وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

یک شنبه 1 فروردين 1399
ن : بنفشه

عمارت موزه مردم شناسی ارومیه

ساختمان زیبای موزه مردم شناسی ارومیه که قبلا بنام عمارت شهربانی اروميه نامیده میشد در میدان انقلاب ارومیه یا بقول مردم شهر ارومیه ایالت (میدان ایالت) واقع شده است.

عمارت موزه مردم شناسی ارومیه که در بین گروهی از نسل قدیمی به نام  عمارت کلاه فرنگی اروميه هم معروف است، از ساختمان‌های قديمی شهر به شمار می رود که سال ساخت آن به سال ۱۳۰۷ بر می گردد و در حال حاضر به يکی از جاذبه های تاريخی اروميه تبديل شده است.

این بنا بدلیل اینکه تا چندین سال عملکرد نظامی داشته و علی رغم تغییر کاربری از نظامی به اداری-مسکونی در دهه 60 تا اواسط دهه 70 شمسی محل استقرار نیروی انتظامی ( شهربانی ارومیه یا نظمیه سابق) بوده در قسمت های داخلی فاقد تزیینات چشمگیری بوده و عمده تزیینات این بنا را تنها می توان در سر در ورودی مشاهده کرد که با ستون و گچ کاری های زیبایی تزیین یافته است . لیکن پس از تبدیل کاربری به موزه مردم شناسی در چند سال اخیر در قسمت های داخلی مرمت هایی متناسب با دوره تاریخی بنا صورت گرفته است.

آجر کاری و  سنگ نما های  قدیمی ورودی نیز از دیگر عوامل تزیینی عمارت شهربانی ارومیه محسوب می شود.در میدان انقلاب یا ایالت ارومیه که مشهور ترین میدان این شهر محسوب می شود به فاصله حدود دو سه سال بعد از احداث ساختمان مشهور شهرداری، عمارت شهربانی (نظمیه سابق) توسط ملا اوستا در ضلع شرقی میدان اجرا شد. مصالح عمده بکار رفته در این بنا آجر، چوب، سنگ، و ملات به کار رفته در آن شفته آهک است؛ ساختار سقف بنا چوبی و پوشش بیرونی آن، شیروانی است.

عمارت موزه مرم شناسی ارومیه در میدان مشهور ایالت

رضا شاه پس از ورود خود به شهر ارومیه در سال ۱۳۰۷ دستور احداث بناهای اطراف میدان توپخانه (ایالت ) از جمله ساختمان شهربانی را صادر نمود . در سال های ۱۳۱۰ – ۱۳۰۹ ه.ش ساخت این بنا به اتمام رسید . این عمارت که مکمل ساخت و ساز فضای کالبدی اطراف میدان بود توسط معماری به نام مشهدی محمد حسین معمار معروف به ملا اوستا بنا نهاده شد . این بنا که در حاشیه میدان قرار گرفته ، در جهت شرقی – غربی است .

نمای اصلی این بنا رو به میدان قرار گرفته و با توجه به نوع کاربری اولیه بنا با فضاهای داخلی زیادی ساخته شده است که به وسیله راهروی مرکزی به هم متصل می شوند . پلان بنا به شکل مدور ساخته شده است به طوری که ورودی بنا در مرکز و دو طرف آن دو بال را تداعی می کند که در نوع خود حائز اهمیت است.قوس های به کار رفته در این بنا از نوع قوس شکسته می باشد .

عمارت شهربانی ارومیه  که هم اکنون به موزه مردم شناسی ارومیه تبدیل شده  به شماره ۲۷۶۱ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده و در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است.

این بنای تاریخی بدلیل موقعیت مکانی،واقع شدن در جوار سایر بناهای تاریخی و نیز نورپردازی زیبای آن مکانی برای عاشقان عکاسی محسوب می شود ولی به هنگام سفر به شهر ارومیه یادتان باشد که در کنار عکاسی از بنای موزه مردم شناسی ارومیه حتما از خود موزه هم بازدید نمایید.

راهنمای بازدید از ساختمان موزه مردم شناسی ارومیه یا عمارت شهربانی

منبع: چرخ فلک

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،
:: برچسب‌ها: موزه مردم شناسی ارومیه, ارومیه, میدان ایالت ارومیه, میدان ایالت, شهربانی ارومیه, چرخ فلک, سفر و گردشگری, موزه مردمشناسی, اورمیه, ,


یک شنبه 1 فروردين 1399
ن : بنفشه

سال نو مبارک باد

سال نو همه دوستان و عزیزان مخصوصا عاشقان و شیفتگان سفر و گردشگری مبارک. سال 99 که بخاطر ویروس کرونا نتونستیم سفر و گردش بریم ولی ان شا الله امسال بتونیم همه سختی های سال قبل رو جبران کنیم و دوباره بترکونیمآرام

براتون بهترین آرزو ها رو دارم و سال نو و بهار نو رو بهتون تبریم میگم.

بنفشه مصلحی

هاست

:: موضوعات مرتبط: فرهنگ و هنر، ،
:: برچسب‌ها: سال نو مبارک, سفرنگار, سفر و گردشگری, عاشقان سفر, نوروز 1400, نوروز مبارک, بهار نو مبارک, وضعیت گردشگری در سال 1400,


جمعه 17 بهمن 1399
ن : بنفشه

دو شعر کوتاه از امیلی دیکنسون

پست امروز وبلاگم شاید در ظاهر ارتباط آشکاری با سفر و گردشگری نداشته باشه ولی ارتباط عمیقی با زندگی و مفهوم اون داره و خب زندگی هم یه نوع سفر دیگه! سفری از ازل تا بیکران ابد.

دو تا شعر کوتاه ترجمه شده از اشعار امیلی دیکنسون اولی با نام شانس و دومی با نام کتاب تقدیم به شما عزیزان:بوسه

 

 

شانس

خوشبختی شانس نیست
رنج است.
شانس لبخند معناداری می زند.
شانس ما آنقدر کوچک است
که به آن پشت پا زده ایم.

 

/

 

کتاب

هیچ کشتی بادبانی مثل کتاب
مارا به سرزمین های دور نمی برد،
نه هیچ اسب تندرویی مثل یک صفحه
از شاعرانه ای مغرور.
کوتاه ترین راه
بدون تحمل رنج.
چطور ارابه ای که روح انسان را حمل می کند
به سادگی حرکت کند!

 

 

هاست

:: موضوعات مرتبط: فرهنگ و هنر، ،


جمعه 17 بهمن 1399
ن : بنفشه

نظر بازیگر مشهور انگلیسی در مورد سفر به ایران

جوانا لاملی، بازیگر معروف انگلیسی به عنوان راوی مجموعه مستند “راه ابریشم”، می گوید سفرش به ایران برای این مجموعه فوق العاده بوده و برخلاف تبلیغات رسانه های انگلیسی، ایران کشوری بی نظیر، درجه یک، خیلی پیشرفته، فوق العاده زیبا و از هر جهت باشکوه و دوست داشتنی است. 

جوانا لاملی که در سریال ها و فیلم های معروفی همچون “گرگ وال استریت” بازی کرده،  در سال گذشته در مجموعه ای مستند تحت عنوان “جوانا لاملی در راه ابریشم” به روایت از 8 کشوری که در مسیر این راه تاریخی قرار دارد از جمله ایران، پرداخته است.

او در بخشی از این فیلم مستند می گوید:

 “نمی توانم به شما بگویم که چقدر ذوق دارم که اینجا هستم. من در تهران هستم (و با خوشحالی و شگفتی فریاد می زند) پایتخت ایران! می دانید تا 10 روز پیش هیچ معلوم نبود بتوانیم از این کشور بی نظیر دیدن کنیم…”

جوانا لاملی در مصاحبه ای با بی بی سی درباره تجربه سفر به ایران می گوید:

“… رسیدن به تهران کاملا شگفت زده ام کرد، چون در انگلیس تصور خیلی محدودی درباره ایران داریم، چون خبرها همیشه درباره مشکلات کشور است، نه اینکه کشور ایران واقعا چه شکلی است. هیچ کس به من نگفته بود که یک کشور درجه یک، خیلی پیشرفته، فوق العاده زیبا و سرسبز است. از هر جهت باشکوه و دوست داشتنی است. با رفتن به مراکز خرید و غذا خوردن، می توانستیم ببینیم که چقدر با سلیقه هستند، واقعا معرکه بود… همه چیز تهران من را هیجان زده می کرد..”

 

 

لاملی از سفرش به شیراز و یزد و گشت و گذار در این شهرها و تجارب فوق العاده اش می گوید و برخلاف آنچه در تبلیغات رسانه های زنجیره ای خارجی و داخلی و همچنین بر زبان برخی به اصطلاح شبه سلبریتی ها همیشه جاری است که گویا مردم ایران درمقابل دیگران ریاکار وحیله گر و فریبکار شده اند وهمه با هم دشمن هستند! درباره مردم ایران اظهار می دارد:

“… خیلی دوست داشتنی بودند، خیلی سخاوتمند و محترم بودند، همیشه آماده بودند توضیح بدهند، قسمت کنند، نشان بدهند یا ببخشند. احساس بی نظیری بود. ایران کشور فوق العاده ای است…”

به نظر می آید آنچه این شبه سلبریتی ها درباره اخلاق و رفتار غیر دوستانه و ناپسند مردم ایران مدام تکرار می کنند، بیشتر متوجه خود آنهاست که به حدی از مردم و جامعه دور افتاده اند که جز خود و صفات رذیله شان چیز دیگری نمی بینند!!

جوانا لاملی در مقابل این سوال که برای مجموعه مستند “راه ابریشم” به 8 کشور سفر کرده و کدام یک برایش خاطره انگیز تر بوده ، پاسخ می دهد:

“… واقعا بهترین خاطراتم از ایران بود …”

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


شنبه 17 آبان 1399
ن : بنفشه

دیوار عشق در شهر عشاق

 

پاریس را بعنوان رمانتیک ترین شهر جهان, شهر عشق و پایتخت عشاق نامیده اند در میان انبوهی از جاذبه های گردشگری در قلب فرانسه دیواری بنام دیوار عشق (Wall of Love)وجود دارد که حاصل ایده خلاق و مبتکرانه  هنرمندی خطاط بوده که از از دیوار که بطور معمول بعنوان سمبل جدایی یاد میشود بعنوان  لوح و یا نگاره ای برای بیان عشق و صلح جهانی استفاده کرده است.

سال ۱۹۹۲، هنگامی که فردریک بارون(Fredric Baron) خوشنویس فرانسوی، به همراه دفتر یاداشتش در کوچه ها و خیابان های پاریس پرسه می زد و از آدم های اطرافش پرس و جو می کرد، شاید هیچ گاه فکرش را هم نمی کرد که این پرس و جو هایش روزی به اثر هنری خاص در قلب پاریس تبدیل شود.

 

دیوار عشق در شهر عشاق

سوال او از آدم ها سوالی عجیب و جالب بود: “دوستت دارم” به زبان مادری شما چگونه ادا می شود؟ او چندین سال متوالی را صرف جمع آوری و نوشتن عبارت “دوستت دارم” به زبان های مختلف دنیا کرد و در نهایت مجموعه ای کم نظیر را به نام خود به ثبت رساند. فردریک این مجموعه را در قالب کتابی منتشر و به صورت رایگان در فرانسه توزیع کرد.

یکی از دوستان نزدیک فردریک سرانجام در سال ۲۰۰۰ او را متقاعد کرد تا این مجموعه را به یک اثر هنری ماندگار بدل کند.

دیوار عشق در پاریس

اگر از بام پاریس در منطقه ی “مونت مارتر”(Montmartre) از پشت کلیسای قلب مقدس، قدم زنان پایین بیاییم، بعد از محله نقاشان، به یک دیوار نگاره ۱۰ متری برخواهیم خورد که بی شک فورا نظرمان را جلب خواهد کرد. این دیوار نوشته و یا دیوارنگاره “دوستت دارم” نام دارد با مساحتی برابر با ۴۰ متر مربع ئو مشتمل بر ۶۱۲ کاشی لعابی که بر روی آن این عبارت با بیش از ۳۰۰ زبان دنیا نوشته شده که البته زبان فارسی هم  در بین آن ها دیده می شود. فقط کافی است کمی با دقت بگردید!

دیوار عشق در پاریسرنگ زمینه این دیوار نگاره آبی کلاسیک است و نوشته ها با دستخط های متفاوت به رنگ سفید بر روی زمینه آبی مشاهده می شود. اما اگر با دقت به این دیوارنگاره بنگریم، اشکالی مبهم، پراکنده و به رنگ قرمز مشاهده خواهیم کرد که به گفته ی فردریک خالق این اثر، این اشکال پراکنده، تکه هایی از یک قلب هستند که زمانی که کنار یکدیگر قرار بگیرند، شکل یک قلب کامل را می سازند.

اما این اثر گردشگری خلاقانه در شهر عشاق به تنهایی توسط فردریک بارون خلق نگردیده بلکه در حقیقت این دیوار توسط دو هنرمند به نام های فردریک بارون و کلر کیتو (Claire Kito) و به عنوان یک مکان برای ملاقات عشاق و یادبودی ماندگار برای ستایش و عشق ورزی ابدی آنها ساخته شده است.

رمانتیک ترین شهر جهان فردریک بارون توانست با مراجعه به سفارت خانه های مختلف و همسایگان خود عبارت «دوستت دارم» را به ۳۰۰ زبان مختلف جمع آوری کند. فردریک بارون سپس از کلر کیتو (هنرمندی فعال در زمینه ی خطاطی شرقی) درخواست کرد که نوشته ها را سر هم کند.

فردریک بارون می گوید: بخش های رنگی که روی دیوار دیده می شوند در حقیقت تکه های یک قلب شکسته هستند، قلب انسانیت که اغلب پاره پاره می شود و این دیوار در صدد است که تکه های آن را دوباره سر جای خود بازگرداند.بازدید از دیوار عشق رایگان است!

منبع: سفرانه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


جمعه 9 آبان 1399
ن : بنفشه

شکوه ادیان؛ مسجد ایا صوفیه استانبول

 

شکوه ادیان؛ مسجد ایا صوفیه استانبول

 

مسجد ایا صوفیه (Hagia Sophia Museum) به معنی خرد مقدس، کلیسای جامع متعلق به قرن ششم در قسطنطنیه (استانبول امروزی) است. این بنا در دوره امپراطوری بیزانس به عنوان یک کلیسا ساخته شد و در زمان امپراطوری عثمانی به یک مسجد تبدیل گشت. ابعاد ایا صوفیه برای هر سازه ای که از استیل ساخته نشده باشد،بسیار عظیم و دور از ذهن به نظر می رسد. بر اساس نقشه بنا، طول آن 82 متر و عرض آن 73 متر است. گنبد آن 33 متر قطر دارد. در طول حیات 1400 ساله این بنا، از آن تحت عناوین کلیسای جامع، مسجد و موزه بهره برداری شده است. در زمان ساخت این بنا قسطنطنیه پایتخت امپراطوری بیزانس بود که نیمه شرقی امپراطوری رم را در بر می گرفت.

 

 

داستان ساخت ایاصوفیه به سال 532 میلادی برمیگردد، زمانی که آشوب «نیکا» سراسر قسطنطنیه را فرا گرفت. در پنجمین سال حکومت «ژوستی نین اول» ظلم حکومت او اسباب بدنامی اش را فراهم کرده بود. مردم از مالیات های سنگین خسته شده بودند و خواهان برکناری او بودند. در نهایت آشوب شهر کلیسای ایا صوفیه قدیم را به تلی از خاکستر تبدیل کرد. در نهایت ساختمانی جدیدی بر روی ویرانه های آن بنا نهاده شد. برای ساخت کلیسای جامع جدید، «آنتمیوس» و «ایزیدور» از سوی ژوستی نین ماموریت یافتند و بنای فعلی را ظرف مدت 6 سال به سرعت به پایان رساندند. چنین اقدامی شاید مشابه این باشد که کلیسای جامع نتردام پاریس را کمتر از یک قرن ساخته باشند.

