی برنده-برنده یا بدون برنده اسـت.

 

آرژانتینی‌ها بـه روانکاوی وسواس دارند

آرژانتینی‌ها کاناپه را دوست دارند، و بطور خاص دراز کشیدن روی آنرا. در آرژانتین بـه ازای هر ۱۹۴ نفر یک روانکاو وجوددارد کـه آن‌ها رابا اختلاف دراین زمینه در صدر کشور‌هاي جهان قرار داده اسـت. فنلاند با ۵۷ روانکاو برای هر ۱۰۰هزار نفر در رتبه دوم قرار گرفته اسـت.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

روانکاوی برای هر شخص معمولی در آرژانتین چنان مهم اسـت کـه رییس جمهور کنونی کشور نیز مردم رابه رفتن نزد روانکاو تشویق میکند. دولت این کشور بر این باور اسـت کـه روانکاوی و مراجعه بـه روانپزشک برای باز کردن در ثبات اقتصادی کشور و کاستن از تورم بالا در آرژانتین حیاتی اسـت.

 

کارشناسان بر این باورند کـه:

این احساس نیاز آرژانتینی‌ها از این موضوع نشأت میگیرد کـه اغلب آن‌ها از خانواده‌هایي هستند کـه از اسپانیا و ایتالیا بـه این کشور مهاجرت کرده‌اند. در واقع آن‌ها با مشکلات هویتی مواجهند. در دهه ۱۹۹۰، یک عبارت معروف در مورد مردم این کشور وجود داشت: «آرژانتینی‌ها ایتالیایی‌هایي هستند کـه اسپانیایی صحبت کرده، مانند فرانسوی‌ها رفتار کرده و فکر میکنند بریتانیایی هستند».

 

مردم استرالیا شیفته القاب هستند

همه ی مـا از دادن القاب بـه افراد و فعالیت‌ها لذت می بریم. برای مثال هر یک از مواد مخدر ده‌ها اسم در بین افراد متخصص دارد، اما دراین میان بهترین القاب متعلق بـه استرالیایی‌هاست کـه علاقه خاصی بـه نسبت دادن القاب بـه چیز‌ها دارند. بر اساس دیکشنری‌هاي آکسفورد، معروفترین واژه ابداع شده در قرن بیست و یکم توسط استرالیایی‌ها بـه مـا عرضه شده اسـت:

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

«سلفی». استرالیایی‌ها آمبولانس را آمبو و گوشی‌هاي همراه را موبو می نامند. در واقع آن‌ها هر واژه جمعی رابه شکل کوتاه شده ادا میکنند. برخی بر این باورند کـه علاقه استرالیایی‌ها بـه القاب بـه ارزش‌هاي ملی مردمان این کشور مانند دوستی، نزدیکی، غیررسمی بودن و همبستگی آن‌ها با دیگر مردم کشور بازمی‌گردد.

 

دانمارکی‌ها همیشه میخواهند آسان باشند

هنر دانمارکی «hygge» یک وسواس ملی دراین کشور اسـت کـه از واژه «hugga» متعلق بـه قرن شانزدهم این کشور نشأت می گیرد. مردم دانمارک علاقه زیادی بـه آسان بودن و لذت بردن دارند. در فصل زمستان این هنر دانمارکی در بالاترین حد خود قرار دارد.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

هوا سرد و ناخوشایند بوده و شرایط بیرون مانع از حس hygge میشود، اما در داخل خانه کنار شومینه، با جوراب‌هاي پشمی و هات چاکلت و لیوانی شیر در دست، شرایط بسیار آرام بخش و آسان اسـت. این علاقه بـه آرامش و اسانی باعث شده کـه در رده‌بندی شادی در مقیاس جهانی، مردم دانمارک پس از فنلاندی‌ها در رتبه دوم شادترین مردم جهان قرار داشته باشند.

 


 

مکان های عجیب تر و عادات و سنت های عجیب تر

 

مکان هاي شگفت انگیز بسیاری در گوشه و کنار جهان وجوددارد کـه سالیان سال بخاطر آداب و رسوم عجیب‌وغریب شان شهره عام و خاص هستند. افرادی کـه کمتر بـه این نقاط سفر کرده اند و یا با رسوم عجیب آنها آشنا نیستند، شاید آنرا نوعی تابو و یا حتی غیر انسانی تصور کنند.

 

پریدن از روی نوزادان در اسپانیا

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

ساکنان مناطق شمالی اسپانیا در مراسمی بنام El Colacho نوزدان را در ملحفه می پیچانند و انها را در خیابان درکنار هم می خوابانند. آنگاه مردان با پوشیدن لباسهایی عجیب‌وغریب خود رابه شکل شیاطین در آورده و با پریدن از روی نوزادان شیطان را از انها دور می کنند.

 

اسم تان رابا جوهر قرمز ننوسید

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در کره جنوبی از گذشته هاي دور مرسوم بوده کـه نام مردگان رابا جوهر قرمز می‌نوشتند. امروز نیز نوشتن اسامی با جوهر قرمز نوعی تابو دراین کشور بـه شمار میرود.