*****

سرعت ساخت این بنا منجر به مشکلاتی در آینده شد. بر اساس اطلاعات مورخان در حین ساخت بنا، بخشی از سقف گنبدی آن فرو ریخت. دو دهه بپس از ساخت نیز یک بار دیگر این رویداد تکرار شد. در زیر گنبد 40 پنجره وجود دارد که نور خورشید را به داخل بنا هدایت می کند. تابش خورشید بر موزاییک های طلائی داخل ایا صوفیه جلوه ای ملکوتی به آن می دهد که سبب شگفتی بازدیدکنندگان است. به گفته تاریخ نگاران پس از ساخت ایا صوفیه ژوستی نین گفت : «سلیمان! من از تو جلو زدم»

 

 

در زمان ساخت ایا صوفیه تزئینات داخلی آن بسیار ساده بود به طور مثال تصاویر صلیب ها به راحتی به چشم می خورد. به مرور زمان فضای داخلی بنا با موزائیک کاری های مختلف مزین شد. همچنین در فواصل بعدی پرتره امپراطور، خاندان امپراطوری، مسیح و غیره نیز به تزئینات بنا افزوده شد. در حدود قرن 8 و 9 میلادی یک دوره شمایل شکنی در امپراطوری بیزانس رخ داد که سبب شد برخی از موزائیک کاری های ارزشمند این بنا تخریب شود. تنها تزئینات قابل قبول در این دوره صلیب بود. این جریان شمایل شکنی بر این اساس این تفکر بود که مبادا توجه مخاطب به قدیس کم شود و معطوف ترئینات گردد.

 

 

سال 1453 فصل دیگری در حیات ایا صوفیه آغاز شد. در آن سال پایان امپراطوری بیزانس شکل گرفت و شهر قسطنطنیه به دست ارتش عثمانی افتاد. خیلی زود ایا صوفیه مور توجه حاکمان عثمانی قرار گرفت و در همین زمان چهار مناره به بنا افزوده شد. همچنین در این زمان موزائیک کاری هایی با تصویر چهار خلیفه در پشت یک لایه زرد رنگ بر روی ستون ها نصب گردید. سبک معماری ایا صوفیه به ویژه فرم گنبدهای آن بر روی معماری عثمانی بی تاثیر نبود. که یکی از بناهایی که متاثر از ایاصوفیه ساخته شد، مسجد آبی استانبول است که به قرن 17 تعلق دارد.

 

 

ایا صوفیه در سال 1934 تبدیل به یک موزه شد.(موزه ایاصوفیه). مجلس ترکیه و وزرای آن به این نتیجه رسیدند که با تبدیل این بنای ارزشمند و بی نظیر، فرصت بازدید برای کل جهان شرق فراهم می شود و به آگاهی و دانش عموم می افزاید. تحقیقات و ترمیم و بازسازی این اثر تاریخی تا به امروز ادامه دارد. 

 

 

بدون شک یکی از جذاب ترین نقاط گردشگری شهر استانبول بازدید از عمارت با شکوه ایا صوفیه است که هر ساله گردشگران بی شماری را برای سفر به کشور ترکیه ترغیب می کند.

منبع: سایت شخصی حسین مقصودی

 
هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


جمعه 9 آبان 1399
ن : بنفشه

موزه ایران باستان -تهران


تاریخ تمدن؛ موزه ایران باستان

 

«موزه ایران باستان» بزرگ ترین، مهم ترین و قدیمی ترین موزه ایران است. این موزه در خیابان امام خمینی تهران و در مجموعه تاریخی باغ ملی، نبش خیابان پروفسور رولن و خیابان سی تیر واقع شده است. این مجموعه با زیر بنایی در حدود بیست هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع و با حدود سیصد هزار شی باستانی بدون شک مهم‌ ترین موزه کشور محسوب شده و در ارتباط با فرهنگ و هنر ایران غنی‌ ترین موزه جهان محسوب می شود. «موزه ایران باستان» مهم‌ ترین موزه کشور جهت حفظ، ارائه و تحقیق در مورد مجموعه‌ های باستان‌ شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعه اشیا موجود در این موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دوران های متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی می باشد. موزه ملی ایران آثار مختلفی را در خود جای داده‌ است که قدیمی‌ ترین آنها حدود هشتصد هزار سال قدمت دارد.

 

  

موزه ایران باستان قدمتی حدود ۶۰ سال دارد و بزرگ‌ ترین موزه باستان‌ شناسی و تاریخ ایران است و در فرهنگ و ساختار موزه داری ایران به عنوان موزه مادر شناخته می‌شود. در حدود سال‌ های دهه ۱۳۰۰ و ۱۳۱۰ هجری شمسی به مهندس معمار فرانسوی (که از سال ۱۳۰۸ هجری شمسی در استخدام دولت وقت ایران بود) ماموریت داده شد تا نقشه نخستین موزه علمی ایران را طراحی نماید. در ‌‌نهایت، ساختمان موزه ایران باستان به سبک و سیاق معماری ایرانی و با سردر ورودی مشابه ایوان بلند طاق کسری مطلق به دوره ساسانی و با آجرهای قرمز رنگ بر اساس طرح مهندس معمار فرانسوی و با معماری حاج عباس قلی معمارباشی در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی آغاز گردید و پس از ۲ سال جهت بازدید عموم مورد بهره برداری قرار گرفت.

  

 

قدیمی‌ ترین اثر به نمایش درآمده در موزه ایران باستان، تیغه‌ های سنگی کشف رود است که در کاوش های باستان‌ شناسی سال های ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ هجری شمسی در ناحیه خراسان و در کنار رودخانه کشف رود به دست آمده است. همچنین قدیمی‌ ترین آثاری که در بخش تفکرات مذهبی و معنوی انسان پیش از تاریخ جلوه گر می کند، پیکرک‌ های انسانی و حیوانی کشف شده از تپه سراب در شرق کرمانشاه در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی است.از دیگر آثار می توان به مجسمه‌ های گلی، زنی به نام ونوس اشاره کرد.

 

ظروف سفالی قرمز رنگ چشمه علی و اسماعیل آباد، اولین و قدیمی‌ ترین آثاری است که بازدید کنندگان موزه ایران باستان با آن مواجه خواهند شد که قدمت آنها متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد است. طبقه فوقانی موزه در بر گیرنده آثار منحصر به فردی همچون جام طلای مارلیک، جام طلای حسنلو، جام خشایار شاه، ریتون طلای همدان، الواح زرین و سیمین از کاخ آپادانای تخت جمشید، زیور آلات مکشوفه از زیویه کردستان و … است.

 

 

در بخش آثار تاریخی؛ مجموعه ای از اشیای دوران هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی مشاهده می گردد که یکی از منحصر به فرد‌ترین نمونه‌ های موجود آن به دوره اشکانی تعلق دارد که در واقع بقایای نیم تنه مردی است که در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی به صورت اتفاقی به همراه چند قطعه استخوان، یک لنگه چکمه به همراه ساق پای درون آن، یک سنگ ساب، چند سفال، یک چاقوی آهنی، یک سنجاق نقره، یک شلوارک پشمی، چند قطعه پارچه و یک عدد گردوکشف شد که پس از کشف به «مرد نمکی» معروف گردید.

 

 

موزه ایران باستان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری ایران است که در شهر تهران قرار دارد و هر ساله بازدیدکنندگان بی شماری از آن دیدن می کنند. این مجموعه علاوه بر جذابیت های علمی و بصری برای گردشگران به عنوان یکی از مهم ترین سایت های آموزشی جهت آشنایی با سیر تمدن بشری در ایران شناخته می شود و بازدید آن به عنوان یکی از برنامه های علمی در دستور کار دانشجویان گردشگری، تاریخ، باستان شناسی، معماری و .. است.

 

بازدید از موزه همه روزه به جزء روزهای دوشنبه و ایام سوگواری و تعطیلات اعلام شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امکان پذیر می باشد و ساعات بازدید موزه ملی ایران در ایام غیر کرونایی و در شرایط عادی به قرار زیر می باشد:

  • بهار و تابستان: ۹ صبح تا ۱۷ و ۴۵ دقیقه
  • پاییز و زمستان: ۹ صبح تا ۱۶ و ۴۵ دقیقه
هاست

:: موضوعات مرتبط: فرهنگ و هنر، ،


پنج شنبه 1 آبان 1399
ن : بنفشه

نقد و بررسی کتاب هنر سیر و سفر

کتاب هنر سیر و سفر

  • نویسنده : آلن دوباتن
  • مترجم : گلی امامی

چرا به سفر می‌رویم؟ سفر چه تاثیراتی بر زندگی‌مان می‌گذارد؟ بروشورهای تبلیغاتی پیشنهادات زیادی برای مقصدهای گوناگون دارند که مخاطبان‌شان را وسوسه می‌کند تا بی‌درنگ کوله‌بارشان را ببندند و تن به سفر بدهند. اما بارها پیش آمده وقتی سفری را که آن همه از آن تعریف شده می‌رویم و مقصد را از نزدیک می‌بینیم، مایوس می‌شویم. علت چیست؟ آلن دوباتن، فیلسوفی که به مسائل روزمره علاقه‌مند است در کتاب هنر سیر و سفر به این سوالات پاسخ می‌دهد. به نظر او چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید.

انتشارات نیلوفر کتاب هنر سیر و سفر را با ترجمه‌ی گلی امامی در سال ۱۳۸۵ روانه‌ی بازار کرده است.در شبکه تخصصی سفر و گردشگری به نقد و بررسی کتاب هنر سیر و سفر پرداخته ایم.با سفرنامه همراه باشید

کتاب هنر سیر و سفر با عنوان اصلی The Art of Travel  از آلن دوباتن در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و مانند سایر آثار او، مضمون‌های فلسفی مدرن دارد. این کتاب به دلیل اصالت و نبوغ در اندیشه و محتوایش مورد ستایش قرار گرفت. درون‌مایه‌ی کانونی هنر سیر و سفر، جزئیات ظریف و درهم پیچیده‌ی فلسفه‌ی سفر است.

نقد و بررسی کتاب هنر سیر و سفر آلن دو باتن

برخلاف تبلیغات صنعت گردشگری، دوباتن به خواننده نمی‌گوید کجا سفر کند و برایش نسخه‌ تجویز نمی‌کند، بلکه به او می‌گوید که چطور سفر کند. دوباتن با استفاده از مهارت نویسندگی خود، دانشش از فلسفه و استفاده از هنر، جنبه‌ای عمیق‌تر و دلرباتر از سفر را بازمی‌نماید. سفری که در آن فراتر از گرفتن عکس‌های زیبا از مناظر، تجربه‌ی ژرف و لذت‌بخش بودن در مکان و مناظر جدید امکان‌پذیر باشد. هنر سیر و سفر درباره‌ی چگونه کشف کردن است. دوباتن تلاش می‌کند خواننده را به کسب مهارت بیشتر در توجه به همه چیز ترغیب کند، به‌طوری که از همه‌ی فضاها از محیط شخصی گرفته تا مناظر و مردمان غافل نماند. برای این منظور، دو باتن از هنر و پتانسیل فلسفی آن استفاده می‌کند. او با ذکر مثال‌هایی از ادبیات، نقاشی‌ها و سفرهای شخصی خود و دیگران مفهوم مورد نظرش را شفاف و واضح شرح می‌دهد.

زندگی و آثار دوباتن

آلن دوباتن نویسنده‌ی انگلیسی‌تبار در سال ۱۹۶۹ در سوییس متولد شد. او تحصیلاتش در رشته‌ی فلسفه در دانشگاه هاروارد را نیمه رها کرد و به نویسندگی روی آورد. دغدغه‌ی دوباتن ترکیب مفاهیم فلسفی با رویدادهای عادی و روزمره است. او با انتشار کتاب‌هایش دید نخبه‌گرایانه به هنر را تلطیف و پیاده‌سازی آن در زندگی روزمره را ممکن ساخت.

دوباتن برای ترویج این دیدگاه علاوه‌بر نگارش کتاب، موسسه‌ای با نام «مدرسه زندگی» تاسیس نموده و در آن به تدریس و سخنرانی مشغول است. اغلب آثار دوباتن با استقبال خوانندگان و منتقدان روبه‌رو شده‌اند. کتاب هنر سیر و سفر نیز بازخوردهای خوبی به همراه داشته است.

از جمله آثار دوباتن می‌توان به «جستارهایی در باب عشق»، «تسلی بخشی‌های فلسفه»، «سیر عشق»، «هنر همچون درمان» و «اضطراب وضعیت» اشاره کرد.

بررسی کتاب هنر سیر و سفر آلن دوباتن

مجموعه‌ی آثار و فعالیت‌های دوباتن برای او لقب «فیلسوف زندگی» را به همراه آورده است. او در آثار خود با ریزبینی و نکته‌سنجی به سراغ پدیده‌هایی می‌رود که همگان آن را کم‌وبیش به طریقی تجربه می‌کنند. با این حال، منتقدان بسیاری با سبک نوشتاری دوباتن مخالفت کرده‌ و آن را نوعی ساده‌سازی عوامانه و کم‌ارزش قلمداد کرده‌اند.

«میشیگو کاکوتانی» یکی از این منتقدان است که با بررسی کلی آثار دوباتن درباره‌ی کتاب هنر سیر و سفر باور دارد که نویسنده به سوال اصلی چرا مردم سفر می‌کنند؟ جوابی سردستی و سطحی داده است.

آلن دوباتن معتقد است مردم برای فرار از روزمرگی زندگی، از خانه، برای فرونشاندن کنجکاوی‌‌شان درباره‌ی مردم و فرهنگ سرزمین‌های دوردست و دیدار از مکان‌های مشهور توریستی سفر می‌کنند. شهرنشینان برای امکان آرامش و لذت از طبیعت به روستاها و خارج از شهر پناه می‌برند. «کاکوتانی» می‌نویسد: «دوباتن در کتاب «هنر سیر و سفر» به ما پیشنهاد می‌کند تا علاقه و گرایش خود به سفر را به عنوان کلیدی برای درک «آن چیزی که فیلسوفان یونانی به زیبایی آن را ‏eudaimonia‏ یا شکوفایی انسان نامیده‌اند» در نظر بگیریم. هر چند جای‌جای کتاب مملو از نکات جذاب و خوشایندی از مسافران مشهور گذشته است، اما در کل جذابیت خود کتاب جذابیتی دست‌دوم است: به‌واقع این کتاب بازیافتِ سطحی و توخالی اندیشه‌ها و مشاهدات دیگران است که با کلی‌گویی‌های عاری از ظرافت‌ و روایت‌های بی‌مزه و دافعه‌بر‌انگیز مسافرت‌های خسته‌‌کننده‌ای که مولف رنج‌شان را بر خود هموار کرده کنار هم چسبانده شده‌اند.»

مروری بر فصل‌های کتاب هنر سیر و سفر

هنر سیر و سفر دوباتن مجموعه‌ای از نه جستار یا مقاله‌ی فلسفی است. این کتاب در دسته‌ی کتاب‌های غیرداستانی قرار می‌گیرد و ژانری ترکیبی از جمله فلسفه، هنر، سفرنامه و خودزندگی‌نامه دارد. آلن دوباتن در این کتاب، بی‌اعتنایی به ماهیت سفر در دوران مدرن را که با تمرکز به مقصد به‌جای چگونگی رسیدن به مقصد را نقد می‌کند. از نظر دوباتن سفر، مظهر و نمادی از جست‌وجوی آدمی برای رسیدن به شادی و حقیقت است. در هر کدام از این نه بخش، دوباتن این مضمون را با همراهی یکی از نویسندگان، هنرمندان و فیلسوفان غربی بسط می‌دهد.

در این نه بخش، نویسنده از دلشوره‌ی شروع سفر، نحوه‌ی چینش وسایل و از مکان‌های بین‌راهی، غذاخوری‌ها و اقامت‌گاه‌ها سخن می‌گوید. از علاقه‌ی آدمی به کشف سرزمین‌های دور حرف می‌زند و سفرهای توریستی کلیشه‌ای را نقد می‌کند. دوباتن تاثیر بناهای تاریخی، معماری و مناظر طبیعی بر مسافر را شرح می‌دهد و رد این آثار را بر هویت و شخصیت مسافر دنبال می‌کند. در این نه جستار، نویسنده از نظرات، طرح‌ها و نقاشی‌های بسیاری کمک می‌گیرد که بر اثربخشی متن افزوده‌اند.

کتاب با شرح تجربه‌ی سفر دوباتن شروع می‌شود. در فصل اول با عنوان «عزیمت؛ در باب دلشوره سفر» سفر به «باربادوس» با راهنمایی «جی.کی هویسمانس»، نویسنده از تجربه‌ی شخصی خود در سفر به «باربادوس» می‌نویسد. شنیدن توصیفات ساحل‌های آفتابی و درختان سایه‌دار جزیره‌‌ی بابادوس، هرگونه شک و تردید برای ترک لندن ابری و بارانی را از بین می‌برد. دوباتن به قصد بهشت به جزیره سفر می‌کند. از اقامت دوباتن دیری نمی‌گذرد که از آفتاب شدید و شن‌های یکدست دلزده می‌شود و مشاجره با همراهش هم اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. پس بهشتی که نویدش را در آگهی‌های گردشگری داده بودند، چه شد؟

در ادامه‌ی این فصل، نویسنده با کمک از سرگذشت «هویسمانس» توضیح می‌دهد که چطور می‌توان از سفری که طبق توقع پیش نمی‌رود هم لذت برد. این سبک از نگارش در بخش‌های دیگر هم ادامه می‌یابد و نقاشی‌های افرادی مثل «ون گوگ»، «ادوارد لین»، «اوژن دلاکروا»، «ادوارد هاپر» و «اشر براون دوراند» نیز متن کتاب را مزین کرده است.

 

خلاصه کتاب هنر سیر و سفر

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«عواطف ناشی از دیدن مکان‌هایی که برای تعریف‌شان واژگانی واحد وجود داشته باشد، اندک است: ما برای تشریح کمرنگ شدن نور در غروبی پاییزی یا در برخورد با برکه آرامی در فضایی باز، باید کلی کلمات عجیب و غریب به هم ببافیم.

لیکن در اوایل قرن هیجدهم واژه‌ای اهمیت یافت که می‌شد به وسیله‌ی آن در برابر کوه‌های سر به فلک کشیده، یخبندان‌های عظیم، آسمان شب و صحراهای بایر،  واکنش خاصی را بیان کرد. به احتمال قوی اگر در حضور این مناظر احساسی متعالی تجربه می‌کردیم، می‌توانستیم آن را با این واژه بیان کنیم و بدانیم که بعدها هم درک می‌شویم. اصل واژه برمی‌گردد به رساله‌ای با عنوان «در باب متعالی بودن» منسوب به نویسنده‌ی یونانی لانگینوس در ۲۰۰ سال بعد از میلاد، هرچند تا سال ۱۷۱۲ انجامید تا ترجمه مجدد این رساله به انگلیسی علاقه جدی منتقدان را به آن جلب کند. با وجود این‌که نویسندگان در تحلیل دقیق‌شان از واژه اختلاف نظر داشتند، برداشت کلی‌شان شگفت‌انگیزتر بود. آن‌ها مجموعه‌ای از مناظر تاکنون به هم نامرتبط را در مجموعه‌ای گرد آوردند، که وجوه اشتراک‌شان حجم ، تهی بودن یا مخاطره‌آمیز بودن‌شان بود، و بحث کردند که این قبیل مکان‌ها احساسی قابل تشخیص برمی‌انگیزند که در آن واحد هم لذت‌بخش و هم اخلاقا خوب است. ارزش این مناظر دیگر تنها با وجوه زیبایی‌شناختی آن‌ها (هماهنگی رنگ‌ها و تناسب خطوط)، و یا برحسب کاربرد اقتصادی‌شان ارزیابی نمی‌شد، بلکه بر حسب قدرت‌شان در برانگیختن تعالی ذهنی بود.

جوزف اَدیسون، در مقاله «در باب لذات تخیل» از سکونی روح‌افزا و شگفتی نوشت که در برابر تصور دیدن فضاهای باز روستایی، صحرایی گسترده و دست نخورده، سلسله کوه‌ها، صخره‌های سر به فلک کشیده، تنگه‌های عمیق و دریاهای بی‌انتها احساس کرده بود. هیلدبِراند جیکوب در مقاله‌ای با عنوان «ذهن چگونه با تعالی متوسع می‌شود»، فهرستی از مکان‌هایی عرضه کرد که می‌توانستند این حس بی‌بدیل را بر بیانگیزند: اقیانوس‌ها، چه آرام و چه توفانی، غروب آفتاب، تنگه‌های عمیق، غارها و کوه‌های سوییس.

سیاحان برای تحقیق به راه افتادند. در سال ۱۷۳۹ توماس گری، شاعر، عازم سفری پیاده به کوه‌های آلپ شد، نخستین اقدام، از بسیاری تلاش‌های خودآگاهانه برای کشف متعالی، و چنین گزارش کرد: در سفر کوتاه‌مان به گراند شارتروز، به یاد ندارم ده قدم رفته باشم بی‌آن‌که بی‌اختیار اظهار شگفتی‌ای از دهانم خارج نشده باشد. هیچ پرتگاه، جریان خروشان رود، یا صخره‌ای وجود ندارد که آبستن حسی از تغزل و باور به عظمت خداوند نباشد.»

منبع: سفرنامه

هاست

:: موضوعات مرتبط: فرهنگ و هنر، ،


شنبه 8 شهريور 1399
ن : بنفشه

جاذبه های اینستاگرامی استانبول

با بالا رفتن تب اینستاگرام ، مناطق توریستی بیشترین حجم تصاویر و سلفی های گرفته شده از سوی گردشگران را در این شبکه اجتماعی به خود اختصاص داده و انگار قرار نیست این تب به این زودی ها فروکش کند.

استانبول یکی از زیباترین شهرهای دنیا و مقصد میلیونها گردشگر است.واقعیت این است که استانبول بعنوان نقطه تلاقی دو فرهنگ شرق و غرب و وجود جاذبه های فراوان تاریخی و فرهنگی خوراک اینستاگرمرهای حرفه ای و کاربران این شبکه مجازی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و لحظات خود میباشد. هر کجای استانبول که باشید، نقاط تماشایی و جذابی برای دیدن گرفتن عکس سلفی و منظره وجود دارد. یکی از خوبی های شهرهای توریستی این است که برای عکاسی از مناظر و مردم و سلفی گرفتن لازم نیست زیاد بخودتان فشار بیاورید.راحت باشید و فقط دکمه دوربین تان  را فشار دهید!

در ادامه به معرفی 7 جاذبه اینستاگرام پسند از شهر استانبول پرداخته ایم ، با چرخ فلک همراه باشید:

 

1. ایاصوفیه

بدون نیاز به گفتن، ایاصوفیه مهم‌ترین مکان گردشگری استانبول است. معماری باشکوه و پرتوهای نور زیر گنبد، یک محل جذاب برای سلفی است. غیر از عکس‌های فضای داخلی، تصاویر زیادی از دورنمای ایاصوفیه در غروب و چشم‌انداز استانبول، در اینستاگرام گردشگران ترکیه وجود دارد.

 

ایاصوفیه استانبول

(مسجد/کلیسای ایاصوفیه)

 

عکسهای اینستاگرام استانبول
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                 
                                                                                     ( نمای داخلی ایاصوفیه)  

2. مسجد سلطان احمد

مسجد آبی یا سلطان احمد با معماری خیره‌کننده خود پای هر گردشگری را به آنجا باز می‌کند. مسجدی که در نمای آن 20 هزار کاشی دست‌ساز به کار رفته، قطعا برای اینستاگرامرها به شدت جذاب است. شما چه در فضای داخلی مسجد باشید و چه فضای بیرونی آن، پس‌زمینه عکس شما هنرمندانه خواهد بود.

مسجد سلطان احمد اینستاگرام

3.  بغاز یا تنگه بسفر

یکی از مکان‌های جادویی استانبول، بسفر است که بخش اروپایی و آسیایی این شهر را به هم وصل می‌کند. شما می‌توانید از کشتی‌های کروز، مرغ‌های دریایی و مردمی که سوار کشتی‌اند با دورنمای استانبول، عکس‌های اینستاگرامی بگیرید. بسفر یکی از معروف‌ترین جاهای استانبول برای گرفتن عکس سلفی است.

عکس بغاز استانبول در اینستاگرام

4. برج گالاتا

برج تاریخی و زیبای گالاتا همیشه اینستاگرامرها را به خود جذب می‌کند. این نقطه از استانبول نه فقط در طول روز، که شب نیز به دلیل نورپردازی خاصش، مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان سلفی است. علاوه بر این شما از تراس بالای برج، یکی از بهترین نماهای 360 درجه شهر استانبول را خواهید دید.

برج گالاتا

5. بالات

بالات، یک محله قدیمی یهودی نشین در استانبول است. امروزه خیابان قدیمی بالات درست مانند یک گالری رنگارنگ، به یکی از نقاط پرطرفدار عکاسی تبدیل شده است. یادتان باشد که در سفر به استانبول حتما بازید از این محله زیبا را در برنامه سفرتان داشته باشید و  با خیال راحت در هر جای این خیابان و کنار ساختمان‌های رنگی ژست بگیرید،مطمئنا یک عکس اینستاگرامی عالی خواهید داشت.

محله بالات در اینستاگرام

6. کاخ دلما باغچه

کاخ دولما باغچه، مرکز اداری دولت سابق عثمانی در ساحل بسفر قرار گرفته است. ترکیب ظرافت معماری سنتی با زیبایی بسفر، محلی منحصر برای اینستاگرامرها ساخته است. سبک نئوکلاسیک طراحی این کاخ، جلوه متفاوتی برای گرفتن عکس سلفی دارد.کاخ دولماباغچه که محل اقامتو اتاق کار آتاتورک در استانبول هم در اینجا واقع شده بدلیل مشرف بودن به تنگه بسفر و وجود باغ های زیبا در سمت دیگر ساختمان و همچنین داشتن چشم انداز های بی بدیل معماری بهشتی برای عکاسی و سلفی گرفتن گردشگران محسوب میشود. فقط یادتان باشد که عکاسی و فیلم برداری در برخی قسمت های داخلی کاخ ممنوع است!

دولما باغچه در اینستاگرام

instagram dolmabahce

7. گراند بازار

بازار بزرگ یا کاپالی چارشی ، نبض زنده این شهر تاریخی و از مشهورترین جاذبه های استانبول  است. این بازار محبوب گردشگران از 4000 مغازه و 61 گذر تشکیل شده است. حجره‌ها از ادویه فروشی تا قالی، یک لوکیشن فوق‌العاده برای عکس اینستاگرامی است. یکی از بخش‌های محبوب بازار برای اینستاگرامرها، بازار فانوس‌های سنتی است.بازار ادویه هم در نزدیکی این بازار قرار داشته  که با ترکیب سحر انگیز رنگهایش میتوانید تصاویری جادویی از خاطرات خود ثبت نمایید.

کاپالی چارشی

منبع: چرخ فلک
هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


شنبه 8 شهريور 1399
ن : بنفشه

ثبت و مستند سازی وقایع سفر از طریق لنز دوربین عکاسی

گذرنامه مسافرتی و دوربین عکاسی دو یار جدایی ناپذیرند! تصور اینکه که به هنگام سفر در یک مکان عالی با مناظر و چشم انداز های زیبا باشید و نخواهید بدون ثبت و ذخیره  تصاویری از تجربه بودن درآن مکان به خانه برگردید تقریبا محال است. این چیزی است که تحت عنوان مستند سازی وقایع سفر از آن نام برده میشود.

دیگر در عصر تلفن های هوشمند و اینستاگرام ثبت تصاویر سفر و گشت و گذار  نشانه ای از نبوغ و استعداد عکاسان  نبوده بلکه ثبت تصاویر عالی و فوق العاده از یک سفر معیار سنجش ذوق و استعداد هنری آنان محسوب میگردد. با این حال حتی عکاسان حرفه ای هم ممکن است  در این زمینه بعضا دچار کلیشه و مسائل معمولی و پیش پا افتاده  شوند.

اگر میخواهید وقتی از سفر به خانه بر میگردید کارت  حافظه دوربینتان پر از عکس های زیبا و ارزشمندی باشد که حتی قابلیت انتشار در سایت نشنال جئوگرافیک را داشته باشد پس  برای یادگیری و آموزش ،کسب تجربه و یافتن شیوه عکاسی خاص خودتان آماده باشید!

نتیجه تلاش شما وقتی مشخص میشود که پس از بازگشت از سفر از دیدن عکسهای سفرتان که حاوی ارزشهای بسیار بالاتری از صرف ثبت تصاویر خود و خانواده تان است احساس غرور خواهید کرد.

شما میتوانید بجای اشتراک گذاری عکس های سفرتان در فیس بوک یا سایر شبکه های اجتماعی با ایجاد یک وبسایت شخصی در زمینه عکسهای سفر به آسانی عکسهای خودتان را بصورت بهتری در معرض نمایش قرار دهید.    

حال به بیان چند نکته و ترفند کاربردیکه در بهبود و افزایش کیفیت عکاسی در سفر و بعبارتی مستند سازی وقایع سفر موثر هستند می پردازیم.با سفرنامه همراه باشید:

مستند سازی وقایع

طرز استفاده از دوربین تان را فرا بگیرید

واقعیت این است که برای گرفتن یک عکس “خیلی خوب” باید دوربین تان را از حالت خودکار یا اتوماتیک خارج کنید.بنابراین دفترچه راهنمای دوربین تان را بخوانید وبا عملکردها و نحوه کارکرد حالت های مختلف دوربین آشنا شوید.

لیندسی سیلورمن از مدیران ارشد اجرایی شرکت نیکون و یکی از عکاسان حرفه ای توصیه میکند همانطور که قبل از برنامه ریزی برای رفتن به سفر در مورد آن تحقیق میکنید در مورد قابلیت های مختلف دوربین تان هم قبل از رفتن به سفر تحقیق و مطالعه کنید.

  این امر مخصوصا زمانیکه شما یکدوربین تازه خریدید و آشنایی چندانی با تنظیمات و ویژگی های آن ندارید بسیار مهم و ضروری است.زیرممکن است دوربین جدید دارای تنظیمات خاصی در زمینه فوکوس و تنظیمات نوری و وایت بالانس و …باشد که عدم آشنایی با آنها منجر به بروز مشکلاتی  برایتان در طول سفر گردد.

شبکه تخصصی سفر

قبل از رفتن مکانی در مورد آنجا تحقیق کنید

در حقیقت سفر شما با گوگل شروع میشود!

جایی که شما در جستجوی مکانهایی خواهید بود تا وقتی درآنجا هستید بتوانید از طریق لنز دوربینتان آنجا را دیده و تصاویر آنها را ثبت نمایید.

ببینید که سایر عکاسان چگونه این مکان را با شیوه ها تکنیک های خاص خودشان به تصویر کشیده اند؟ از کارت پستال ها ,وبلاک ها و سایت های سفر , و تصاویر راهنماهای سفر که در اختیار دارید …الهام بگیرید.

عکس گرفتن در سفر

هتلی با چشم انداز بدیع انتخاب کنید

اگر بودجه مالی تان اجازه میدهد ترجیحا  هتلی را برای اقامت انتخاب نمایید که دارای چشم اندازی به مناظر عالی یا یک جاذبه دیدنی مشهورباشد.برای پی بردن به امتیاز فوق العاده چنین انتخابی کافیست تصور کنید که در حال ثبت عکسی از ارتفاع از رزهایی هستید که درحال  پیچ و تاب خوردن با باد در نور کم سپیده دم هستند..چنین عکسی واقعا ارزشمند است

ترفند های عکاسی 

تا وقتی همه گزینه ها را تجربه نکردید آن مکان را ترک نکنید

اشتباه رایجی که بسیاری از عکاسان در سفر مرتکب میشوند این است که وقتی جایی میروند  فقط با گرفتن یک یا دو عکس آن مکان را ترک میکنند؛ درحالیکه گاهی گرفتن حس  عکاسی از یک مکان و یا سعی درتجربه و استفاده از شیوه های گوناگون عکاسی  با نورها و زوایای مختلف ممکن است ساعتها زمان بر باشد.