 

اثبات شجاعت در برزیل

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در کشور هـای مختلف مردان جوان برای این‌کـه میزان شجاعت خود رابه دیگر دوستانشان بـه اثبات برسانند، آداب و رسوم متفاوتی را اجرا می کنند. در برزیل جوانان برای اثبات شجاعت، دستان خودرا در کیسه اي پر از مورچه هاي قرمز عصبانی قرار می‌دهند تا بـه همه ی ثابت کنند تحمل درد را دارند. نیش این مورچه ها واقعا دردناک اسـت.

 

فستیوال میمون ها در تایلند

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در بانکوک مردم از سراسر شهر گرد هم می‌آیند و یک فستیوال باشکوه و پر زرق و برق برای میمون ها ترتیب می‌دهند. تصور کنید میمونها بر سر میز بوفه مملو از غذاها و میوه ها جمع شده اند ودر حال غذا خوردن هستند.

 

نبرد گوجه فرنگی در اسپانیا

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

La Tomatina بزرگ ترین نبرد گوجه فرنگی در تمام دنیاست. والنسایی هاي ساکن بونول از گوجه فرنگی بعنوان اسلحه استفاده می کنند و بزرگ ترین جنگ سال را راه می‌اندازند.

 

رسم عجیب عروسی در کشور آلمان

درست قبل از مراسم عروسی خانواده هاي عروس و داماد و دوستان نزدیکشان دریک مراسم غیررسمی گرد هم می‌آیند. بعد از صرف شام همه ی مهمانان شروع بـه شکستن بشقاب ها و گلدان ها می کنند، آنها بجز شیشه هاي پنجره همه ی چیز را می شکنند.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

وقتی تمام خانه تبدیل بـه جهنمی شد پر از خورده شیشه آنوقت عروس و داماد باید دست بکار شوند و همه ی چیز را تمیز کنند. این سنت، همبستگی عروس و داماد برای ساختن زندگی و درست کردن اوضاع را نشان می دهد و بـه انها گوشزد می کند کـه باید خودشان را برای مسئولیت هاي زندگی مشترک آماده کنند.

 

شب جادوگران در جمهوی چک

پراگ پر اسـت از آداب و رسوم عجیب‌وغریب. عشاق جوان از روی آتش می پرند. مردان جوان مجرد نیز نشانه اي از خود بر درخانه دختران جوان قرار میدهند. روزگاری دراین منطقه اعتقاد بر این بود کـه در فاصله اعیاد یعقوب مقدس و سن فیلیپ نیروهای شیطانی بیش از هر زمانی دیده می شوند.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

اهالی جمهوری چک معتقداند درست کردن آتش، سوارکاران شیطان را از آنها دور می کند و اکنون نیز پس از سالیان سال هنوز سنت درست کردن آتش و پریدن ازآن در پراگ پابرجاست.سنت هاي عجیب در سراسر جهان

 

حنابندان در کشور هـای مسلمان

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

رسم حنابندان در تعداد زیادی از کشور هـای اسلامی مرسوم اسـت. قبل از مراسم عروسی خانواده، بستگان و دوستان عروس گرد او می‌آیند و نقوشی متنوع را بر روی دستها، پاها و بازوهای عروس با حنا نقش می بندند. البته این نقوش دائمی نیستند و بعد از یکی دو روز پاک می شود.

 

کشتی گرفتن شترها در ترکیه

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در ترکیه مردم از تماشای مبارزه شترهای نر لذت میبرند. بـه خصوص کـه این نبرد بر خلاف مبارزه خروس ها و گاوهای نر کـه در اسپانیا مرسوم اسـت، جراحتی در بر ندارد. با این وجود از تماشاچیان خواسته می شود از شترهای مبارز فاصله بگیرند. چون ممکن حین مبارزه بزاق دهانشان راکه بوی بسیار بدی هم دارد روی تماشاچیان بیندازند.

 

نوشیدنی استقبال در فیجی

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در سفر بـه کشور هـای اقیانوسیه میزبانان شـما با نوعی نوشیدنی بومی کـه از ریشه گیاهی خاص تهیه ودر کاسه هاي چوبی سرو می شود بـه استقبال شـما آمده و از شـما پذیرایی می کنند. این نوشیدنی کاوا نام دارد و بعضی افراد معتقد هستند کـه حاوی مقادیر کمی مواد مخدر نیز هست.

 

پر کردن دندان در اندونزی

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در بالی یک مراسم عجیب‌وغریب وجوددارد کـه پیش از مراسم عروسی برای عروس و داماد انجام می شود. یکی از دندانهای عروس و یکی از دندان ها داماد پر می شود. اینکار برای این انجام می شود کـه نیروهای شیطانی و خصایص اهریمنی مثل: خشم، شهوت، عصبانیت، طمع و حسادت از جسم آنها خارج شود.