ساعت طلایی عکاسی

در ساعت طلایی در آنجا باشید

بهترین ساعات برای گرفتن عکس های فوق العاده در زمان طلوع آفتاب و یا غروب آفتاب میباشد که اصطلاحا به ساعات طلایی معروفند.در این ساعات معمولا نور نرم و لطیف بوده و مکان عکاسی هم زیاد شلوغ نیست از این رو بدون اینکه دائما حواستان پرت شود میتوانید روی یک منظره یا سوژه ای که بطور کامل با نور محیط احاطه شده کار کنید. برای شکار و ثبت تصاویر منحصر بفرد سعی کنید درست زمانی را انتخاب کنید که نور طبیعی خزنده خورشید با نور مصنوعی روشنایی ساختمانها تلاقی میباند.

مجله سفر و گردشگری

از کلیشه ها دوری کنید

یکی از نکات مهم و پربحث در مستند سازی وقایع سفر کلیشه ها هستند.

کلیشه ها به معنی سوژه ها یا موضوعاتی هستند که قبلا توسط بسیاری از عکاسان و با روش های غیر خلاقانه ثبت شده اند.اگر واقعا میخواهید در کار خود موفق و برجسته باشید باید  بدنبال مطالعه و تحقیق در زمینه هایی باشید که درگذشته چندان به انها پرداخته نشده باشد.عکاسی خلاقانه از جاذبه هایی که قبلا بارها به آنها پرداخته شده ممکن است دشوارباشد بنابراین چرا نباید به این فکر باشید که  به مناطق بکر و دورافتاده سفر کنید و بدنبال  مناظر جدید و بدیع و شکار لحظات زندگی واقعی باشید؟

مستند سازی با دوربین عکاسی

از سه پایه استفاده کنید

سه پایه  یک وسیله ضروری در عکاسی نه تنها برای گرفتن عکس های دسته جمعی است بلکه برای گرفتن عکس هایی است که  برای پایداری دوربین احتیاج به نوردهی طولانی  مثل عکاسی از آب روان و یا ثبت  نورچراخ های اتومبیل های در حال حرکت  دارند. کیفیت  تصاویر مربوط به طلوع و یا غروب خورشید هم در صورت استفاده از سه پایه  پایدار کننده بسیار بهتر خواهند بود.

راوی داستان باشید

هر مکانی برای خودش داستانی زنده دارد که میتوان بدون استفاده از کلمات آن را روایت کرد.وقتی درمکانی توریستی هستید برای ثبت تصویری مستند با جزئیات منحصر بفرد  سعی کنید تصاویری با زاویه باز گسترده بگیرید , درعکس ها جنب و جوش مردم  را به تصویر بکشید و نهایتا در محیط پیرامون تان در جست و جوی  مکان های ویژه ای مثل غرفه های خیابانی،کالاهای در معرض فروش ، خوراکی ها ،عناصر داخلی و …باشید.

عکاسی

از موجودات زنده عکاسی کنید

نکته پایانی در مستند سازی وقایع سفر در حالیکه برای عکاسی از پرنده ها یا گربه ها نیازی به اجازه گرفتن از کسی ندارید ولی برای عکس گرفتن از اشخاص از نمای نزدیک توصیه میکنیم حتما از آنها اجازه بگیرید.لبخند بزنید و شروع به صحبت رده و مودبانه سوال کنید که آیا میتوانید ازآنها عکس بگیرید؟ نه یعنی اینکه نه نمیتوانید پس اصرار نکنید.اغلب مغازه داران و فروشندگان از اینکه چیزی از آنها بخرید خوشحال میشوند و برای عکس گرفتن از خود رضایت میدهند! توصیه میکنیم قبل ازآغاز سفر در زمینه خلق و خوی و آداب و رسوم محلی آن منطقه مطالعه و تحقیق کنید تا پیش زمینه و آمادگی لازم برای رویارویی با محیط محلی را داشته باشید.

منبع: سفرنامه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


چهار شنبه 4 تير 1399
ن : بنفشه

نکات کلیدی برای عکاسی در سفر

این که به کجا سفر کنیم یک مساله است، این که عکس های زیبا و خاطره انگیز از سفر داشته باشیم یک مساله دیگر.باز هم صحبت  از عکاسی در سفر و نکات کلیدی آن خواهد بود.

بسیاری از ما در طول سفر دوربین به دست از مناظر , جاذبه ها و یا سوژه های مورد علاقه مان عکس می گیریم ولی پس از بررسی عکس ها  ممکن است متوجه  این نکته شویم که برخی از آنها کیفیت  چندانی نداشته و ارزش ذخیره و نگهداری هم ندارند. ثبت لحظات در سفر همیشه علاوه بر خلق لحظاتی زیبا و خاطره انگیز در سفر، باعث می شود تا چندین وقت بعد و زمانی که به آن عکس ها نگاه می کنید، یاد آن روز ها تازه شود.

در این مقاله به بیان کلیدی ترین تکنیک ها و  راهکارها  برای عکاسی در سفر پرداخته ایم  تا علاوه بر تجربه یک سفر  لذت بخش و خاطره انگیز، بتوانید تصاویر خلاقانه و چشم نوازی هم گرفته و خاطرات سفر را جاودانه کنید.

عکاسی خلاقانه در سفر

قبل از این که همه بتوانند با دوربین گوشی های همراه شان عکاسی کنند،  برای گرفتن عکس های خارق العاده از طبیعت و سوژه های مناسب به دوربین های حرفه ای و مجهز  نیاز بود. اما امروزه با رعایت کردن نکات عکاسی می توان با دوربین های موبایل و نور پردازی مناسب لحظات را  به صورت حرفه ای ثبت کرد. این چند نکته بدین ترتیب هستند:

۱- منتظر خورشید بمانید

یکی از مهمترین نکات در عکاسی حرفه ای استفاده از نور طبیعی مناسب است. «برندون بالوگ» عکاس مسافرتی حرفه ای در همین باره می گوید:

زمان طلوع یا غروب خورشید، ساعات طلایی برای عکاسی است. این ساعت نور طلایی خاصی را به عکاس می دهد تا بهترین عکسها را ثبت کند. برای زمان درست طلوع خورشید در نقاط مختلف دنیا می توان از Timeanddate.com استفاده کرد.

۲- در موبایل خود برنامه های مناسب عکاسی نصب کنید

اگر دارای تلفن های هوشمند با کیفیتی هستید، دیگر نیازی به خرید دوربین های عکاسی حرفه ای و گران قیمت ندارید. می توانید با نصب برنامه هایی مانند VSCO و Snapseed در گوشی همراه خود، از امکانات برنامه های عکاسی ودوربین موبایل خود نهایت استفاده را ببرید. همچنین با نصب برنامه Enlight در گوشی های آیفون می توان نورپردازی مناسب را در عکس تنظیم کرد و یا به عکس های خود رنگ مناسب داد.

عکاسی در سفر

۳- در مواقع خلوت از مناظر عکس بگیرید

عکس گرفتن از مناظر زیبا یا جاذبه های گردشگری در زمانی که مملو از جمعیت هستند کار بسیار دشواری می باشد. بهتر است برای عکس گرفتن از برج ایفل یا میدان نقش جهان اصفهان زمانی را انتخاب کنید که خلوت تر هستند. البته «جین رویز»، وبلاگ نویس مسافرتی معتقد است معمولا صبحها خلوت ترین زمان برای عکاسی از جاذبه های گردشگری است.

۴- قبل از سفر به مناطق جدید، عکس هایش را ببینید 

هنگامی که به منطقه جدیدی سفر می کنید که شناخت کافی از آنجا ندارید بهتر است قبل از سفر در فضای مجازی عکس های آن را مشاهده کنید. می توانید در شبکه مجازی اینستاگرام اطلاعات کاملی کسب کنید و ایده های عکاسی سایر افراد را ببینید.

وبلاگ نویس سفر «کارا هارمس» از WhimsySoul می تواند به شما در این زمینه کمک کند. او می گوید با کمی جستجو در فضای مجازی می توان هتل های شگفت انگیز، مناظر بکر و دلفریب را کشف کرد و عکس های منحصر به فرد داشت.

۵- در عکاسی از افراد لباس مهم است 

اگر در حال عکاسی از افراد هستید،‌ حتما از هماهنگی لباس سوژه با ایده خود مطمئن شوید. اگر چندان ایده منحصر به فردی در ذهن خود ندارید بهتر است به سوژه خود بگویید لباس هایی به رنگ زرد، قرمز و یا صورتی به تن کند. این رنگها در عکس جلوه خیره کننده ای دارند و عکس شما را بی نظیر و زیبا می کنند.

۶- از قانون  یک سوم در عکاسی استفاده کنید

“ویکتوریا آلتمن”عکاس مسافرتی می گوید:‌ بسیاری از عکاسان معتقدند سوژه باید در مرکز تصویر قرار بگیرد در حالی که می توان از قانون سوم استفاده کرد. طبق این قانون اگر سوژه در یک سوم سمت راست یا چپ تصویر قرار گیرد، عکس بسیار زیباتر خواهد شد و تصویر پس زمینه بیشتری را خواهید داشت.

قانون یک سوم در عکاسی

 

۷- به هوش خود اعتماد کنید

عکاسی نوعی خلاقیت با زاویه دید منحصر به فرد است. اگر هیچ ایده جذابی برای عکاسی ندارید بهتر است با دقت به محیط نگاه کرده و به هوش خود اعتماد کنید.

«اورت کندی براون» عکاس حرفه ای به مسافران کمک می کند تا با درک خود از محیط و پرورش شهود عکس های بهتری بگیرند. او معتقد است در سفر ما از روزمرگی ها دور می شویم و جهان بینی جدیدی پیدا می کنیم.

۸- قابلیت های عکاسی تلفن همراه خود را بشناسید 

برای عکاسی بهتر توسط گوشی همراه خود، از توانمندیها و ویژگی های موبایل خود اطمینان کسب کنید. آشنایی با امکانات دوربین تلفن تان می تواند به شما برای عکاسی باکیفیت تر کمک بزرگی بکند. تنظیم نوردهی، موجب می شود تا عکس شما از نور کافی برخوردار باشد و خیلی تاریک و یا خیلی روشن نشود. برای کسب اطلاعات دقیق تر می توانید مشخصات موبایل خود را از اینترنت دریافت کرده و مطالعه کنید.

عکاسی در سفر

۹- زاویه دید مناسب را انتخاب کنید 

برای داشتن یک تصویر فوق العاده تشخیص درست زاویه و نورپردازی بسیار مهم است. غالبا عکاسان حرفه ای زمان طلوع و غروب آفتاب را بهترین زمان برای گرفتن تصویر خاص با پس زمینه مناسب می دانند. زاویه های مختلف دوربین را بسنجید. گاهی با یک تغییر کوچک زاویه می توان عکس ویژه ای را خلق کرد.

۱۰- تمرین کنید 

شاید این یکی اساسی ترین نکات کلیدی برای عکاسی در سفر باشد. در حقیقت یکی از بهترین راهها برای داشتن اعتماد به نفس کافی در هنگام عکاسی و شناخت دقیق دوربین خود، تمرین کردن است. در هر مکانی که هستید می توانید عکس های خاص و زیبا بگیرید. فقط کافیست درست نگاه کنید و به ذهنیت خود پر و بال بدهید. ریسک پذیر باشید و از هر زاویه ای عکس بگیرید. در نهایت یکی بهترین خواهد شد.

منبع:سفرنامه

هاست

:: موضوعات مرتبط: کسب و کار گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


جمعه 29 فروردين 1399
ن : بنفشه

محبوب ترین جشنواره تابستانی دوبی از دید کاربران شبکه های اجتماعی

راه اندازی جشنواره های  مختلف خرید سالانه در دوبی و همچنین  جشنواره شگفتی های تابستانی در کنار انواع تفریحات و سرگرمی های جالب کمک شایانی در تبدیل این شهر خلاق به یک مقصد منحصر بفرد بین المللی  کرده اند.

تاثیر مثبت این اقدامات از طریق بازخوردها و واکنشهای گردشگران در رسانه های اجتماعی قابل مشاهده است.به بیان دیگر رسانه های اجتماعی نقش بسیار پررنگی در شناسایی یک رویداد گردشگری ایفا میکنند. در مطلب پیش رو در کنار معرفی محبوبترین مراکز خرید دوبی به بررسی موردی تاثیر و قدرت  شبکه های مجازی و رسانه های اجتماعی در موفقیت  یک رویداد گردشگری یعنی جشنواره شگفتی های تابستانی دوبی  پرداخته ایم.با سفرانه همراه باشید.

بنا بر اعلام شرکت ملت واتر(Meltwater) که از موسسات فعال در زمینه پایش و تجزیه وتحلیل واکنشهای کاربران رسانه های مجازی میباشد   و نیز  براساس گزارش پایگاه خبری امارات  ۲۴۷ پس از برگزاری  جشنواره شگفتی های تابستانی دوبی در سال ۲۰۱۶ و ادامه آن در سالهای بعدی استقبال بسیار خوبی از این جشنواره  نه تنها در دوبی  و کشورهای همسایه صورت گرفته  بلکه این رویداد مورد توجه  گردشگران سایر کشورهایی همچون هند و استرالیا و انگلستان و ایالات متحده آمریکا نیز واقع شده است.

جشنواره شگفتی های تابستانی دوبیاین جشنواره از سال ۱۹۹۸ و با تصمیم حاکمان وقت دوبی بمنظور ارتقای جایگاه گردشگری شهر دوبی بویژه در بخش گردشگری خانوادگی و دوستانه راه اندازی شده و پس از برگزاری چندین دوره در سال ۲۰۱۶ به اوج شهرت و محبوبیت خود در آن سال رسیده و این موفقیت را در سالهای بعدی نیز به مدد تفکر خلاقانه برگزارکنندگانش تکرار نموده است.

در میان دلایل گوناگون موفقیت جشنواره تحلیلگران  جایگاه ویژه ای به نقش رسانه های اجتماعی قائل شده و بر اساس داده های آماری و تحقیقات خود موفقیت این جشنواره را مدیون رسانه های اجتماعی دانسته اند  که در آن سالها تقریبا همه گیر شده و مقبولیتی  همگانی یافته بودند .

برنامه ریزان صنعت گردشگری اعم از مقامات دولتی و سرمایه گزاران حقیقی و حقوقی اهمیت بسیاری به مطالعات  تحقیقات و تحلیل های آماری صورت گرفته در خصوص یک رویداد گردشگری قائل شده و میزان موفقیت یک طرح و تداوم آن در سالهای آتی و تدوین استراتژی های بلند مدت به استناد همین داده ها صورت میپذیرد.

 بعنوان مثال بسیاری از کامنتها و پیام ها کاربران هدف  در شبکه های مجازی و در راس آنها فیس بوک و توئیتر حاکی از آن است که از زمان آغاز این جشنواره  در تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۶ حدود ۶۵ درصد محاورات در شهر دوبی  در آن سال  پیرامون این رویداد بوده  و بدنبال آن کاربران آمریکا با ۲۱ درصد و هندوستان و استرالیا و انگلستان هریک با سه درصد قرار داشته اند. در همین سال از لحاظ رسانه های اجتماعی هم  که به این رویداد پرداخته بودند توئیتر با ۵۳/۹۵ درصد و فیسبوک با  ۳۳/۲۶درصد در صدر قرار داشتند.

فارغ از جشنواره شگفتی های تابستانه شهر دوبی با داشتن مراکز خرید بزرگ همواره در کانون توجه گردشگران بوده است.

بازهم از دید کاربران شبکه های اجتماعی  و از میان مشهورترین مراکز خرید محلی , مرکز خرید دبی مال(Dubai Mall) در جایگاه نخست قرار گرفته و در رتبه های بعدی مرکز خرید امارات(Mall of the Emirates) و مرکز خردید سیتی سنتر میردف(City Center Mirdif)قرار داشته اند.

هاست

:: موضوعات مرتبط: فرهنگ و هنر، ،


پنج شنبه 14 فروردين 1399
ن : بنفشه

تاریخ جدید المپیک توکیو مشخص شد!