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


یک شنبه 3 فروردين 1398
ن : بنفشه

سرولات روستایی زیبا در چابکسر

 

سرولات، روستای مرتفع، زیبا و دیدنی چابکسر

در ۳۷ کیلومتری رودسر روستایی قرار گرفته است که از نعمت‌های الهی همه را دارا می‌باشد! از جنگل و کوه گرفته تا رودخانه و آبشار. این روستا در نزدیکترین فاصله به  بخش چابکسر در حدود ۳ کیلومتری آن قرار دارد. بیشترین پدیده‌ی طبیعی که در این روستا نقش پررنگی ایفا می‌کند، رودخانه‌ی آچی رود است که در کنار آب و هوای خاص این روستا، بسیار حائز اهمیت است. روستای سرولات درواقع دره‌ای است که بر اثر فعل و انفعالات رودخانه و برش کوه توسط آن به وجود آمده است.

 

اینجا همه چیز شما را مشتاق می‌کند که در کوچه پس کوچه‌هایش قدم بزنید، چشمانتان حتی از دیدن دیوارهای خانه‌های سرولات سیر نخواهدشد و شما را به سمت جاده جنگلی سوق می‌دهد. پیاده‌روی در این منطقه به شما این فرصت را می‌دهد که با مردم محلی آشنا شوید، از مناظر اطراف لذت بیشتری ببرید و هوای پاک سرولات را استشمام کنید. شما می توانید از سرولات به سمت روستاهای کوهستانی، لیکام، لیمه سرا، منه سئه و پشتاسران و چند روستای دیگر جنگل نوردی و کوه نوردی کنید. در اینجا به دلیل کوهستانی بودن فضا، خبری از رطوبت آزاردهنده‌ی ساحل نیست و از طرفی دیگر، نسیمی خنک و دایمی روح تان را تازه می‌کند. در این نقطه از ایران، سفر با دغدغه‌های زندگی روزمره، توقیف است! اگر قصد دارید کوله‌بار دغدغه‌هایتان را هم همراهتان داشته باشید، پس به این نقطه‌ی بهشتی سفر نکنید!

در فصل تابستان سفر به شمال بخاطر آب و هوای آن بسیار پر رونق است پس حواستان باشد روزهایی را برای سفر انتخاب کنید که دمای هوا پایین باشد. بهار، اواخر تابستان و پاییز بهترین وقت سفر نه تنها به اینجا که همه ایران است.

منبع: سفرانه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


جمعه 23 اسفند 1398
ن : بنفشه

هتل بوئینگ 727

 

هواپیماهای بوئینگ ۷۲۷ بعد از سالها خدمت در ناوگان هوایی جهان دیر زمانی است که از چرخه پروازی در جهان خارج گشته و شاید تنها نمونه فعال و عملیاتی آن در حال حاضر در کشور عزیزمان ودر شرکت هواپیمایی آسمان در حال پرواز میباشد که از قضا خود به جاذبه ای گردشگری برای دوستداران صنعت هواپیمایی و عاشقان نوستالژی هوایی تبدیل شده است.

آمارهایی حاکی از علاقه ویژه گردشگران خارجی برای رزرو مسیر تهران -شیراز با این پیردختر دوست داشتنی سالهای دور صنعت هواپیمایی وجود دارد.اما در نهایت مقصد نهایی بسیاری از این هواپیماهای بازنشسته که از شر حوادث هوایی جان سالم بدر برده باشند  گورستان های هواپیمایی بوده و در این میان معدود هواپیماهایی به مدد ذهن خلاق برخی افراد شانس حضور و خدمت به گردشگران را با تغییر کاربری داشته اند.یکی از این موارد  هتلی در جنگلهای گرمسیری کاستاریکا در آمریکای مرکزی  بنام هتل کاستا ورده(Costa Verde) میباشد که از تبدیل یک بوئینگ ۷۲۷ بازنشسته تاسیس شده است.با سفرنامه همراه باشید تا مختصری با این هتل  جالب آشنا شویم:

 

هتل بوئینگ 727

 هتل کاستا ورده از لاشه یک هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ مدل ۱۹۶۵ ساخته شده که سال‌ها در خطوط هوایی آفریقای جنوبی پرواز کرده و بعدها وارد ناوگان هوایی آویانکای کلمبیا (Columbia’s Avianca) شده است.

پس از بازنشستگی نیز توسط گروهی از سرمایه‌گذاران خریداری شده و به منطقه سن‌خوزه انتقال یافته است. به منظور حمل آسان‌تر هواپیما، بدنه آن به پنج قسمت تقسیم شده و توسط کامیون‌ها مسیر ۱۵۰ کیلومتری تا مقصد را پیموده است.

 

هتل بوئینگ 727

هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ پس از اعمال تغییرهایی در داخل آن به هتلی در میان درختان تبدیل شده که گردشگران از نمای جالب و متفاوت آن حیرت‌زده می‌شوند؛ به طوری‌که در صورت نبود درها و پنجره‌ها امکان تشخیص هواپیما میسر نبود.

 

هتل بوئینگ 727

مسافران می‌توانند از لا به لای شاخه‌های درختان، نور خورشید را تماشا کنند. در طراحی داخلی هواپیما نیز از چوب درختان محلی استفاده شده است، به طوری‌که انحنای دیواره‌های داخلی نیز کاملا با چوپ پوشانده شده و اثری از دیواره هواپیما باقی نمانده است.

همچنین فضای داخلی به‌مانند سوئیتی طراحی شده که دارای بخش‌های مختلفی از جمله آشپزخانه-ناهارخوری، نشیمنگاه تماشای تلویزیون و دو اتاق‌خواب مجهز به سیستم تهویه است. هزینه اقامت در این سوئیت هوایی در فصل‌های کم مسافر ۳۰۰ دلار و در فصل‌های پرمسافر ۳۵۰ دلار به ازای هر شب است.

در اینجا میتوانید تصاویری بیشتری از این هتل زیبا  را تماشا کنید:

منبع: سفرنامه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


جمعه 23 اسفند 1398
ن : بنفشه

در سفر هم شیک باشید

پرواز، تاخیر و بستن چمدان، به اندازه کافی ما را دچار چالش می کند. اما بدون این که نگران باشید به دنبال مد روز باشید.شما در سفر هم میتوانید شیک باشید! کیت یانگ، یک طراح نیویورک که ستارگانی مثل مارگوت رابی و میشل ویلیامز را در میان مشتریان خود دارد، می گوید: هر کسی می تواند در حین سفر به شیک به نظر برسد و نیازی به صرف هزینه زیاد برای انجام این کار ندارد.این مطلب بسیار زیبا را از سایت چرخ فلک بریتان بازنشر کرده ایم:

 

 

این نکته را بخاطر داشته باشید که لباس هایتان را در سه رنگ هماهنگ باهم انتخاب کنید، تا بتوانید هر رنگ را برای ترکیب لباس های مختلف و روزهای مختلف یا حتی موارد مختلف ترکیب و مطابقت دهید. رنگ لباس ها را هم بر اساس جایی که می خواهید انتخاب کنید. برای مثال، اگر شما به پاریس یا یک مقصد دیگر شهری رفته اید، ترکیب سیاه، سفید، دریایی و زغالی خوب است. برای یک تعطیلات ساحلی یا خارج از منزل، خاکی، سفید و رنگ های روشن مانند نارنجی یا زرد همیشه به کار می آیند. لباس سفید را به ویژه به خاطر اینکه در هوای گرم مناسب است و می توان در طول روز بپوشید انتخاب کنید. معمولا زمانی که صحبت از یک لباس مناسب می شود، یک شلوار جین زیبا، یک تی شرت شیک و راحت همیشه گزینه خوبی است و در حالت ایده آل، شما باید هر کدام  از لباس هایتان را دو یا سه بار در سفر خود بپوشید.

انتخاب کفش در سفر
اکثر گفته می شود، زنان نیازی به حمل بیش از سه جفت کفش در سفر ندارند. یک کفش ورزشی، یک کفش راحت در روز برای رفتن به اطراف، و صندل بهترین انتخاب های کفش در طول سفر شما می باشند. از سوی دیگر، مردان معمولا به دو جفت کفش ورزشی و کتانی که می توانند در طول روز و شب بپوشند، نیاز دارند.

 

کفش شیک در سفر

برای حمل اینها کفش های سبک وزن را انتخاب کنید که فضای کمتری در چمدان شما بگیرد. البته، هیچ نیازی هم نیست که کفش های خود را بر اساس مناسبت آن ها بسته بندی یا انتخاب کنید. یک کفش را برای چندین مکان در نظر بگیرد به جای اینکه برای هرجا یک جفت کفش بیاورید. مهم این است که در عین شیک بودن راحت باشید.

لباس ورزشی در سفر
لباس های ورزشی مدروز، به خصوص در سفرهای طولانی فوق العاده راحت هستند و به طور منظم در هر چمدان قرار می گیرند. معمولا پیشنهاد می شود که زنان با شلوار استرچ فشرده، همراه با یک پیرهن آستین بلند و کت ، مردان با شلوار جین و کلاه راحت هستند. همیشه به خاطر داشته باشید چند مورد کلیدی می توانند نگاه کلی ما را به لباس تغییر دهند؛ در سفرهای خود همیشه گردنبند، یک حلقه و یک جفت گوشواره به همراه داشته باشید و همچنین لوازم آرایش خود را در یک کیسه ی براق بسته بندی کنید. افرادی که جواهرات استفاده نمی کنند، باید چند مدل جوراب روشن را فقط برای متفاوت کردن لباس های ساده شان همراهتان داشته باشید.