تاریخ جدید المپیک توکیو مشخص شد

تاریخ جدید المپیک توکیو مشخص شد 

چندی پیش در خبرها خواندیم که المپیک ۲۰۲۰ ژاپن به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده است. به گزارش سایتهای خبری امروز مطلع شدیم که کمیته بین المللی المپیک و برگزاری باز های المپیک بر سر تاریخ برگزاری بازی ها به توافق رسیده اند.

بر همین اساس قرار شد در تاریخ ۲۳ جولای سال ۲۰۲۱ بازی های المپیک توکیو برگزار شود و تاریخ اختتامیه بازی ها ۸ آگوست ۲۰۲۱ تعیین شد.

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


یک شنبه 10 فروردين 1399
ن : بنفشه

نکته ای در مورد آمار گیر وبلاگ

دوستان سلام!

هنوز در ایام ابتدایی سال نو هستیم و خیلی از مشاغل بالاجبار تعطیل شدن و خیلی از افراد هم از جمله مثل من با اینکه دلمون میخواست قرنطینه بمونیم و توی خونه هامون باشیم تا کمکی کرده باشیم  در قطع زنجیره ویروس  کرونا و حمایت از کمپین بزرگ #در_خانه_بمانیم بالاجبار مجبوریم بریم سر کار !!!

از فرصت استفاده میکنم و دوباره سال نو رو تبریک میگم و در سال نو برای همه تندرستی و شادکامی آرزومندم.

و اما بعد...

این آمارگیر وبلاگ خیلی برنامه سرگرم کننده ایه .هر روز که میام و به وبلاگ سر میزنم آمار هفتگی و کلی ریست شده و کلان انگار هر چی دل خودش خواست نشون میده.حدود یه ماه قبل با در نظر گرفتن اینکه وبلاگم تازه تاسیس هست امار کلی بیشتر 1400 نفر بود الان شده 450 نفر! دیروز فکر کنم حدود 700 نفر بود(اگه درست یادم مونده باشه) خلاصه اینکه ما سر در نیاوردیم ولی کماکان به آمار های اعلامی اعتماد می کنیم!!

از دوستان اگه کسی داستان این آمارگیر رو میدونه اینجا تو کامنتها بزاره تا اگه احیانا سوال سایرین هم بوده باشه همگی مستفیض بشیم.

ممنون

هاست

:: موضوعات مرتبط: فرهنگ و هنر، ،


یک شنبه 10 فروردين 1399
ن : بنفشه

آیا سوغات کرمان را می شناسید؟

سوغات کرمان بسیار متنوع است؛ از انواع شیرینی‌ها و نان‌های محلی گرفته تا محصولات کشاورزی و طبیعی مثل داروهای گیاهی و پسته و انواع صنایع دستی از جمله پته‌دوزی و قالی. استان کرمان یکی از پهناورترین استان‌‌های کشور است و از استان‌های مهم تاریخی کشور است که بیش از ۶۵۰ اثر ملی ثبت شده و ۳ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو دارد. علاوه‌بر ویژگی‌های طبیعی، صنعتی و تاریخی، استان کرمان از نظر گردشگری نیز جزو برترین استان‌‌های کشور است که درکنار جاذبه‌های فراوان گردشگری از سوغات بسیار متنوعی برخوردار است. در ادامه شما را با مشهورترین سوغاتی‌های کرمان، آشنا می‌کنیم.

کلمپه

سوغات کرمان

این شیرینی سنتی، درواقع نوعی کلوچه است که پخت آن در برخی از مناطق استان مانند شهرستان بم رواج دارد. تفاوت اصلی این کلوچه در موادی است که درون آن قرار می‌دهند.مخلوطی از خرما و گردوی چرخ شده، لایه‌ی میانی این کلوچه را تشکیل می‌دهند که با هل، گلاب یا دارچین معطر شده است. در تزیین کلمپه از پودر پسته یا کنجد استفاده می‌کنند و نوع مخصوصی دارد که در آن زعفران و روغن حیوانی به کار می‌رود.

کماچ سهن

در تهیه‌ی خمیر این شیرینی سنتی از جوانه‌ی گندم استفاده می‌شود، ویژگی دیگر کماچ، ادویه‌ی مخصوص آن است که علاوه‌بر ادویه مشهوری مانند دارچین و زیره، برخی از گیاهان دارویی نیز در آن وجود دارند. این ادویه هم به خمیر کماچ و هم به مواد میانی آن اضافه می‌شود. این شیرینی پرکالری را با اینکه هیچ افزودنی نگه‌دارنده‌ای ندارد، می‌توان مدت طولانی بیرون از یخچال نگه‌داری کرد و به همین دلیل، طرفداران زیادی دارد.

کماج

قطاب

سوغات کرمان

این شیرینی سنتی و مشهور از اصیل‌ترین شیرینی‌های ایرانی است و پخت آن قدمت زیادی دارد. لایه‌ی خارجی این شیرینی، نانی است که در خمیر آن از شیر یا ماست استفاده می‌شود و به روش سرخ کردن، پخته می‌شود. برای تهیه‌ی محتوای داخل قطاب، مغز پسته یا مغز گردو را به همراه شکر آسیاب می‌کنند و برای تزیین آن از پودر قند استفاده می‌کنند.

قاووت

سوغات کرمان

تولید این فراورده‌ی غذایی، که به شکل پودر است و در لهجه‌ی کرمانی به آن «قووتو» می‌گویند قدمت زیادی دارد. طبق رسوم کهن که هنوز هم در برخی مناطق رواج دارد، علاوه‌بر اینکه قاووت را به زنی که زایمان کرده می‌دهند، از مهمانانش نیز با آن پذیرایی می‌کنند. این پودر خوراکی به‌عنوان داروی گیاهی و تقویت‌کننده‌ی طبیعی، به کشورهای دیگر صادر می‌شود. برای تهیه‌ی قاووت، انواع مغزها، ادویه‌ی مختلف، گیاهان دارویی، بذر گیاهان، گندم، جو، کنجد، نخودچی، شکر و قهوه را پس از مخلوط کردن، آسیاب می‌کنند. قاووت انواع مختلف و طعم‌های گوناگونی دارد که تفاوتشان در همین مواد تشکیل‌دهنده است. قاووت را یا به شکل پودر مصرف می‌کنند یا در شیر و آب جوش حل می‌کنند و به‌جای چای می‌نوشند.

فالوده

سوغات کرمان

این دسر یخی ایرانی، که به آن پالوده نیز می‌گویند، با قرار دادن رشته‌های باریک نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می‌شود. در نوع کرمانی فالوده، از گلاب و عرقیات گیاهی مانند عرق نعنا، عرق بیدمشک یا عرق نسترن به‌عنوان چاشنی و از تخم شربتی یا تخم خرفه برای تزیین استفاده می‌کنند. فالوده‌ی کرمانی، طرفداران زیادی دارد و در اغلب بستنی فروشی‌ها به روش سنتی در کاسه‌های چینی مرسوم، عرضه می‌شود.

محصولات کشاورزی

زیره

سوغات کرمان

میوه‌ی گیاهی بوته‌ای و کوتاه قد از خانواده‌ی چتریان است که خواص دارویی دارد و به‌عنوان ادویه در آشپزی استفاده می‌شود. زیره دو نوع سبز و سیاه دارد که نوع سیاه آن به زیره‌ی ایرانی شهرت دارد و بیشترین حجم تولید آن مربوط‌به استان کرمان است. کشاورزان کرمانی از اواسط اردیبهشت تا اوایل تیرماه، زیره‌ی سیاه مزروعی را برداشت می‌کنند. بهترین و مرغوب‌ترین زیره‌ی سیاه، نوع کوهی آن است که در مناطق کوهستانی شهرستان بافت استان کرمان به‌صورت خودرو رشد می‌کند و عشایر کوچ‌رو کار برداشت آن را که بسیار دشوار است، بر عهده دارند.

پسته

سوغات کرمان

پسته یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی کشور است که بیش از ۷۰ درصد آن در استان کرمان تولید می‌شود. پسته در مناطق مختلف استان، کشت می‌شود اما شهرستان رفسنجان به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه‌ی پسته‌کاری در جهان، مرکز اصلی تولید پسته در استان است و بالاترین حجم تولید را به خود اختصاص داده است. کیفیت بالا و تنوع محصول، دو ویژگی اصلی پسته‌ی رفسنجان هستند که باعث ورود تولیدان این منطقه به بازار جهانی شده‌اند.

گردو

سوغات کرمان

ایران چهارمین کشور تولیدکننده‌ی گردو در جهان است. گردو در شهرستان‌های مختلف استان کرمان تولید می‌شود و پس از پسته، دومین محصول کشاورزی صادراتی استان است. گردوی تولیدشده در باغ‌های شهرستان بافت باتوجه‌به ارتفاع بالای باغ‌ها، از مرغوب‌ترین انواع گردوی کشور است. شهرستان بافت، به لحاظ سطح زیر کشت گردو، رتبه‌ی اول را در کشور دارد و از جهت میزان تولید، پس از شهرستان تویسرکان استان همدان، دومین تولیدکننده‌ی گردوی کشور است.

خرما

سوغات کرمان

باتوجه‌به ویژگی‌‌های اقلیمی، مناطق شرقی و جنوبی استان از قطب‌های تولید خرما در کشور هستند و یک‌ سوم خرمای کشور را تولید می‌کنند. خرما مهم‌ترین محصول کشاورزی این مناطق است و تولید آن مهم‌ترین شغل جمعیت روستایی این مناطق به شمار می‌رود. خرمای مضافتی استان کرمان که بیشتر در شهرستان‌های بم و فهرج کشت می‌شود، از انواع مرغوب خرمای ایران است و جایگاه ویژه‌ای در صادرات خرمای کشور دارد.

مرکبات

سوغات کرمان

استان کرمان، سومین استان تولیدکننده‌ی مرکبات در کشور است که علاوه‌بر تأمین بخش زیادی از نیاز داخلی، نقش عمده‌ای در صادرات مرکبات کشور دارد. مناطق جنوبی و برخی از مناطق شرقی استان به‌ویژه شهرستان‌های بم و شهداد، مهم‌ترین مناطق تولید مرکبات در استان کرمان هستند که به‌دلیل شرایط خاص آب‌و‌هوایی، دوره‌ی برداشت در آن‌ها طولانی است و از اوایل آبان تا انتهای سال ادامه دارد. مرغوبیت و طعم ویژه‌ی مرکبات جنوب استان، در مقایسه با مرکبات تولید شده در سایر مناطق کشور، باعث شده تا صادرات این محصولات به‌راحتی انجام شود و مشتریان خارجی محصولات را پیش‌خرید کنند. انواع پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ‌فروت در استان کرمان کشت می‌شود.

صنایع دستی

پته‌دوزی

سوغات کرمان

نوعی رودوزی ایرانی است که در بین زنان و دختران استان کرمان مرسوم است و از قدیمی‌ترین سوزن‌دوزی‌‌های سنتی در ایران به شمار می‌رود. در پته‌دوزی، پارچه‌ی زمینه‌ی کار، پارچه‌ای ضخیم و پشمی است که عریض نامیده می‌شود و نخ دوخت، نخ‌های رنگی و پشمی با ضخامت مختلف هستند که به آن‌ها ریس گفته‌ می‌شود. طرح‌های به کار رفته در پته‌دوزی، نقوش کهن ایرانی و نقوش ذهنی هنرمندان هستند و از ویژگی آن‌ها این است که بیشتر سطح عریض را می‌پوشانند.

پته‌های کرمان، سابقه‌ای درخشان دارند و سیاحان خارجی که در دوران صفویه به ایران سفر کرده‌اند در سفرنامه‌هایشان، پته‌ی کرمان را توصیف کرده‌اند. قدیمی‌ترین نمونه‌ی به جامانده از پته‌های تاریخی کرمان، پته‌ای است که به‌عنوان روکش روی قبر «شاه‌ نعمت‌الله ولی» در ماهان کرمان قرار دارد و عریضش کرم‌رنگ است. مسافران در سفر به این استان می‌توانند لباس‌ها و همچنین انواع بافته‌‌هایی را که به روش پته‌دوزی تزیین شده‌اند به‌عنوان سوغات خریداری کنند؛ روتختی، رومیزی، پرده، سجاده، بالش، کوسن و…

قالی

فرش

کرمان از مراکز مهم بافت فرش در کشور است که قدمت قالی‌بافی در آن به قبل از دوران صفویه بر می‌گردد. قطعه‌ای از یک تخته‌ فرش بافته شده در کرمان، در موزه‌ی آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود که قدمت بافت آن را بیش از ۵۰۰ سال دانسته‌اند. دوران صفویه، دوران شکوفایی قالی کرمان بوده به نحوی که بسیاری از سیاحان خارجی از آن یاد کرده‌اند. امروزه نیز قالی‌های کرمان زینت‌بخش موزه‌های معتبر جهان هستند. شهرت قالی کرمان به طرح‌ها و رنگ‌های آن مربوط است. از ویژگی‌های طرح‌‌های قالی کرمان، نقوش بسیار ریز و پرکار بودن طرح است. قالی کرمان یکی از متنوع‌ترین و شادترین فرش‌های ایرانی از نظر رنگ است که در انواع نفیس آن تا سی رنگ به کار رفته است. این رنگ‌ها اکثرا گیاهی هستند و به‌دلیل طبیعی بودن دوام بالایی دارند.

قالیچه‌های افشار

سوغات کرمان

روستاهای بلورد، اسطور، نجف آباد، محمودآباد، زیدآباد و پاریز از مهمترین تولیدکنندگان بافته‌های افشار در استان کرمان هستند. آن دسته از عشایر ایل افشار که هنوز زندگی کوچ نشینی دارند و در دشت‌های بین سیرجان و بافت زندگی می‌کنند، بخش دیگری (هرچند معدود) از تولیدات عشایری استان کرمان را به خود اختصاص می‌دهند که با نام قالیچه‌های افشار به بازار عرضه می‌شوند.

گلیم شیریکی پیچ

سوغات کرمان

گلیم شیرکی پیچ سیرجان و روستای دارستان به‌عنوان دهکده‌ی جهانی گلیم در سازمان علمی، فرهنگی سازمان ملل، یونسکو ثبت جهانی شده است. سیرجان یکی از شهرستان‌های استان کرمان است. این نوع گلیم در نوع خود منحصربه‌فرد است. گلیم شیرکی پیچ در گذشته فقط به شکل گلیم بافته می‌شد اما امروزه به شکل ترکیبی از گلیم و قالی بافته می‌شود. در این نوع گلیم برخلاف انواع دیگر گلیم که در آن‌ها پود باعث شکل‌گیری محصول می‌شود، پود نقشی در بافت ندارد و فقط تارها را به یکدیگر متصل می‌کند و باعث استحکام درگیری نخ خامه با تارها می‌شود.

گلیم شیریکی پیچ

ظروف و اشیای تزیینی مسی

سوغات کرمان

ساخت ظروف و اشیای تزیینی مسی در بسیاری از شهرهای ایران رواج دارد و به‌عنوان سوغات آن شهر، مورد توجه قرار دارد. در کرمان هم، هنرمندان صنایع دستی با دقت و ذوق فراوان، این محصولات مسی را عرضه می‌کنند که می‌توانید به‌عنوان یک سوغاتی ماندگار خریداری کنید. انواع ظرف مثلدیس و بقاب، دیگ و کفگیر، ظروف پذیرایی و وسایل تزیینی مثل گلدان و بشقاب‌های تزیینی در کرمان تولید می‌شود.

 خورجین بافی

سوغات کرمان

خورجین بافی، بیشتر بین اهالی روستاها و عشایر رواج دارد و غالبا با طرح‌های هندسی بافته می‌شود. مواد اولیه‌ی آن از پشم‌های رنگی، نخ پنبه‌ای و گاه موی بز است که موارد مصرفی نظیر حمل‌ونقل پشت دوچرخه و موتور یا چهارپایان را دارد.

 آجیده دوزی

سوغات کرمان

آجیده دوزی نام‌های دیگری مثل لایه‌دوزی و پنبه‌دوزی هم دارد. آجیده دوزی یکی از رودوزی های سنتی و باسابقه‌ی ایرانی است. در آجیده دوزی لایه‌ای از پنبه بین دو لایه پارچه قرار می‌گیرد و سپس با دوخت روی پارچه، نقوش و طرح‌های ظریف و برجسته ایجاد می‌شود.