یک لباس راحت برای خود انتخاب کنید.
اگر سفر خود را برای گشت و گذار در عصرها برنامه ریزی کرده اید، لباس های بزرگ و سنگین و کت هایی که فضای بسیار زیادی را اشغال می کنند با خود برندارید. پیشنهاد می کنیم که زنان لباس راحت,کفش های اسپرت و یک جفت گوشواره و مردان باید یک شلوار پارچه ای، یک تی شرت یقه دار حتما در لیست لباس های خود قرار دهند. در حالت ایده آل، همه این موارد چیزهایی هستند که می توانید از آن ها بارها استفاده کنید و به راحتی بدون افزودن چیزهای اضافی آن ها را حمل کنید. با انتخاب لباس های مناسب با فصل سفر، راحتی در طول سفر را برای خود فرآهم کنید.

 

 

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


جمعه 23 اسفند 1398
ن : بنفشه

تور مجازی: لیما؛ پرو

رفتن به سفر، به شرایطی نیاز دارد که همیشه مهیا نیست؛ هرچند می‌توانید مجازی سفر کنید و چه جایی بهتر از شهر لیما در پرو که با معماری بی‌بدیلش، هوش از سرتان می‌برد.

پرو، کشوری رویایی با تاریخی باستانی، معماری خارق‌العاده و سنت‌هایی مرموز و نامرسوم است. همین گفته‌ها را می‌توان درباره‌ی پایتخت آن نیز تکرار کرد. لیما در سال‌های میانی قرن شانزدهم توسط فرانسیسکو پیزارو، فاتح اسپانیایی، بنا شد و تاکنون به‌خوبی توانسته است فضای باستانی بی‌نظیر خود را حفظ کند. ساختمان‌های این شهر هرکدام به سبکی بنا شده‌اند و از این لحاظ می‌توان لیما را یک موزه‌ی واقعی معماری دانست. با این مقاله از بروکجا همراه شوید تا شما را به تور مجازی لیما ببریم.

لیما در ابتدا به‌عنوان شهری مقدس و با عنوان «Ciudad de los Reyes» بنا شد که به اسپانیایی به معنی «شهر شاهان» است. به همین خاطر، هدف پیزارو از این نام‌گذاری، تاکید بر اهمیت استراتژیک بندر جدید بود که در ساحل اقیانوس آرام و در دره‌ای کنار چند رودخانه در پایین رشته‌کوه آند قرار داشت. این موقعیت جغرافیایی باعث شد تا کشتی‌ها به‌راحتی به مناطق مختلف کشور دسترسی داشته باشند، به فتوحات بیشتری دست یابند و مستعمرات خود را گسترش دهند.

 

نام بلندپروازانه‌ی موردنظر پیزارو برای این شهر تازه تاسیس دوام چندانی نداشت و مردم محلی‌، آن را به همان نام کل منطقه می‌خواندند. هرچند، اختلاف سلیقه‌ها در نام‌گذاری شهر مانع از شکوفایی و توسعه‌ی آن نشد. موقعیت مطلوب و استثنایی لیما به توسعه فرهنگ و هنر و آموزش در آن انجامید.

ثروتمندان اسپانیا، ساختمان‌هایی اشرافی در لیما ساختند و رقابت در میان آن‌ها بر سر هرچه کمتر کردن فاصله‌ی املاک‌شان با مرکز شهر بالا گرفت. روند ساخت‌وساز در لیما تحت نظارت مستقیم پادشاه اسپانیا انجام می‌شد: خیابان‌هایی مستقیم در اطراف محوطه‌ای چهار ضلعی که میدان مربعی شکل شهر را تشکیل می‌داد. چیدمان معماری منحصربه‌فرد میدان پلازا دِ آرماس (Plaza de Armas) و نواحی اطراف آن باعث شد یونسکو، کل این منطقه را به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به رسمیت بشناسد.

 

پلازا مایر؛ لیما؛ پرو

در دوران استعمار که لیما در دست نیروهای اسپانیایی بود، این میدان به‌عنوان محلی برای برپایی بازار، مسابقه‌های گاوبازی و اعدام محکومان به کار می‌رفت. مورخان می‌گویند در این نقطه بود که اولین بدعت‌گذار برّ جدید را در ۱۵ نوامبر سال ۱۵۷۳ اعدام کردند. منظور از برّ جدید، قاره‌ی آمریکا و استرالیا و جزیره‌های اطراف آن است؛ این نام پس از کشف قاره‌ی آمریکا توسط کریستوف کلمب رواج پیدا کرد. تا پیش از آن تصور عموم بر آن بود که جهان تنها از سه قاره‌ی آسیا و اروپا و آفریقا تشکیل شده است که هم‌اکنون به نام بَرّ قدیم معروف هستند.

تمامی ساختمان‌های مهم بخش مرکز تاریخی شهر در اثر وقوع چند زمین‌لرزه، بارها و بارها تخریب و بازسازی شدند. سبک‌های جدید و نیازهای دنیای در حال تغییر و ورود به عصر مدرن نیز در بازسازی ساختمان‌ها بی‌تاثیر نبود. طبق اسناد، رویال پالاس (The Royal Palace) که به نام کاخ ریاست جمهوری (Government Palace) نیز شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین ساختمان شهر محسوب می‌شود. با این حال، این ساختمان چهره‌ی اولیه‌ی خود را حفظ نکرد و در قرن بیستم، نوسازی شد. کلیسای جامع لیما (Cathedral of Lima) و کاخ آرک بیشاپ (Archbishop’s Palace) نیز به سرنوشت مشابهی دچار شدند.

پلازا دِ آرماس، به‌موجب معماری بی‌بدیل خود، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است

در دهه‌ی ۱۶۵۰، یک فواره‌ی برنزی در میدان شهر نصب شد که اکنون یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی لیما به حساب می‌آید. با وجود سبک‌های معماری کاملا متفاوتی که در ساختمان‌های اطراف میدان وجود دارد و از سبک گوتیک تا سبک‌های پسا استعماری را در بر می‌گیرد، نمای کل میدان با گذشته‌ی افسانه‌ای آن هماهنگی دارد.

حتما بخوانید
استفاده از بوئینگ بازنشسته ۷۴۷ برای آزمایش موتورهای نسل جدید

شاهکار معماری هوآکا پوکلانا (Huaca Pucllana)، یک بنای تاریخی با پیشینه‌ای بسیار کهن‌تر است که در منطقه‌ی میرافلورز (Miraflores) شهر لیما قرار دارد. این هرم گلی منحصربه‌فرد در اواسط قرن بیستم توسط باستان‌شناسان کشف شد. با اینکه هرم بین سال‌های ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلادی و تنها با استفاده از گل، ماسه و آب ساخته شده، همچنان ساختار اولیه‌ی خود را حفظ کرده است. هرم مذکور، زمانی یکی از مراکز مهم برای انجام مراسم تشریفاتی در فرهنگ پیشا اینکا بود و اکنون به یک مقصد گردشگری محبوب در این شهر بدل شده است.

عکس هوایی از لیما؛ پایتخت پرو

از مرکز شهر تاریخی لیما که بیرون بروید، لیمای مدرن و امروزی را در پارک آو رزرو (Park of the Reserve) خواهید دید؛ پارکی که در تاریخ ۱۹ فوریه‌ی ۱۹۲۹ افتتاح شد و به افتخار سربازانی به این نام خوانده می‌شود که طی جنگ پاسیفیک، از این شهر دفاع کردند. پارک یادشده در دهه‌ی ۱۹۶۰ به‌تدریج رو به ویرانی رفت و تا ۱۹۹۰ بیشتر ساختمان‌ها، فواره‌ها و آلاچیق‌های آن عملا غیرقابل‌استفاده شدند.

در سال ۲۰۰۷ و پس از انجام بازسازی‌های گسترده و افزودن چند بخش جدید به آن، پارک مذکور جانی دوباره یافت. با الحاق مجیک واتر تور (Magic Water Tour)، اینجا اکنون دارنده‌ی رکورد جهانی در زمینه‌ی بزرگ‌ترین مجموعه‌ آب‌نماهای جهان به شمار می‌آید که نام آن در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده است. بسیاری از فواره‌های این مجموعه، سازه‌هایی چندمنظوره هستند و جریان آب در آن‌ها با موسیقی، تصویر و نمایش‌های لیزری همراه است. ارتفاع بزرگ‌ترین فواره این مجموعه به حدود ۸۰ متر می‌رسد.

 

تور مجازی لیما؛ بزرگ‌ترین شهر پرو

موزه‌ها و ساحل‌های زیبا و قابل‌توجه لیما، از جمله جاهای دیدنی پایتخت پرو هستند. در یک تور مجازی به این گوشه‌ی دورافتاده‌ و بی‌بدیل، با بروکجا همراه شوید.

 

منبع: بروکجا

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


جمعه 23 اسفند 1398
ن : بنفشه

بوراکای، جزیره ای رویایی در فیلیپین

اگر برای گذراندن تعطیلات به دنبال خورشید، شن و دریا می گردید جزیره بوراکای در فیلیپین شما را نا امید نمی کند. در این جزیره هر تفریح ساحلی و ورزش های آبی که فکرش را بکنید از جت اسکی و موج سواری گرفته تا غواصی و اسکی روی آب  برایتان آماده است. این جزیره مثل بهشت روی زمین است و برای بیشتر گردشگران، نشستن بر روی سواحل سفید جزیره، تماشای چشم اندازهای دریا و یا شنا در میان آب های فیروزه ای اش سرشار از آرامشی وصف ناپذیر است.