گبر دوزی

سوغات کرمان

زرتشتی‌دوزی یا گبردوزی یکی از صنایع دستی سنتی و زیبای ایران است که مرتبط با زرتشتیان ایران بوده و توسط زرتشتیان ابداع شده است. رنگ‌های مورد استفاده در گبردوزی، رنگ‌های روشن و زنده مانند سرخ، سفید و سبز است. نقوش مورد استفاده در این سوزن دوزی یا نقوش گیاهی از قبیل درخت زندگی یا سرو، سروخمیده، گل میخک یا نقوش حیوانی مثل طاووس، خروس، مرغ، هدهد و ماهی یا نقوش هندسی مانند مربع و دایره است.

عریض بافی

عریض پارچه‌ای دستبافت است که با دستگاه‌های بافندگی چوبی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های چوبی جای خود را به دستگاه‌های تک فاز برقی دادند و پس از آن نیز به تدریج بافته‌های کارخانه‌ای جانشین عریض‌های دستباف شده و هم‌اکنون پته‌های استان کرمان‌ را بیشتر اینگونه پارچه‌های کارخانه‌ای تشکیل می‌دهد که کیفیت عریض‌های دست‌باف را ندارند و شکل ظاهری آنان هم تغییر کرده است.

منبع: نظاره

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


یک شنبه 3 فروردين 1395
ن : بنفشه

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

 

در اینبخش با 27 عادت عجیب مردم در کشور هـای مختلف آشنا می‌شویم. هر کشوری رسوم و سنت هاي خاص خودرا دارد و علیرغم این‌کـه این عادات برای هر ملتی معنای خاصی دارد، در جایی دیگر ممکن اسـت کمی عجیب و البته وحشتناک بنظر برسد. کشور هـای اروپایی، آمریکای جنوبی و همچنین جنوب شرقی آسیا دارای عجیب ترین سنت ها هستند. در ادامه با آنها آشنا میشویم. با پارس ناز همراه باشید.

 

روس‌ ها بـه لبخند نزدن علاقه شدیدی دارند

روس‌ها در لبخند زدن زیاد خوب نیستند. مطالعات یک روان شناس بنام کیوبا کیرس بـه او نشان داد کـه هرچه جامعه‌اي فاسدتر باشد احتمال این‌کـه لبخند کمتر ارزشمند انگاشته شود و شخص لبخند زننده غیر قابل اعتماد دانسته شود بیشتر اسـت.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

و نکته جالب این اسـت کـه روسیه یکی از کشور‌هاي دارای بیشترین مقدار فساد در جهان اسـت. در رده‌بندی کشور‌هاي دارای بیشترین فساد دربخش عمومی درسال ۲۰۱۷، روسیه در رتبه ۱۳۵ در بین ۱۸۰ کشور جهان قرار گرفت.

 

مردم پاراگوئه بـه رییس جمهور فراموش‌ شده ایالات متحده علاقه وسواس‌ گونه دارند

 

تعداد زیادی از روسای جمهور ایالات متحده گرچه سالها از مرگشان می‌گذرد، اما همان‌ گونه معروف هستند. اما مردم پاراگوئه یکی از روسای جمهور ایالات متحده کـه سالها پیش از دنیا رفته ودر هیچ کجای جهان و حتی خود ایالات متحده نیز چندان شناخته شده نیست، رابه خوبی می‌شناسند. نام او روثرفورد بی هیز اسـت کـه از سال ۱۸۷۷ تا ۱۸۸۱ رییس جمهور ایالات متحده بود.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

این علاقه وسواس‌گونه گیج کننده اسـت مگر این‌کـه بدانید کـه در دهه ۱۸۶۰، پاراگوئه در مقابل اتحادی از سه کشور آرژانتین، برزیل و اروگوئه جنگید. همانگونه کـه انتظار می‌رفت این جنگ برای پاراگوئه خوب پیش نرفت و این کشور بخش‌هاي زیادی از خاک خود رابه برزیل و آرژانتین واگذار کرد. بعد از جنگ دولت آرژانتین ادعای مالکیت بخش وسیعی از مناطق غیرمسکونی و وحشی شمال پاراگوئه کـه چاکو نام داشت را کرد.

 

در روزگاری کـه نه سازمان مللی بودو نه دادگاه بین‌ المللی، دو کشور از ایالات متحده خواستند کـه این معضل را حل نماید و رییس جمهور هیز بـه نفع پاراگوئه حکم داد. بدین ترتیب پاراگوئه یک شهر و یک تیم فوتبال رابه نام این رییس جمهور نامگذاری کرد. آن‌ها تصویر صورت هیز را روی تمبر‌هاي خود چاپ کرده و مجسمه‌اي از او در حیاط یک مدرسه ابتدایی در شهر ویلا هیز نصب گردید. 

 

عابرین پیاده در چین بـه عبور از مناطق ممنوعه علاقه دارند

 

 

عبور از عرض خیابان در چین کمی پیچیده اسـت. برای مثال، اگر از مسیر ممنوعه‌اي از عرض خیابان عبور کنید و نه از مسیر خط‌کشی شده مخصوص عابرین پیاده، مقامات عکس شـما را روی صفحات نمایش بزرگ سطح شهر بعنوان افراد متخلف منتشر خواهند کرد. اگر بخواهید این عکس برداشته شود دو انتخاب دارید: یا بـه مدت ۲۰ دقیقه بـه یک افسر پلیس کمک کنید یا مقداری جریمه بپردازید.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در شهر دای، ایستگاه‌هاي زرد روشنی نصب شده کـه پای افراد متخلف رابا اسپری رنگ می کنند. این سیستم با سنسور‌هاي لیزری کار می کند. اگر زودتر از موعد مقرر از روی خط عابر پیاده عبور کنید پای شـما رنگ خواهد شد. علاوه بر این، ایستگاه‌هاي مذکور بـه تکنولوژی تشخیص چهره مجهز اسـت و خیلی زود تصویر شـما را روی صفحه نمایش بزرگی کـه درکنار تقاطع قرار دارد بـه نمایش عموم میگذارد.

 

ایرانی ها بـه جراحی زیبایی علاقه‌اي وسواس‌ گونه دارند

 

همه ی مـا از این موضوع آگاهیم، اما آمار نشان میدهد کـه بین سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بیش از ۲۴۰هزار جراحی رینوپلاستی قانونی در ایران انجام شده اسـت. نود درصد کل جراحی‌هاي زیبایی در ایران مربوط بـه زیبایی بینی اسـت بـه طوریکه ایران بالاترین میزان جراحی رینوپلاستی را در جهان بخود اختصاص داده اسـت.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

یکی از دلایل رونق جراحی زیبایی بینی در بین زنان ایرانی ۲۰ تا ۳۰ سال این اسـت کـه بدلیل پوشش سر زنانه، صورت در کانون توجه قرار می گیرد و بهمین دلیل زنان بیش از هر قسمت دیگری ازبدن خود سعی در بی‌نقص کردن صورت شان دارند.

 

ایسلندی‌ها شیفته شیرین‌بیان هستند

ایسلند با جمعیتی حدود ۳۴۰هزار نفر با عنوان سرزمین شیرین‌بیان شناخته می شود. مردم این کشور علاقه‌اي دیوانه‌وار بـه شیرین بیان دارند بـه طوریکه در تمام پمپ بنزین‌ها و سوپرمارکت‌ها انواع آب نبات با مزه شیرین‌بیان سیاه یافت میشود. بستنی فروشی‌ها نیز بستنی شیرین‌بیان نرم سرو می کنند کـه می تواند با یک لایه سخت از همین گیاه پوشانده شود.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

همچنین بطور عام، مردم ایسلند علاقه دارند شکلات را در ترکیب با شیرین‌بیان بخورند. آن‌ها مقدار بسیار زیادی پودر شیرین‌بیان، کشمش با لایه‎اي از شیرین‌بیان و آدامس‌ و شکلات‌ با پوشش این گیاه دارند. اما دلیل این همه ی علاقه وسواس‌گونه بـه شیرین‌بیان در ایسلند چیست؟

 

در دورانی کـه نخستین مردمان در ایسلند اقامت کردند پرورش گیاه در زمین خشک و آب و هوای سرد این منطقه تقریبا غیرممکن بود. همچنین بدلیل آب‌هاي یخ زده‌اي کـه در اطراف وجود داشت وارد کردن مواد نیز بسیار دشوار و خطرناک بود. اما دراین میان گیاه شیرین‌بیان بـه اسانی دراین شرایط رشد میکرد و خیلی زود جای همه ی چیز را برای ایسلندی‌ها گرفت.

 

همه ی آلمانی‌ها یک فیلم کوتاه بریتانیایی کمتر شناخته‌شده را می‌شناسند

 

همه ی ساله در روز قبل از کریسمس، بیش از ۱۷میلیون آلمانی «۲۱درصد از جمعیت کشور» دور تلویزیون‌هاي خود جمع می شوند تا یک کمدی ۱۸دقیقه‌اي مربوط بـه دهه ۱۹۶۰ تلویزیون بریتانیا بنام «شام برای یک نفر» «Dinner For One» را تماشا کنند. داستان این کمدی دریک مهمانی شب رخ میدهد. یک پیرزن دوستانش را برای جشن تولد ۹۰ سالگی‌اش بـه شام دعوت می کند.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

مشکل این اسـت کـه این دوستان سال‌هاست مرده‌اند. از این رو پیشخدمت او وادار اسـت نه تنها غذا آماده کند بلکه نقش هر یک از دوستان وی را نیز بازی نماید کـه باعث وقوع اتفاقاتی خنده‌دار میشود. این سنت تلویزیونی عجیب کـه دهه‌هاست در کشور آلمان رواج دارد باعث شده کـه عبارت آلمانی خاص و بازی‌هایي با ارتباط با این کمدی در کشور آلمان شکل گیرند.

 

مردم تایوان علاقه خاصی بـه اتومبیل‌هاي برداشتن اسباب‌بازی دارند

 

در تایوان اتومبیل‌هاي برداشت اسباب‌بازی بر کشور حکومت می کنند بـه طوری‌كه تنها درسال گذشته بازی‌هاي این چنینی در تایوان سه برابر شده‌اند. بـه ادعای وزیر تجارت تایوان، در هردو سوپرمارکت این کشور یکی از این دستگاه‌ها وجوددارد بـه طوریکه درسال‌هاي اخیر بـه بزرگ ترین منبع درآمد مالیاتی تایوان در صنعت سرگرمی تبدیل شده‌اند.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

افزایش تعداد این دستگاه‌هاي بازی بـه نحوی بوده کـه بانک مرکزی این کشور را نیز وادار بـه عکس‌العمل کرده تا با تولید سکه‌ هاي بیشتر بـه درخواست بالا برای سکه مورد استفاده دراین دستگاه‌ها پاسخ دهد. جوایز موجود دراین دستگاه‌ها تنها بـه عروسک‌هاي حیوانات خلاصه نمی شود، زیرا اخیراً از اقلامی مانند سشوار، لباس زیر زنانه و حتی سبزیجات نیز بعنوان جایزه شانسی استفاده میشود.

 

بخش از این علاقه بـه دلایل اقتصادی باز می گردد، زیرا درآمد‌ها در تایوان نسبتاً ثابت بوده و قیمت این دستگاه‌هاي بازی نیز بسیار پایین اسـت. بدین ترتیب مردم برای افزایش درآمد‌هاي خود بـه این دستگاه‌ها بـه چشم یک سرمایه‌گذاری خوب نگاه می کنند، در حالی‌کـه کسانی کـه از این دستگاه‌ها استفاده میکنند آن‌ها یک وسیله سرگرمی ارزان قیمت می بینند. بدین ترتیب این یک بازی برنده-برنده یا بدون برنده اسـت.

 

آرژانتینی‌ها بـه روانکاوی وسواس دارند

آرژانتینی‌ها کاناپه را دوست دارند، و بطور خاص دراز کشیدن روی آنرا. در آرژانتین بـه ازای هر ۱۹۴ نفر یک روانکاو وجوددارد کـه آن‌ها رابا اختلاف دراین زمینه در صدر کشور‌هاي جهان قرار داده اسـت. فنلاند با ۵۷ روانکاو برای هر ۱۰۰هزار نفر در رتبه دوم قرار گرفته اسـت.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

روانکاوی برای هر شخص معمولی در آرژانتین چنان مهم اسـت کـه رییس جمهور کنونی کشور نیز مردم رابه رفتن نزد روانکاو تشویق میکند. دولت این کشور بر این باور اسـت کـه روانکاوی و مراجعه بـه روانپزشک برای باز کردن در ثبات اقتصادی کشور و کاستن از تورم بالا در آرژانتین حیاتی اسـت.

 

کارشناسان بر این باورند کـه:

این احساس نیاز آرژانتینی‌ها از این موضوع نشأت میگیرد کـه اغلب آن‌ها از خانواده‌هایي هستند کـه از اسپانیا و ایتالیا بـه این کشور مهاجرت کرده‌اند. در واقع آن‌ها با مشکلات هویتی مواجهند. در دهه ۱۹۹۰، یک عبارت معروف در مورد مردم این کشور وجود داشت: «آرژانتینی‌ها ایتالیایی‌هایي هستند کـه اسپانیایی صحبت کرده، مانند فرانسوی‌ها رفتار کرده و فکر میکنند بریتانیایی هستند».

 

مردم استرالیا شیفته القاب هستند

همه ی مـا از دادن القاب بـه افراد و فعالیت‌ها لذت می بریم. برای مثال هر یک از مواد مخدر ده‌ها اسم در بین افراد متخصص دارد، اما دراین میان بهترین القاب متعلق بـه استرالیایی‌هاست کـه علاقه خاصی بـه نسبت دادن القاب بـه چیز‌ها دارند. بر اساس دیکشنری‌هاي آکسفورد، معروفترین واژه ابداع شده در قرن بیست و یکم توسط استرالیایی‌ها بـه مـا عرضه شده اسـت:

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

«سلفی». استرالیایی‌ها آمبولانس را آمبو و گوشی‌هاي همراه را موبو می نامند. در واقع آن‌ها هر واژه جمعی رابه شکل کوتاه شده ادا میکنند. برخی بر این باورند کـه علاقه استرالیایی‌ها بـه القاب بـه ارزش‌هاي ملی مردمان این کشور مانند دوستی، نزدیکی، غیررسمی بودن و همبستگی آن‌ها با دیگر مردم کشور بازمی‌گردد.

 

دانمارکی‌ها همیشه میخواهند آسان باشند

هنر دانمارکی «hygge» یک وسواس ملی دراین کشور اسـت کـه از واژه «hugga» متعلق بـه قرن شانزدهم این کشور نشأت می گیرد. مردم دانمارک علاقه زیادی بـه آسان بودن و لذت بردن دارند. در فصل زمستان این هنر دانمارکی در بالاترین حد خود قرار دارد.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

هوا سرد و ناخوشایند بوده و شرایط بیرون مانع از حس hygge میشود، اما در داخل خانه کنار شومینه، با جوراب‌هاي پشمی و هات چاکلت و لیوانی شیر در دست، شرایط بسیار آرام بخش و آسان اسـت. این علاقه بـه آرامش و اسانی باعث شده کـه در رده‌بندی شادی در مقیاس جهانی، مردم دانمارک پس از فنلاندی‌ها در رتبه دوم شادترین مردم جهان قرار داشته باشند.

 


 

مکان های عجیب تر و عادات و سنت های عجیب تر

 

مکان هاي شگفت انگیز بسیاری در گوشه و کنار جهان وجوددارد کـه سالیان سال بخاطر آداب و رسوم عجیب‌وغریب شان شهره عام و خاص هستند. افرادی کـه کمتر بـه این نقاط سفر کرده اند و یا با رسوم عجیب آنها آشنا نیستند، شاید آنرا نوعی تابو و یا حتی غیر انسانی تصور کنند.

 

پریدن از روی نوزادان در اسپانیا

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

ساکنان مناطق شمالی اسپانیا در مراسمی بنام El Colacho نوزدان را در ملحفه می پیچانند و انها را در خیابان درکنار هم می خوابانند. آنگاه مردان با پوشیدن لباسهایی عجیب‌وغریب خود رابه شکل شیاطین در آورده و با پریدن از روی نوزادان شیطان را از انها دور می کنند.