به خاطر وسعت کوچک، گشت و گذار در این جزیره کار راحتی ست اگر عاشق ماجراجویی هستید می توانید موتور کرایه کنید و سراسر جزیره را این گونه بگردید. جزیره بوارکای بدون شک یکی از جذاب ترین جاذبه های دیدنی فلیپین است و در میان مناظر و چشم اندازهایش، سواحل کارت پستالی با شن های سفید حرف اول را می زنند، سواحلی که مملوء از گردشگرانی اند که از سراسر قاره آسیا خودشان را به این بهشت رویایی رسانده اند.بوراکای از همان جزایری است که خیلی ها آرزوی سفر به ان را دارند کافیست نگاهی به عکس های این جزیره بندازید: شن های سفید و دریای زلال و فیروزه ای جزیره ای رویایی را به وجود آورده اند که هر گردشگری را مشتاق سفر می کنند. بوراکای یکی از جزایر استان آکلان است که در منطقه ویسایاس و در نواحی مرکزی فیلیپین قرار دارد. جزیره ای کوچک با ۷ کیلومتر طول و یک کیلومتر عرض که از آن جایی که منطقه ای تفریحی ست ۳۰۰ هتل و ریزورت را در خود جای داده است.

در اقیانوس قایق های بادبانی زیادی را می بینید که شما را مهمان ماجراجویی های هیجان انگیز می کنند. گردشگران زیادی شیفته سواحل رویایی، چشم اندازها خیال انگیز و هتل های مجلل این جزیره شده اند به طوری که در سال های اخیر گردشگران زیادی به این منطقه سرازیر شده و محیط زیست و طبیعتش تحت تاثیر قرار داده اند برای همین دولت فیلیپین تصمیم گرفت تا از اوریل ۲۰۱۸ (فروردین) به مدت ۶ ماه ورود گردشگران داخلی و خارجی را به جزیره ممنوع کند. از نظر بسیاری از گردشگران، بوراکای بهترین جزیره دنیاست، آنقدر آرامش بخش و زیبا که چشم اندازهای جذابش می تواند همیشه سوژه عکاسان و طبیعت دوستان باشد. بوراکای یکی از محبوب ترین جزایر گردشگری فیلیپین است، جزیره ای با تفریحات و ماجراجویی های بسیار. مثل بسیاری از جزیره های استوایی جنوب شرقی آسیا اینجا جزیره ای محبوب و پرطرفدار است به طوری که در سال گذشته صنعت گردشگری برای این جزیره بیش از یک میلیارد دلار درآمد داشته است.

قایق سواری

یکی از محبوب ترن تفریحات جزیره بوراکای قایق سواری است. می توانید به مدت نصف روز به تورهای گردشگری محلق شوید، قایقی کرایه کنید و جزیره را دور بزنید. در این مدت به معروف ترین سواحل جزیره مثل ساحل کوروکودیل و ساحل پوکا می روید و ناهاری خوشمزه میل می کنید.

غواصی

شاید تماشای چشم اندازهای دریا و خیره شدن به افق برایتان خسته کننده شده باشد اگر این طور است به دنیای زیر آب وارد شوید! غواصی یکی دیگر از دلایل محبوبیت این جزیره است اصلا مگر می شود به این جزیره بکر و بهشتی پا گذاشت و تماشای دنیای زیر آب را نادیده گرفت؟! گردشگران زیادی هستند که به فیلیپین می روند تنها برای غواصی در میان جانوران کمیاب دریایی، جانورانی که نمونه آن ها در هیچ اقیانوس دیگری پیدا نمی شود. خوشبختانه در سراسر جزیره حدود ۱۵ سایت غواصی هست که منتظرند تا شما را به دنیایی ناشناخته و پر از جذابیت ببرند. در زیر این آب های فیروزه ای گنجینه ای از مرجان ها، تونل های آبی و غارها ماجراجویان را سرشار از شور و هیجان می کنند.

ورزش های ساحلی

در سفر به بوراکای توپ را فراموش نکنید! چه عاشق فوتبال ساحلی باشید و چه به دنبال والیبال ساحلی باشید در هر دو صورت زمینی مناسب برای این ورزش های مفرح را در کنار ساحل پیدا می کنید.

غذاهای خوشمزه

بوراکای بهشت شکم گردان است در اینجا رستوران های دریایی زیادی برای انتخاب وجود دارد کافیست کمی در امتداد ساحل قدم بزنید تا با دیدن تنوع رستوران ها و غذاهای خوشمزه ی دریایی غافلگیر شوید.

تماشای غروب آفتاب

بدون شک جزیره ای رویایی با چشم اندازهای خیال انگیز و کارت پستالی غروب های دل انگیز جذابی دارد که از تماشای آن سیر نمی شوید پس در هر کجای جزیره که هستید در نزدیکی غروب خودتان را به ساحل برسانید و منتظر غروب خورشید بمانید.

شیرجه از صخره

پریدن از روی صخره ای بلند به میان آب های فیروزه ای یکی از محبوب ترین تفریحات ماجراجویان است. این جزیره ۵ سکو برای شیرجه دارد که ارتفاع بلندترین و کوتاه ترین آن ها به ترتیب ۱۳ و ۳ متر است.

سافاری

سوار بر خودروی ATV  به سمت بلندترین قله جزیره یعنی کوه لوهو بروید البته توقع نداشته باشید که این مسیر کوهنوردی به اندازه ی  مسیر کوهنوردی آتشفشان مایون چالش انگیز باشد اما اگر تا به حال این ماجراجویی را تجربه نکرده اید حتما آن را انجام دهید.

منبع: باهور

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


دو شنبه 5 اسفند 1398
ن : بنفشه

تصاویر منتشره از لیلا بلوکات در سفر به ایتالیا

 

افراد مشهور و بویزه هنرمندان و بازیگران سینما و ورزشکاران  و بعبارتی امروزی تر سلبرتی ها همیشه در کانون توجه مردم و رسانه ها بوده و کوچکترین خبر از زندگی و احوالات شخصی آنها همیشه مورد علاقه طرفدارانشان بوده است. کشور ما هم از این قاعده مستثنا نبوده و هر از چندگاهی اخبار و تصاویری از سلبرتی ها در فضای مجازی و رسانه ای کشور منتشر میشود که بعضا منجر به جنجال و تکذیب و تایید های متعاقب آن میگردد.

در چرخ فلک امروز  شما را تماشای تصاویری از سفر هنرمند مشهور و عزیز کشورمان سرکار خانم لیلا بلوکات به کشورهای ایتالیا و هلند را که در فضای مجازی بطور گسترده ای منتشر شده بود دعوت مینماییم :

 

 

 

 

منبع: چرخ فلک

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، زندگی و محیط، ،


دو شنبه 5 اسفند 1398
ن : بنفشه

پارک آبی اوشن کیش را در سفر به کیش حتما ببینید

پارک آبی اوشن دارای 5.6 هکتار فضای روباز است و در جزیره کیش قرار گرفته است. این پارک آبی اولین تم پارک و اولین پارک آبی روبازی در ایران است.
 
;
 

پارک آبی اوشن دارای 5.6 هکتار فضای روباز است و در جزیره کیش قرار گرفته است. این پارک آبی اولین تم پارک و اولین پارک آبی روبازی در ایران است که تمی بر اساس داستان عجیب و جذاب قلعه خورشید ساخته شده است. تم پارک آبی اوشن در بهمن ماه سال 95 افتتاح گردید و دارای 13 راید، 4 استخر شنا و یک اسپا به اضافه دو رستوران، 4 محل برای نوشیدنی و دو منطقه خرید می باشد. پارک آبی اوشن دارای چندین ویژگی بومی می باشد از جمله رایدهای ویژه در منطقه است و همچنین روزهایی ویژه این پارک در اختیار بانوان است که این ویژگی برای کشورهای عرب موجود در منطقه حائز اهمیت می باشد.

هتل های کیش نزدیک به پارک آبی اوشن

  • (5343متر) هتل گاردنیا
  • (5632متر) هتل کوروش
  • (5841متر) هتل پارمیس

رستوران های نزدیک به پارک آبی اوشن

  • (2542متر) فودلند
  • (6389متر) کوه نور
  • (6566متر) میرموهانا
هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


دو شنبه 5 اسفند 1398
ن : بنفشه

توقف پروازها به ایران؛ هشتگ مرز با ایران را ببندید داغ تر از همیشه

در پی اعلام مرگ 5 نفر در اثر شیوع ویروس کرونا در ایران بسیاری از کشورهای همسایه به فکر جلوگیری از ورود این ویروس به کشور خود شده و به دنبال اقداماتی در این زمینه هستند. در این بین دولت عراق دستور به بستن مرز زمینی با ایران داده و خواستار ورود گردشگران و اتباع عراقی مقیم ایران شد، شرکت هواپیمایی عراق نیز اعلام کرد پرواز‌های خود به این کشور متوقف شده است.

همچنین در دیگر کشور همسایه ایران یعنی ترکیه، فخر الدین کوجا وزیر بهداشت این کشور با حضور در یکی از شبکه های تلویزیونی گفت: در گفت‌وگو با سعید نمکی وزیر بهداشت ایران اعلام شد که از 758 مورد مشکوک 18 مورد آن مثبت بوده و از این شمار 5 تن جان باخته اند. از روز یکشنبه ارایه گواهی سلامت پزشکی مسافران ایران اجباری خواهد شد. با اعلام خبرگزاری آناتولی ترکیه افراد متقاضی ورود به ترکیه از مرز ایران معاینه شده و دوربین‌های حرارتی نیز در گذرگاه‌های مرزی ترکیه با ایران نصب می‌شود.

از طرفی کاربران شبکه‌ های اجتماعی در ترکیه از روز پنج‌شنبه با استفاده از هشتگ "مرز با ایران را ببندید"، از مسئولان کشور خود خواستار مانع حضور گردشگران ایرانی و ورود احتمالی ویروس کرونا به آن جا شده اند.

شرکت هواپیمایی کویت ایرویز نیز در صفحه تویتر خود، شامگاه پنج‌شنبه خبر توقف پروازهایش به ایران را اعلام کرد. این شرکت اشاره کرد که به دستور وزارت بهداشت کویت و اداره کل هواپیمایی این کشور، به‌ دلیل شناسایی مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در ایران تا اطلاع ثانوی تعلیق پروازها به ایران در دستور کار قرار گرفته است.

 

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، ،


صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد


تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.