 

اسم تان رابا جوهر قرمز ننوسید

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در کره جنوبی از گذشته هاي دور مرسوم بوده کـه نام مردگان رابا جوهر قرمز می‌نوشتند. امروز نیز نوشتن اسامی با جوهر قرمز نوعی تابو دراین کشور بـه شمار میرود.

 

اثبات شجاعت در برزیل

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در کشور هـای مختلف مردان جوان برای این‌کـه میزان شجاعت خود رابه دیگر دوستانشان بـه اثبات برسانند، آداب و رسوم متفاوتی را اجرا می کنند. در برزیل جوانان برای اثبات شجاعت، دستان خودرا در کیسه اي پر از مورچه هاي قرمز عصبانی قرار می‌دهند تا بـه همه ی ثابت کنند تحمل درد را دارند. نیش این مورچه ها واقعا دردناک اسـت.

 

فستیوال میمون ها در تایلند

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در بانکوک مردم از سراسر شهر گرد هم می‌آیند و یک فستیوال باشکوه و پر زرق و برق برای میمون ها ترتیب می‌دهند. تصور کنید میمونها بر سر میز بوفه مملو از غذاها و میوه ها جمع شده اند ودر حال غذا خوردن هستند.

 

نبرد گوجه فرنگی در اسپانیا

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

La Tomatina بزرگ ترین نبرد گوجه فرنگی در تمام دنیاست. والنسایی هاي ساکن بونول از گوجه فرنگی بعنوان اسلحه استفاده می کنند و بزرگ ترین جنگ سال را راه می‌اندازند.

 

رسم عجیب عروسی در کشور آلمان

درست قبل از مراسم عروسی خانواده هاي عروس و داماد و دوستان نزدیکشان دریک مراسم غیررسمی گرد هم می‌آیند. بعد از صرف شام همه ی مهمانان شروع بـه شکستن بشقاب ها و گلدان ها می کنند، آنها بجز شیشه هاي پنجره همه ی چیز را می شکنند.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

وقتی تمام خانه تبدیل بـه جهنمی شد پر از خورده شیشه آنوقت عروس و داماد باید دست بکار شوند و همه ی چیز را تمیز کنند. این سنت، همبستگی عروس و داماد برای ساختن زندگی و درست کردن اوضاع را نشان می دهد و بـه انها گوشزد می کند کـه باید خودشان را برای مسئولیت هاي زندگی مشترک آماده کنند.

 

شب جادوگران در جمهوی چک

پراگ پر اسـت از آداب و رسوم عجیب‌وغریب. عشاق جوان از روی آتش می پرند. مردان جوان مجرد نیز نشانه اي از خود بر درخانه دختران جوان قرار میدهند. روزگاری دراین منطقه اعتقاد بر این بود کـه در فاصله اعیاد یعقوب مقدس و سن فیلیپ نیروهای شیطانی بیش از هر زمانی دیده می شوند.

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

اهالی جمهوری چک معتقداند درست کردن آتش، سوارکاران شیطان را از آنها دور می کند و اکنون نیز پس از سالیان سال هنوز سنت درست کردن آتش و پریدن ازآن در پراگ پابرجاست.سنت هاي عجیب در سراسر جهان

 

حنابندان در کشور هـای مسلمان

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

رسم حنابندان در تعداد زیادی از کشور هـای اسلامی مرسوم اسـت. قبل از مراسم عروسی خانواده، بستگان و دوستان عروس گرد او می‌آیند و نقوشی متنوع را بر روی دستها، پاها و بازوهای عروس با حنا نقش می بندند. البته این نقوش دائمی نیستند و بعد از یکی دو روز پاک می شود.

 

کشتی گرفتن شترها در ترکیه

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در ترکیه مردم از تماشای مبارزه شترهای نر لذت میبرند. بـه خصوص کـه این نبرد بر خلاف مبارزه خروس ها و گاوهای نر کـه در اسپانیا مرسوم اسـت، جراحتی در بر ندارد. با این وجود از تماشاچیان خواسته می شود از شترهای مبارز فاصله بگیرند. چون ممکن حین مبارزه بزاق دهانشان راکه بوی بسیار بدی هم دارد روی تماشاچیان بیندازند.

 

نوشیدنی استقبال در فیجی

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در سفر بـه کشور هـای اقیانوسیه میزبانان شـما با نوعی نوشیدنی بومی کـه از ریشه گیاهی خاص تهیه ودر کاسه هاي چوبی سرو می شود بـه استقبال شـما آمده و از شـما پذیرایی می کنند. این نوشیدنی کاوا نام دارد و بعضی افراد معتقد هستند کـه حاوی مقادیر کمی مواد مخدر نیز هست.

 

پر کردن دندان در اندونزی

با 27 عادت عجیب مردم در کشورهای مختلف آشنا شوید

در بالی یک مراسم عجیب‌وغریب وجوددارد کـه پیش از مراسم عروسی برای عروس و داماد انجام می شود. یکی از دندانهای عروس و یکی از دندان ها داماد پر می شود. اینکار برای این انجام می شود کـه نیروهای شیطانی و خصایص اهریمنی مثل: خشم، شهوت، عصبانیت، طمع و حسادت از جسم آنها خارج شود.

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


یک شنبه 3 فروردين 1398
ن : بنفشه

سال نو مبارک

هاست

:: موضوعات مرتبط: فرهنگ و هنر، ،


جمعه 23 اسفند 1398
ن : بنفشه

کتاب 100 میراث ایران منتشر شد

کتاب «۱۰۰ میراث ایران» از مجموعه ۱۰جلدی «هزار و یک دلیل برای سفر به ایران» منتشر شد.

 

در معرفی این کتاب عنوان شده است: «۱۰۰ میراث ایران» که در ۲۵۰ صفحه منتشر شده از مجموعه ۱۰جلدی «ایران ۱۰۰۱» است که در دست تدوین است و جامع الحکایاتی است از میراث ملموس، ناملموس و طبیعی ایران در باب های مختلفی چون میراث، مسیرهای سفر، خوراک و نوشیدنی ها، جلوه های معماری و ... تا در آستانه سده نو شمسی (قرن ۱۵ شمسی) بابی باشد برای شناخت هر آن چه از تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی ناگفته مانده است.

در نخستین جلد این مجموعه با عنوان «۱۰۰ میراث ایران»، میراث ملموس شامل میراث جهانی، قلعه ها، نیایشگاه ها، آرامگاه ها و موزه ها، میراث ناملموس شامل آداب و رسوم و سبک زندگی، لباس و صنایع دستی و میراث طبیعی شامل پدیده های طبیعی، گیاهان، جانوران و روستاها معرفی شده اند.

در مقدمه این کتاب آمده است: کم نیستند کسانی که درباره ایران هیچ نمی دانند یا کم می دانند. از سویی ایران در نگاه آن ها که به این کشور سفر کرده اند کشوری است کنجکاوی برانگیز، ناشناخته و تاحدودی بکر، دارای فرهنگی کهن و مؤثر در پیشرفت تمدن و از سوی دیگر ایران میراث دار گنجینه ارزشمندی است که با تاریخ، فرهنگ ، هنر و ادبیات و بیش از همه قصه و افسانه عجین است.

«۱۰۰ میراث ایران» به کوشش گروهی از نویسندگان و در قالب پروژه پژوهشی در مجله تخصصی میراث و گردشگری «گیلگمش» توسط انتشارات «اگر» منتشر شده است.

هاست

:: موضوعات مرتبط: فرهنگ و هنر، ،


جمعه 23 اسفند 1398
ن : بنفشه

همه موزه های کشور در نوروز 1399 تعطیل هستند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه ای که قید «آنی – حائز اهمیت» روی آن ثبت شده است، دستورِ تعطیلی موزه ها، کاخ موزه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی در تعطیلات نوروز ۹۹ را صادر کرد.

 

علی اصغر مونسان نامه ای که روز (سه شنبه، ۲۰ اسفند98) خطاب به خیاطیان - مدیر توسعه مدیریت وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - نوشته، درباره  فعالیت موزه ها و بناهای تاریخی تا قبل از نوروز و همچنین در نوروز ۹۹ دستور صادر کرده است.

در این نامه آمده است که «تا تصمیم گیری دولت محترم و ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص اماکن دولتی، ساعت کاری موزه ها و اماکن تاریخی – فرهنگی به حداقل ساعت کار قانونی کاهش یابد. ضمنا موزه ها، کاخ موزه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی در ایام تعطیلات رسمی نوروز تعطیل اعلام می شوند.»

منبع: دنیای سفر

هاست

:: موضوعات مرتبط: فرهنگ و هنر، ،


جمعه 23 اسفند 1398
ن : بنفشه

در سفر هم شیک باشید

پرواز، تاخیر و بستن چمدان، به اندازه کافی ما را دچار چالش می کند. اما بدون این که نگران باشید به دنبال مد روز باشید.شما در سفر هم میتوانید شیک باشید! کیت یانگ، یک طراح نیویورک که ستارگانی مثل مارگوت رابی و میشل ویلیامز را در میان مشتریان خود دارد، می گوید: هر کسی می تواند در حین سفر به شیک به نظر برسد و نیازی به صرف هزینه زیاد برای انجام این کار ندارد.این مطلب بسیار زیبا را از سایت چرخ فلک بریتان بازنشر کرده ایم:

 

 

این نکته را بخاطر داشته باشید که لباس هایتان را در سه رنگ هماهنگ باهم انتخاب کنید، تا بتوانید هر رنگ را برای ترکیب لباس های مختلف و روزهای مختلف یا حتی موارد مختلف ترکیب و مطابقت دهید. رنگ لباس ها را هم بر اساس جایی که می خواهید انتخاب کنید. برای مثال، اگر شما به پاریس یا یک مقصد دیگر شهری رفته اید، ترکیب سیاه، سفید، دریایی و زغالی خوب است. برای یک تعطیلات ساحلی یا خارج از منزل، خاکی، سفید و رنگ های روشن مانند نارنجی یا زرد همیشه به کار می آیند. لباس سفید را به ویژه به خاطر اینکه در هوای گرم مناسب است و می توان در طول روز بپوشید انتخاب کنید. معمولا زمانی که صحبت از یک لباس مناسب می شود، یک شلوار جین زیبا، یک تی شرت شیک و راحت همیشه گزینه خوبی است و در حالت ایده آل، شما باید هر کدام  از لباس هایتان را دو یا سه بار در سفر خود بپوشید.

انتخاب کفش در سفر
اکثر گفته می شود، زنان نیازی به حمل بیش از سه جفت کفش در سفر ندارند. یک کفش ورزشی، یک کفش راحت در روز برای رفتن به اطراف، و صندل بهترین انتخاب های کفش در طول سفر شما می باشند. از سوی دیگر، مردان معمولا به دو جفت کفش ورزشی و کتانی که می توانند در طول روز و شب بپوشند، نیاز دارند.

 

کفش شیک در سفر

برای حمل اینها کفش های سبک وزن را انتخاب کنید که فضای کمتری در چمدان شما بگیرد. البته، هیچ نیازی هم نیست که کفش های خود را بر اساس مناسبت آن ها بسته بندی یا انتخاب کنید. یک کفش را برای چندین مکان در نظر بگیرد به جای اینکه برای هرجا یک جفت کفش بیاورید. مهم این است که در عین شیک بودن راحت باشید.

لباس ورزشی در سفر
لباس های ورزشی مدروز، به خصوص در سفرهای طولانی فوق العاده راحت هستند و به طور منظم در هر چمدان قرار می گیرند. معمولا پیشنهاد می شود که زنان با شلوار استرچ فشرده، همراه با یک پیرهن آستین بلند و کت ، مردان با شلوار جین و کلاه راحت هستند. همیشه به خاطر داشته باشید چند مورد کلیدی می توانند نگاه کلی ما را به لباس تغییر دهند؛ در سفرهای خود همیشه گردنبند، یک حلقه و یک جفت گوشواره به همراه داشته باشید و همچنین لوازم آرایش خود را در یک کیسه ی براق بسته بندی کنید. افرادی که جواهرات استفاده نمی کنند، باید چند مدل جوراب روشن را فقط برای متفاوت کردن لباس های ساده شان همراهتان داشته باشید.

یک لباس راحت برای خود انتخاب کنید.
اگر سفر خود را برای گشت و گذار در عصرها برنامه ریزی کرده اید، لباس های بزرگ و سنگین و کت هایی که فضای بسیار زیادی را اشغال می کنند با خود برندارید. پیشنهاد می کنیم که زنان لباس راحت,کفش های اسپرت و یک جفت گوشواره و مردان باید یک شلوار پارچه ای، یک تی شرت یقه دار حتما در لیست لباس های خود قرار دهند. در حالت ایده آل، همه این موارد چیزهایی هستند که می توانید از آن ها بارها استفاده کنید و به راحتی بدون افزودن چیزهای اضافی آن ها را حمل کنید. با انتخاب لباس های مناسب با فصل سفر، راحتی در طول سفر را برای خود فرآهم کنید.

 

 

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


جمعه 23 اسفند 1398
ن : بنفشه

تا شکست کرونا سفر نمی رویم

همه با هم  به کمپین در خانه میمانیم میپیوندیم .تا اطلاع ثانوی سفر ممنوع!

هاست

:: موضوعات مرتبط: زندگی و محیط، فرهنگ و هنر، ،


دو شنبه 5 اسفند 1398
ن : بنفشه

5 اسفند روز مهندس مبارک

روز مهندس رو به همه مهندسن عزیز و بزرگوار سرزمینم  در هر جای این دنیا که هستند تبریک میگم.

هاست

:: موضوعات مرتبط: فرهنگ و هنر، ،


دو شنبه 21 بهمن 1398
ن : بنفشه

رستوران های پرطرفدار شهر باکو را بشناسیم

رستوران های پرطرفدار شهر باکو را بشناسیم

بهترین رستوران های شهر باکو

شهر باکو پایتخت پر رونق کشور آذربایجان، شهری پر جنب و جوش با تاریخچه ای غنی می باشد که به دوران امپراتوری روم باز می گردد. باکو شهری قدیمی و در عین حال به روز و پیشرفته می باشد. در ادامه مطلب

همراه باشید تا بهترین رستوران های این شهر آذری را به شما معرفی کنیم.

همچنین اگر می خواهید در سفر به آذربایجان تمامی اطلاعات مورد نیازتان را یکجا بخوانید این مطلب را از دست ندهید:

Eleven Restaurant & Lounge

معرفی رستورانهای باکو

"ایلون رستوران" رستورانی ژاپنی در باکو است که در طبقه 11 هتل پارک قرار گرفته است و از آن منظره زیبایی از پایتخت آذربایجان دیده می شود. این رستوران باکلاس ،انتخابی عالی برای افرادی است که به سوشی و سایر غذاهای ژاپنی و آسیایی علاقمند هستند. شبها در رستوران ایلون موسیقی زنده نواخته می شود که آن را به محیطی منحصربه فرد تبدیل می کند.

Avaz Dining & Lounge

سفر به شهر باکو

در بین جاذبه های گردشگری باکو ، این رستوران، رستورانی سنتی می باشد که در آن برای نشان دادن فرهنگ بومی مردم آذربایجان علاوه بر غذاهای محلی این کشور موسیقی سنتی آذربایجان نیز نواخته می شود. منوی سنتی رستوران و همچنین غذای مخصوص سرآشپز، مشتریان را برای صرف این غذاهای خوشمزه وسوسه می کند. از غذاهای محبوب این رستوران می توان ماهی خاردار با زنجبیل و سبزیجات، سوپ کدوحلوایی و کباب بره را نام برد.

The ART Garden

باکو

رستوران "آرت گاردن" نیز از جمله رستوران های قلب باکو در بین دیدنیهای شهر باکو است که می بایست آن را امتحان کنید. فضای این رستوران فوق العاده عالی و دلباز می باشد. این رستوران شامل چندین اتاق غذاخوری اختصاصی می باشد که بدست هنرمندان محلی به صورت سنتی دکور شده اند. منوی رستوران شامل غذاهایی است که به سختی می توان در برابر آن ها مقاومت کرد. انواع شیرینی های کلاسیک، چای آذری که با سماورهای سنتی تهیه شده و همچنین اجرای موسیقی زنده را در این رستوران تجربه کنید.  آرت گاردن به واقع رستورانی لوکس و اعیانی می باشد.

Café City

دیدنیهای باکو

"کافه سیتی" در سال 2014 به عنوان کافه برتر سایت TripAdvisor شناخته شد. این رستوران مکانی بی تکلف و عالی با محیطی گرم، صمیمی و محبوب که قیمت های آن نیز مناسب می باشد. منوی رستوران شامل غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ مانند میگو سوخاری، دامپلینگ، بادمجان طبخ شده به روش شرقی، شیرینی سیب زمینی، رول گوشت دودی، انواع سالاد مانند میگو، سوپ تازه، پاستا، پیتزا، دسرهای خانگی مانند ترامیسو و بستنی می باشد.

Chinar

رستورانهای باکو

بدون شک رستوران "چنار" یکی از جذاب ترین رستوران های باکو می باشد. این رستوران که در کنار مجسمه قهرمان افسانه ای، بهرام گور قرار گرفته است سایه تنها درخت چنار پیر محل بر روی آن می افتد. رستوران چنار بهترین انتخاب برای صرف بهترین غذاهای آسیایی از جمله غذاهای چینی و تایلندی می‌باشد.

Derya Fish House

علاقمندان غذاهای دریایی می توانند در رستوران دریایی "دریا" لذت طعم خوشمزه این غذاها را تجربه کنند. این رستوران بزرگ، محلی عالی برای خانواده ها و کودکانشان و گروه های دوستان می باشد. همچنین رستوران دریا در بهترین قسمت شهر قرار گرفته است که در آن می توانید از  تماشای غروب خورشید لذت ببرید. غذاهای رستوران همگی از ماهی تازه مانند ماهی روتیلوس، کپور و انواع سالادهای مقوی می باشند.

ROOM Fine Art Winde & Dine

رستوران "ROOM" به خاطر نوع طراحی متفاوتش، به مهمانان رستوران این احساس را منتقل می کند که گویی در اتاق خود نشسته اند و به همین دلیل از سایر رستوران ها متمایز شده است. این رستوران متفاوت را به هیچ عنوان از دست ندهید. رستوران "ROOM" قصد دارد که با ارائه غذاهای باکیفیت و با نمایش عکسها و هنرهای زیبا در این رستوران، بهترین سرویس را به مشتریان خود ارائه دهد.

Sahil Bar & Restaurant

پس از اینکه در سواحل زیبای باکو قدم زدید و حسابی لذت بردید برای رفع خستگی و گرسنگی می‌توانید بار و رستوران "ساحل بار" که از محبوبترین رستوران های باکو می‌باشد را انتخاب کرده و غذاها و نوشیدنی‌های آن را امتحان کنید. در این رستوران با ارائه خدمات عالی و پرتجمل می‌توانید نمای جدیدی از پیشرفت باکو را در آن مشاهده نمایید. منوی رستوران همانند دکوراسیون داخلی آن لوکس و اعیانی می‌باشد. در این منو انواع غذاهای محلی مانند کباب سنتی، مرغ و بره مخصوص موجود می باشد.

Scalini

رستوران "Scalini"رستورانی ایتالیایی در خارج از شهر باکو می‌باشد که طعم غذاهای مدیترانه ای را برای این پایتخت آذری به ارمغان آورده است. بدون شک این رستوران  برای افرادی که به دنبال جایگزینی برای غذاها و رستوران های سنتی هستند بهترین گزینه می‌باشد. رستوران Scalini حال و هوای رستورانی خانوادگی در شهری کوچک از شهرهای ایتالیا را تدائی می‌کند. منوی رستوران شامل تعداد زیادی از غذاهای محبوب ایتالیایی می‌باشد.

Sumakh

رستوران سماغ که در سایت TripAdvisorبهترین رستوران سنتی- مدرن شهر در سال 2014 شناخته شد، درست در میانه شهر باکو قرار گرفته است. فضای این رستوران با استفاده از طراحی داخلی و نقاشی‌های مدرن متعلق به هنرمندان معروف و در عین حال استفاده از فرش‌های آسیایی، فضایی  بسیار خاص و منحصر به فرد و ترکیبی از سبک مدرن و سنتی را برای مهمانانش فراهم کرده است. آشپزخانه رستوران در معرض دید مشتریان و مهمانان رستوران قرار دارد که از آنجا شاهد فراهم شدن غذاهای آذری لذیذ و خوشمزه باشند.

منبع: سفر با تو

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، کسب و کار گردشگری، زندگی و محیط، فرهنگ و هنر، ،
:: برچسب‌ها: باکو, رستوران, رستورانهای باکو, سفر,


دو شنبه 21 بهمن 1398
ن : بنفشه

موسو امپراطوری زنان-قبیله زنان چند شوهره!!!

موسو کجاست؟

قبیله یا قومی به نام موسو (Mosou) در استان‌های یون‌نان و سیچوآن در کشور پهناور چین و در نزدیکی تبت زندگی می کنند که آداب و رسوم عجیبی برای ازدواج دارند.این سرزمین را بدلیل آداب و رسوم نادر و بویژه پدیده رایج چند همسری آنجا قلمرو امپراطوری مطلقه زنان نامیده اند.

مردم موسو بصورت قبیله ای و  با جمعیتی در حدود چهل هزار نفر  در کلبه‌های چوبی و پیرامون دریاچه لوگو در ارتفاعات هیمالیا زندگی می کنند .  منطقه ای که تقریبا ۲۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده و به دلیل دور بودن از شهر مردم این منطقه دارای عقاید متفاوتی در مورد مراسم ازدواج هستند و به همین علت از شهرت زیادی برخوردار هستند.یکی از آداب و رسوم سنتی و قدیمی در این ناحیه پیوند زناشویی متفاوت آنها است. به طوری که زنان در هنگام انتخاب فردی برای زندگی به راحتی در یک مسیر پیاده روی، مرد مورد نظر خود را انتخاب می کنند اما پس از این انتخاب، زن و مرد کنار یکدیگر زندگی نمی کنند بلکه همچنان در خانه خود و نزد پدر و مادر زندگی می کنند، ولی پس از تولد فرزندانشان مردها نقش پدر و دایی و پدربزرگ آنها را به عهده می گیرند!!. به بیان دیگر این نوع پیوند زناشویی در این قوم به ازدواج گذری شهرت دارد که با عقاید سنتی مربوط به ازدواج تضاد زیادی دارد.

از گذشته تا به امروز بر اساس جامعه‌ای ماتریارچی (matriarcha) زنان تصمیمات مهم مربوط به امور را برعهده دارند و در نتیجه بعد از مرگ مادر ارث او به فرزندان دختر او می‌رسد که این مسئله شامل زنان موسویی می شود..

در این جامعه مادرسالار هیچ مراسم رسمی برای ازدواج برگزار نمی‌شود و زن و شوهر به صورت مخفیانه با هم ملاقات می‌کنند. هر زنی می‌تواند مرد مورد علاقه‌اش را به خانه دعوت کند و هر مردی نیز می‌تواند این درخواست را از زن مورد علاقه‌اش کند.

از آنجا که قبیله موسو جامعه‌ای مادرسالار است اموال از مادر به ارث می‌رسد و مشکلی در تقسیم ارث ایجاد نمی‌شود. اغلب زن‌ها نیز پدر فرزند خود را می‌شناسند و او را به فرزندشان معرفی می‌کنند.

هرچند یک زن می‌تواند هرگاه که خواست شریک جنسی دیگری را برگزیند اما بیشتر زنان در یک زمان فقط با یک مرد در ارتباط هستند.

 امروزه بیشتر مردمان قبیله موسو روابط طولانی‌مدتی را تشکیل می‌دهند که در برخی موارد تا پایان عمر ادامه پیدا می‌کند. برخی محققین حوزه مردمشناسی بر این باورند که این تغییر در سال‌های اخیر و تحت تأثیر فرهنگ سایر نقاط چین از جمله  چینی‌های هان ایجاد شده و در گذشته بیشتر افراد به طور همزمان چندین شریک جنسی داشته‌اند و برخی از زنان سالمند موسو می‌گویند که تا سی یا چهل! یا حتی تا پنجاه شریک جنسی نیز در طول عمر خود داشته‌اند.

اکثر زنان پدر فرزند خود را می‌شناسند و شرم آور و مایه خجالت است که زنی نداند پدر فرزندش چه کسی بوده‌ است. با این حال تنبیه اجتماعی خاصی نیز برای چنین زنان و چنین فرزندانی وجود نداشته و فرزندانی که پدرشان را نمی‌شناسند آن را پنهان نمی‌کنند. وقتی زنی فرزندی به دنیا می‌آورد، پدر فرزند به همراه مادر و خواهرانش به خانه او رفته و برایش هدیه می‌برند. بچه‌ها اگرچه با پدرشان زندگی نمی‌کنند اما در جشن سال نو برای ادای احترام به خانه پدر رفته و پدر در زندگی آنها نقش مهمی دارد!

هرچند که زنان در قبیله موسو قدرت را در دست داشته و امپراطور سرزمینشان محسوب میگردند ولی  این بدین معنی نیست که زندگی بسیار راحتی را پشت سر می گذارند. چراکه مجبورند کارهای زیادی همچون آشپزی، نظافت و شست و شو و همچنین بافندگی و سایر امورات عمدتا زنانه… را انجام دهند. مردان نیز به چوپانی و چرای دام، ماهیگیری و ذبح حیوانات مشغولند و در برخی مسائل زنان با آنان مشورت می کنند.

  و باز یک نکته تقریبا عجیب اینکه خانواده‌ها به طور کلی کاری به روابط عاشقانه فرزندان خود ندارند و آنها پس از سن بلوغ در این مورد آزادی کامل دارند. البته مادر ارشد خانواده ممکن است دخترش را از رابطه با شخص خاصی منع کند اما به ندرت این اتفاق می‌افتد.

مراسم بلوغ دختران و پسران موسوها در سن ۱۲ تا ۱۴ سالگی برگزار می‌شود. تا این سن دختران و پسران لباسهای مشابه می‌پوشند اما بعد از آن دختران دامن و پسران شلوار می‌پوشند و بایستی مقررات زیادی را رعایت کنند اما از این پس آزادی بیشتری به دست می‌آورند. دخترها صاحب اتاق شخصی می‌شوند و از هنگام بلوغ این اجازه را دارند که هر مردی را برای اقامت شبانه به اتاق خود راه بدهند.

 منبع: سفرانه

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، زندگی و محیط، فرهنگ و هنر، ،
:: برچسب‌ها: موسو, چند شوهری, قبیله زنان چند شوهره, امپراطوری زنان, سفر, توریسم,


16 بهمن 1398
ن : بنفشه

خیابان های مشهور | تارگووی باکو

خیابان های مشهور | تارگووی باکو

خیابانهای هر شهر به مثابه مرکز تجاری و فرهنگی و اجتماعی آن شهر و یک کشور میباشند و در برخی مواقع شهرت یک خیابان از بسیاری از جاذبه های طبیعی و فرهنگی یک منطقه فراتر میروذ. شانزه لیزه در فرانسه یا وال استریت در آمریکا و خیابان پنجم در لندن تنها نمونه هایی از این دست بشمار میروند.در چرخ فلک قصد داریم  هر از چند گاهی به معرفی برخی از مشهورترین خیابانها که شهرتی جهانی پیدا کرده اند بپردازیم.

 

با ما همراه باشید تا با خیابان نظامی فعلی و تارگووی(Targoviy) سابق واقع در شهر باکو کشور آذربایجان آشنا شویم:

خیابان نظامی جزو قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شهرهای پایتخت آذربایجان به شمار می‌رود. رفتن به خیابان تارگوی باکو هم فال و هم تماشا است؛ در خیابان نظامی باکو علاوه بر دیدن بی‌شمار مکان دیدنی، قادر به خرید از معتبرترین برندهای دنیا نیز خواهید بود.

جذابیت خیابان نظامی نظامی باکو در این است که از معماری سنتی و قدیمی و در عین حال بافتی به‌روز و لوکس بره می‌برد، در نتیجه حین راه رفتن در سرتاسر آن، حس کاملا متفاوتی خواهید داشت. در این خیابان مکان‌های دیدنی متعددی وجود دارد،

اطلاعاتی درباره خیابان نظامی باکو

همانطور که احتمالا حدس زده‌اید، نام خیابان نظامی برگرفته از نظامی گنجوی، شاعر پرآوازه پارسی زبان است. این خیابان در سال 1864 ایجاد شد و از آن زمان به بعد همواره رشد داشته است. محبوبیت این بخش از شهر باکو به عنوان یکی از توریستی‌ترین شهره

اروپایی کشوری در همسایگی ایران، سبب شده برندهای بین المللی و مطرح بسیار زیادی حداقل یک شعبه در آن تاسیس کنند.

به همین دلیل هر آن چه برای دست پر بازگشتن به منزل از سفر خارجی خود به آن نیاز دارید، در خیابان نظامی باکو پیدا خواهد شد. بهتر است گول ظاهر تقریبا سنتی و قدیمی خیابان تارگوی باکو را نخورید، چرا که جزو گران‌ترین خیابان‌های دنیا به شمار می‌رود! در نتیجه خرید کردن در آن جیبی پرپول می‌طلبد! گفتنی است سفارتخانه کشورهای نروژ، آلمان، هلند و اتریش در این خیابان واقع شده‌اند.

تاریخچه خیابان تارگوی باکو

در سال 1859 زلزله‌ای شدید در منطقه رخ داد و در پی آن منطقه شامخای به طور کامل تخریب شد. دولت وقت کشور آذربایجان در زمان بازسازی تصمیم گرفت این منطقه را به پایتخت تبدیل کنند. در ادامه نام باکو روی شهر نهاده شد. در قسمتی از پایتخت جدید که امروز خیابان نظامی در واقع شده است، با گذر زمان فروشگاه‌ها و کاروان‌سراهای متعددی ساخته شد.

این روال تا جایی پیش رفت که خیابان تارگوی تبدیل به مرکز تجاری شهر شد. نام آن در ابتدا تارگوی یا ترگوایا بود، اما نام آن در سال 1925 میلادی برای احترام نهادن به شاعر بزرگ آذری، به خیابان محمد فضولی تغییر یافت. در سال 1939 و همچنین 1940 باز هم اسم این خیابان تغییر کرد، تا این که در سال 1962 میلادی نام خیابان نظامی روی آن نهاده شد و تا امروز دیگر تغییر نکرد.

بد نیست بدانید از نظر شهرت و اعتبار، خیابان نظامی همرده معروف‌ترین خیابان‌های شهرهایی همچون نیویورک و پاریس قرار می‌گیرد. این خیابان ظرفیت پر کردن وقت شما برای چند روز کامل را دارا است، به طوری می‌تواند درونش به مکان‌های دیدنی متعددی مراجعه کرد، اجناسی از برندهای گوناگون خرید و در رستوران‌هایی متنوع غذا خورد.

 

پیش از برنامه‌ریزی برای خرید از خیابان تارگوی باکو، بالا بودن قیمت محصولات فروشگاه‌های آن را در مد نظر داشته باشید، هر چند به خاطر اورجینال بودن آ‌ن‌ها، بیشتر مسافران این هزینه‌ها را متقبل می‌شوند.

تارگوی به میدان فواره منتهی می شود که شامل 12 فواره در مجاورت یگدیگر هستند . این فواره ها از دیواره های ایچری شهر تا خیابان استقلال ادامه دارد وبیشتر رویداد ها و فستیوال ها در آن برگزار می شود.در این خیابان مجسمه های زیادی نیز وجود دارد که می توانید در کنار آنها عکس بگیرید.

گفتنی است که تارگوی به زبان روسی معنای بازار و تجارت می دهد و در گذشته این خیابان محل خیمه گاه تجار روسی بوده که در بیرون از دیوار های شهر قدیم باکو قرار داشته است .

منبع با اندکی تلخیص: چرخ فلک

 

 

هاست

:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد


تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.